Geld & Recht alle pijlers

Vakantiegeld

29-06-2016 19:21 74 berichten
Ik heb een bijstandsuitkering en heb net mijn geld binnen (Yay), maar mijn vakantiegeld zit er niet bij.

Ik kan helemaal niks vinden over gemeente Hengelo en hoe zij het vakantiegeld betalen (Tegelijkertijd met de uitkering of dus toch niet)

Ik ben er ontzettend gestrest door, het zou mijn eerste keer vakantiegeld zijn en kan het goed gebruiken. Is het misschien laat? Of keren ze geen vakantiegeld uit als je pas sinds afgelopen november een uitkering krijgt? Heeft iemand hier ervaring mee zodat ik misschien zou kunnen slapen vanavond?
quote:Gooloib schreef op 29 juni 2016 @ 20:37:

[...]

Nou ik denk er eigenlijk zo ook wel over. Lees hier ook vet vaak topics van "ik kan niet werken want veel meegemaakt" "ik heb een kind" "werken is financieel niet haalbaar". Blijkbaar kan dat allemaal..

Ohh en nee ik kom met mijn salaris idd niet in aanmerking voor een uitkering...Jeetje, wees blij dat je het nooit nodig hebt gehad. Je weet niets van de situatie van TO af. Je hebt blijkbaar geen idee hoe vernederend het is om dit aan te moeten vragen en hoe blij je kunt zijn dat er in Nederland een financieel vangnet is.
quote:Gooloib schreef op 29 juni 2016 @ 20:32:

[...]

Tje idd wat een luxe.

To als het je eerste keer vakantiegeld is heb je dan nooit gewerkt?Bedoelt TO niet: eerste keer vakantiegeld sinds de bijstand? Als je nooit bijstand hebt gehad kan ik me voorstellen dat je niet precies weet hoe dat werkt. Ik lees op internet dat het bij de bijstand gebruikelijk is dat je je vakantiegeld in juni krijgt, terwijl werkenden dat meestal in mei krijgen. Ik had dat niet geweten en misschien ook wel een topic geopend. Terwijl ik toch al ruim 20 jaar werk.
quote:mary57 schreef op 29 juni 2016 @ 20:46:

[...]

Jeetje, wees blij dat je het nooit nodig hebt gehad. Je weet niets van de situatie van TO af. Je hebt blijkbaar geen idee hoe vernederend het is om dit aan te moeten vragen en hoe blij je kunt zijn dat er in Nederland een financieel vangnet is.Lees anders even het topic "geen raad met mezelf" ofzo..
quote:nerdopviva schreef op 29 juni 2016 @ 20:53:

[...]

Bedoelt TO niet: eerste keer vakantiegeld sinds de bijstand? Als je nooit bijstand hebt gehad kan ik me voorstellen dat je niet precies weet hoe dat werkt. Ik lees op internet dat het bij de bijstand gebruikelijk is dat je je vakantiegeld in juni krijgt, terwijl werkenden dat meestal in mei krijgen. Ik had dat niet geweten en misschien ook wel een topic geopend. Terwijl ik toch al ruim 20 jaar werk.Dat is waar, heel goed mogelijk daarom stel ik ook Vraag ipv dat ik gelijk een aanname doe
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 29 juni 2016 @ 20:53:

[...]

Bedoelt TO niet: eerste keer vakantiegeld sinds de bijstand? Als je nooit bijstand hebt gehad kan ik me voorstellen dat je niet precies weet hoe dat werkt. Ik lees op internet dat het bij de bijstand gebruikelijk is dat je je vakantiegeld in juni krijgt, terwijl werkenden dat meestal in mei krijgen. Ik had dat niet geweten en misschien ook wel een topic geopend. Terwijl ik toch al ruim 20 jaar werk.

Dat bedoelt ze inderdaad. Althans, zo lees ik het.

Zelf krijg ik (werkend) mijn vakantiegeld in juni. Het is gewoon erg verschillend.
quote:Gooloib schreef op 29 juni 2016 @ 20:54:

[...]

Lees anders even het topic "geen raad met mezelf" ofzo.."Blijkbaar kan dat allemaal" is geen vraagstelling maar een constatering.
quote:mary57 schreef op 29 juni 2016 @ 21:15:

[...]

"Blijkbaar kan dat allemaal" is geen vraagstelling maar een constatering.

Mijn post aan jou staat los van mij andere post..

Ja heel veel mensen zeggen dat, dus blijkbaar kun je idd een uitkering krijgen om onzin redenen..

Daarbij zeg ik NIET dat dat voor to zo is.. Lezen!
quote:Defrona schreef op 29 juni 2016 @ 20:22:

'Jouw' geld en 'jouw' vakantiegeld? Dat is niet van jou. Je zegt dat je sinds november "pas" een uitkering hebt. Sinds november 'al' zou ik willen zeggen. Wanneer ga je werken voor jouw eigen geld?

Gatverdamme wat een zure reactie.

Last van je scheef zittende tampon??

Niet iedereen kan er iets aan doen dat ze in de bijstand terecht komen. En niet iedereen in de bijstand werkt niet, voor sommigen is het een aanvulling op.

Wees maar blij dat jij zelf werkt voor je vakantiegeld juf zuurpruim.

Ik heb ervaring met de situatie van to. Niet omdat ik niet wilde werken voor mijn geld maar omdat ik mijn baan kwijt raakte en er niks anders te krijgen was. Uiteindelijk 3 banen gehad en dat was nog niet eens genoeg, de rest werd aangevuld. Want tja er was maar werk voor een paar uur.

Eerst denken voor je iedereen over 1 kam scheert.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Even los van de niet of wel terechte situatie van To..

Waarom is er eigenlijk vakantiegeld in de bijstand?

Is dat gewoon een extraatje van de overheid?

Ik zie mijn vakantiegeld als een extraatje en als beloning van een jaar hard werken van mijn werkgever.

Maar dit staat op internet

Betaling van uw vakantiegeld

De bijstandsuitkering wordt in principe maandelijks aan u uitbetaald, exclusief vakantiegeld. Van uw uitkering wordt steeds 5% gereserveerd voor uw vakantiegeld. Meestal wordt het vakantiegeld uitbetaald in de maand juni.

Dus eigenlijk krijg je gewoon 95% loon en sparen zij 5% voor je per maand.

Maar als je in de bijstand zit kan ik me voorstellen dat je die 5% goed per maand kan gebruiken
quote:dino2011 schreef op 29 juni 2016 @ 22:51:

Even los van de niet of wel terechte situatie van To..

Waarom is er eigenlijk vakantiegeld in de bijstand?

Is dat gewoon een extraatje van de overheid?

Ik zie mijn vakantiegeld als een extraatje en als beloning van een jaar hard werken van mijn werkgever.

Maar dit staat op internet

Betaling van uw vakantiegeld

De bijstandsuitkering wordt in principe maandelijks aan u uitbetaald, exclusief vakantiegeld. Van uw uitkering wordt steeds 5% gereserveerd voor uw vakantiegeld. Meestal wordt het vakantiegeld uitbetaald in de maand juni.

Dus eigenlijk krijg je gewoon 95% loon en sparen zij 5% voor je per maand.

Maar als je in de bijstand zit kan ik me voorstellen dat je die 5% goed per maand kan gebruikenDat is precies hetzelfde als je vakantiegeld krijgt als je werkt. Daar spaar je zelf ook loon voor..
Ja dat bedacht ik me later ook toen ik het bericht typte.

Stom eigenlijk
Dit staat er trouwens ook;

Vakantiegeld te laat ontvangen

De WMM schrijft voor dat uiterlijk in juni de vakantiebijslag moet zijn betaald. Wanneer je als werknemer je vakantiegeld te laat hebt ontvangen, dan kun je van je werkgever een verhoging van het vakantiegeld eisen van maximaal 50%.
Maar ik denk dat je in de bijstand meer hebt aan 5% maandelijks dan aan 'vakantiegeld' waar je waarschijnlijk toch niet mee op vakantie gaat maar naar schuldeisers.

(uitzonderingen daargelaten)
quote:Gooloib schreef op 29 juni 2016 @ 20:37:

[...]

Nou ik denk er eigenlijk zo ook wel over. Lees hier ook vet vaak topics van "ik kan niet werken want veel meegemaakt" "ik heb een kind" "werken is financieel niet haalbaar". Blijkbaar kan dat allemaal...

Hier kan ik ook erg slecht tegen.

Vind het trouwens best gek dat je met een uitkering vakantiegeld krijgt.

Ik heb als zelfstandige nog nooit in mijn leven vakantiegeld gehad.
quote:Taralina schreef op 30 juni 2016 @ 05:45:

[...]

Ik heb als zelfstandige nog nooit in mijn leven vakantiegeld gehad.Dat is dan je eigen schuld. Om vakantiegeld te 'krijgen' moet je zelf 8% opzij zetten, net als met een gewoon loon of uitkering gebeurt. Vakantiegeld is eigen geld.
quote:dino2011 schreef op 29 juni 2016 @ 23:09:

Maar ik denk dat je in de bijstand meer hebt aan 5% maandelijks dan aan 'vakantiegeld' waar je waarschijnlijk toch niet mee op vakantie gaat maar naar schuldeisers.

(uitzonderingen daargelaten)Huh? Jij denkt dat het gros van de mensen schuldeiseres hebben? En dan ook nog dusdanig dat er beslag ligt op je vakantiegeld? Dat vind ik wel heel erg aanmatigend eerlijk gezegd.
quote:Defrona schreef op 29 juni 2016 @ 20:22:

'Jouw' geld en 'jouw' vakantiegeld? Dat is niet van jou. Je zegt dat je sinds november "pas" een uitkering hebt. Sinds november 'al' zou ik willen zeggen. Wanneer ga je werken voor jouw eigen geld?

Ik sta er echt van versteld hoe sommige mensen in het leven staan. Zo neerbuigend maar vooral alsof anderen hen verantwoording schuldig zijn. Waarom to wel of niet werkt (want ook met een bijstandsuitkering kan het zijn dat je fulltime werkt!) gaat ons niks aan. De gemeente heeft daar regels voor en zij onderzoeken of mensen hieraan voldoen. Denk dat het voor het grootste gedeelte van de mensen met uitkering al vervelend genoeg is dat ze hiervan afhankelijk zijn. Geloof me, het kan je zelfvertrouwen een enorme knauw geven als je niet zelf je geld bij elkaar kunt werken. Zo'n neerbuigende opmerkingen verergeren dat gevoel alleen maar. Niet doen. Gewoon écht niet doen!

En waarom zouden mensen met een bijstandsuitkering geen vakantiegeld mogen krijgen? Mogen niet juist zij eens een keer iets extra kunnen doen? Zonder nadenken een ijsje voor je kinderen kunnen kopen. Dat soort dingen.

Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die niet zo veroordelend zijn.
quote:rosings schreef op 29 juni 2016 @ 20:26:

[...]

Doe eens niet zo neerbuigend. Wat weet jij nou van TO's situatie? Hoop maar dat het jou nooit zo tegen zit dat je van het (wettelijk geregelde!) vangnet gebruik moet maken. (en nee, dat kan je niet altijd voorkomen).

Hopelijk krijg je het snel TO, lijkt me niet makkelijk van bijstand rondkomen.Werken kun je altijd, iedereen die moeite doet en zijn nek uitsteekt, er is altijd werk te vinden. Enige echte Probleem is dat veel mensen "neerbuigend" doen over het SOORT werk dat ze mogen doen!!!! Paar maanden is te begrijpen maar bijna een jaar zeker niet. Dat wordt een ander verhaal.
En nee, niemand kan er iets aan doen, jazeker, iedereen kan het overkomen. Maar iedereen kan er OOK weer uitkomen binnen relatief korte tijd als je maar wil. En dan "stressen" over "vakantiegeld"....??
quote:Defrona schreef op 30 juni 2016 @ 08:22:

En nee, niemand kan er iets aan doen, jazeker, iedereen kan het overkomen. Maar iedereen kan er OOK weer uitkomen binnen relatief korte tijd als je maar wil. En dan "stressen" over "vakantiegeld"....??Doe alsjeblieft niet zo achterlijk! Er zijn in dit land meer dan 600.000 geregistreerde werklozen, en zo'n 100.000 vacatures. En iedereen met een wahjongg of Wia uitkering loopt ook het risico om in de bijstand te komen. En als je ouder bent dan 50 word je zowiezo nergens meer aangenomen in dit fijne land. Dus ga toch gauw in een hoge boom zitten met je achterlijke praatjes.
quote:Defrona schreef op 30 juni 2016 @ 08:22:

En nee, niemand kan er iets aan doen, jazeker, iedereen kan het overkomen. Maar iedereen kan er OOK weer uitkomen binnen relatief korte tijd als je maar wil. En dan "stressen" over "vakantiegeld"....??

Sorry, maar ook dat is een aanname die niet klopt.

Als je bijvoorbeeld deels arbeidsongeschikt bent en niet in staat bent zelf genoeg te verdienen (bijstandsniveau), dan wordt dat aangevuld, tegenwoordig door de gemeente vanuit de bijstand. Dus ja, dan heb je die bijstand nodig, en nee, dan kom je daar niet vanaf.
quote:Defrona schreef op 30 juni 2016 @ 08:16:

[...]

Werken kun je altijd, iedereen die moeite doet en zijn nek uitsteekt, er is altijd werk te vinden. Enige echte Probleem is dat veel mensen "neerbuigend" doen over het SOORT werk dat ze mogen doen!!!! Paar maanden is te begrijpen maar bijna een jaar zeker niet. Dat wordt een ander verhaal.Hoe kortzichtig kun je zijn
quote:dino2011 schreef op 29 juni 2016 @ 23:09:

(uitzonderingen daargelaten)

Wow, das best een vooroordeel!

Ik zit nu 11 jaar in de bijstand . ( nee toen ze vroeger op school vroegen wat ik later wilde worden was dat géén bijstandsmoeder)

Ik heb geen schulden, ook niet gehad in die 11 jaar trouwens.

En gebruik vakantiegeld dus voor waar het bij voorkeur voor gebruikt word.

Ja...Ik ga een week kamperen..

Hier krijg je het trouwens begin juni.

580 euro in mijn geval.heerlijk om een paar maanden een leuk saldo op he rekening te hebben trouwens!
quote:Taralina schreef op 30 juni 2016 @ 05:45:

[...]

Ik heb als zelfstandige nog nooit in mijn leven vakantiegeld gehad.

Ook jij kunt er voor kiezen om jezelf in mei 8 % vakantiegeld te geven.

Of je dat dan van je inkomsten nu spaart of als bonus...dat zal aan inkomsten liggen.

Ik neem aan dat je inkomsten fluctueren. Dat is dan voordeel van een zelfstandi ge, heb je een goede maand, heb he extra inkomsten.
quote:Defrona schreef op 30 juni 2016 @ 08:16:

[...]

Werken kun je altijd, iedereen die moeite doet en zijn nek uitsteekt, er is altijd werk te vinden. Enige echte Probleem is dat veel mensen "neerbuigend" doen over het SOORT werk dat ze mogen doen!!!! Paar maanden is te begrijpen maar bijna een jaar zeker niet. Dat wordt een ander verhaal.

Ik al 11 jaar!!! Wat is jouw oordeel over mij? Of veroordeling verwacht ik eigenlijk.

Ik hoop dat je nog maar een begin twintiger bent of zo en dat je nog moet leren dat het leven niet altijd maakbaar is.

Echt niet ? Nee echt niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven