Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
quote:Steampunkcat88 schreef op 08 juli 2016 @ 20:11:

[...]

Ik bedoelde deze

[img]https://s31.postimg.org/dak385d3f/20160627_170720.jpg[/img]Oh wauw die is echt wit! De mijne heeft ook wat paars en geel.
Mooi die passieflora!

Stokrozen zou ik vooral proberen, ze hebben maar weinig nodig volgens mij!
Gaat als een treintje dit deel 2. Ik hoop dat het NIET wordt.

Maar ik had mijn zaad verdriet al beschreven. Er is nog genoeg over met 28 bloemen in een bakje van 12 cm en 13 cm in het rond en hoog. De bakje gaan uit de collectie bij IKEA, maar misschien komen er gewoon andere kleuren.

Niet gek toch voor een struikje BIESLOOK.

Verder wilde ik even reageren op deze twee reacties uit het vorige deel:

nursy in "Het tegen-tegeltuinentopic"

forum.viva.nl/forum/thuis/het-tegentegeltuinentopic/list_messages/321299/118

renske1975 in "Het tegen-tegeltuinentopic"

Het gaat om die opmerking over wespen en riet.

Ik geloof niet dat die daar op af komen, maar ik kan me vergissen.

Wel kunnen er hommels in gaan zitten.

HIER zit in de muur van wanden gaatjes en daar heb ik hommels langs zien vliegen.

Maar ik ga toch stofzuigen. Ik moet ook zorgen dat ik binnen geen ongedierte krijg.

BETON heeft galm en het geluid wordt ver gedragen. Riet had ik ook willen voorstellen, want het is goedkoop en dempt geluid en ziet er mooi uit. Ik zag het gisteren nog. Is ook een leuk ding als windscherm en scherm voor meer privacy.

Je zou ook een paar palen kunnen plaatsen en daar een paar latjes kunnen maken of lijntjes spannen om klimpanten aan te bevestigen. Geen voorbeelden verder.
quote:Steampunkcat88 schreef op 08 juli 2016 @ 20:13:

Tickel, ja doen!Ga gelijk op zoek naar stokrozen Bij mij in de stad staan er veel tegen gevels aan, zo leuk om te zien.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
stokrozen zijn mooi, en kun je idd overal kwijt. Bij mij staan ze ook wat achter andere planten, maar dan worden ze gewoon wat hoger.
Ik heb plaatjes plak recht maar nog steeds geen idee hoe het moet. Ik heb ook mooie zwart/heel donkerpaarse stokrozen, zou zo graag foto's laten zien. Ze staan wel op mijn blogje.
Dames! Mieren in de tuin, dienen die nog enig nut?
quote:wyandotje schreef op 08 juli 2016 @ 20:39:

Ik heb plaatjes plak recht maar nog steeds geen idee hoe het moet. Ik heb ook mooie zwart/heel donkerpaarse stokrozen, zou zo graag foto's laten zien. Ze staan wel op mijn blogje.op het plaatje gaan staan, rechtermuisknop klikken en dan op eigenschappen klikken. Dan adreslinkje kopieren. Dan ga je naar reactie plaatsen hier in het topic, klikje op het blokje met het bergje, adreslinkje erin plaatsen en klaar
quote:Frizz schreef op 08 juli 2016 @ 20:46:

Dames! Mieren in de tuin, dienen die nog enig nut?Nee, ik heb net poeder in de nesten gegooid. Ze veroorzakenverspreiden luis.

Mieren schadelijk?

Voedsel waar mieren op gaan zitten is niet meer geschikt voor consumptie omdat mieren bacteriën bij zich dragen. Met name bij grote aantallen zijn ze beslist zeer onhygiënisch. De nesten van mieren bestaan uit een enorme gangenstelsels. Zij maken hiermee je terras en tuin instabiel. Daarbij verspreiden mieren bladluizen die schadelijk zijn voor planten en beschermen zij de bladluizen door hun natuurlijke vijanden zoals de larve van het lieveheersbeestje te doden. Genoeg reden om je tuin en huis te willen beschermen en ze uit de buurt te willen houden.
Wat een leuk topic ik ga meedoen.

Wij hebben een voor,zij en achtertuin,vooral de zijtuin is groot.

Veel struiken en vaste planten staan erin ik ben erg van de stekjes vragen,soms moet ik echt een plekje zoeken.

Verder heeft m,n man een kleine moestuin waar we heerlijk van eten,we hebben ook frambozen en wijnbessen die zijn heerlijk.

Na de dood van ons langoor konijn afgelopen voorjaar heb ik weer een stuk tuin erbij,dat staat al lekker vol met oa een geurende roos.

Mijn man haat bomen in de tuin daarom hebben we er 1(heb ik gewoon gekocht en geplant) en wel een kersenboom,de nog niet afgewaaide kersen zijn rood.

Onder de kersenboom liggen begraven 1 kat en 1 konijn met bloemen op hun graf.

Als ik in de tuin zit ben ik zeer tevreden en voel me rijk!

Nergens gras want ik ben nogal allergisch voor gras,als de buren maaien ga ik binnen zitten.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Ik heb een vraag: zijn er bomen die in een grote pot kunnen overleven en die tegen hitte kunnen in de zomer? Weet iemand van jullie dat toevallig? Ik heb dringend behoefte aan schaduw en groen op het dakterras. Nou zag ik wel bijvoorbeeld een olijf, maar daar heb je niet veel schaduw van denk ik?
Dankje Tickel. Ze hebben een groot nest midden in m'n border to be.
Ik heb jullie weer gevonden gelukkig!

Welkom nieuwe meeschrijvers!
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
quote:Frizz schreef op 08 juli 2016 @ 20:57:

Dankje Tickel. Ze hebben een groot nest midden in m'n border to be.

Ik heb ook een aantal nesten in de tuin. Ook een grote onder een pot met een Albizia. Ik ga maar wat hulp vragen om die opzij te schuiven en daar poeder onder te gooien.

Strooi het hele jaar door korrels, nu maar wat sterkers gekocht en hopen dat dat wél helpt. Ellendige beesten.

Linkje vergeten met bestrijding

http://www.duurzaamthuis. ... een-geduchte-tegenstander
Mieren?

Vergif,ammonia of kokend water.

je komt nooit helemaal van ze af,ze hebben kilometers gangen onder de grond.

Vroeger hebben we ooit alle tegels van t terras weggehaald en ontmiert,nieuw zand erin,tegels weer gelegd en wat denk je het andere jaar weer een mierenkolonie!
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Je kan stokroos kopen, of makkelijk opkweken uit zaad. Die trek je zo van de plant af rond september.
quote:Tickel schreef op 08 juli 2016 @ 20:59:

[...]

Ik heb ook een aantal nesten in de tuin. Ook een grote onder een pot met een Albizia. Ik ga maar wat hulp vragen om die opzij te schuiven en daar poeder onder te gooien.

Strooi het hele jaar door korrels, nu maar wat sterkers gekocht en hopen dat dat wél helpt. Ellendige beesten.

Linkje vergeten met bestrijding

http://www.duurzaamthuis. ... een-geduchte-tegenstanderIk zal m'n moeder vragen haar koffiedik voor me te bewaren, strooi ik dat er eerst maar eens op.
quote:jamadi52 schreef op 08 juli 2016 @ 21:00:

Mieren?

Vergif,ammonia of kokend water.

je komt nooit helemaal van ze af,ze hebben kilometers gangen onder de grond.

Vroeger hebben we ooit alle tegels van t terras weggehaald en ontmiert,nieuw zand erin,tegels weer gelegd en wat denk je het andere jaar weer een mierenkolonie!Ik heb Chinees hardsteen in de tuin liggen, heel veel (huishoud)middeltjes vallen daarom al af.
quote:Frizz schreef op 08 juli 2016 @ 20:46:

Dames! Mieren in de tuin, dienen die nog enig nut?Jawel ze dienen wel maar zijn erg vervelend.
quote:friezinnetje2014 schreef op 08 juli 2016 @ 20:48:

[...]

op het plaatje gaan staan, rechtermuisknop klikken en dan op eigenschappen klikken. Dan adreslinkje kopieren. Dan ga je naar reactie plaatsen hier in het topic, klikje op het blokje met het bergje, adreslinkje erin plaatsen en klaarDankjewel. Van het weekend toch eens proberen. Net klaar met de tuin te wateren.
quote:Isa_Bela schreef op 08 juli 2016 @ 20:57:

Ik heb een vraag: zijn er bomen die in een grote pot kunnen overleven en die tegen hitte kunnen in de zomer? Weet iemand van jullie dat toevallig? Ik heb dringend behoefte aan schaduw en groen op het dakterras. Nou zag ik wel bijvoorbeeld een olijf, maar daar heb je niet veel schaduw van denk ik?

Een boom zal denk ik, ondanks een grote pot, niet echt groot genoeg kunnen worden om schaduw te geven.

Als je echt grote potten/bakken hebt zou ik eerder voor bamboe gaan, heb je in de winter ook nog plezier van.

Moet wel veel water, zeker als het erg warm is en ze in de volle zon staan.

Of misschien is een pergola bouwen en daar klimplanten overheen laten groeien een idee?

Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Ik dood overigens geen dieren. Dus kokend water enzo vind ik geen optie.
Yay happy new topic!

Ik ben even te moe voor veel meer dan een TVP, want heb vandaag met m'n verse jetlag m'n aankomend borders staan omploegen en het gras gemaaid en geknipt en opnieuw ingezaaid was echt even nodig na 3 weken vakantie. Wij hebben dan wel een kattenoppas, maar die kunnen we niet in de tuin aan het werk zetten natuurlijk. Ik moet ook eens even flink bijsproeien komende dagen, boel is een beetje droog geworden..

Maar het ziet er nu keurig uit dus volgende week is het eindelijk tijd voor plantjes kopen! (ik wil het gras even rust geven voor we gaan planten). Yay! En ik zie al dat ik dan een passieflora en een vuurdoorn meeneem

Mijn bodemschatten van vandaag waren een stuk baksteen, een rubber afsluitbandje voor iets van een afvoer oid en een stuk doek. Iemand interesse?

Ok toch nog meer geworden dan een tvp

Zoekplaatje: zelfde paadje 1 maand later, zoek de verschillen.......

Een nieuw topic, wat leuk!

In het vorige topic plaatste ik al een stuk over mijn tuin, daarna heb ik actief meegelezen, maar helaas niet meer actief meegepraat.

In het kort: ik heb nooit veel gehad met tuinieren, omdat andere hobby's al mijn tijd opslokten. Inmiddels is alles veranderd, de hobbys zijn naar de achtergrond verplaatst, en heb ik een redelijke tuin. (ongeveer 30 bij 10, de tuin loopt naar achteren smaller in een punt). Een zijtuin en een flinke voortuin. Er staat een boom in de tuin, rozen, kers wat struiken, bloemen, pioenroos, klimop, hortensia en nog wat planten en klimmers, waarvan ik de naam niet ken, verder een heerlijk grasveld en een moestuintje. Hoewel ik nog steeds niet veel van tuinieren en planten weet, vind ik het wel streeds leuker om in de tuin bezig te zijn, en inmiddels is het een aardige bloemenzee geworden. Ik steek veel op van de tips in dit topic. Zo ben ik inmiddels verliefd geworden op de clematis en druk aan het bedenken welke ik zou willen, en waar. Het liefst een combinatie die wintergroen is, een die vroeg bloeit en een late bloeier. Ik ben dol op grote bloemen en het allerliefste wil ik blauwe bloemen. Een flinke puzzel voor mij, als totale niet- kenner. Maar wel ontzettend leuk om uit te zoeken, en uiteindelijk aan te schaffen. Ook ben ik er enthousiast geworden over stokrozen, hier ga ik me ook verder in verdiepen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven