Gezondheid alle pijlers

vreselijke huisartsassistente

29-06-2016 11:33 192 berichten
Ik bel de huisarts voor een afspraak vanmorgen om 08:00 neemt de assistente op. Zegt ze hoi mevrouw... Wat scheelt er? (Ik heb vaker mot met haar gehad) ik vraag mag ik een afspraak. Waarom wil je de huisarts zien zegt ze. ik voel me niet lekker ik ben erg benauwd en hoest heel erg ik zeg ik wil graag een afspraak. Zegt ze dat gaat nu heel erg rond veel mensen hebben het, heeft met het weer te maken. Ik raak speechles ik zei op een normale vriendelijke toon ik wil toch de huisarts zien "bijtend op mijn tong" Uiteindelijk naar de huisarts geweest heb ik pufjes meegkregen ivm bronchitis.

Het is niet de eerste keer dat ze zo tegen mij doet, ook al toen ik vroeg voor de bloeduitslag. Alsof men geen afspraak mag maken bij de huisarts. Ze geeft ook zomaar diagnoses over de telefoon.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er denk ik erg vanaf wie je hebt. De assistente van mijn eigen huisarts is een schat van een meid. Meestal vraag ik om advies en laat ik haar inschatten of een afspraak nodig is. Daar heeft ze wat mij betreft voldoende kijk op. Zeker met een kind kun je eigenlijk altijd dezelfde dag nog terecht, daar maken ze tijd voor.

De assistente van de andere vervangende huisarts, dat is andere koffie. Toen ik mogelijke blaasontsteking had en om 8.00 uur een afspraak bij de huisarts, wilde ze om 7.58 niet even een stripje in mijn urine hangen, schreeuwde ze vanuit het kantoor, want het was nog geen tijd. Dus kwam ik bij de huisarts met m'n potje binnen. Die vervolgens vroeg waarom ik dat niet aan de assistente had gegeven. Hij was echt niet blij dat ze dat niet even aangenomen had.

Over de tweede assistente hoor ik in de wachtkamer regelmatig gemopper, dus ik geloof dat er meer mensen niet echt fan zijn Gelukkig heb ik vrijwel nooit met haar te maken, maar altijd met mijn eigen assistente en die is altijd super.
Hallo?!
[quote]_Doortje_ schreef op 29 juni 2016 @ 12:52:

Het hangt er denk ik erg vanaf wie je hebt. De assistente van mijn eigen huisarts is een schat van een meid. Meestal vraag ik om advies en laat ik haar inschatten of een afspraak nodig is. Daar heeft ze wat mij betreft voldoende kijk op. Zeker met een kind kun je eigenlijk altijd dezelfde dag nog terecht, daar maken ze tijd voor.

De assistente van de andere vervangende huisarts, dat is andere koffie. Toen ik mogelijke blaasontsteking had en om 8.00 uur een afspraak bij de huisarts, wilde ze om 7.58 niet even een stripje in mijn urine hangen, schreeuwde ze vanuit het kantoor, want het was nog geen tijd. Dus kwam ik bij de huisarts met m'n potje binnen. Die vervolgens vroeg waarom ik dat niet aan de assistente had gegeven. Hij was echt niet blij dat ze dat niet even aangenomen had.

quote:Ttass28 schreef op 29 juni 2016 @ 11:44:

Ik voel me zo vreselijk heb het ook met de huisarts over gehad. Ik hoef haar niet meer te antwoorden omdat ik daar zo kriegel van wordt. Ze daagt mij uit het lijk wel of ze express mij onder de huid zitten, en treiteren. Ik bel niet vaak en ik zit echt niet voor de eerste scheet bij de huisarts.Bespreek dit maar even met je psych. Dit klinkt echt niet goed. Die assistente zit er om haar werk te doen en niet om Tas te treiteren.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
quote:minnimouse schreef op 29 juni 2016 @ 12:47:

[...]

Nou en? Wat maakt het nou weer uit hoe vaak iemand naar de huisarts gaat? Ja, als je iemand bent die wekelijks komt en bekend staat als een soort hypochonder, dan snap ik het.Jij begon erover door trots te vertellen dat jullie gezin soms jaren geen huisarts ziet. Nou, knap hoor.
Ik vind het trouwens raar dat jij pufjes krijgt voor bronchitis. Ik krijg als ik acute bronchitis heb altijd een Prednisonkuur, naast mijn 2 verschillende pufjes.
Tja, ik belde over mijn 'verkouden' en benauwde peuter, die steeds zieker werd en hoge koorts had en vroeg of ze nog plek had vandaag.

Ik ben blij dat de assistente toen even doorvroeg: Hoe hoog is de koorts? Piept ze bij ademhalen? Spuugt ze tijdens het hoesten? Want ik moest direct komen en een uur later zaten we in het ziekenhuis met peuter aan de zuurstof en antibiotica-infuus.

En dàt is exact het onderscheid dat ze willen maken met die vragen. Niet omdat ze jou klachten niet vervelend voor je vind, maar omdat er verschillende soorten benauwd zijn, die een andere urgentie en een andere behandeling vragen. Lijkt me heel logisch eigenlijk.
quote:lila01 schreef op 29 juni 2016 @ 12:58:

[...]

Jij begon erover door trots te vertellen dat jullie gezin soms jaren geen huisarts ziet. Nou, knap hoor.

Dat was Groenteboerin die dat schreef.

Ik handel het liefst zoveel mogelijk af met de assistente. Negen van de tien keer heb ik, of iemand van ons gezin, een klein kwaaltje waarvan ik zelf wel weet wat er voor nodig is. Dat overleg ik dan met de assistente, die overlegt dan weer met de huisarts en dan is de oplossing meestal nabij. Ik zit over het algemeen niet te wachten om uren in een overvolle, benauwde wachtkamer te zitten, volgepropt met zieke mensen.

Aan de andere kant heb ik ook wel mot gehad met assistentes die geen afspraak wilden maken voor mijn uitgedroogde kind(heeft daarna 10 dagen in het ziekenhuis gelegen) en heeft mijn man de assistente ook wel eens onaardig bejegend omdat een controle op een (zeer overduidelijke) blaasontsteking volgens haar alleen met ochtendurine kon worden vastgesteld en ik dus best nog wel een tijdje kon doorlopen terwijl ik alleen maar bloed pieste.
quote:Hunniebunnie schreef op 29 juni 2016 @ 11:55:

[...]

Dan heeft zij blijkbaar het idee dat je de neiging hebt een afspraak te willen terwijl dat niet echt nodig is. Kan daar iets in zitten? Je klinkt zelf ook niet heel beleefd aan de telefoon, trouwens.

Dit.

En de assistente weet blijkbaar gelijk wie je bent als je je naam noemt. Hoe zou dat toch komen?

Als ik bel heeft ze geen idee wie ik ben.

[...]

Jij begon erover door trots te vertellen dat jullie gezin soms jaren geen huisarts ziet. Nou, knap hoor.Nee, dat was ik. En dat was niet trots, dat was verbaasd.
Ik heb wisselende ervaringen met huisarts assistenten. Ik heb jaren geleden gebeld omdat mijn moeder ernstige buikpijn had. Ze moest een paracetamol nemen en als het over een dag nog niet terug was nog eens bellen.

Gelukkig moest mijn moeder nog ergens anders heen (mijn moeder had psychische klachten en was op dat moment niet in staat om zelf actie te ondernemen) en daar hebben ze 112 gebeld.

Eerst dachten ze een blindedarm ontsteking. Toen ze gingen opereren bleek het een geknapte eierstok of zoiets te zijn. Een paar uur langer wachten had haar het leven gekost.

Dat was wel erg slordig.

Maar ik had vorig jaar bij een andere praktijk wel een hele goede aan de telefoon. Ik had al een paar dagen enorme pijn, er was medicatie voorgeschreven en die was op. Ik belde dus alleen voor een nieuw recept.

De assistente was erg alert en gaf aan dat ik beter die dag nog langs kon komen. Waarop ik aangaf dat ik al door 5 artsen gezien was die week en dat ik me afvroeg of dat wel weer nodig was. Gelukkig heeft ze toch een afspraak gemaakt.

Deze arts heeft aangegeven zich af te vragen of het probleem wellicht een longembolie was en heeft mij bloed laten prikken. Diezelfde avond werd ik nog gebeld door het ziekenhuis en werd opgenomen. Ik bleek inderdaad een dubbele longembolie te hebben.

Wil er niet aan denken wat er was gebeurd als ze geen vragen had gesteld.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
quote:_Doortje_ schreef op 29 juni 2016 @ 12:52:

Over de tweede assistente hoor ik in de wachtkamer regelmatig gemopper, dus ik geloof dat er meer mensen niet echt fan zijn Gelukkig heb ik vrijwel nooit met haar te maken, maar altijd met mijn eigen assistente en die is altijd super.Maar kon jij dan niet 2 minuten wachten tot het wel tijd was dat ze je kon helpen?
quote:KaitlynTodd schreef op 29 juni 2016 @ 13:00:

Ik vind het trouwens raar dat jij pufjes krijgt voor bronchitis. Ik krijg als ik acute bronchitis heb altijd een Prednisonkuur, naast mijn 2 verschillende pufjes.Heb ik ook net achter de rug. Ik had in eerste instantie zelf pufjes geregeld via de assistente(het begon als een ernstig geval van hooikoorts), maar toen die niet echt hielpen en ik er koorts bij kreeg heeft ze me er tussen gepropt. Antibiotica, prednison en de pufjes enorm ophogen.

[...]

Jij begon erover door trots te vertellen dat jullie gezin soms jaren geen huisarts ziet. Nou, knap hoor.Misschien eerst eens goed lezen
quote:Hoezitdit schreef op 29 juni 2016 @ 13:14:

[...]

Maar kon jij dan niet 2 minuten wachten tot het wel tijd was dat ze je kon helpen?Uiteraard wel, maar ik moest om 8.00 uur bij de huisarts zijn. Dus ik meld me netjes bij de balie. Dan hoeft de huisarts alleen nog maar even een receptje schrijven en kan hij ook weer door met z'n werk. Wel zo efficiënt. Nu moest hij alsnog naar achteren, zo'n stripje halen, dat erin hangen, even wachten en een receptje uitschrijven. Dat vond ik, en hij, zonde van z'n tijd en bovendien ook gewoon niet zo vriendelijk. Op die, letterlijk, 2 minuten komt het toch ook niet aan als het je baan is om de huisarts te ontlasten.
Hallo?!
quote:Hoezitdit schreef op 29 juni 2016 @ 13:14:

[...]

Maar kon jij dan niet 2 minuten wachten tot het wel tijd was dat ze je kon helpen?

Volgens mij had ze om 0.800 die afspraak bij de huisarts en die wil dan al wel graag de uitslag van die test hebben...scheelt weer tijd.

Oh, mosterd dus.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 29-06-2016 13:25
Reden: mosterd
% gewijzigd
quote:siriusblack schreef op 29 juni 2016 @ 12:50:

[...]

Want jij kent alle huisartsen praktijken in Nederland ofzo?Okay dan. Bij alle huisartsen die ik heb gehad en die van vrijwel al mijn familieleden en vrienden, is er een inloopspreek uur. Soms dagelijks, soms wekelijks. Zo dan. Het ging mij er meer om, dat mensen zichzelf kunnen informeren. Dat, en wellicht de toon van Tttas aan de telefoon.
quote:Ttass28 schreef op 29 juni 2016 @ 11:51:

Prima dat ze doorvraagt het is de manier waarop. Dat mij uit mijn slof doet schieten. Zo ongeïnteresseerd en onvriendelijk ze begint met haar riedeltje met huisartspraktijk... En ik zeg met Tas. Gelijk slaat haar stem over zo van wat moet je op die manier. Onbeleefd en onbeschoft.Dan is het toch iets persoonlijks, lijkt het. Misschien keertje vragen aan d'r.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
quote:Hunniebunnie schreef op 29 juni 2016 @ 13:37:

[...]

Okay dan. Bij alle huisartsen die ik heb gehad en die van vrijwel al mijn familieleden en vrienden, is er een inloopspreek uur. Soms dagelijks, soms wekelijks. Zo dan. Het ging mij er meer om, dat mensen zichzelf kunnen informeren. Dat, en wellicht de toon van Tttas aan de telefoon.Mijn huisarts heeft geen inloopspreekuur.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Tas, jij werkt toch aan de receptie van een hotel? Stel, er belt iemand en die zegt alleen 'ik wil een kamer'. Boek jij dan een gewooon een kamer op een willekeurige datum, en kiest een willekeurige kamer voor die persoon uit, of ga je vragen wanneer ze die kamer willen, welke wensen zij hebben qua bad, douche, toilet, of ze ontbijt bij willen boeken? Ook jij stelt vragen om je klant van dienst te zijn. Dat doet de assistente ook, alleen niet voor een kamer, maar voor een afspraak. Urgentie, eventueel hulpmiddelen nodig (bij gynaecologische klachten is het fijn als dat van tevoren klaargelegd wordt als iemand daar voor langskomt), alvast wat voor zichzelf inplannen (bloeddruk, urine testen, bloedsuiker meten). Dan is het fijn als alles goed uitgevraagd is, want dan gaat een spreekuur een stuk vlotter. Het is niet om jou lastig te vallen, maar om alles voor de afspraak ook vast in orde te kunnen maken.
quote:Hunniebunnie schreef op 29 juni 2016 @ 12:35:

[...]

Vrijwel alle huisartsen hebben een inloopspreekuur. Sommige elke dag, anderen eens per week. Dat TO er nu pas achter komt, staat nog los van het feit dat het niet overal zo is. Ze had het simpelweg veel eerder kunnen weten. Ik vind dat vrij suf. Er is ook zoiets als jezelf informeren.Hier niet, nooit geweest ook.
quote:Flashy schreef op 29 juni 2016 @ 12:26:

Als mijn man belt mag ie meteen komen want hij gaat nooit, daar zit echt wel verschil in. Ik bel zelf ook zelden. Meestal is het de assistente die wil dat ik langskom, ik bel dan voor overleg. Het is de toon die de muziek maakt.

Het is inderdaad de toon die de muziek maakt, en soms is de toon van een assistente die als van een draak! Ze zijn ook maar gewoon mensen hoor.

De assistent van mij huisarts is soms wat stug, soms zelfs vriendelijk te noemen. Vind ik niet altijd fijn wanneer ze stugger is, maar tis niet anders. Wanneer een andere assistente haar vervangt is het een heel ander verhaal. Ik hoef geen kribbige preek van haar waarom ik niet zou moeten willen om mijn dossier op te vragen en dan al helemaal niet het hele dossier. Ik kreeg er geen woord tussen tot ik mijn stem enigszins ging verheffen en zei dat als ze nu even haar mond hield, niet door mij heen praat en hoor wat ik te zeggen heb!

En nu weer, ik heb een cyste en mijn huisarts zei dat ik er best even over na mocht denken of ik daar een bevestiging via een echo van wil. Nu maakte ik mij toch een beetje zorgen en wil graag een bevestiging. Blijkt ze met vakantie te zijn. Zonder mijn verhaal te kunnen uitspreken was bij het horen van 'verwijzing' als genoeg om mij 'Nee' 'Beginnen we niet aan' 'Bel maar terug als je huisarts er weer is' toe te bijten. Daar baal ik van!

Overigens twee dagen later teruggebeld om een afspraak te maken hiervoor, gister geweest en volgende week een afspraak in het ziekenhuis, nog voor mijn eigen huisarts terug is van vakantie!
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Ik denk dat je ook even een afspraak moet maken om iets aan je paranoia te doen.
Hier ook geen inloopspreekuur. Ook nooit geweest. Sterker nog, ze hebben niet eens een website. Ik heb geen idee van de openingstijden, wanneer de assistentes pauze, overleg of wat dan ook hebben en wanneer je kunt bellen voor uitslagen en dergelijke. Ik krijg dus wel eens een sjacherijn aan de telefoon als blijkt dat die tijden weer eens veranderd zijn en ik ineens 's middags moet bellen voor uitslagen in plaats van na 11 uur 's morgens.

Wat dat betreft mogen ze nog heel wat verbeteren.
quote:Hunniebunnie schreef op 29 juni 2016 @ 13:37:

[...]

Okay dan. Bij alle huisartsen die ik heb gehad en die van vrijwel al mijn familieleden en vrienden, is er een inloopspreek uur. Soms dagelijks, soms wekelijks. Zo dan. Het ging mij er meer om, dat mensen zichzelf kunnen informeren. Dat, en wellicht de toon van Tttas aan de telefoon.Hier ook niet. En bij de vorige praktijk was dat ook niet...
quote:Gelukspopje schreef op 29 juni 2016 @ 14:10:

[...]

Hier ook niet. En bij de vorige praktijk was dat ook niet...Dan heb ik een andere ervaring, kan. Het ging mij er om dat TO zelf natuurlijk allang had kunnen weten dat haar HA inloopspreekuur heeft en de assistente zo had kunnen ontlopen. Ik verbaas mij er dan over dat mensen zo weinig moeite lijken te doen om zichzelf te informeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven