Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Ik ben hier trouwens ook druk met het wieden van berken.

Als ze klein zijn dan is het geen probleem. Die trek je zo met wortel en al uit de bloempotten.

Een bodembedekker is daar echt een aanrader om er minder last van te hebben.

EDIT: Ik doe verder niet meer mee, want ik ga een tijd van het forum af. Veel plezier verder.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 09 juli 2016 @ 12:00:

Ik heb hier allemaal kleine paddenstoelen die lijken op eetbare, maar ik doe ze steeds in een zakje of een melkpak.

Die zitten in het compost. Dingen die je niet meer in je tuin wilt hebben moet je níet op de composthoop gooien! Anders breng je ze later zelf weer terug in je tuin!
Ik kan het!! Te vroeg gejuicht..
quote:duet schreef op 08 juli 2016 @ 21:41:

Stokrozen doen het vooral goed op arme grond en in de volle zon.

Stokrozen hebben vaak last van een kevertje die eitjes legt, waar kleine wormpjes uitkomen die zich op de grond laten vallen en dan in de grond kruipen en via de wortels in de stokroos gaan zitten. Hierdoor wordt je stokroos lelijk. Stokrozen die tussen de stoeptegels opkomen hebben hier geen last van, omdat de vallende wormpjes op de stoep vallen en dus niet in de aarde kunnen wegkruipen. Daarom staan stokrozen in geveltuintjes er vaak zo prachtig bij.Goede tip, dan weet ik waar mijn nieuwe stok rozen gezaaid gaan worden!
Hoop dat alles goed is Pumps! Hoop ook dat we je binnenkort weer terugzien

Dit gaat onze nieuwe huisgenoot worden! Nu nog 4 weken geduld hebben.

Hij zal zijn ogen uitkijken in onze tuin, want nu woont hij in een tegeltuin en bij mij komt hij in het paradijs!
So fluffy!
Duet, wat een heerlijk bolletje pluis!

Die gaat het bij jullie zeker naar de zin hebben.

Ik heb al een aantal emmers onkruid gewied vandaag, maar ik ben er nog lang niet. Ook de grasrandjes moeten nog gestoken worden, en hier en daar wat snoeien. De uitgebloeide rozen moeten nog afgeknipt...

Er staan overal baby plantjes tussen de tegels van vrouwenmantel, Veronica en lobelia, en die wil ik er vootzichig uitpulken en in de 'gaten' in de borders zetten. Voila, gratis planten.

Tis nog een hele klus dit weekend, maar het hoeft niet in een keer klaar. De heggen moeten ook nog geknipt, mast dat is voor een andere keer.
Ik ben bezig in het achterste stuk tuin. Het deel dat grenst aan onze wel-heel-erg-ecologische buren. Ik heb even met buuf gebabbeld, we gaan de draad openmaken en zelf op dat stuk aan de gang. Onkruid spuiten (nee, ik ga geen 600 m² brandnetels met de hand wieden, ik ben normaal anti-gif maar dit is me toch een brug te ver, ze zijn ruim twee meter hoog) en dan gooi ik er een paar handenvol stokroos- en vingerhoedkruidzaadjes overheen. Dan hebben we in elk geval een stuk beter uitzicht. Buuf vond het helemaal prima, die heeft geen zin in de tuin. Wat ik me ook wel een beetje kan voorstellen, want hun eerste deel staat ook vol met brandnetels en dat is toch al gauw zo´n 1200 m². Tegenover onze buren hebben wij maar een postzegeltuintje .

Jammer alleen dat de katten regelmatig met een teek binnenkomen. Ik heb dus nu een spijkerbroek aan, bergschoenen, een shirt en als ik zo verder ga nog een jas met opstaande kraag en handschoenen .

Helemaal niet warm hoor.......
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Wat een klus Ceylon!
Joehoee ik heb mijn lang gezochte kweepeer eindelijk gevonden, dus die staat nu al mooi te wezen in m'n toekomstige boomgaardje <3

Nu nog op zoek naar een laagstam appel, iemand tips voor een goed ras?
Geluk zeg! Vanmorgen was het hier mooi weer, waarop ik mijn moeder uitnodig om te komen eten. In de tuin dus. Ik woon minuscuul, ikea kan er nog een puntje aan zuigen.

Alleen in de tuin is ruimte voor een eettafel en stoelen.

Gaat het regenen! Grrr.

Gelukkig is het inmiddels weer droog

Vanmorgen nog een hele leuke tuinlamp gekocht op de rommelmarkt, die komt naast de voordeur. Nu nog vriend lief aankijken voor een gaatje in de muur voor de stekker.
Mag ik een vraag stellen?

Ik ben op zoek naar een bloeiend boompje op stam ( gezien in Turkije en geen foto van gemaakt,stom). De kruin lijkt nog het meest op de portulaca carnaval. Iemand enig idee? Zoek er al jaren naar maar niet te vinden..
Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen. T.Lau
quote:Boeddhameisje schreef op 09 juli 2016 @ 17:58:

Mag ik een vraag stellen?

Ik ben op zoek naar een bloeiend boompje op stam ( gezien in Turkije en geen foto van gemaakt,stom). De kruin lijkt nog het meest op de portulaca carnaval. Iemand enig idee? Zoek er al jaren naar maar niet te vinden.. Lantana Camara op stam?

“Don’t look back – you’re not going that way.”
Nee, die is het niet maar wel een leuk boompje . Deze onthoud ik , dank je
Welke kleuren hadden de bloemen?

Die Lantana is er in verschillende kleuren. Google maar eens op Wisselbloem.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Allerlei kleuren, rood, roze, geel, wit.

Verder deden de takken van de kruin aan een treurwilg denken. Hingen naar beneden en wat door elkaar. Echt zo stom dat ik geen foto heb gemaakt.
Hopelijk is het eten niet van jullie bord gewaaid Steampunk

Ik ben vandaag een halve dag bezig geweest met het weghalen van een stuk van de bamboe bij de zitkuil want daar wil ik mijn enorme mannetjesvaren neerzetten zodat er straks op die plek ruimte is voor de nieuwe planten die gaan komen.

De stand tot nu toe: twee afgebroken spaden, een balk van de (verrotte) pergola op mijn hoofd (auw), rugpijn en een halve m2 verwijderd, nog maar drie keer zoveel te gaan. Waar ben ik aan begonnen..... zucht
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Bamboe ...

Wij braken er ooit vier spades op en hebben uiteindelijk een kettingzaag ergens geleend. Er was geen andere mogelijkheid om dat kreng eruit te krijgen. Nooit meer bamboe.

Ik heb het stuk van Buuf eerst met de heggenschaar gekortwiekt en daarna gif eroverheen gespoten. Wat een k-klus. Maar rondom mijn hibiscus staan allemaal baby-hibiscusjes. Volgende week klim ik nog eens over het hek en dan zet ik een hele rij babietjes. Dan wat zaadjes stokroos en vingerhoedskruid ervoor en dan hoop ik dat we het ergste qua brandnetels gehad hebben.

En ontdekt dat er achter dat stuk van 600m² nóg een stuk is, van ongeveer 400m². Zover ben ik niet geweest hoor, vond het wel genoeg geweest.

Eigen tuin is nu ook klaar. De aanhanger is weer overvol dus dat kan manlief maandag even wegbrengen. En dan naar het tuincentrum want nu alles weer gesnoeid is heb ik weer ruimte over .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Weet trouwens iemand de naam van die roze bloemen middenlinks (van de OP)? Die wil ik ook wel.
Goed werk Ceylon!

Tsja, bamboe.... ik ben er echt gek op, verwijderen ga ik 'em dus niet. Maar dat stukje moest weg.

Uiteindelijk is het toch gelukt hoor, waar een telefoontje van een eikel van een ex en een klauwhamer al niet goed voor zijn.

Uit boosheid ben ik als een bezetene tekeer gegaan en het heeft geholpen

Net geprobeerd mijn varen uit te graven maar het lukt niet, te groot Zit nu even hernieuwde moed en kracht te verzamelen en dan ga ik zo nog een poging doen. Ik ben heel slecht in opgeven, als er iets in m'n kop zit dan zal het gebeuren ook
Dierproeven.
Die grote bollen bedoel je? Dat is volgens mij Allium (sierui).
Dierproeven.
quote:Calamitycat schreef op 09 juli 2016 @ 20:45:

Die grote bollen bedoel je? Dat is volgens mij Allium (sierui).klopt, zijn paars of wit

quote:Tickel schreef op 09 juli 2016 @ 18:11:

[...]

Lantana Camara op stam?

[afbeelding]

[afbeelding]Oh nu jij dat post, die zag ik vorig jaar (niet op stam) in het paars in Turkije. Hier moeilijk te krijgen toch? Was nog van plan er iets van proberen te pikken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven