Irritante klanten/clienten.

04-07-2016 00:45 261 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door inspiratie van andere topics heb ik dit topic geopend.

Wat zijn jouw irritaties aan klanten of clienten op je werk?

TO trapt af:

Ik heb als cassiere gewerkt in een supermarkt en kon me echt mateloos irriteren aan mensen die maar 13 euro op zak hebben en voor 50eu aan boodschappen doen. Heb je net alles gescand zeggen ze "oh sorry ik heb maar 13 euro meegenomen". Haal dit er maar af.. en dit.. oh en die fles cola heb ik ook niet per se nodig. Hoeveel is t bedrag nu?

47.95 mevrouw -_-
quote:Starshine-2 schreef op 04 juli 2016 @ 10:28:

[...]

En eindigden ze toen het gesprek?

Het valt mij namelijk op dat als je als klant ook maar een beetje geërgerd klinkt (omdat je voor de zoveelste keer dezelfde fout recht moet zetten), de telefoniste meteen haar OMA-cursus (omgaan met agressie) in werking stelt en zegt dat ze het gesprek beëindigd.

Nee, ik was niet ultrabeleefd maar ook niet agressief. Ik heb ook gelijk gekregen (had ook gelijk). Heeft me wel letterlijk tientallen telefoontjes gekost.

Als ik trouwens iets bespeur in de zin van "het spijt me dat u het zo ervaart" dan ben ik alweer een stuk minder makkelijk. Ik bel namelijk alleen met echte klachten dus er is nooit sprake van dat ik iets "ervaar" maar altijd dat er echt iets mis is. Ik heb er een bloedhekel aan om zo afgescheept te worden en benoem dat ook altijd in zo'n gesprek.
Als er een klant binnen stapt met de woorden: 'oh ik zie het al, er is niemand zeker.'

Euh...... Ben ik onzichtbaar?

(Meestal bedoelen ze dan dat ze bij de audicien moeten zijn, en die zien ze niet meteen zitten. Maar wat ze niet weten is dat ik ze 9 van de 10 keer ook prima kan helpen, maar dat wordt niet eens gevraagd.....)
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

[...]

Het valt mij namelijk op dat als je als klant ook maar een beetje geërgerd klinkt (omdat je voor de zoveelste keer dezelfde fout recht moet zetten), de telefoniste meteen haar OMA-cursus (omgaan met agressie) in werking stelt en zegt dat ze het gesprek beëindigd.Ik werk op een klantenservice en bij sommige collega's valt mij dit ook op. In anderhalf jaar tijd heb ik max. 5 keer het gesprek beëindigd vanwege een agressieve/onredelijke/scheldende klant maar er zijn collega's die dit dagelijks doen. Overigens hebben we geen OMA-cursus gehad
quote:theamuts schreef op 04 juli 2016 @ 11:45:

[...]

Gut, dat heb ik nou precies andersom! Als ik goedemorgen/middag zeg krijg ik met een zuur lachje een goedemorgen/middag terug.

Laat ik duidelijk zien dat ik geholpen wil worden negeren ze me.ik ook, ik groet altijd netjes en vaak word ik gewoon genegerd of kijken ze me eerst heel zuur aan en dan komt er kortaf goeiemorgen uit. soms zeg ik ook gewoon dan niet, en ga ik verder.
Lang geleden bij McDonalds: klanten die het geld naar je "toegooien" over de toonbank ipv gewoon even geven. Vond ik zo onbeschoft
quote:Doratheexplorer schreef op 04 juli 2016 @ 11:26:

Oh men waar ik ook echt een hekel aan heb, dit is een beetje omgekeerd maar ach.

Je hebt pas 1 stap over de drempel van een winkel gezet en er vliegen al medewerkers naar je toe. "Goedemiddag kan ik u helpen?" In een ultra vrolijke stem. "Nee hoor danku ik wil gewoon even rond kijken" halve minuut later staat ze er weer. "Kunt u alles vinden?" Ehhh wel als je me even met rust laat!!

Dit.

Of als ze keihard "hallloooo" gillen als je je voet over de drempel zet en je geen idee hebt waar het vandaan komt en voor wie...
quote:nijntje021 schreef op 04 juli 2016 @ 11:05:

[...]

-toeristen zijn ook altijd leuk... not alvast sorry als ik mensen beledig: maar Indiërs en Israëliërs zijn echt de meest vreselijkste toeristen: Indiërs wachten nooit op hun beurt willen het liefst meteen stante pede geholpen worden of er nu 2 mensen voor zijn of een hele rij. en ja Israëliërs zijn gewoon zwaar arrogant op Schiphol schijnt het veel erger te zijn met ze. over het taalgebruik nog maar te zwijgen, ik snap natuurlijk dat niet iedereen Engels spreekt of vloeiend maar je kan het op zijn minst proberen, mensen denken echt dat je alle talen van de wereld spreekt vooral Duitsers die doen hele verhalen in het Duits.

Altijd leuk toeristen

Duitsers die consequent Duits blijven praten, check. Nog leuker: Andere nationaliteiten die je in gebroken Duits gaan aanspreken, en dan geïrriteerd zijn dat jij hun niet begrijpt.

Indiërs die langs een wachtrij lopen, en vooraan gaan staan, check. En als je dan verder gaat met de rij, naar je gaan schreeuwen.

Maar het meest erge vond ik Chinezen. Een deel daarvan behandeld je echt of straatvuil bent. Ik heb me laten vertellen dat het iets te maken heeft met klasse, en dat veel Chinese toeristen in de 'hoge klasse' behoren. Maar het is gewoon onbeschoft. Ze kijken je niet aan, sommige spreken je niet eens aan, bijten alleen toe wat ze willen. Als je ze iets vraagt krijg je geen antwoord, want ze luisteren niet naar je. En wel boos worden als het te lang duurt oid. En heel boos worden als jij geen biljet van 500 mag aannemen.

Echt vreselijk gewoon. Niet allemaal, maar wel te veel.

Je kon ook meteen het verschil zien tussen Chinezen & Japanners, gewoon in het gedrag.

En ook altijd leuk, veel landen willen bier zonder schuim. Dus sta jij je best te doen om een nette schuimkraag te tappen, willen ze het niet, want te veel schuim. Maar als je het zonder schuim tapt, dan gaat de manager weer klagen, want dat hoort niet.
Wij hebben een klant die altijd laat betaalt. En een van hun werknemers gaat iedere keer huilen aan de telefoon als de accountsafdeling om betaling vraagt. Eén keer ben ik er ingetrapt, toen ze me een zielig verhaal vertelde over haar verongelukte nichtje wiens begrafenis die middag was en daarom waren ze laat met betalen. Toen ik dat aan mijn collega's vertelde begonnen ze allemaal te lachen, haar halve familie was al zeker twee keer eerder overleden. Elke maand was er wel weer iemand dood waardoor ze niet konden betalen.

Mens is echt volkomen gestoord.
Klanten die hun kinderen teveel keuze geven: "Boudewijntje, wil je iets lekkers? Een lekkere kaasstengel of een croissantje, of wil je een saucijzenbroodje of een puddingbroodje?" "Mama, gebakje gebakje!" "Nee Boudewijntje, we doen nu geen gebakje, die heb je gisteren al gehad". "GEBAKJE GEBAKJE!" "Nee lieverd nu niet, wil je anders een worstenbroodje?" "MAMA, GEBAAAKJEEEE!" En dan de moeder tegen mij: "doe maar een saucijzenbroodje, kaasstengel, en een croissantje. Oh ja, en een halfje bruin alsjeblieft." Pfffff....
quote:Wardijntje schreef op 04 juli 2016 @ 11:46:

[...]

Ik begrijp best dat het bij jullie niet kan. Ik vind alleen dat het niet abnormaal is om het te vragen.En als de McDonalds vlakbij zit is het een kleine moeite ze daar even naar te verwijzen. Dan is het probleem ook opgelost.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
quote:Stokstaartjenl schreef op 04 juli 2016 @ 12:09:

[...]

Altijd leuk toeristen

Duitsers die consequent Duits blijven praten, check. Nog leuker: Andere nationaliteiten die je in gebroken Duits gaan aanspreken, en dan geïrriteerd zijn dat jij hun niet begrijpt.

Indiërs die langs een wachtrij lopen, en vooraan gaan staan, check. En als je dan verder gaat met de rij, naar je gaan schreeuwen.

Maar het meest erge vond ik Chinezen. Een deel daarvan behandeld je echt of straatvuil bent. Ik heb me laten vertellen dat het iets te maken heeft met klasse, en dat veel Chinese toeristen in de 'hoge klasse' behoren. Maar het is gewoon onbeschoft. Ze kijken je niet aan, sommige spreken je niet eens aan, bijten alleen toe wat ze willen. Als je ze iets vraagt krijg je geen antwoord, want ze luisteren niet naar je. En wel boos worden als het te lang duurt oid. En heel boos worden als jij geen biljet van 500 mag aannemen.

Echt vreselijk gewoon. Niet allemaal, maar wel te veel.

Je kon ook meteen het verschil zien tussen Chinezen & Japanners, gewoon in het gedrag.

En ook altijd leuk, veel landen willen bier zonder schuim. Dus sta jij je best te doen om een nette schuimkraag te tappen, willen ze het niet, want te veel schuim. Maar als je het zonder schuim tapt, dan gaat de manager weer klagen, want dat hoort niet.

Oh godddddd, de Duitsers, zo herkenbaar. Heb een keer bijna ruzie met eentje gehad die het bizar en vervelend vond dat ik geen Duits kon, terwijl we in een Nederlandse winkel stonden en ik geprobeerd heb nog wat in het Engels te praten. Was niet goed, want ik moest Duits kunnen, hoort blijkbaar bij klantvriendelijkheid, anders voelde meneer zich niet welkom. Wat een type.

Is ook geen uitzondering helaas, want elke Duitser die ik tegenkwam in retail sprak (zogenaamd) alleen Duits. Deden net of ze geen Engels konden terwijl ze daar net als in NL gewoon les in krijgen op de middelbare school (en zelfs de basisschool volgens mij). Dan kan je mij niet vertellen dat je niet om de plek van de wc/andere maat shirt in het Engels kan vragen.
Terwijl Nederlands al zo moeilijk is
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 04 juli 2016 @ 12:26:

[...]

En als de McDonalds vlakbij zit is het een kleine moeite ze daar even naar te verwijzen. Dan is het probleem ook opgelost.

Geloof me, je hebt er klanten bijzitten die dan alsnog stennis schoppen, want dan moeten ze bijv hun spullen achterlaten (want ze zijn nog niet uitgewinkeld). Ze vergeten daarbij dat ze ook hun spullen moeten afgeven als ze naar de wc id winkel gaan ivm diefstal (in de wc de buit onder eigen kleren aantrekken, prijskaartjes doorspoelen etc) Met welk compromis je ook komt (ik leg het voor u bij de kassa, ik hou de spullen bij me), ze moeten DAAR naar de wc. Of het is te ver lopen, het is irritant etc etc, Sommigen staan letterlijk te stampvoeten als kleuters.

Je kan het uitleggen wat je wil (idd veiligheid vooral van magazijn en kluis, stiekem ook personeelsbezetting, want ze hebben mensen op de vloer nodig, niet mensen die achter bij de plees op klanten wachten), je weet meteen of degene waarmee je praat zelf ook ervaring in de retail heeft, mensen die dat hebben weten namelijk hoe het is en zeiken niet zo.

Heb bij 2 vestigingen van 1 retailbedrijf gewerkt, bij de ene was wel een klantentoilet en de andere niet. Qua gezeur maakte het niets uit; als mensen dan naar de wc mochten moest meteen het hele gezin. Stond ik een kwartier te wachten omdat iedereen opeens moest piesen, waardoor je later op de dag gezeur van de baas krijgt, want je werk was niet snel genoeg af. Of dan was het ene kind klaar, stonden we net weer in de winkel, moest het andere kind ook. Of mensen die uitgebreid gaan zitten bellen op de pot, en jij maar wachten. Ergste was nog wel dat de wc op den duur verstopt was omdat iemand de handdoek bij de kraan geprobeerd had door te spoelen. En remsporen bij de muren omhoog. Er was geen toiletjuffrouw, dus als je schoonmaakdienst had in je pauze was je de sjaak. Of commentaar dat de wc beter toegankelijk moest zijn (direct vanuit de winkel, ipv dat ze moeten vragen aan een medewerker en dat die mee moet lopen). Dat je dan uitlegt dat dat qua veiligheid en gemak van diefstal niet kan, was daar weer gezeur over. Arghh.
Ik heb op Sociale Zaken gewerkt, ook niet altijd de leukste groep cliënten...

- Mensen die mij persoonlijk verantwoordelijk hielden voor de hoogte van de uitkeringen... tja sorry, ik schrijf de wet niet

- Mensen die elke maand belde of hun 'salaris' al gestort was

- Kettingrokende cliënten met dikke schulden bij postorderbedrijven voor luxe-artikelen die vervolgens mij de schuld gaven dat ze geen eten voor hun kinderen konden kopen. Moeten ze allemaal zelf weten, waar ze hun geld aan uitgeven, maar ga mij niet uitschelden dat je geen geld over houdt!

- Bedreigingen!! Dat ze me op zouden wachten.... dat ze wisten waar ik woonde...

- Mensen die vinden dat ze overal recht op hebben maar alle plichten maar onzin vinden

pfff leuke tijd was dat
Pivot! PIVOT!!!
quote:Taxxi schreef op 04 juli 2016 @ 07:51:

Ooit in een echt mannenbedrijf gewerkt. Als je een klant begroette en hulp aanbood, werd er redelijk vaak ervan uitgegaan door middelbare en oudere mannen mensen dat ik vast 'maar' receptioniste was en ik zou het toch allemaal niet weten.

Terwijl ik destijds, op een enkele na, toch echt de meeste ervaring en kennis in huis had. Kon mij daar echt zwaar aan irriteren. Jaaa die is altijd leuk

Ik was een keer uitgeleend en kwam daar in een tijgerlegging (hee dat was toen hip heur! ) en getoupeerd haar. Waarom niet, had mijn spullen gewoon bij me mét een kam en al dat haar zat toch onder een muts...

Zo'n manager die een blik werpt en dan vrolijk je doorstuurt naar het personeelsrestaurant.

Ik nog aangegeven dat dat met mijn loon vást niet de bedoeling was Maar HIJ wist het zo goed enz enz.

Heb dus een half uurtje broodjes staan smeren ed en toen werd ik gehaald met excuses. Dat ze niet verwacht hadden dat er zo'n jong iemand (en dan nog vrouw ook ) zou komen enz enz.

Lachen. Er was dus wél iemand voor de kantine opgeroepen via een uitzendbureau en die hadden ze naar het directie restaurant gestuurd waar ze door de chef daar met een koekenpan de keuken uitgejaagd werd
quote:notalwaysdark schreef op 04 juli 2016 @ 10:10:

[...]

Pff vreselijk idd.

Maar stel als een man van mid 50 je nagels gaat lakken? Heb je dan andere verwachtingen dan als een vrouw het doet?Ik ben dan wel wat afwachtender en helaas, de man bij wie ik ooit kwam en pretendeerde pedicuur te zijn kon er idd niets van.
quote:Beter.Laat schreef op 04 juli 2016 @ 10:21:

Honderd jaar geleden, in de gezondheidszorg, bestonden er nog particuliere en ziekenfondspatienten. Sommige particulieren vonden zich altijd wat belangrijker dan de ziekenfondspatienten. (Sommige dokters waren daar trouwens ook goed in...).

Op een gegeven moment moesten alle patienten een kaartje laten maken bij de receptie.

"Ja, maar ik ben particulier!..."

Antwoord : "Ja, die helpen we ook, maar u moet wel even een kaartje laten maken...." (Slecht he?)

Helaas werd je toendertijd als particulier ook nogal anders behandelt.

Ik werd als 15 jarige met spoed opgenomen. Toen bleek dat ik een particuliere verzekering had werd ik toch ineens héél anders behandelt, ander eten en een andere afdeling waar ze om de paar minuten vroegen of het ging, of ik wat wilde Op de afdeling waar ik eerst lag lag ik als puber tussen de oude mannen zonder dat er ook maar een verpleegster langskwam om ergens mee te helpen

(spoed dus geen nachthemd etc)

[...]

Het valt mij namelijk op dat als je als klant ook maar een beetje geërgerd klinkt (omdat je voor de zoveelste keer dezelfde fout recht moet zetten), de telefoniste meteen haar OMA-cursus (omgaan met agressie) in werking stelt en zegt dat ze het gesprek beëindigd. En DIE is super irritant!

Vooral als je wéét dat je gelijk hebt.
Klanten die een kledingstuk bekijken, het niet leuk vinden, proberen terug te hangen maar het valt op de grond en het dan zo onder het rek schoppen. Graaien en klauwen in de koopjesbak, kleding gaat kapot en dan op z'n minst de helft korting eisen door een gaatje of vlekje (bijv. een trui die nog maar een tientje kost).

Klanten die ineens tien kledingstukken in je armen duwt 'want het is zo zwaar en ze willen nog verder kijken'. Alsof ik niets beters te doen heb dan een halfuur met jouw kleren rondsjouwen.

Klanten die na het passen gewoon hun kleren los over het rek gooien waar je het weer ophangt als het niet bevalt (naast de paskamer, dus). Of klanten die het gewoon lekker in het pashokje laten liggen, want 'daar zijn jullie voor'.
quote:nijntje021 schreef op 04 juli 2016 @ 11:05:

[...]

dit dus ik kan een boek schrijven over werken in de retail, daar kom je echt meest onbeschofte mensen tegen.

ik vul nog even aan:

-nog geen 1 seconde in de winkel neem me niet kwalijk maar waar staat dit of dat? met andere woorden niet verder kijken dan je neus lang is.

-kan ik hier even naar de wc?, nee onze wc is niet voor klanten , maar als ik nou iets koop? nee, maar ik moet heel nodig?! nee, je vraagt toch ook niet bij de H&M of Albert Heijn of je naar de wc kan of wel soms? ik heb dat serieus een keer gezegd tegen klant, werd er stapeldol van.

.

Tjonge jonge, klantvriendelijk staat niet in jouw vaandel hé.

Ten eerste is het voor veel mensen die niet van winkelen houden geen doen om alles te bekijken (ik bv) Om tijd te besparen stap ik op een verkoper af en beschrijf wat ik zoek. Heb je het en past het koop ik het ongeacht de prijs. Lekker makkelijk dus zou je denken.

Krijg bij jou een beetje het pretty woman syndroom.

Echt Ben echt wel eens zo'n type tegengekomen om daarna met mams creditcard (en die opent deuren hoor) teruggegaan. Van alles uitgezocht, kaart laten zien en dan Oooo jij bent het, laat dan maar.
Hoog Sensitief Personeel heeft ons klandizie toch maar
quote:Bugs_Bunny schreef op 04 juli 2016 @ 13:25:

Hoog Sensitief Personeel heeft ons klandizie toch maar

Beetje in je eigen wereld jij he?

Autistisch konijn met autocorrect
quote:nina1966 schreef op 04 juli 2016 @ 13:19:

[...]

Tjonge jonge, klantvriendelijk staat niet in jouw vaandel hé.

Ten eerste is het voor veel mensen die niet van winkelen houden geen doen om alles te bekijken (ik bv) Om tijd te besparen stap ik op een verkoper af en beschrijf wat ik zoek. Heb je het en past het koop ik het ongeacht de prijs. Lekker makkelijk dus zou je denken.

Krijg bij jou een beetje het pretty woman syndroom.

Echt Ben echt wel eens zo'n type tegengekomen om daarna met mams creditcard (en die opent deuren hoor) teruggegaan. Van alles uitgezocht, kaart laten zien en dan Oooo jij bent het, laat dan maar.

Echt, werk een halfjaar in de retail en je snapt die klaagzangen. Je komt dan echt zulk asociaal gedrag tegen. Ik snap ook dat niet elke klant uitgebreid wil browsen maar om dan een medewerker die al een klant helpt te storen voordat je 30 seconden hebt rondgekeken of verwacht dat een medewerker dan maar bij de kassa (met rij) vandaan komt om jou iets te wijzen wat je zelf in enkele seconden kunt vinden? En dan het neerbuigende wat veel klanten hebben.

Ik kan zelf slecht tegen personeel dat tijdens het afrekenen met de mobiel bezig is of het gesprek met de collega niet afbreekt tijdens mijn transactie. Daar zeg ik altijd wat van en als ze dan een grote mond hebben, dan meld ik het bij de bedrijfsleider. Die zijn daar meestal erg blij mee.
Weet je wat ik me wel eens af vraag.... Als je nou niets van bovenstaande doet? In tegendeel, ik wacht altijd netjes mijn beurt af, zeg vriendelijk gedag, heb mijn betaalmiddel al klaar, kan vaak sneller inpakken dan de kassa kan scannen (jarenlange ervaring ), zal nooit afpingelen, leer mijn zoon precies hetzelfde, .... val je dan als 'gemakkelijke' klant ook op bij het personeel? Denken jullie dan "zo, dat is een vriendelijke mevrouw/gemakkelijke klant?
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven