Help! Ik ben een verstrooide chaoot

27-06-2016 22:34 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet ik dit ook wel in relaties posten..

Ik zit met het volgende, en ik zoek tips van mede-chaoten want het wordt nu toch wel heel vervelend..

Net een nare avond achter de rug met een stilzwijgende, doch behoorlijk pissige vriend.. Hij ligt nu op bed en ik neem nog maar een wijntje..

Werd vanmiddag opgebeld door furieuze vriend.. Zijn goed recht.. Hij kwam thuis en trof de voordeur wagenwijd open (godzijdank was er niets gejat)

De schuldige? Ik dus.. Zoonlief moest nog snel wat pakken vanochtend, ik heb de deur opengedraaid en niet gecontroleerd of mijn dromerige ventje hem ook weer dichtdeed.. Ik ging er vanuit dat dat zo was, ik kan hem (7 jaar oud, levende op een andere planeet dan de aarde) niets aanrekenen..

Maar goed, het gebeurd vake. Ook zonder kinderen. Mijn auto was vanochtend ook open, dus niet op slot.. Ben er erg happy mee, met die auto, ik kreeg hem van vriendlief, ben er zeer zuinig op, maar ook weer hier, ik vergeet hem altijd op slot te doen. De keren zijn niet meer te tellen.. Ook is het wel voorgekomen dat de achterdeur van het huis nog lekker wagenwijd openstond, of het touwtje voor de kinderen uit de brievenbus eruithing... En niet 1 keer helaas..

Verder ben ik regelmatig mijn huis en/of autosleutels kwijt, wat op zich niet altijd een ramp is daar er toch niets door eigen toedoen op slot staat , ben ik minimaal vijf keer per week mijn pinpas kwijt etc etc..

Met andere woorden.. Hopeloos...ik ben echt vreselijk verstrooid, doe echt mijn best maar op de een of andere manier laat ik behoorlijk wat steekjes vallen..

Hoe komt dit.... En nog beter, hoe kom ik eraf.. Iemand tips..herkent iemand het? Is er nog hoop?

Ik vind het zo ontzettend zonde dat mijn avond gewoon verziekt wordt door eigen toedoen, het is mijn eigen schuld, vriendlief boos, maar ik weet gewoon niet hoe ik het voor elkaar kan krijgen dat het langer dan een week goed gaat..

Als klap op de vuurpijl was mijn moeder er vanavond ook, en die reageerde laconiek van 'ach ja.. Ik ben niet anders gewend van d'r.....

Help.. Wat doe ik hier in toch aan?
quote:Dreamglasses schreef op 27 juni 2016 @ 23:21:

[...]

Dat snap ik, AllieBrosh. Ik heb ook al eerder aangegeven dat ik wel inzien dat het geen onwil is dat het niet gelijk lukt.

Maar het "maar accepteren dat je zo bent " vind ik echt te makkelijk. En dat komt omdat TO kind (eren) heeft. Veiligheid is dan wel heel belangrijk. En ik vind dat je er alles aan moet doen om dan die trucjes aan te leren. En ik ben ervan overtuigd dat dit echt kan.

Dank je.. Ook voor je vorige post.. Daarom vraag ik ook hulp, omdat ik denk dat het wel kan, zou moeten kunnen verbeteren.. Gelukkig zijn mijn kinderen nooit in gevaar geweest tot nu toe, maar ook dat kán gebeuren.. En dat wil ik zeer zeker niet! Spullen, oké, zonde. Maar vervangbaar... Mijn twee lieve schatten zeker niet..

Het is alleen zo raar.. Ik schijn een bovenmatige intelligentie te hebben maar functioneer in het dagelijks leven werkelijk vaak nog slechter dan een aardappel.. Frustrerend voor iedereen, moeilijke vraagstukken geen probleem, maar een deur op slot draaien, oeioei..

(O ja, ik ging slapen)
quote:Dreamglasses schreef op 27 juni 2016 @ 23:21:

[...]

Dat snap ik, AllieBrosh. Ik heb ook al eerder aangegeven dat ik wel inzien dat het geen onwil is dat het niet gelijk lukt.

Maar het "maar accepteren dat je zo bent " vind ik echt te makkelijk. En dat komt omdat TO kind (eren) heeft. Veiligheid is dan wel heel belangrijk. En ik vind dat je er alles aan moet doen om dan die trucjes aan te leren. En ik ben ervan overtuigd dat dit echt kan.En TO zegt nergens dat ze het maar accepteert, volgens mij helemaal niemand. Ze vraagt tips en die krijgt ze. Dus heb je nog verder nog wat?
quote:Rhaegal schreef op 27 juni 2016 @ 22:40:

Ik ben ook zo, ik sta een keer 6 per jaar met een lege accu wegens lichten vergeten uit te doen, ondanks keiharde piep.Dit vind ik wel dom...
Zou mij ook kunnen gebeuren.. En dan reageer ik net als mijn moeder 'ach ja..'
quote:mirleni schreef op 27 juni 2016 @ 23:29:

[...]

Dank je.. Ook voor je vorige post.. Daarom vraag ik ook hulp, omdat ik denk dat het wel kan, zou moeten kunnen verbeteren.. Gelukkig zijn mijn kinderen nooit in gevaar geweest tot nu toe, maar ook dat kán gebeuren.. En dat wil ik zeer zeker niet! Spullen, oké, zonde. Maar vervangbaar... Mijn twee lieve schatten zeker niet..

Het is alleen zo raar.. Ik schijn een bovenmatige intelligentie te hebben maar functioneer in het dagelijks leven werkelijk vaak nog slechter dan een aardappel.. Frustrerend voor iedereen, moeilijke vraagstukken geen probleem, maar een deur op slot draaien, oeioei..

(O ja, ik ging slapen)

Misschien is het voor jou dan toch een idee om verder te gaan kijken hoe het kan dat je zo gemakkelijk dingen vergeet. Veel (a)dhd' ers zijn juist heel intelligent. Maar het kan ook gewoon zijn dat je een te druk leven hebt (meer dan goed voor je is)? Ik zou het zelf waarschijnlijk wel verder uit willen zoeken.

Niet dat alles perfect moet verlopen, hoor. Maar bepaalde dingen die bij de basis horen en te vaak niet goed verlopen, is niet normaal .

Misschien dat tot die tijd de tips in dit topic je kunnen helpen. Succes!
Only dead fish go with the flow
Als het AD(H)D is dan kun je er vrij weinig aan doen, dan kan je partner wel steeds boos worden, kritiek uiten of je betuttelen, maar daar wordt het niet beter van. In tegendeel zelfs, want ik word dan zo zenuwachtig dat juist alles dan fout gaat.

Ik heb geen kinderen en dat scheelt enorm qua chaos, maar ik probeer verder dingen in huis zo simpel mogelijk te houden en overal de tijd voor te nemen, want door drukte en stress wordt het alleen maar nog chaotischer.
quote:Goede-Fee schreef op 27 juni 2016 @ 23:29:

[...]

En TO zegt nergens dat ze het maar accepteert, volgens mij helemaal niemand. Ze vraagt tips en die krijgt ze. Dus heb je nog verder nog wat? Ja? Ik reageer toch ook niet op TO. Lees het nog even terug anders.... en jij vond facepalm toch flauw? Nu doe je het zelf ook, alleen dan bij een andere forummer
quote:Dreamglasses schreef op 27 juni 2016 @ 23:37:

[...]

Ja? Ik reageer toch ook niet op TO. Lees het nog even terug anders.... en jij vond facepalm toch flauw? Nu doe je het zelf ook, alleen dan bij een andere forummer

Huh? Waar heb jij het nou weer over?

Vind het een topsmiley zeker voor wat jij allemaal tikt hier.
To, mijn arts kwam met dat vink lijstje. Dat werkt echt heel goed, ik heb geen add of adhd dus daar weet ik niks van af maar ik heb echt slecht geheugen af en aan door medische reden en dat is het enige wat helpt dan.

En dan word het een routine dus misschien helpt dat bij ook op langere termijn.
quote:Goede-Fee schreef op 27 juni 2016 @ 23:39:

[...]

Huh? Waar heb jij het nou weer over?

Vind het een topsmiley zeker voor wat jij allemaal tikt hier.

Omdat je in dit topic reageerde op iemand's post die dat gebruikte en je klonk daar niet enthousiast over. Maar goed dat zal ik wel verkeerd begrepen hebben hoor.

En verder: jammer dat je zo onaardig reageert. Voor wat ik allemaal tik hier ja? Really? Ik mag tikken wat ik vind. Daar heb jij echt niets over te zeggen.
Maar voor sommige dingen kun je toch een technische oplossing verzinnen? Bv sleutels aan een keycord dat vastzit aen je tas? Dan raak je ze niet zo makkelijk kwijt.
quote:Dreamglasses schreef op 27 juni 2016 @ 23:42:

[...]

Omdat je in dit topic reageerde op iemand's post die dat gebruikte en je klonk daar niet enthousiast over. Maar goed dat zal ik wel verkeerd begrepen hebben hoor.

En verder: jammer dat je zo onaardig reageert. Voor wat ik allemaal tik hier ja? Really? Ik mag tikken wat ik vind. Daar heb jij echt niets over te zeggen.Ik vond dat gewoon een dubbele waard. En ja daar mag ik wat van vinden en wat van zeggen. Of heb ik een huisregel gemist?
quote:Goede-Fee schreef op 27 juni 2016 @ 23:44:

[...]

Ik vond dat gewoon een dubbele waard. En ja daar mag ik wat van vinden en wat van zeggen. Of heb ik een huisregel gemist?

Lees eerst eens terug voordat je zo fel en raar reageert op mij. Ik heb nergens beweert dat TO heeft gezegd dat ze het maar accepteert. Dat waren reacties op andere forummers. Bovendien heb ik haar tips gegeven. Dus ik begrijp jouw reactie totaal niet eigenlijk. En die facepalm ook niet. Het is bovendien behoorlijk kinderachtig om zo op iemand te reageren.

En nee, je hebt echt niets te bepalen of te zeggen over wat ik vind. Dat klopt.
Wat was je vraag ook al weer?
Het gaat goed tot het niet meer goed gaat...
quote:mirleni schreef op 27 juni 2016 @ 23:16:

Mijn familie beweert altijd dat het komt door mijn linkshandigheid.. Ik heb er eigenlijk nooit wat achter gezocht, het maar voor waar aangenomen, maar soms wordt het wel heel erg vervelend (zoals nu)

Wij zijn hier allemaal linkshandig

Ik denk niet dat je sneller een chaotischer huishouden zal vinden dan bij ons!

Scheelt dus dat mijn partner ook een chaoot is, het commentaar valt dan vaak wel mee

Heel herkenbaar dus. Heb jij ook moeite met multi-tasken? Als ik bijvoorbeeld aan het weggaan ben en er praat iemand tegen me, nou geheid dat ik dan vanalles vergeet.
Mijn man is ook zo'n chaoot. En ik ben het tegenovergestelde. En doordat hij zo'n chaoot is voel ik alle verantwoordelijkheid. Ik word er helemaal gek van om het gevoel te hebben alles te moeten controleren. En hij ook, trouwens, maar dat is een ander verhaal.

Ik denk dat het deels persoonlijkheid is, maar zeker ook deels desinteresse. En niet nadenken over de gevolgen. Dat steekt mij nog het meest. Zeker nu we kinderen hebben, en we ook hun welzijn in acht moeten nemen.

Laat me weten als je het weet te veranderen, en hoe, dan kan ik hopelijk mijn man ook nog wat leren.
Nou, ik heb dus een tijdje een A4'tje op m'n deur gehad, dat ie op slot moest als ik wegging. Maar na een halve dag valt dat papiertje dan totaal niet meer op als ik wegga. Kijk ik gewoon doorheen.

Ik raak ook altijd alles kwijt. Sleutels, telefoon, woorden, dat belangrijke document, woorden die ik wil gebruiken. Routine is het enige wat helpt. Enigszins dan. En zo veel mogelijk digitaal, waar het minder snel kwijt raakt, met gerichte zoektermen kom je vaak best een eindje.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Hier in huis ook. Precies hetzelfde. Behalve gekukkig die boze man. Wij hebben AD(H)D.

Mijn dochter deomerig type altijd in andere wereld, heeft ADD. Mijn oudste dochter en ik ADHD.
Ik kan trouwens best goed nadenken (vind ik zelf ), ook over gevolgen van dingen. En ik snap bijvoorbeeld heus wel dat het vaak niet handig is om door rood te lopen. Maar op sommige momenten (vooral op plaatsen waar ik vaak kom en waarbij ik verder niet na hoef te denken over de route) zie ik dat hele verkeerslicht niet, dus dan denk ik ook niet aan de gevolgen van het door rood lopen.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Kinderen voor een stuk opvoeden dat ze "mama moeten helpen"?

Dat zij er dus mee aan denken dat als jij uit de wagen stapt en zij zijn erbij dat die wagen dicht moet.

Dat zij mee controleren dat alle ramen en deuren dicht zijn als ze samen met jou thuis vertrekken.

...

Zelfde als je op je werk collega's hebt.

Laat hen desnoods elke ochtend vragen of je je auto op slot hebt gedaan.

Desnoods hangen ze een bordje aan hun bureau dat ze 't moeten doen.

Kost 2 seconden, maar spaart misschien de aankoop van een nieuwe auto.

Thuis: Hetzelfde maar dan dus de kinderen of manlief.

En 1 ding tegelijk.

Niet al naar de auto lopen bijvoorbeeld en ondertussen zoon nog laten teruglopen.

Dan ga je dus maar mee of blijf je staan wachten.

Ook de routine bijvoorbeeld proberen in te bouwen om eerst je huissleutels weg te steken en dan pas je autosleutels boven te halen.

Zo check je ineens of je de autosleutels niet binnen bent vergeten.

Zelfde routines kan je proberen in te bouwen voor pinpassen en dergelijke.

Altijd zelfde plek en eruit halen = direct nadien er terug insteken.

Sta je aan een kassa, dan betaal je bijvoorbeeld en zet je geen stap voor dat ding terug op zijn plaats steekt.

Anders ben je waarschijnlijk toch weer bezig met inladen, op de kinderen letten, ... en raakt het ding zonder dat je 't beseft zoek, ergens verzeild tussen de boodschappen, blijft hij in de supermarkt achter, ...

Huissleutels kan je inderdaad aan een koord in je handtas of je broek hangen.

Pinpas kan je eventueel in de houder van je mobiel steken.

Wat noodgeld (als je je pinpas weer es kwijt bent en dringend moet tanken ofzo) kan je eventueel in de auto leggen.

Je kan natuurlijk ook thuis een deur installeren die automatisch dichtslaat.

Nadeel is dat als je je sleutels binnen vergeet je een probleem hebt.

Kinderen ook een sleutel geven als ze daar oud genoeg voor zijn kan ook helpen als extra.

Of dat ding vastplakken in hun boekentas ofzo.
quote:AllieBrosh schreef op 27 juni 2016 @ 23:16:

[...]

Ja, maar het heeft niks te maken met er makkelijk in staan, of interesse. AD(H)D'ers willen het net zo graag allemaal doen als anderen, maar dat gaat niet zomaar, want zo zitten onze hersens niet elkaar. Ja, er zijn truukjes voor en je kunt jezelf heel wat aanleren maar het blijft altijd moeilijk, want die chaos in je hoofd is er 24/7.

En ja, het is vermoeiend voor de partner, maar het is nog veel vermoeiender en frustrerender als je het zelf hebt. Een partner kiest er zelf voor, een AD(H)D'er zit er z'n hele leven mee opgescheept.

Wel of geen interesse hebben heeft wel degelijk invloed op het gedrag van een adhd-er of add-er. Lekker makkelijk om dat te ontkennen.

De intentie iets te vergeten is er niet. Klopt. En het is erg vervelend, ook voor de persoon zelf. Maar interesse heeft echt invloed in het aanleren van routine.
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
Proberen om in het hier en nu te leven in het moment ipv in een halve droomwereld of de toekomst. Misschien kan meditatie, yoga of mindfullness daarbij helpen. Ik ken veel mensen die steeds bezig zijn met wat straks moet, morgen of volgende week en die maken er in het hier en nu een potje van.

Wanneer je denkt het zal wel goed zijn ... toch nog 1x checken. Mijn kind doet de deur wel dicht (toch nog even kijken en aan de deur trekken). Auto net zo check elke keer of de deuren dicht zijn. Het duurt lang voor iets een gewoonte wordt daarvoor zou je het een maand elke dag moeten doen daarna zit het in je systeem.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Een adhd'er heeft hier zeker meer en set last van, maar niet iedere adhd'er. Mijn jongste zoon met ADHD doet alle lichten uit die ik vergeet uit te doen. Die is minder vergeetachtig dan ik ben. Mijn oudste met add daarentegen. Dat is net zo'n type als to.

Het ligt er dus ook maar net aan wat voor type Adhd'er je bent.

Het lijkt me erg frustrerend steeds te moeten horen dat als je het maar belangrijk genoeg vind dat je het je wel herinnert. Zo is het niet. Mijn oudste zegt wel eens dat het een wirwar van gedachten in haar hoofd is en dat de goede gedachten dan weg is.structuur aanbrengen dingen onthouden is gewoon zo moeilijk. Lijstjes maken heeft geen zin die vergeet je weer , meldingen in je telefoon? Dan vergeet je je telefoon, agenda? Die ligt net in je andere tas. Ik heb zelf geleerd mijn hoofd te focussen op basispunten , dus inderdaad kinderen, het eten, deur afsluiten etc. Maar ik ben nu 40+ dus dat heeft even geduurd. Op mijn werk schrijf ik alles alles op, anders vergeet ik het.
quote:ngs schreef op 27 juni 2016 @ 23:06:

Oke ik zeg al niks meer. Gaan jullie fijn samen het gas vergeten en de deur open laten staan enzo Je mag blij zijn dat je het probleem niet hebt ,want ik kan je wel vertellen dat het zeer vermoeiend is.
geneet van 't laeve
quote:FunnyFace8 schreef op 28 juni 2016 @ 00:18:

Mijn man is ook zo'n chaoot. En ik ben het tegenovergestelde. En doordat hij zo'n chaoot is voel ik alle verantwoordelijkheid. Ik word er helemaal gek van om het gevoel te hebben alles te moeten controleren. En hij ook, trouwens, maar dat is een ander verhaal.

Ik denk dat het deels persoonlijkheid is, maar zeker ook deels desinteresse. En niet nadenken over de gevolgen. Dat steekt mij nog het meest. Zeker nu we kinderen hebben, en we ook hun welzijn in acht moeten nemen.

Laat me weten als je het weet te veranderen, en hoe, dan kan ik hopelijk mijn man ook nog wat leren.Bij ADD of ADHD is het geen desinteresse en is het pijnlijk om steeds sneren te krijgen van het interesseert je allemaal geen zak! Terwijl je wel wil, maar het niet kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven