Gezondheid alle pijlers

vreselijke huisartsassistente

29-06-2016 11:33 192 berichten
Ik bel de huisarts voor een afspraak vanmorgen om 08:00 neemt de assistente op. Zegt ze hoi mevrouw... Wat scheelt er? (Ik heb vaker mot met haar gehad) ik vraag mag ik een afspraak. Waarom wil je de huisarts zien zegt ze. ik voel me niet lekker ik ben erg benauwd en hoest heel erg ik zeg ik wil graag een afspraak. Zegt ze dat gaat nu heel erg rond veel mensen hebben het, heeft met het weer te maken. Ik raak speechles ik zei op een normale vriendelijke toon ik wil toch de huisarts zien "bijtend op mijn tong" Uiteindelijk naar de huisarts geweest heb ik pufjes meegkregen ivm bronchitis.

Het is niet de eerste keer dat ze zo tegen mij doet, ook al toen ik vroeg voor de bloeduitslag. Alsof men geen afspraak mag maken bij de huisarts. Ze geeft ook zomaar diagnoses over de telefoon.
Alle reacties Link kopieren
Nam ze nou op met 'hoi mevrouw. Wat scheelt er?' of begon ze met haar 'riedeltje'?
Het is de taak van de assistente om door te vragen, en een werkbare planning voor de arts te maken.

Ze hebben het rete-druk en zijn er echt niet op uit om onaardig tegen jou te doen. Ik denk dat je het veel te persoonlijk maakt. Het heeft hoogstwaarschijnlijk niks met jou te maken.
quote:groenteboerin schreef op 29 juni 2016 @ 11:58:

[...]

Dat.

En ik vind het ook onvoorstelbaar dat mensen hier doen alsof 1 a 2 keer per jaar naar de huisarts zo weinig is, of een teken dat je altijd te lang doorloopt.

Misschien gaat dat op als je een chronische ziekte hebt, of een pechjaar, maar normaal zou ik het niet willen noemen om zo vaak naar de huisarts te gaan, hoor. Er gaan in mijn gezin vele jaren voorbij zonder dat we de huisarts hoeven bellen en als ik om mij heen kijk zijn we daar geen uitzondering in.+1
Heel veel mensen/ patiënten vinden de assistentes vreselijk , dit omdat ze niet altijd gelijk krijgen wat zij willen. De (meeste) assistentes zijn er voor opgeleid om door/uit te vragen.

Ik zou de assistente er eens op een rustiger moment over aan spreken dat het niet fijn is hoe je aangesproken wordt. Wellicht is zij ook zo naar andere patiënten zo toe en kan zij iets verbeteren aan haar communicatievaardigheden.

Wat inderdaad ook hierboven al gezegd wordt. Het is vaak erg druk en het maakt echt niet uit of iemand 10 x of 2x per jaaar komt. Iedereen vind dat zij op dat moment dat er gebeld wordt hulp nodig hebben.
Call it magic, Call it true, I call it magic, When i'm with you !
quote:Wining schreef op 29 juni 2016 @ 11:47:

Maar je hebt toch de afspraak gekregen?

Het is niet correct als een assistente probeert je geen afspraak te geven omdat ze een diagnose stelt, maar dit lees ik niet terug in je verhaal.

Mensen denken vaak dat de assistente doorvraagt om een afspraak af te wentelen, maar het is juist om in te schatten op welke termijn je gezien moet worden en hoeveel tijd je nodig hebt.

Andersom gebeurt het ook dat mensen zeggen; ik ben wat benauwd, kan ik volgende week even langskomen? Bij doorvragen blijkt het dan een spoedgeval zijn en moet diegene bijvoorbeeld meteen langskomen.

Maar kaart het eens aan bij de assistente; ik heb het idee dat je me geen afspraak wil geven, dat vind ik vervelend.

Mee eens, als ik bij de huisarts zit te wachten zie ik hoe druk de assistentes het hebben met telefoontjes. Ik zeg dan ook altijd snel waar ik last van heb aan de telefoon en ben vriendelijk, ik denk dat ze al genoeg "lastige" patienten aan de telefoon hebben over de dag heen. "Assistente" klinkt niet erg zwaar, maar volgensmij hebben zij het retedruk en daar heb ik echt wel respect voor.

Alleen bij het zetten van mijn spiraal was het wat ongemakkelijk dat de hele praktijk wist waar ik voor kwam "pommiaan? HEB JE DE SPIRAAL OPGEHAALD BIJ DE APOTHEEK?" . Maar wat mij betreft mogen ze altijd weten waar ik voor kom.
Geen problemen met de assistentes hier. Zijn meerdere. De ene keer leg ik uit wat het probleem is. 9 van de 10 keer krijg ik een afspraak, soms word ik door assisyent zelf geholpen. Af en toe, zeg ik ik wil dit liever met de huisarts bespreken, geen probleem. Ik krijg dan gewoon een afspraak.

Hoe ik een gesprek begin is, goedemorgen u spreekt met mw Todd, is dokter M aanwezig, ik wil graag een afspraak maken, heeft zij nog een plekje? En dan word er gevraagd wat is het probleem, leg ik uit. Dr M heeft om x uur nog wat vrij, schikt u dat?

Gewoon vriendelijk zijn en blijven dan heb je de meeste kans op dat ze ook vriendelijk naar jou toe zijn
Prima dat ze haar taken voldoet. De toon mag wel wat minder. het is onvriendelijk vreselijk irritant en je voelt je totaal niet serieus genomen. Ze wimpelde mij gewoon af van heeft met het weer te maken. Als iemand zegt dat die benauwd is moet je niet zoiets zeggen dus je vind dan een afspraak niet nodig toch. Met andere woorden je neemt de patient niet serieus.
quote:Ttass28 schreef op 29 juni 2016 @ 11:51:

Prima dat ze doorvraagt het is de manier waarop. Dat mij uit mijn slof doet schieten. Zo ongeïnteresseerd en onvriendelijk ze begint met haar riedeltje met huisartspraktijk... En ik zeg met Tas. Gelijk slaat haar stem over zo van wat moet je op die manier. Onbeleefd en onbeschoft.Dat overkomt je toch wel vaker Tas? Dat effect heb je hier op t forum ook.
Ik ben fan van de assistentes in de praktijk hier. Denken mee en toen ik laatst een akkefietje had met de apotheek zijn ze drie kwartier aan het regelen geweest om dat te fiksen. Ik hang doorgaans ook niet voor nop aan de telefoon, en dat weten ze inmiddels ook.

Scheelt ook dat er wat duidelijke info I'm mijn dossier staat en ze daar dus ook naar handelen. Misschien is dat ook een tip?
En als ik niet tegen de assistente wil zeggen waar ik voor kom, dan is dat prima en vraagt ze of ik een enkele of een dubbele afspraak nodig denk te hebben.

En ik denk zomaar dat dat zeker ook te maken heeft met dat ik háár met respect behandel. Respect komt van twee kanten hè.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:Ttass28 schreef op 29 juni 2016 @ 12:05:

Prima dat ze haar taken voldoet. De toon mag wel wat minder. het is onvriendelijk vreselijk irritant en je voelt je totaal niet serieus genomen. Ze wimpelde mij gewoon af van heeft met het weer te maken. Als iemand zegt dat die benauwd is moet je niet zoiets zeggen dus je vind dan een afspraak niet nodig toch. Met andere woorden je neemt de patient niet serieus.

Je hebt echt geen idee........

Sommige mensen zijn volledig gerustgesteld als de assistente zegt dat er iets heerst momenteel. En als dat niet zo is krijg je dus alsnog die afspraak.

Lang niet iedereen zegt precies wat ie bedoelt.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Tas, volgens mij ben jij een aardig moeilijk persoon. Zo kom je hier op het forum al over, dat zal in het echt zéker niet minder zijn.

Als je gewoon beleefd blijft en begrijpt dat zij ook maar gewoon haar werk doet, is er doorgaans weinig aan de hand.
Natuurlijk is de toon een ding maar assistentes hebben het echt druk. Vaak ben je met 4 a 5 lijnen in de weer, dan is er nog een spoedlijn en een lijn voor collegiaal overleg. De assistente schakelt daartussen. Ze moet afspraken inplannen, mensen aan de balie helpen en het kan zo zijn dat een huisarts een volle agenda heeft voor de hele dag en dan ineens met jas en tas voor haar staat 'ik ga even op huisbezoek!'

Zit ze dan.

De taak van een assistente is gewoon het beheren van de agenda. Als jij belt voor een afspraak, moet ze kunnen beoordelen hoe serieus en urgent je klacht is. Daarom vraagt ze wat er scheelt. En naar gelang dat antwoord, beslist ze of je NU, morgen of helemaal niet langs hoeft te komen. Het is echt geen bemoeizucht, of lekker zoeken naar roddels over mevrouw jansen om te bespreken bij een etentje. Het is haar taak.
doen ze niet aan afspraak online maken ? hoef je ze niet meer te spreken !

Vaak krijg je actie reactie. Weet niet of dat hier het geval is.

Maar nogmaals spreek haar er misschien eens een keer op aan.

Stel je belt morgen weer en je krijgt haar aan de telefoon, kan je moeilijk zeggen jou wil ik niet meer spreken.
Call it magic, Call it true, I call it magic, When i'm with you !
Ik heb zelf wel de indruk dat assistentes teveel op de stoel van de arts gaan zitten. Heb al twee keer gehad dat de assistent de bloeduitslagen prima vond en de arts dus helemaal niet.

Dan gaat de assistente dus wel onterecht op de stoel van de arts zitten. En achteraf was dit een keer ook behoorlijk link.

En een keer dat de assistent geen verlenging van het recept wilde geven terwijl dat met de arts zo besproken was. Toen heb ik een consult gevraagd en vroeg de arts me waarom ik dat niet met de assistent had geregeld. Grrr

Er zitten draken tussen en hun taak is niet makkelijk. En ik moet ook zeggen dat het voor patiënten ook niet allemaal duidelijk is was de taak is van een assistent. En een zieke patient zit vaak ook niet lekker in zijn vel. Ook dat kan zomaar meespelen...

Sommige assistenten mogen meer dan anderen. En dat weet je als patient ook niet.

Ik heb een poos injecties van de assistent gekregen en dat moest op afspraak. Dan kon ze alleen om voor mij onmogelijke tijden. Dan zat ik soms een uur in de wachtkamer. Dat moest iedere week. En dan nog snauwen ook als ik aangaf dat ik nu toch echt weg moest. Ik had kinderen die toen nog uit school werden gehaald door mij. Ik ben een keer maar weggegaan omdat ik het anders niet zou redden. Dat heeft behoorlijk gedoe opgeleverd. Want die injectie had ik wel die dag nodig...

Ik heb na grote problemen met mijn vorige huisartsenpraktijk een andere huisarts en nu merk ik ook dat een assistente ook gewoon aardig kan zijn.

Deze vraagt ook wat de reden is waarom ik een afspraak wil maar zegt dan letterlijk: mag ik de reden weten?

En dan kun je ook nee zeggen. Daar doet ze echt niet moeilijk over.

Dit is een kleine praktijk. Dat zal allicht ook uitmaken.
quote:Jolla schreef op 29 juni 2016 @ 11:52:

De assistente van mijn huisarts(en) is ook vreselijk. Ik kom misschien 1 keer in de 2 jaar bij de huisarts en dan moet ik haar bijna smeken om alsjeblieft langs te mogen komen.

Goed inderdaad dat ze een soort van voorselectie maken, maar soms gaan ze echt te ver. De laatste keer vroeg ze waarom ik een afspraak wilde maken zei ik dat ik dat liever alleen met de huisarts besprak, toen was het geen probleem!

Ik kwam er trouwens achter dat onze huisarts om 8 uur 's ochtends een inloopspreekuur houdt, je kunt dan gewoon in de wachtkamer gaan zitten en wordt geholpen op volgorde van binnenlopen. Dit is wel alleen voor 'kleine kwaaltjes' bedoeld, maar zo heb je niets te maken met de assistente!

Had mijn huisarts tot voor kort ook. Kon ik voor mijn werk nog snel even langs (voor iets kleins).

Is helaas afgeschaft! Nu moet ik voor alles een afspraak maken en dat kan meestal niet voordat ik naar mijn werk ga.
Ik lees echt geen vreemde vragen van de assistente. Wel een vreemde houding van jou. Ze doet gewoon haar werk. Jij vat het allemaal wel heel erg persoonlijk en als aanval op, dat is het probleem. Tijd om aan je eigen houding te werken dus.
Ik lees nog steeds vooral jouw invulling van het gesprek Ttas. Ga het gesprek eens even na: wat heeft de assistente letterlijk gezegd en hoe zou ze dat ook bedoeld kunnen hebben?
Ik zie het helemaal voor me echt, ben blij dat de assistent vragen stelt. Als het heerst dan weet je dat hoef je niet helemaal daar heen en kan je gewoon je dag normaal voortzetten zoals je anders ook doet. En anders ga je er heen zegt de dokter vervolgens alsnog: Ja mevrouw het heerst.

Het zou wat zijn als je ipv een wacht muziekje te voren zou krijgen; de griep heerst, de griep heerst, de griep heerst.

Of: Als u belt over buikgriep, dan willen wij u alvast laten weten dat dit heerst.

Een assistent hoort dit te vragen, en als iemand echt een bijzonder geval is (zoals iemand die een hartinfarct gehad heeft of iemand met iets anders in die richting) word deze echt wel series genomen.
Het begon met het adequate optreden van de huisartsassistente waarmee ze min of meer het leven van mijn zoon heeft gered, doordat ze door vroeg en ik duidelijke antwoorden kon geven wisten ze dat het bloedspoed was.

Als ze niks had gevraagd en een afspraak voor zoon had gemaakt dan kwamen ze er een beetje laat achter dat hij hersenvliesontsteking had.

Ze heeft me zelfs naar het ziekenhuis gebracht.

Ik heb het werk van onze assistenten hoog in het vaandel

Je lijkt mij ook niet een hele prettige patient eerlijk gezegd, nogal snel aangebrand en op je tenen getrapt zeg maar
Als mijn man belt mag ie meteen komen want hij gaat nooit, daar zit echt wel verschil in. Ik bel zelf ook zelden. Meestal is het de assistente die wil dat ik langskom, ik bel dan voor overleg. Het is de toon die de muziek maakt.
Even los van of het die vrouw haar baan is om door te vragen of niet: een gemiddelde huisarts heeft 2100 patiënten en houdt bijna 9000 consulten per jaar. Als je maar twee keer per jaar daar komt, lijkt de kans me heel klein dat de assistente zich jou weet te herinneren (tenzij je echt een flinke indruk gemaakt hebt ooit...).

Ik ken heel goed van mezelf dat als je eenmaal denkt dat iemand je niet mag, je meteen iedere uitspraak, blik en beweging gaat analyseren en heel gemakkelijk denkt: zie je wel, deze persoon mag me niet. Maar ik weet ook dat veel van die mensen, bot gezegd, nog geen seconde van hun leven over jou als persoon hebben nagedacht.
Als het niets dringend is, dan plan ik gewoon online een afspraak in. Geen gedoe met assistentes.

Als het wel dringend is, dan zeg ik gewoon wat er aan de hand is en mag ik altijd meteen komen. Of ik zeg dat het privé is. Ook nooit een negatieve reactie van de assistente op gekregen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
quote:Solomio schreef op 29 juni 2016 @ 11:39:

Het is ook niet voor het eerst dat je daar op het forum over klaagt.

De assistente doet wat ze moet doen, namelijk proberen een goede inschatting te maken van waar je voor komt en hoeveel tijd ze daarvoor in moet plannen en of het spoed is.

Als het je niet bevalt kun je dat met je huisarts bespreken, maar steeds maar weer afgeven op die assistente maakt niet dat die assistente haar werk ineens niet meer gaat doen.

Je hebt duidelijk een zeer verkeerd beeld van wat een assistente kan en moet doen.

Jeetje... wat een felle reactie.

Een assistente moet inderdaad een inschatting maken, maar ze kan zelf geen diagnose stellen.

Benauwdheid lijkt me een goede reden om naar een huisarts te gaan.
quote:groenteboerin schreef op 29 juni 2016 @ 11:58:

[...]

Dat.

En ik vind het ook onvoorstelbaar dat mensen hier doen alsof 1 a 2 keer per jaar naar de huisarts zo weinig is, of een teken dat je altijd te lang doorloopt.

Misschien gaat dat op als je een chronische ziekte hebt, of een pechjaar, maar normaal zou ik het niet willen noemen om zo vaak naar de huisarts te gaan, hoor. Er gaan in mijn gezin vele jaren voorbij zonder dat we de huisarts hoeven bellen en als ik om mij heen kijk zijn we daar geen uitzondering in.Gemiddeld gezien is het niet vaak. Ik ken mensen die bijna maandelijks naar de huisarts gaan. Gemiddeld bezoeken mensen meer dan vier keer per jaar de huisarts en driekwart van de Nederlanders gaat minstens een keer per jaar (bron: CBS site).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven