Zwangerschapsdiabetes

23-09-2008 12:51 155 berichten
Ik ben momenteel ruim 29 weken zwanger en heb net van de gynaecoloog te horen gekregen dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Ik moet nog worden gebeld door het diabetesplein over het hoe en wat voor de rest van de zwangerschap, maar ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met zwangerschapsdiabetes, het verloop van de rest van de zwangerschap en de gevolgen voor de baby.
Alle reacties Link kopieren
dat is inderdaad wel erg idioot.

Ik ben 18 januari uitgerekend, maar wordt dus uiterlijk met 38 weken ingeleid. Beeb gaat hier dus tussen 28 december en 11 januari geboren worden. Vind het wel prettig dat te weten, kan ik echt aftellen.

Overigens is hier de langdurige insuline weer verlaagd ivm met de te lage suikers, gisteren was het nl weer raak. Was omhoog gezet omdat vooral de waarde na ontbijt erg hoog is, dat moet dus nu weer gecompenseerd worden met meer eenheden s ochtend. Ik spuit daar nu al 18 eenheden, terwijl ik er bij het avond eten maar 5 nodig heb en dan erg prima uitkom met mijn waardes.
Hey Golfje,

Dat had ik ook bij mijn vorige zwangerschap, 's ochtends veel meer nodig dan 's avonds. Schijnt te komen door je hormoonspiegel die 's ochtends veel hoger is dan 's avonds.

Voyager: ik denk dat de fabrikant dat doet om te verkopen. Wat ik vaak doe als ik twijfel is van de suikervrije en normale variant de verplakkingen vergelijken op met name de hoeveelheid koolhydraten en of het gezoet is met zoetstoffen. Vaak zie je als je die zaken naast elkaar legt wel wat precies de verschillen zijn en dan is het gewoon voor jezelf een keuze maken. Ik sta nog steeds regelmatig producten te vergelijken in de supermarkt.
Ja dat doe ik ook wel hoor, maar ik had dit juist bij de speciale " diabetes-afdeling" van een snoepwinkel gekocht, en nog speciaal nagevraagd of het echt echt echt voor diabetici is... Nouja, ik moet me er nog maar even in verdiepen!
lastig allemaal zeg, maar dat het zich loont blijkt wel weer.

Lag kindje hier eerst nog voor op groei, toen zou het een flinke worden, inmiddels is het helemaal terug binnen de normale grenzen en wordt er geschat dat het rond de 3000-3200 gram zal wegen. Dus dat motiveert weer flink om goed het dieet te volgen!
Dat is goed nieuws Golfje, en dat bewijst toch maar weer dat je het goed doet! Je zorgt goed voor je kindje!!

Ik heb eigenlijk de hele tijd gedacht dat ik het geheim ging houden voor mijn familie, maar ik heb nu toch maar besloten om het te vertellen. Niet alleen met het oog op sinterklaas en kerst waarbij ze het waarschijnlijk toch zouden merken, maar ook omdat je het ook moeilijk geheim kan houden als je kindje nog even in het ziekenhuis moet blijven.

Nouja, ik kan omdat ik zo lang heb gewacht in iedergeval gelijk mijn positieve resultaten erbij vertellen..
Mooi Golfje dat het zo goed gaat.
waarom wilde je het geheim houden Voyager? Bang dat mensen zich onnodig zorgen maken oid. Bij mijn vorige zwangerschap was mijn omgeving ook heel bezorgd, merk dat dit nu wel minder is, doordat vorige keer goed is afgelopen.

Ik denk wel dat het handig is als je het verteld, het is dan toch makkelijker om je dieet ook tijdens de feestdagen voort te zetten.
Ik wilde het geheim houden omdat mijn vorige zwangerschap niet goed is geëindigd (hellp syndroom en vroeggeboorte van mijn dochter), en ik deze zwangerschap al verschillende complicaties had voor de diabetes. Ik vind het niet leuk om steeds maar iets negatiefs te moeten vertellen, en ten tweede wilde ik inderdaad niet dat mensen zich teveel zorgen maken.

Maar inderdaad, ik zie nu ook wel in dat ik het beter wel kan vertellen, dus ik heb het in mijn blog gezet, en vandaag heb ik het aan mijn opa en oma verteld. Ze snapten er niet veel van. Gelukkig denk ik maar!
ja, soms is het ook wel handig als ze iets niet begrijpen. Ze hoeven natuurlijk niet alles te weten. Hopelijk kun je gewoon over een paar weekjes bellen met het goede nieuws dat de kleine na een goede bevalling gezond is geboren!
Nou ik ben sinds gisteren ineens aan het schommelen met mijn waardes. Gisteravond een glas vruchtensap gehad (vers) en reageer daar zo heftig op dat ik om 22.00 uur op 12.4 zat. Vanmorgen na een banaantje op 10.9. Baal er wel van want het ging net zo goed. Zullen wel weer nieuwe hormonen bijkomen of zo die de boel ontregelen.
He Padababa dat is nou vervelend! Je zit ook nog niet zo ver in de zwangerschap he.. Ik ben even kwijt of je nou al insuline spuit.

Ik hoop dat het minder gaat schommelen!
Ja ik spuit nu 4 keer per dag insuline. 3 keer voor de maaltijd en 1 keer langwerkende voor de nacht. Vanmiddag ging het gelukkig al iets beter. Maar even extra veel geprikt vandaag om te kijken wat er gebeurde.
tja, die hormonen maken er een potje van he. Volgens mijn internist en db verpleegkundige blijft dta toch lastig bij een zwangere, maar ook niet zwangeren moeten op een jaar rekenen voordat ze enigzins goed zijn ingesteld zeiden zij.

Hier is het helemaal niet zo lekker. Na een supergoed week, ineens weer hypos, gisteren zelfs 2 op een dag. Ben gebroken nu. Maandag weer naar de internist. Ben benieuwd wat er dan uitkomt.

Weet iemand eigenlijk wat de gevolgen van een hypo voor de baby zijn? Want er er werd alleen steeds tegen mij gezegd te hoog is niet zo erg, te laag wel. Nu dat ineens speelt vraag ik me toch wel af of en wat voor gevolgen het kindje hiervan ondervind. Mr google maakt me niet veel wijzer.
Golfje, ik heb begrepen van mijn diabetesverpleegkundige dat je kindje het daar een beetje benauwd van kan krijgen.. verder weet ik het fijne er ook niet zo van.

vervelend van die hypo's. Wat voel je dan?

Ik had gister een beetje een hoge dag. Voor mijn doen dan. Werd wakker met 5.6 en heb de rest van de dag twee keer 7.2 gehad. Vandaag weer normaal.
mm, op zich zijn het waardes waar ik het wel voor wil doen, maar kan me voorstellen dat het geen lekker gevoel is dat je waardes hoger zijn als normaal. Hopelijk was het eenmalig en gaat dat zich niet voort zetten.

Tja wat voel je bij een hypo. In een kwestie van seconden breekt me aan alle kanten het zweet uit, ik begin te beven, hartkloppingen, wazig zien en ik wordt helemaal slap. Een heel paniekerig gevoel ook, waarbij ik weet wat ik moet doen ( frisdrank drinken), maar dat bijna niet voor elkaar krijg. Ik vind het heel beangstigend en barst vaak in tranen uit dan, al weet ik rationeel dat het na een kwartiertje weer voorbij is. Daarna ben ik doodop en kan ik niet anders als gaan slapen.

Gisteren was ik net boven om mijn zoontje uit bed te halen, maar kreeg het niet voor elkaar hem aan te kleden en mee naar beneden te nemen. Ik kan dan nog net mijn vriend bellen. Gelukkig werkt hij op 3 minuten fiets afstand en komt hij dan als een razende gek naar huis. Hij schudt dan direct maar een glaasje drinken in en manouvreert me naar de bank. Ben altijd blij hem te zien, maar op die momenten helemaal!

Ik durf ook niet meer goed auto te rijden. Alleen nog maar als ik net gegeten heb en ik weet dat mijn suiker hoog is.
Ja dat kan ik me voorstellen, angstig zeg! Hoe vaak heb je dat dan?

(ik snap heel goed dat jij, en waarschijnlijk de rest hier ook, zouden juichen als ze mijn waardes zouden hebben hoor, vooral omdat ik nog niet eens insuline spuit. Maar ik had na die ene keer helemaal geen waardes meer boven de zeven gehad, dus ik schrok er een beetje van. Ik weet dat ik helemaal niet mag klagen hoor! )
Golfje: vervelend die hypo's. Ik heb juist begrepen dat de hypo's niet zo heel vervelend zijn voor de baby. Ik had toen ik in het ziekenhuis lag van mijn zoontje ook 1 en dan deden ze standaard een CTG, maar de internist zei dat het meer vervelend was voor jezelf als voor de baby. Hoeveel weken ben je nu ook nog maar? Vanaf een week of 33/34 gaat de insulinebehoefte soms ook wat naar beneden omdat de placenta minder hormonen af gaat geven.

Ik wil je trouwens niet bang maken, maar tegen mij werd toen op het einde van de zwangerschap ook gezegd dat als ik ineens continu hypo's kreeg ik naar het ziekenhuis moest bellen omdat dit ook kon betekenen dat de placenta het niet goed meer doet. Zou het dus wel even in de gaten houden en als je het niet vertrouwd voor de zekerheid even bellen.
Ik ben nu bijna 32 weken zwanger. In week 24 en 28 geprikt op zsdiabetes (1 en 2 uur na de maaltijd). Had ik niet. (dit is gedaan vanwege zus met zs diabetes, onze zoon 4310 gram was en 56 cm maar niet pofferig dik -hoe heet dat ook al weer?!?!hij is ook niet op glucose getest - en ik zelf flink overgewicht heb)

Nu heb ik ineens zo'n dorst. Kan continue drinken. Verloskundige wil weer prikken op zs diabetes.

Kunnen jullie me vertellen welke symptomen nog meer bij zs diabetes horen?

groet, NJB
Hoi NJB,

Ik had eigenlijk bij de eerste helemaal geen klachten/symptomen. Welke ik wel eens voorbij heb zien komen zijn inderdaad veel drinken en een erg veel zin in zoetigheid (maar volgens mij kan je dat ook hebben zonder diabetes).

Verder dingen als grote baby en veel vruchtwater, maar daar merk je zelf niet echt zo wat van natuurlijk.

Wanneer kan je weer heen voor het bloedprikken?

gr. Padababa

PS: Golfje: hoe gaat het met je?
NJB, ik had zelf eigenlijk bijna geen symptomen, op heel veel kilo's extra en een enorme behoefte aan zoet na. De hoeveelheid vruchtwater was altijd normaal, de baby was altijd normaal, alles was altijd normaal, behalve dat ik binnen 30 weken 30 kilo zwaarder was geworden. (deels door vocht, deels door de enorme hoeveelheden chocola die ik at) Ik had juist heel weinig dorst (moest mezelf er echt toe zetten om 1,5 liter per dag te drinken), dus het zegt allemaal niet zo veel. Wanneer weet je meer?

Golfje, die hypo's klinken echt heel naar. Fijn dat je vriend altijd zo snel bij je kan zijn, maar het lijkt me vreselijk om elke keer mee te moeten maken!

En dan nu het goede nieuws!

Op 28 november ben ik op de natuurlijke manier (mijlpaal!), zonder verdoving (nooit gedacht!) binnen vier uur (wow!) bevallen van ons kerngezonde zoontje Mees! Meesje is absoluut geen "suikerbaby": hij woog 3135 gram en was nog geen 50 centimeter lang! Een gemiddeld kindje, volgens de artsen! Ik heb wel een totaal ruptuur aan de bevalling overgehouden, maar dat stelt eigenlijk heel weinig voor vergeleken met een keizersnee, ben ik achter. (iedereen vindt me zielig, maar ik heb dus nergens last van!)

Even een kindje redden.
Dankjullie wel. Ik moet morgen naar vk toe, morgenochtend ook maar even prikken.

Gefeliciteerd Spitmuisje!!! klinkt goed zo;n bevalling, doe mij die maar (behalve die totaal ruptuur...ppfff)

Groet, NJB
Spitsmuisje: GEFELICITEERD met Mees! Super dat hij het zo goed doet. Geniet maar lekker van je kleine mannetje.
-
anoniem_44269 wijzigde dit bericht op 08-12-2008 19:18
Reden: twee keer hetzelfde bericht
% gewijzigd
Ohhhh Spitsmuisje gefeliciteerd! Wat goed man, een natuurlijke bevalling en geen verdoving.. Wel balen van die totaalruptuur toch, ik hoop dat het allemaal goed gaat genezen. Superfijn nieuws joh!

NJB, ik heb alleen de weken voor er zwangerschapsdiabetes werd geconstateerd veel dorst gehad, verder niks. Kindje niet te groot, niet meer behoefte aan zoet dan anders. Tenminste..niet zoveel dat het echt opviel ofzo.

Ik hoop dat je het niet hebt joh!

Hier gaat het perfect! Kindje zit er nog steeds in (bijna 36 weken) en zit precies op schema.

Dieet gaat goed, ik prik eigenlijk nooit boven de zeven en nuchter boven de 5.5. Een enkele uitzondering daargelaten, maar dat kan ik altijd verklaren, in iedergeval nog nooit boven de 7.5 gezeten.

De internist was hartstikke tevreden, ik hoef voorlopig ook helemaal niet terug te komen!
Voager, wat goed! Ik had dezelfde waardes als jij en bij mij is het helemaal goed gegaan!

*Het ergste van de zwangerschapsdiabetes: Na al die maanden op "rantsoen" vind ik nu alle zoetigheid zo verschrikkelijk vies!*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven