Werk & Studie alle pijlers

Waarde diploma thuisstudie

07-07-2016 15:32 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal jaren geleden een hbo-opleiding afgerond en werk inmiddels al weer een tijd. Indertijd heb ik gekozen voor een studierichting waar werk in te vinden was en niet zozeer een richting die ik zelf echt leuk vond. Ik heb nu redelijk wat vrije tijd en zou toch graag nog een studie willen doen die me echt leuk lijkt, ongeacht of hier werk in te vinden is. Ik ben nog aan het twijfelen wat ik dan graag zou willen doen en of ik een tweede hbo-opleiding wil doen of misschien toch iets op wo niveau wil proberen.

Nou is het aanbod van deeltijdopleidingen hier in de buurt vrij beperkt dus zit ik er aan te denken om een thuisstudie te volgen via het LOI o.i.d. Ik vraag me alleen af of een diploma van een dergelijke instelling wel iets waard is op de arbeidsmarkt. Om eerlijk te zijn vind ik het zelf altijd een beetje louche overkomen maar dat ik die indruk heb wil niet zeggen dat het ook echt zo is natuurlijk!

Is er iemand die hier ervaring mee heeft of die me vanuit het perspectief van een werkgever advies kan geven?
WO via de LOI is niets waard. Wist trouwens niet eens dat het bestond
quote:thewaiter schreef op 07 juli 2016 @ 15:38:

WO via de LOI is niets waard. Wist trouwens niet eens dat het bestondAls je niet eens wist dat het bestond, hoe weet je dan dat het niets waard is?
Volgens mij heeft LOI idd geen WO bachelor maar er zijn in elk geval wel WO master opleidindingen.

Ik zit echt nog heel erg in het begin van de oriëntatiefase dus ik ben zelf ook nog aan het zoeken naar de mogelijkheden. Ik wil alleen voorkomen dat ik straks een onwijs leuke thuisstudie gevonden heb om er daarna achter te komen dat dat diploma nooit echt gewaardeerd zal gaan worden.
Je kunt ook bedrijven in die sector opbellen en vragen hoe ze tegen zo'n diploma aankijken.
quote:Unpocoloco schreef op 07 juli 2016 @ 15:52:

Je kunt ook bedrijven in die sector opbellen en vragen hoe ze tegen zo'n diploma aankijken.Dat is inderdaad een goede! Voel me wel heel dom dat ik daar zelf nog niet aan gedacht had
Ik moet zeggen dat ik (vanuit een vooroordeel, dat besef ik me) cv´s met een LOI-studie minder serieus zou nemen

Maar, je hoeft niet te vermelden dat het via de LOI is
ik vroeg me hetzelfde af!! dus ik lees mee

ik overweeg een tweede hbo opleiding, beetje verwant maar ook niet, en zie hem beschikbaar bij de NCOI, er staat dat hij geaccrediteerd is.

bij een reguliere hogescholen zijn ook in deeltijd de lestijden zo ongelooflijk onhandig en ik zie dat ik hem daar om de week op zaterdag kan volgen

maar hoe wordt het aangeschreven?

iemand een idee?

( gaat om een docentenopleiding )

of heeft iemand ervaring ermee?

op internet zijn reviews zo wisselend,

vind het moeilijk ook omdat het echt een investering is
quote:geluksolifantje schreef op 07 juli 2016 @ 15:44:

[...]

Als je niet eens wist dat het bestond, hoe weet je dan dat het niets waard is?+1000
Meestal staat het opleidingdinstituut niet vermeld op je CV dus in dat geval is de waarde gelijk
Ik zou er niet meteen vanuit gaan dat zo’n opleiding en diploma waardeloos zijn. Je laat in ieder geval zien dat in jezelf durft te investeren en er voor open staat om nieuwe kennis op te doen. Probeer daar de focus op te leggen, uiteindelijk gaat het erom dat jezelf kan verkopen.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
quote:prinses30 schreef op 07 juli 2016 @ 17:02:

Meestal staat het opleidingdinstituut niet vermeld op je CV dus in dat geval is de waarde gelijk

Ligt aan de sector waarin je wil gaan werken.

In mijn richting moet je met je cv en sollicitatiebrief cijferlijsten meesturen zeker als je niet solliciteert vanuit een aansluitende baan. Op een cijferlijst staat altijd het instituut vermeld waaraan die cijfers behaald zijn.
Ik weet niet anders dan dat je op je cv wel vermeldt waar je je diploma hebt behaald. Dus ervan uitgaan dat je dat niet hoeft te doen zou ik niet doen.

Je kunt ook kijken naar de open universiteit. En als je Engels goed is zou je kunnen kijken naar Engelse universiteiten. Zij hebben heel veel volledige bachelors via distance learning. De keus is daar veel groter dan hier in Nederland.
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 07 juli 2016 @ 17:23:

Ik weet niet anders dan dat je op je cv wel vermeldt waar je je diploma hebt behaald. Dus ervan uitgaan dat je dat niet hoeft te doen zou ik niet doen.

Je kunt ook kijken naar de open universiteit. En als je Engels goed is zou je kunnen kijken naar Engelse universiteiten. Zij hebben heel veel volledige bachelors via distance learning. De keus is daar veel groter dan hier in Nederland.Nou ik heb heel veel CV's gezien maar dat heb ik er maar een paar zien doen.
Mijn ervaring is dat een recruiter als hij keuze heeft, minder snel kiest voor de personen die via LOI, NCOI of NTI hebben gestudeerd.

https://www.duo.nl/zakeli ... enadministratie/croho.jsp

Check je opleiding iig daar even.
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
quote:prinses30 schreef op 07 juli 2016 @ 17:02:

Meestal staat het opleidingdinstituut niet vermeld op je CV dus in dat geval is de waarde gelijkheb ik niet vaak gezien
quote:Curley schreef op 07 juli 2016 @ 17:04:

Ik zou er niet meteen vanuit gaan dat zo’n opleiding en diploma waardeloos zijn. Je laat in ieder geval zien dat in jezelf durft te investeren en er voor open staat om nieuwe kennis op te doen. Probeer daar de focus op te leggen, uiteindelijk gaat het erom dat jezelf kan verkopen.

+1

En daarbij, indien het gaat om een thuisstudie, daar heb je ook nog wel de nodige discipline voor nodig.

* het gaat om een thuisstudie
anoniem_195607 wijzigde dit bericht op 07-07-2016 18:32
Reden: Er overheen gelezen
% gewijzigd
Het wordt naar mijn mening veel meer waard.

Je hebt toch een dosis zelfdicipline laten zien.

En veel kennis.

En het kan maar zo zijn dat ze in jouw branche nu niet staan te springen om iemand met een LOI, maar wellicht over 5 jaar wel. Het verandert zo snel.

Verder is het soms zo dat ze samenwerken met een andere hogeschool. Dan kun je de naam van de andere hogeschool vermelden. Destijds deed LOI dat een samenwerking met Windesheim. Dan schrijf je gewoon Windesheim.

En verder wellicht is de open universiteit wat voor jou?Dat wordt overal sowieso wel serieus genomen.
Ik heb geen ervaring met LOI, wel met de Open Universiteit (OU). Mijn toenmalige werkgever, een groot bedrijf, was zeer positief over de OU, gaf aan een diploma via de OU zeer waardevol te vinden. Ik heb de afgelopen jaren ook verschillende positieve reacties gekregen vanuit andere bedrijven/recruiters etc. over mijn opleiding aan de OU.

Ik ben de opleiding nu aan het afronden en vond het erg leerzaam/ leuk, ik denk erover om hierna weer een andere opleiding te gaan doen.

In mijn ervaring vindt men het sowieso erg positief wanneer je, naast je baan, met een opleiding bezig bent, om jezelf verder te ontwikkelen.
LOI heeft geen WO niveau, het heeft University of Applied Sciences, dat is doorgaans HBO(+) niveau. Ze bieden voor zo ver ik kan zien ook geen WO aan, enkel HBO+ (in de vorm van die University of Applied Sciences).

Wat overigens niet wil zeggen dat de opleidingen niks waard zijn, dat kan ik niet zo inschatten. De LOI heeft nooit een heel goede naam gehad, maar tijden veranderen. Maar als je echt WO niveau wil moet je niet bij de LOI zijn. Dan zou ik bij de OU kijken of een andere universiteit in deeltijd.
Ik denk dat de meeste werkgevers en P&O afdelingen niet snel zullen kiezen voor de reguliere thuisstudies. Alleen over de OU hoor ik zeer positieve verhalen (maar dat is dan ook een echte en erkende universitaire studie).

Zelf zou ik echt gaan voor een deeltijd of duale studie via een bestaande hogeschool of universiteit. Die heb je in de verschillende vormen door heel Nederland. Dan kan je gewoon de naam van die instelling op de CV zetten (dat is namelijk standaard!). Ik ken weinig mensen die het niet vermelden. En bij een sollicitatiegesprek zal men er zeker naar vragen (of zelfs je diploma etc willen zien). Het niet vermelden van de school zou op mij twijfelachtig overkomen als werkgever. Het is dus zeker van belang waar jij je opleiding hebt gevolgd.

Verder zou ik bij een HBO opleiding goed opletten of er praktijkdagen en stage(s) bijzitten. Ik zie wel eens zogenaamde erkende HBO opleidingen maar dan zonder stage... Daar heb je dus weinig aan aangezien het praktijkgerichte opleidingen zijn. En je het zeker bij een thuisstudie ook de mogelijkheid moet hebben om je kennis in de praktijk te oefenen en toetsen.
Ik volg een thuisstudie via loi voor mijn havo diploma. Als ik dit haal is dat diploma even veel van waarde als een ander havo diploma. Omdat je ook gewoon zoals iedereen de examens en taken doet.

Dus waarom zou een ander diploma dan minder van waarde zijn?
Vrienden heb je nooit teveel
Dat van die Engelse universiteiten vind ik wel heel interessant klinken, daar ga ik eens naar kijken.

De OU heb ik inderdaad al meer hele positieve berichten over gehoord dus ik zal ook eens kijken welke opleidingen daar aangeboden worden.
quote:evelien2010 schreef op 07 juli 2016 @ 19:03:

Ik denk dat de meeste werkgevers en P&O afdelingen niet snel zullen kiezen voor de reguliere thuisstudies. Alleen over de OU hoor ik zeer positieve verhalen (maar dat is dan ook een echte en erkende universitaire studie).

Zelf zou ik echt gaan voor een deeltijd of duale studie via een bestaande hogeschool of universiteit. Die heb je in de verschillende vormen door heel Nederland. Dan kan je gewoon de naam van die instelling op de CV zetten (dat is namelijk standaard!). Ik ken weinig mensen die het niet vermelden. En bij een sollicitatiegesprek zal men er zeker naar vragen (of zelfs je diploma etc willen zien). Het niet vermelden van de school zou op mij twijfelachtig overkomen als werkgever. Het is dus zeker van belang waar jij je opleiding hebt gevolgd.

Verder zou ik bij een HBO opleiding goed opletten of er praktijkdagen en stage(s) bijzitten. Ik zie wel eens zogenaamde erkende HBO opleidingen maar dan zonder stage... Daar heb je dus weinig aan aangezien het praktijkgerichte opleidingen zijn. En je het zeker bij een thuisstudie ook de mogelijkheid moet hebben om je kennis in de praktijk te oefenen en toetsen.

maar ncoi is toch gewoon een bestaande hogeschool?

en ze hebben dat je wekelijks een avond les volgt of tweewekelijks een zaterdag

het gaat mij er meer om dat het veel handigere dagen zijn dan bij de andere hogescholen

en je moet ook verplicht een stage adres of werkplek ervoor hebben
quote:Roeiboot schreef op 07 juli 2016 @ 19:35:

Dat van die Engelse universiteiten vind ik wel heel interessant klinken, daar ga ik eens naar kijken.

De OU heb ik inderdaad al meer hele positieve berichten over gehoord dus ik zal ook eens kijken welke opleidingen daar aangeboden worden.maar zouden studiekosten van een engelse universiteit wel aftrekbaar zijn van de belasting?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven