Advies nodig
maandag 4 juli 2016 om 11:18
Hi allemaal,
Ik wil graag een vriendin verrassen met een taart. Helaas is er zwangerschapsdiabetes geconstateerd dat zij nu met een dieet onder controle houdt. Nu heb ik een recept gevonden via sugarfree mom voor een mugcake die er geweldig uitziet. Graag hoor ik van mensen die zwangerschapsdiabetes hebben of hebben gehad of dit iets is wat ze zou mogen eten.
1 portie bevat:
Cal: 187
Vet:12.7g
Waarvan verzadigd: 5.3g
Koolhydraten: 8.9g
Waarvan suiker 1g
Sodium:322mg
Vezels: 5.6g
Proteine: 9.3
Cholesterol: 200mg
Alvast bedankt!
Ik wil graag een vriendin verrassen met een taart. Helaas is er zwangerschapsdiabetes geconstateerd dat zij nu met een dieet onder controle houdt. Nu heb ik een recept gevonden via sugarfree mom voor een mugcake die er geweldig uitziet. Graag hoor ik van mensen die zwangerschapsdiabetes hebben of hebben gehad of dit iets is wat ze zou mogen eten.
1 portie bevat:
Cal: 187
Vet:12.7g
Waarvan verzadigd: 5.3g
Koolhydraten: 8.9g
Waarvan suiker 1g
Sodium:322mg
Vezels: 5.6g
Proteine: 9.3
Cholesterol: 200mg
Alvast bedankt!
maandag 4 juli 2016 om 11:56
Sorry spelfout, maar cacao is volledig zonder suiker. Verder heb ik gehoord dat men best nog wel wat suiker mag, alleen geen snellesuikers. Met fruit en veel Koolhydraten moet er uitgekeken worden omdat het lichaam dit allemaal omzet.
Vanddar dat deze mugcake glutenvrij en zoveel mogelijk suiker vrij is.
Heb lang gezocht naar dit recept en hoop toch dat het een goede is. Vandaar dat ik graag hoor of mensen die zelf zo'n dieet hebben moeten volgen of dit inderdaad passend is.
Bedankt iig allemaal voor het meedenken. Andere geschikte recepten zijn uiteraard ook welkom
Vanddar dat deze mugcake glutenvrij en zoveel mogelijk suiker vrij is.
Heb lang gezocht naar dit recept en hoop toch dat het een goede is. Vandaar dat ik graag hoor of mensen die zelf zo'n dieet hebben moeten volgen of dit inderdaad passend is.
Bedankt iig allemaal voor het meedenken. Andere geschikte recepten zijn uiteraard ook welkom
maandag 4 juli 2016 om 12:02
quote:hamerhaai schreef op 04 juli 2016 @ 11:55:
suikervrij eten is echt wat anders dan voedingsvoorschriften bij diabetes.
Waarom perse taart maken?
Omdat ik heel graag wil dat je dit soort mooie dingen ook kan vieren met taart en iets te snoepen. Zo'n dieet volgen is al zwaar zat en naar mijn idee is het dan leuk om je ook weer even te voelen alsof je alles mag en niet anders hoeft te doen dan andere. Verder ben ik een enorme bak fan en wil me er vooral niet te makkelijk vanaf maken. Het is voor haar tenslotte moeilijker dan voor mij, dus vind het niet erg er moeite in te steken iets passend te vinden dat vervolgens ook weer gedeeld kan worden met anderen in dezelde situatie.
Maar als mensen betere suggesties hebben zijn deze uiteraard welkom, maar het liefste maak ik dus toch een taart
suikervrij eten is echt wat anders dan voedingsvoorschriften bij diabetes.
Waarom perse taart maken?
Omdat ik heel graag wil dat je dit soort mooie dingen ook kan vieren met taart en iets te snoepen. Zo'n dieet volgen is al zwaar zat en naar mijn idee is het dan leuk om je ook weer even te voelen alsof je alles mag en niet anders hoeft te doen dan andere. Verder ben ik een enorme bak fan en wil me er vooral niet te makkelijk vanaf maken. Het is voor haar tenslotte moeilijker dan voor mij, dus vind het niet erg er moeite in te steken iets passend te vinden dat vervolgens ook weer gedeeld kan worden met anderen in dezelde situatie.
Maar als mensen betere suggesties hebben zijn deze uiteraard welkom, maar het liefste maak ik dus toch een taart
maandag 4 juli 2016 om 12:10
quote:Listar schreef op 04 juli 2016 @ 12:02:
[...]
Vraag het je vriendin dan. Mij zou je er geen plezier mee doen, ik geef de voorkeur aan nootjes en franse kazen om iets te vieren.
De ene diabeet is de andere niet. Het gaat niet alleen om het ene taartje, maar ook wat ze de rest van die dag eet. En wat laat je dan staan? Houdt ze haar suiker onder controle alleen door voeding, of gebruikt ze medicatie of moet ze zelfs spuiten? Hoe stabiel is ze?
Stabiliteit is het allerbelangrijkste met de bloedsuikers. Met een taartje ga je altijd schommelen. Maar is bonbon (vooral de pure variant met noten) geen alternatief? Of een lekkere frittata? En anders gewoon een aantal maanden wachten.
[...]
Vraag het je vriendin dan. Mij zou je er geen plezier mee doen, ik geef de voorkeur aan nootjes en franse kazen om iets te vieren.
De ene diabeet is de andere niet. Het gaat niet alleen om het ene taartje, maar ook wat ze de rest van die dag eet. En wat laat je dan staan? Houdt ze haar suiker onder controle alleen door voeding, of gebruikt ze medicatie of moet ze zelfs spuiten? Hoe stabiel is ze?
Stabiliteit is het allerbelangrijkste met de bloedsuikers. Met een taartje ga je altijd schommelen. Maar is bonbon (vooral de pure variant met noten) geen alternatief? Of een lekkere frittata? En anders gewoon een aantal maanden wachten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
maandag 4 juli 2016 om 12:16
Misschien mosterd, maar zwangerschapsdiabetes gaat om de hoeveelheid koolhydraten = suikers. In vrijwel alles zitten suikers (fruit, pasta, rijst). Het gaat er om dat je gelijkmatig eet en je suikerspiegel stabiel houdt. Af en toe zondigen mag, maar het kan zijn dat je suikerspiegel dan omhoog schiet. Ik zou dus voor een vriendin geen taartje maken. Maak iets lekkers van rauwkost / kaas / etc
Fruit ook niet teveel (max 2 stuks per dag)
Fruit ook niet teveel (max 2 stuks per dag)
maandag 4 juli 2016 om 12:18
Ik weet wel dat ik als zwangerschapsdiabeet vooral de koolhydraten moest tellen. Ook andere producten dan suiker bevatten koolhydraten, ik mocht bv minder boterhammen dan ik wel gelust had. Zelfs een handje noten had soms al te veel koolhydraten.
Ik denk dat je toch het beste je vriendin zelf kunt vragen wat ze wel en niet mag - en wil! Misschien wil ze je taart helemaal niet als ze er de rest van de dag het andere eten voor moet laten staan...
(Voor mij inmiddels ruim 10 jaar geleden!)
Ik denk dat je toch het beste je vriendin zelf kunt vragen wat ze wel en niet mag - en wil! Misschien wil ze je taart helemaal niet als ze er de rest van de dag het andere eten voor moet laten staan...
(Voor mij inmiddels ruim 10 jaar geleden!)
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
maandag 4 juli 2016 om 14:03
Mij had je absoluut niet blij gemaakt met suikervrije taart, dat is echt niet zo lekker als het klinkt...9 gr koolhydraten zou voor mij betekenen dat ik een appel zou moeten overslaan, of een handvol noten, of een halve boterham met kaas, of een glas melk. Allemaal dingen die ik liever zou eten dan een stuk taart, hoe goed bedoeld ook...koop dan iets non-food gerelateerd en koop na de bevalling een lekker taartje.
maandag 4 juli 2016 om 14:13
Ik zou het ook niet doen. Daarbij de ene diabeet is de andere niet. Ik reageerde heel slecht op aardappels en kon wel weer goed tegen volkorenbrood. Maar een keer zondigen betekende dus wel dat ik iets anders niet mocht. En dan koos ik dus wel voor iets waar mijn lichaam echt wat aan had en geen taart. Hoe lief bedoeld ook.
Oh en fruit idd Max 2 stuks per dag. Pizza etc mocht ook niet.
Oh en fruit idd Max 2 stuks per dag. Pizza etc mocht ook niet.