Leven als een Parisienne
woensdag 6 juli 2016 om 23:34
Naast de stad Parijs, waar ik dol op ben, heb ik veel bewondering voor de nonchalante manier waarop de Parisiennes leven. Altijd goed gekleed, slank, een wijntje drinkend, ze eten alleen wat ze echt lekker vinden en roken er ook nog eens een sigaretje op na, soms.
Behoorlijk cliché natuurlijk maar ik heb wel respect voor de Parisiennes. Hier in Nederland heb ik dat niet zo, met Amsterdammers of dames uit een andere stad, maar misschien zie ik het verkeerd.
Behoorlijk cliché natuurlijk maar ik heb wel respect voor de Parisiennes. Hier in Nederland heb ik dat niet zo, met Amsterdammers of dames uit een andere stad, maar misschien zie ik het verkeerd.
donderdag 7 juli 2016 om 08:19
Italiaanse vrouwen en franse vrouwen gaan aan kop wat betreft uiterlijk. Vrouwtjes lopen vaak op hakken zien er goed uit, bewust van de mode. In nederland zijn we toch te nuchter het is meer kleed je waar je lekker bijvoelt.
Doe normaal dan doe je al gek genoeg zeg maar.
Ik hou heel erg veel van fashion. Leuke broek leuke rok hakjes aan. Je haren mooi opgestoken make-up op.
Doe normaal dan doe je al gek genoeg zeg maar.
Ik hou heel erg veel van fashion. Leuke broek leuke rok hakjes aan. Je haren mooi opgestoken make-up op.
donderdag 7 juli 2016 om 08:43
Over het algemeen vond ik de vrouwen in de grotere steden waar ik afgelopen twee weken ben geweest ( Avignon, Nimes, Bordeaux) prima te vergelijken met de Nederlandse vrouw in de grote steden. Vrouwen die zich leuk, verfrissend kleedden, maar ook vrouwen die de Franse variant van de kort pittige rode coup hadden aan laten meten..
Verder viel het mij op dat buiten de grotere steden, ik de vrouwen er totaal niet modieus bij vond lopen. Een lange, kleurloze broek of rok, met een blouse of sweater uit het jaar nul. Haar lang, vlassig, in een knot. Echt, waar een aantal dames hier voor kort en rood gaat, is het daar in een knot.
De buitenlandse toeristen haalde ik er zo uit, in positieve zin. Kijk ik naar mijn woonomgeving ( Twente), dan heb je daar ook goed en slechtgeklede vrouwen. En echt niet dat we er hier allemaal bijlopen alsof we uit het jaar nul komen, maar mode heeft ook lang niet iedereen uitgevonden zeg maar!
Maar zoals ik heb mogen aanschouwen in de Provence en de Dordogne, de leuke dorpjes, de toeristische trekpleisters, markten en supermarche's, dat zie ik hier echt beduidend minder. Dan valt het in mijn ogen hier in mijn woonplaats echt wel mee. Zeker de generatie van mijn moeder doet dan echt wel hun best, daar waar ik dat ( buiten de grote steden dan) niet zo zag. Al kan dat best liggen aan de tijd dat ik er was of aan mijn observatiekunde
Verder viel het mij op dat buiten de grotere steden, ik de vrouwen er totaal niet modieus bij vond lopen. Een lange, kleurloze broek of rok, met een blouse of sweater uit het jaar nul. Haar lang, vlassig, in een knot. Echt, waar een aantal dames hier voor kort en rood gaat, is het daar in een knot.
De buitenlandse toeristen haalde ik er zo uit, in positieve zin. Kijk ik naar mijn woonomgeving ( Twente), dan heb je daar ook goed en slechtgeklede vrouwen. En echt niet dat we er hier allemaal bijlopen alsof we uit het jaar nul komen, maar mode heeft ook lang niet iedereen uitgevonden zeg maar!
Maar zoals ik heb mogen aanschouwen in de Provence en de Dordogne, de leuke dorpjes, de toeristische trekpleisters, markten en supermarche's, dat zie ik hier echt beduidend minder. Dan valt het in mijn ogen hier in mijn woonplaats echt wel mee. Zeker de generatie van mijn moeder doet dan echt wel hun best, daar waar ik dat ( buiten de grote steden dan) niet zo zag. Al kan dat best liggen aan de tijd dat ik er was of aan mijn observatiekunde
donderdag 7 juli 2016 om 08:59
Mijn souders wonen op het Frans platteland en ik voel me daar enorm overdressed met mijn Hollandse mode/kleding. Ze hebben werkelijk niks met flatteus of modieus daar. In de grote stad lopen altijd hippere mensen rond die veel meer op hun uiterlijk letten. Vergelijk Amsterdam maar met een dorp in Drenthe (om maar wat te noemen). Neemt niet weg dat die petite Parisiennes waar TO op doelt jaloersmakend mooi zijn (vind ik).
donderdag 7 juli 2016 om 09:18
Ik denk dat je in Parijs eens wat beter om je heen moet kijken en eens moet letten op alle mensen die er niet zo hip bijlopen. Dat zijn er echt veel meer dan het groepje vrouwen dat jij beschrijft en waar jij je op focust. Die dames heb je in Amsterdam ook die drentelen over de grachten naar mooie panden van hippe merken het liefst met een beker veel te dure "koffie" in de hand. Als je alleen daar op gaat letten dan is Nederland hartstikke stijlvol, als je je blik daarvan losmaakt zie je alle mensen die een gemiddelde baan hebben en de kinderen op de bakfiets weg moeten brengen wat niet handig gaat in een kokerrok. Het beeld van perfecte vrouwen die alles kunnen eten en eindeloos wijntjes kunnen wegtikken klopt natuurlijk niet. Zo een figuurtje behouden lukt niet als je regelmatig nonchalant een stokbroodje brie en een paar wijntjes naar binnen werkt terwijl je je tijd doorbrengt op hippe terrasjes, dan pas je heel snel niet meer in je hippe kleertjes. Volgens mij is het heel veel werk om er zo nonchalant uit te zien, zoveel dat ik het bijna grappig vind om naar te kijken. Dan zit je haar alsof het in vijf minuten is gedaan maar ben je er anderhalf uur mee bezig geweest om het er zo te laten uitzien. Daar heb je dus geen tijd voor als je kinderen moet aankleden, eten geven, op tijd op school moet hebben en de hond ook nog een rondje moet voor je naar je werk in het verzorgingshuis fietst..
donderdag 7 juli 2016 om 09:53
donderdag 7 juli 2016 om 10:29
donderdag 7 juli 2016 om 11:03
quote:strikjess schreef op 07 juli 2016 @ 00:48:
[...]
Natuurlijk heb ik al behoorlijk veel delen van Parijs gezien, ook die delen met mensen levend onder een brug. Erg genoeg trouwens dat vandaag nog bestaat. Het blijkt ook dat 85% wonend in Parijs allochtoon is. Dus het hele begrip Parisienne is ook een mengelmoes tegenwoordig.
Ik heb onlangs een leuk boek, met een knipoog, gelezen over Parisiennes. De manier van leven, van origine Parisiennes daar zit echt wel een slijlvollere dame achter dan ik noem maar wat, een dame in Nederland uit de achterhoek.Dus jij bewondert een uitgestorven soort, de vrouw die jij beschrijft is van voor de 2de wereldoorlog. De tijd dat de Hollanders op klompen liepen, en voor de boeren van het platteland Amsterdam ook al een wereldstad was.
[...]
Natuurlijk heb ik al behoorlijk veel delen van Parijs gezien, ook die delen met mensen levend onder een brug. Erg genoeg trouwens dat vandaag nog bestaat. Het blijkt ook dat 85% wonend in Parijs allochtoon is. Dus het hele begrip Parisienne is ook een mengelmoes tegenwoordig.
Ik heb onlangs een leuk boek, met een knipoog, gelezen over Parisiennes. De manier van leven, van origine Parisiennes daar zit echt wel een slijlvollere dame achter dan ik noem maar wat, een dame in Nederland uit de achterhoek.Dus jij bewondert een uitgestorven soort, de vrouw die jij beschrijft is van voor de 2de wereldoorlog. De tijd dat de Hollanders op klompen liepen, en voor de boeren van het platteland Amsterdam ook al een wereldstad was.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
donderdag 7 juli 2016 om 12:05
quote:dolfje schreef op 07 juli 2016 @ 07:32:
Ik eet ook alleen wat ik echt lekker vind. Helaas lust ik zo veel.
Misschien lusten die Parijse dames wel niks en zijn ze daarom zo dun.
De Fransen (nou ja, natuurlijk niet allemaal) eten alles, maar ze eten er niet veel van, dat is de truc. Ik heb er gewoond en je gaat dan vanzelf ook zo doen, heel gezond.
Natuurlijk kost de zgn. nonchalante Parisien look al gauw tijd en geld, maar je kunt het ook slim en betaalbaar nadoen. Ik vind dat er in NL ook echt wel vrouwen zijn die zich stijlvol kleden, maar je ziet hier helaas ook nog heel vaak beige, grijs en jassen met tunneltouwtjes. Brrrrrr.
Het ergste vind ik dat er met name voor ouderen (en dan echt 80+) bijna alleen maar saaie en vormeloze kleding te koop lijkt. Waarom niet, zoals idd. in Frankrijk, ook voor hen mooi gesneden kleding, mooie kleuren en materialen? Zou het door de Hollandse 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg'-mentaliteit komen? Oo, wat vind ik díe toch erg!
Ik eet ook alleen wat ik echt lekker vind. Helaas lust ik zo veel.
Misschien lusten die Parijse dames wel niks en zijn ze daarom zo dun.
De Fransen (nou ja, natuurlijk niet allemaal) eten alles, maar ze eten er niet veel van, dat is de truc. Ik heb er gewoond en je gaat dan vanzelf ook zo doen, heel gezond.
Natuurlijk kost de zgn. nonchalante Parisien look al gauw tijd en geld, maar je kunt het ook slim en betaalbaar nadoen. Ik vind dat er in NL ook echt wel vrouwen zijn die zich stijlvol kleden, maar je ziet hier helaas ook nog heel vaak beige, grijs en jassen met tunneltouwtjes. Brrrrrr.
Het ergste vind ik dat er met name voor ouderen (en dan echt 80+) bijna alleen maar saaie en vormeloze kleding te koop lijkt. Waarom niet, zoals idd. in Frankrijk, ook voor hen mooi gesneden kleding, mooie kleuren en materialen? Zou het door de Hollandse 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg'-mentaliteit komen? Oo, wat vind ik díe toch erg!
donderdag 7 juli 2016 om 16:00
Ik woon in een eurpese hoofdstad en tegenwoordig bestellen mijn vriendinnen van daar kleren uit nederland, van de steps bijv. Toen ik hier net woonde was ik samen met een italiaanse de enige die een rok ofjurk droeg naar kantoor, inmiddels doen meer vrouwen dat ook. Ik heb nog 3 nlse collegas en wij zien erduidelijk het verzorgds en kleurrijkst uit, de rest draagt toch een beetje een uniform van saaie kleuren. Bovendien zijn in nl veel meer leuke dingen in grotematen te vinden. Het is echt niet zo slecht gesteld met de nlse mode als jullie denken hoor.
donderdag 7 juli 2016 om 20:04
quote:lilalinda schreef op 07 juli 2016 @ 10:29:
[...]
volgens mij ben je Parisienne als je vrouw bent en in Parijs woon
Of moet je per se blank zijn?Juist, dat heeft natuurlijk niets met afkomst te maken. Ik heb onlangs dit boek gelezen; https://www.amazon.co.uk/ ... erever-You/dp/0091958091, geschreven door 4 dames uit Parijs. Ik heb nog nooit zo kunnen lachen om een boek, je moet het ook niet al te serieus nemen he, dat doen Parisiennes ook niet
[...]
volgens mij ben je Parisienne als je vrouw bent en in Parijs woon
Of moet je per se blank zijn?Juist, dat heeft natuurlijk niets met afkomst te maken. Ik heb onlangs dit boek gelezen; https://www.amazon.co.uk/ ... erever-You/dp/0091958091, geschreven door 4 dames uit Parijs. Ik heb nog nooit zo kunnen lachen om een boek, je moet het ook niet al te serieus nemen he, dat doen Parisiennes ook niet
maandag 11 juli 2016 om 01:23