Zwangerschapsdiabetes

23-09-2008 12:51 155 berichten
Ik ben momenteel ruim 29 weken zwanger en heb net van de gynaecoloog te horen gekregen dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Ik moet nog worden gebeld door het diabetesplein over het hoe en wat voor de rest van de zwangerschap, maar ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met zwangerschapsdiabetes, het verloop van de rest van de zwangerschap en de gevolgen voor de baby.
Johaira, ik wil niet vervelend doen, maar ik denk niet dat je je (al) zorgen hoeft te gaan maken. Het komt op mij over alsof je je een beetje gek laat maken door alle verhalen. Ik, zei de gek, snoepte buitensporig veel en had een idiote behoefte aan suiker. Daarnaast kwam ik enorm veel aan (30 kilo bij 28 weken) en was ik vreselijk opgeblazen van al het vocht dat ik vasthield. Vier kilo bij 18 weken is niet veel, het is normaal dat je een grotere broekmaat nodig hebt tijdens de zwangerschap, meer trek in zoetigheid betekent niet automatisch zwangerschapsdiabetes en thee drinken lijkt me niet slecht.

Ik weet niet wat je bedoelt met de opmerking over Bridget Maasland: bedoel je dat ze zwangerschapsdiabetes heeft gekregen omdat ze zoveel VRAT of dat ze zoveel VRAT omdat ze diabetes had? Ik vind dat een wezenlijk verschil.

Maak je niet druk: je merkt vanzelf wel of je zwangerschapsdiabetes hebt of niet en je hoeft echt niet stante pede op rantsoen.
Oh Voyager! Je bent de grens gepasseerd! Goed joh! Ik was zo opgelucht toen ik 33 plus 3 zwanger was, dat er echt een last van mijn schouders viel. Vanaf dat moment werd de zwangerschap psychisch zo enorm veel makkelijker! Joh, nog maar vier weken en je hebt hem voldragen! Gaat lukken!
Alle reacties Link kopieren
johaira, ik haal ook niet echt een aanduiding voor zw suiker uit je verhaal. Geniet gewoon lekker van je zwangerschap. en wat betreft Bridget Maasland, denk niet dat een tv programma een reeel beeld geeft van hoe iemands leefstijl is, zeker gezien de stijl van dat programma. Alles werd daar in aangedikt.

Voyager, wat ontzettend fijn dat het dieet zo goed helpt!

Hopen dat dit zo blijft!!

En Quertu, jij als dieet expert. Ik lees hier over suikervrije chocoladeletters en ook in de winkel zie ik allerlei suikervrije producten ( drop, chocola enz). Mag je dit nu wel of niet eten? Ik durfde het nu niet mee te nemen, omdat ik bang was dat er bijv. wel melksuiker of vruchtensuikers inzitten.
Golfje, ik heb van mijn diabetesverpleegundige gisteren begrepen dat ik het bij wije van uitzondering wel mocht doen. Maar ik zit ook steeds best goed in mijn suikers, misschien is het een ander verhaal als je te erg schommelt??

Johaira, ik snap je verhaal niet zo goed. Je hebt geen diabetes, er is ook geen aanleiding om te denken dat je het hebt, maar toch denk je dat je niet meer mag snoepen?

Als je geen diabetes hebt mag je gewoon snoepen hoor..
Hey allemaal,

Zie dat er hier veel geschreven word. Ik had aan het begin van het topic al een keer mijn ervaringen met zw. diabetes opgeschreven en ben nu 7 weken zwanger van de tweede en blijk nu dus al diabetes te hebben. Waarschijnlijk heb ik normaal al diabetes die redelijk onder controle is, maar reageer ik nu op de hormonen zo sterk dat mijn suiker echt gaat schommelen. Ik spuit nu 4 keer per dag insuline, 3 keer kortwerkende voor de maaltijd en 1 keer langwerkende voor de nacht. Mijn HbA1c was 6,4 in week 5 dus wel iets te hoog, maar niet problematisch voor de zwangerschap gelukkig. Vandaag een echo gehad en het hartje kloptte en alles zag er goed uit.

Voyager: jouw waardes klinken mij keurig hoor, ik zit met insuline soms zelfs nog op bijna 10 (zijn wel uitschieters).

Johaira: snoepen is geen probleem hoor, in principe komt diabetes niet van snoepen. Tuurlijk het is niet gezond, maar diabetes krijg je vaak door erfelijke aanleg of overgewicht of een combinatie van deze dingen. Ik weet niet of Bridget zw. diabetes had, maar dan kwam dat vast niet van het snoepen wat je op de TV ziet.
padababa, wat vervelend dat je zo vroeg in de zw al moet gaan spuiten. Nog vervelender natuurlijk als na de zwangerschap blijkt dat je gewone diabetes hebt. Hoe is het bij je vorige zw dan verlopen? Ik heb toen na de zw ook nog een GTT gehad, en krijg die nu na de bevalling weer om uit te sluiten dat het een onopgemerkte diabetes is.

Hopelijk kun je je waardes een beetje onder controle krijgen, want bij zo n prille zwangerschap moeten de orgaantjes etc nog helemaal ontwikkelen. Ik moet overigens ook die 4 maal spuiten. Het was redelijk onder controle, maar hoe langer zwanger hoe meer ik omhoog schiet. Die 10 haal ik soms ook wel helaas.
Golfje, ik ben wel gecontroleerd na die tijd. Niet met een GTT, maar die heb ik in de zwangerschap ook niet gehad. Door HbA1C te bepalen en waardes te controleren met af en toe een dagcurve. Ik priktte nog af en toe steekfproefsgewijs, maar dat was altijd goed. Ik heb wel na de 1e zwangerschap nog lang te hoog gezeten, toen dachten ze ook dat het niet meer weg ging maar later werd het beter. Helaas is het dus niet helemaal weggegaan.
Dames, dit lees ik nou zo vaak (HbA1C ) , maar wat betekent het? Ik vermoed nuchtere waarde?
Voyager: dat is die gemiddelde suikerwaarde van de afgelopen 6 weken die ze dus bepalen met bloedonderzoek. Deze geeft aan hoe je suikerwaarde gemiddeld is geweest over een periode van ongeveer 6-8 weken.
Golfje, het verbaast mij eerder dat jij wel een GTT krijgt dan dat een ander dat niet krijgt hoor. Een GTT geeft altijd een wat vertekend beeld van de werkelijkheid, vandaar dat ze die testmethode normaal gesproken niet meer toepassen tegenwoordig om diabetes te diagnostiseren. Toen bij mij een beginnende diabetes geconstateerd werd (oma vertelt, twintig jaar geleden), toen werd dat inderdaad nog gedaan door middel van een GTT. Toen ik later de "echte" diagnose kreeg, werd dat gedaan door middel van een dagcurve (of nou ja, een aantal dagcurves). GTT's waren toen al niet meer gebruikelijk, zo vertelde mijn internist me toentertijd.

Johaira, no offence verder hoor, maar je komt op mij behoorlijk hypochondrisch over. Het enige wat snoepen en diabetes met elkaar te maken hebben, is dat je het niet meer mag als je diabetes hébt. Maar dat je van snoepen diabetes kríjgt is echt klinkklare kolder. Geen idee wie je dat wijsgemaakt heeft, maar ik zou zeggen: neem daar in het vervolg niets meer van aan.

Van Bridget Maasland ken ik het medisch dossier niet natuurlijk, maar dat ze snoepte en onwijs is aangekomen, zegt niets over het wel of niet hebben van diabetes dus. Het geboortegewicht van haar kind doet juist eerder denken dat ze géén zwangerschapsdiabetes had. Dus kom uit je paniekstand, snoep lekker door (met mate, dat is voor iedereen gezonder) en geniet gewoon van je zwangerschap in plaats van jezelf wijs te maken dat je insuline nodig hebt (wat ik als "gewone" diabeet al niet eens nodig heb gehad, dus ook dát idee is voorbarig en overtrokken).
quote:Voyager schreef op 20 november 2008 @ 19:36:

Dames, dit lees ik nou zo vaak (HbA1C ) , maar wat betekent het? Ik vermoed nuchtere waarde?Het is een gemiddelde over de afgelopen zes weken, dat gebruikt kwan worden als hulpmiddel om te kijken of je goed ingesteld bent. Hier wordt het wel overzichtelijk uitgelegd, vind ik. Voldoende diepgang, zonder dat je duizelt van de medische termen.

Gefeliciteerd met het bereiken passeren van je grens!
Golfje, ik hoor wisselende verhalen over suikervrije producten, dus ik durf je daar niet goed in te raden. Mijn diëtiste raadt sowieso het gebruik van zoetstoffen tijdens de zwangerschap met klem af. Ik kan zelf al niet zo best tegen zoetstoffen, dus ik gebruik ook al niet of nauwelijks producten met zoetstoffen. Verder meen ik ergens gelezen te hebben dat bepaalde zoetstoffen je bloedsuikerspiegel ook kunnen beïnvloeden, waardoor je dan beter gewoon een stuk chocola mét suiker had kunnen nemen.

Ik denk dat ik niet de juiste persoon ben om deze vraag te beantwoorden dus. Ik weet er niet genoeg vanaf en kan alleen maar aankomen met dingen die ik denk, dingen die ik voel en dingen die ik vanuit mijn persoonlijke opvattingen over eten wel of niet zou doen. En da's niet echt het soort van advies waar een ander iets mee kan, denk ik.

Ik zou je aanraden om deze vraag aan je eigen behandelaar te stellen. Die kent jouw bloedsuikerwaarden, die kan inschatten of het voor jou wel of geen goed idee is.
Pabadabada: balen dat je zo vroeg al aan de insuline moet!
ik vind het weer een te zinloos iets om de dieetiste over te gaan bellen, dus ik laat het die laatste weken wel even voor wat het is. Zo erg mis ik het snoepen nou ook weer niet. Ik heb ook het advies gekregen niet meer dan 1 glas light drank te gebruiken per dag. Echt goed zal het toch niet zijn denk ik. Normaal gebruik ik dergelijke producten niet.

Wel balen dat mijn ziekenhuis die GTT ( aangevuld met dagcurves en HbA1c) wel nog gedaan wordt, want ik vind het zo ontzettend vies! Heb het nou 3x gemoeten en het wordt met de keer erger. Blegh. Maar ook dat dan maar weer onder het motto, voor het goede doel. Overigens had ik gisteren hele goede waardes en direct energie voor 10. Heerlijk zo n dagje!!
Golfje: super dat je zo'n goede dag hebt. Geeft je toch weer de moed om het vol te houden. En mijn dietiste raadde ook niet meer als 1 glas light of bijv. een bakje optimel yoghurt of zo aan in verband met de zoetstoffen. Ik heb ook begrepen dat suikervrije producten soms zelfs meer koolhydraten bevatten als de gewone variant en dus niet aangeraden worden omdat het geen zin heeft.

Qwertu: ik vind de insuline op zich nog niet zo erg, als de waardes maar goed worden en helaas zit ik toch nog af en toe boven de 7 en nuchter boven de 6. Gelukkig nog geen last gehad van hypo's, dat vind ik echt het nadeel aan insuline spuiten.

Gisteren de insuline eenheden weer wat opgeschroeft, de langwerkende insuline heeft nog niet het effect wat ik graag zou wil op mijn nuchtere waardes, dus denk dat daar nog wel wat bij kan. De rest gaat gelukkig beter.
Fijn Golfje, dat je even een goeie dag ertussen had, super joh!

AH Qwertu,HbA1C is dus die "met terugwerkende kracht bloed-test"! Dat was bij mij 5.6!

Even een vraagje: wat eten jullie zoal 's avonds. Wij zijn nogal van de Nederlandse en Italiaanse kost zeg maar, en juist dat is een beetje beperkt vind ik. Ik weet niet meer zo goed wat te koken!

Ik heb trouwens laatst voor het eerst een beetje spaghetti gemaakt en toen was het 6.6, dus dat wil ik ook niet al te vaak doen.. Iemand ideetjes voor het avondeten?
tja, blijft lastig he, als je niet kunt koken wat je normaal kookt.

Ik probeer gewoon te maken wat ik normaal eet, maar dan met veel meer groentes.

-Dus klein beetje pasta en dan een saus van heeeeeeeeeeeeel veel groentes.

-1 persoonovenschaaltje, vullen met lekkere groentes en vlees, ei met wat roomkaas erdoor en dan als dekseltje een blaadje bladerdeeg. Weinig koolhydraten, wel genieten.

- Ovenschotels gaat ook wel ok, en dan gewoon maar een heel dun laagje aardappels of puree.

-Tacos en dat soort zaken gaat ook wel goed, weinig schelp/ tortilla en veel vulling.

Maar ben het met je eens dat het een stuk beperkter is, al krijg ik er steeds meer handigheid in. Is ook wel een beetje een uitdaging. En verder heb ik al al vaker maaltijdsalade met brood gegeten, mn op de dagen dat ik makkelijk wil eten ( lees normaal friet zou halen, pizza zou bakken oid).

Overigens gisteren mijn goede dag kunnen afkopen met een enorme lage bloedsuiker. Ik heb dat nu twee keer gehad, dat ik te laag zat. eigenlijk sinds ik aan de langwerkende insuline zit, maar pff, dat is toch helemaal geen feest. Heb de hele middag geslapen. Vanochtend was het weer heel hoog, dus geen peil op te trekken. Dinsdag moet ik weer naar de gyneacoloog. Ben benieuwd wat ze nu zeggen van de groei (en of de baby weer goed is gedraaid, was in stuit gaan liggen). Dat vind ik dan een van de weinige voordelen van de suiker, iedere 2 weken die echo, blijft leuk om naar je kindje te kijken!
Bedankt voor de tips golfje, ik ga het zeker uitproberen! (f)

Vervelend dat je dan gelijk weer "gestraft" wordt met te lage waardes, niet leuk.

En ja die echo's zijn inderdaad fijn, al kreeg ik die al om de twee weken om te kijken of de baby niet te klein was. En nu dus om te kijken of ze niet te groot is. Weird!
Ja inderdaad, dat is wel een voordeel. Ik ben nu nog maar 7 weken maar heb al 2 echo's gehad en krijg bij 10 weken weer een.

Voyager: ik doe het ook net als golfje. Wel aardappels/groent en vlees/vis/vleesvervanger maar neem dan meer groent, minder aardappels. Of past met veel salade. Het blijft toch een beetje puzzelen waar je goed op reageert. Als ik het niet vertrouw prik ik een keer extra om te kijken wat er gebeurd. Nu spuit ik indien nodig insuline bij, voordat ik dat deed ging ik als ik te hoog zat een stukje wandelen of zo.
Ja dat is bij mij dan weer anders, omdat ik het echt van het dieet moet hebben, ik heb geen insuline. (gelukkig!)

Ik ben net even naar de plaatselijke snoepwinkel geweest en daar hebben ze dus een hele afdeling speciaal voor diabetici. Niet dat ik daar echt snoep zou gaan kopen ofzo, maar ik heb wel een chocoladeletter gekocht voor sinterklaasavond. Ben er heel benieuwd naar!
Een stukje wandelen kan ook zonder insuline, Voyager.

Wat je kunt doen om je hongergevoel te dempen, is wat meer eiwitten nemen en een scheut olijfolie toevoegen aan je saus. Dan kun je met wat minder pasta toe, zonder dat je in de loop van de avond meteen weer honger krijgt.

Overigens heb ik ook wel mijn pastamaaltijd in tweeën gedeeld: aan het begin van de avond een portie pasta en dan in de loop van de avond nog een portie pasta. Ik kon niet uitwijken naar eiwitten en extra groenten door mijn andere dieet en kon op die manier wel de avond doorkomen zonder met honger naar bed te hoeven.

Maar ik zou zeggen: probeer eerst eens de extra groenten (bevatten veel antioxidanten, wat gunstig is voor je suikerstofwisseling!), een lekker stukje kip of vis erbij (vette vis: die bevat de goede vetten) en een extra scheut olijfolie door je eten als je echt flinke trek moet zien te dempen. Pas als dat allemaal geen effect heeft, kun je een late avond-snack instellen om je maaltijden nog een stukje verder te spreiden.

Ik kan me trouwens op Sinterklaasavond ook voorstellen dat je van alle snoeperij een beetje neemt (met suiker) en dat je het inbouwt in "balansdagen" er omheen, waarop je extra je best doet. Van één keertje snoepen raakt je suiker niet blijvend ontregeld.

Ik ben zelf tijdens mijn zwangerschap getrouwd en heb zowel op mijn vrijgezellendag (high tea, dus veel snoeperij ) als op mijn huwelijk (petit fours bij de koffie en bruidstaart 's avonds) gewoon meegedaan aan de snoeperij. De rest van de dag heb ik me extra braaf aan mijn dieet gehouden en de dagen eromheen natuurlijk ook, zodat het niet de pan uitrees. Als je niet elke week sinterklaas viert, moet een klein stukje chocoladeletter (met suiker) wel kunnen. Kies dan wel liefst voor puur in plaats van melk, dat heeft minder effect op je suiker. Voor ander sinterklaassnoepgoed kun je eens bij de natuurvoedingswinkel kijken, daar hebben ze ook wel suikervrij snoepgoed, maar dan zonder kunstmatige zoetstoffen. Je moet een beetje door de geitenwollensokkenvolkorensmaak heen proeven soms, maar dan valt er nog best wel wát te snoepen dus. Even daar vragen wat ze je aanraden, over het algemeen krijg je er goede adviezen.
inderdaad voyager, de omgekeerde wereld, eerst te klein en nu niet te groot. Als het dan mooi in het midden uitkomt is het prima toch. Wanneer ben jij eigenlijk precies uitgerekend?

Ik verwacht eigenlijk dit kindje niet extreem groot. Oudste was 3660 met 37.5 weken, met pas insuline in de laatste 4 weken, omdat het eerder niet ontdekt was. Nu insuline vanaf 24 weken en het dieet, dus denk ik dat het meevalt. Ik ben zelf overigens vaaf die 24 weken nog maar 0.5 kg aangekomen, dus daar ben ik ook erg blij mee.

Het begint nu wel echt op te schieten, nog paar weekjes dan is ukkie er gewoon al. Gisteren wat maatje 56 gehaald, oh wat is dan dan weer klein. Dus nog even de feestdagen door en dan kom maar op met die baby.

Ik heb trouwens gourmet voorgesteld met kerst, kan ik tenminste zelf reguleren wat ik eet. Hoop dat iedereen accoord is, maar dat denk ik wel. Bij schoonfam. pas ik me wel aan, als dan inderdaad een dag iets minder strikt is, is dat ook geen ramp, maar twee kerstdiner vind ik dan weer wat te veel.
Klinkt hoopvol toch Golfje!

Ik ben in principe op 7 januari uitgerekend, maar ik heb zelf het gevoel dat het eerder komt. Maarja...dat is maar een gevoel he!

Wanneer ben jij aan de beurt?

Wij gaan met kerst ook gourmetten, dan kan ik inderdaad goed zelf bepalen wat ik eet. maar dat deden we toch al hoor.

Qwertu, bedankt voor de tips over de olijfolie, goed idee! Ik vraag me wel af waarom die suikervrije dingen eigenlijk afgeraden worden. Gisteravond heb ik bij wijze van test een stukje suikervrije chocolade gegeten (heeeeeeeeerlijk) en anderhalf uur later geprikt, ik zat op 5.3. Mijn diabetesverpleegkunige zei dat ik het moet beperken omdat er veel vet in zit en dat je daar dik van wordt. Maar als ik af en toe een stukje kan eten maakt dat het dieet wel een stuk dragelijker voor me, dus dat neem ik denk ik maar op de koop toe. ik vind het vooral moeilijk nu ik zwanger ben hoor, over het algemeen heb ik wel minder snoepzin..
Voyager: suikervrije dingen bevatten vaak net zo veel (snelle) koolhydraten als de gewone variant, sommige producten zelfs meer. Ze bevatten vaak meer vet, wat natuurlijk niet gezond is en zijn gezoet met zoetstoffen waarvan afgeraden word om die regelmatig te eten in de zwangerschap. Ik kies persoonlijk dan net zo lief voor de gewone variant (met name in verband met de zoetstoffen).Het zou in jouw geval best kunnen dat je ook op een klein stukje gewone chocoladeletter wel goed reageert, kwestie van uitproberen.
Hmm, ok.. makes sense. Misschien toch iets om uit te proberen dan. Maar dan snap ik dus niet dat ze erop zetten dat het voor diabetici is..

Bedankt Padababa!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven