Dwanggedachten

08-07-2016 12:51 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi lieve mensen,

Ik ben ten einde raad.. 3 maanden geleden dacht ik dat ik zwanger was (dit was uiteindelijk niet het geval), en in deze tijd kreeg ik opeens een hele nare gedachten "Wat nou als ik de baby niet wil en ik de baby straks iets aan ga doen". Ik ben zo geschrokken van deze gedachten dat ik huilend in bed ben gaan liggen. Sindsdien ben ik in de war voor mijn gevoel en heb ik steeds zulke nare gedachtes over van alles en nog wat.. Voorbeelden: "Wat nou als ik mijn vriend iets aan doe" "Wat als ik straks mijn poes een rotschop geef".. Zulke gedachtes komen de hele dag door op in mijn hoofd, terwijl ik nooit zoiets zou doen. Ik heb dit nu sinds 3 maanden en ik wordt er depressief van.. Ik zit nu ook hierdoor in de ziektewet, omdat ik het "eng" vindt om te werken want straks krijg ik zo'n enge gedachten op werk en kan ik niet wegvluchten.. Als ik weet dat er een vriendin langs komt in de avond dan ben ik de hele dag al zenuwachtig en krijg ik bij voorbaat al een paniek aanval omdat er dan gedachtes in me opkomen van "Misschien ga ik haar dan wel wat aan doen als ze er is". Ik voel mij zo belachelijk schuldig en ik kan hier gewoon NIET mee omgaan. Ik loop nu sinds 2 maanden bij een psycholoog en sinds 1 week slik ik Sertraline (anti depressiva). Ik slikte de eerste 5 dagen 25 mg en nu 50mg.

Herkent iemand zich in mijn verhaal en helpt medicatie hier tegen? Iemand tips om hier mee om te gaan ook?

Liefs!
Dit is eerder iets waar een psychiater zich over moet buigen. Ik denk dat een psycholoog niet voldoet, ook omdat je er AD voor krijgt en dat werkt niet tegen stemmen en/of dwanggedachten.
Ja. Herkenbaar. Ik had ook rare gedachten. Vergelijkbaar met die van jou en nog veel vreemder. Helemaal gestoord en bang werd ik ervan. Ik heb geleerd middels therapie en veel lezen ( google eens op intrusive thoughts) er geen aandacht aan te besteden. Je bent hebt ws een wat overbelast zenuwstelsel. Laat de gedachten maar komen en probeer ze niet te stoppen. Het is even trainen maar je zult merken dat het minder wordt. Het schijnt zo te zijn dat heel veel mensen dagelijks rare gedachten hebben maar het verschil dat wij ( jij en ik ) er veel te veel aandacht an geven. Als ze er zijn denk dan bij jezelf : oh oke, daar heb je ze weer. Ik ben gewoon wat moe of gestresst. En ga gewoon verder met je dingem doen. Neem voldoende rust. Zoek afleiding. Je wordt niet gek en je gaat niemand iets aan doen.
Ik slik geen pillen. Die hebben mij in het verleden totaal niks opgeleverd alleen maar veel extra kilos en bijwerkingen.

Ik weet niet hoe je engels is maar , en ik heb het al vaker hier genoemd, ik kan je de site anxietynomore aanraden. Een hele goeie site met veel uitleg over intrusive thoughts , anxiety etc.

Sterkte , komt goed !
quote:Cateautje schreef op 08 juli 2016 @ 12:55:

Dit is eerder iets waar een psychiater zich over moet buigen. Ik denk dat een psycholoog niet voldoet, ook omdat je er AD voor krijgt en dat werkt niet tegen stemmen en/of dwanggedachten.Ze hoort toch geen stemmen ?
Het is inderdaad zo dat heel veel mensen dit soort gedachtes hebben en dat jij hierin dus niet gek bent.

Ik heb ook een periode hele rare gedachten gehad en heb ze soms nog.

Het is een gedachte, laat hem komen en gaan. Denk bij elke gedachte, hé weer zo'n gedachte en ga wat leuks doen.

Jezelf dwingen om deze gedachtes niet meer te hebben werkt averechts.

Dit is iets waar mensen het niet snel over hebben, maar echt veel mensen hebben dit soort gedachtes, van zou ik ergens afspringen of tegen een lantaarnpaal aan rijden, wat als ik mijn kind laat vallen.

De 1 heeft ze heftiger als de ander.

Hoort helaas bij het leven. Je kunt er mee om leren gaan.

Ik hoop dat je goede controle hebt van een arts op de antidepressiva. Zelf kreeg ik na lang gebruik (meerdere jaren) juist meer nare gedachten, terwijl ik die eerder nooit had, ik ben toen juist tegen advies van artsen er mee gestopt en de gedachten werden meteen minder.

Maar elk mens is anders, goed dat je hulp hebt gezocht. En het is belangrijk onder controle te blijven staan van een arts.
Geen eigen ervaring wel als behandelaar. Deze medicijnen kunnen helpen bij de klachten die je hebt, het duurt helaas wel een aantal weken voor je merkt of het werkt of niet. Soms is het nodig een ander middel te proberen als het eerste niet werkt. Medicijnen zijn op zich niet de oplossing, ze kunnen helpen maar hier heb je ook therapie bij nodig. Die combinatie werkt beter dan elk apart. Dit is best goed te behandelen hoor maar het kost wel tijd en doorzettingsvermogen. Sterkte.
Ja herkenbaar. En soms word ik er gek van. Tot ik het (beschaamd) met iemand besprak en die zei; dat soort gedachten hebben heel veel mensen. Ze komen op in je hoofd en gaan weer weg. Je doet er verder niks mee. En hoe harder die gedachten "er niet mogen zijn" hoe groter ze worden. Accepteer dat je ze hebt, het is menselijk."

Er zo naar kijken werkt. Ik heb de gedachten nog steeds en heb er geen last van. Ik weet dat ik er nooit naar zal handelen. Het lijkt wel een soort "mindfuck" om jezelf gek te krijgen. Ik accepteer het en geef het niet teveel aandacht.

Uit jouw verhaal lees ik dat jij het tegenovergestelde doet. Toen je de gedachte kreeg gaf je deze zoveel aandacht dat je huilend naar bed ging. Ze beheersen je leven, krijgt er paniek aanvallen van. Alles wat aandacht krijgt, groeit. Hoe meer jij stil staat bij deze gedachten, hoe groter ze worden.

Heel veel mensen hebben dit soort rare gedachten. Accepteer dat het vervelend is, maar ergens ook normaal.

Ik heb het met dat ik iemand ineens pijn zou doen of dat ik tijdens een team vergadering ineens denk "wat zou er gebeuren als ik nu ineens kei hard zeg dat ik zin heb om met mijn baas te neuken". ik schaam me er voor maar als ik hier te zwaar aan ga tillen krijgt het mij onder controle dus accepteer ik het. Want ik wéét; ik zal zo iets nooit doen of zeggen. Klinkt makkelijk, maar toch is het best te doen. Sterkte!
Er zit kennelijk een gedachtenpolitie in je hoofd. Ik zou hem wegsturen. Trek de pet van zijn kop.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Je zou alle mensen de kost moeten geven die op een begrafenis het visioen krijgen om hard te roepen: "Ronald was een klerelijer" of "foei wat ben ik moei!". Toch gebeurt het maar zelden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
En , heb je iets aan onze tips to ?
Ahhh wat een lieve reacties, en wat een hoop!! Ik zat al zo lang te wachten op een reactie.. Ik dacht ik krijg vast een melding op mijn hotmail als ik een reactie heb.. Ik had de hoop al opgegeven dat er iemand had gereageerd.. Maar toen ging ik mij inloggen en zag ik er een heleboel! Fijn!!

Ik ga gelijk " intrusive thoughts" googlen. Mijn engels is redelijk dus ik zal er uit moeten komen. Ik zal inderdaad vroeger vaker zulke gedachtes hebben gehad, maar ik zal er toen niet bij stil hebben gedaan. Nu ben ik inderdaad huilend in bed gaan liggen en hierdoor vergat ik het niet. De volgende ochtend kon ik natuurlijk nog heel goed herinneren hoe verdrietig ik was dus dat was eigenlijk de fout die ik toen heb gemaakt. Ik had de gedachten moeten "uitlachen" en verder moeten gaan met de was. Helaas kan ik dat nu niet meer terug draaien..

Ik vind het echt vervelend voor jullie dat jullie (sommige van de reageerders) je ook zo mee laten slepen door die STOMME gedachtes. Het lijkt en voelt inderdaad of mijn gedachtes de baas zijn.. Ik hoor ook meerdere verschillende verhalen over de antidepressivia. De ene zegt dat het wel erg goed kan helpen tegen dwanggedachtes en de andere heeft geen effect gevoeld.. Ik hoop echt met heel mijn hart dat het bij mij wel aanslaat, maar ik zal het moeten afwachten.. Ik zit nu op mijn 10e dag..

Ik was er vergeten bij te vertellen dat ik nu al 2 maanden bij een psycholoog loop en dat ik de opdrachten ook (bijna) altijd uitvoer. Ik zeg bijna, omdat ik het soms een "te enge" opdracht vind en ik mij hier niet aan over durf te geven.. Ik hoop dat de medicatie mij op weg zullen helpen, waardoor ik ook de opdrachten iets minder beangstigend vind..

Ik vind jullie tips en lieve reacties echt top!!

@rascalles : Na hoelang werden de gedachtes bij jou iets minder? Had jij ook dat je door die gedachtes nergens meer zin in had, omdat je bang was dat je die gedachtes kreeg (bijv. op een leuke feestje, of bij een girlsnight)..?

@poekeloris : Wauw ik vind het heel knap van je hoe je hier zo "gemakkelijk" over kunt praten en dat je het zo van je af kan zetten.. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Met behulp van een psycholoog? Of heb je hier zelf kei hard voor geknokt?

Liefs!
quote:rascalles schreef op 08 juli 2016 @ 13:06:

[...]

Ze hoort toch geen stemmen ?

Bijna niemand hoort echt stemmen, en zulke dwanggedachtes die TO heeft kan je misschien wel beter anti psychotica voor slikken? Denk ik..Weet ik dus niet zeker.

Maar eens met een aantal anderen hier, ga (terug) naar een psychiater en laat hem je OP lezen.
Wat er in mijn bericht staat dat heb ik precies aan mijn psychiater uitgelegd. En bij de psychiater ben ik natuurlijk nog dieper in details getreden dus hij weet precies hoe ik mij voel en wat er in mij omgaat. Hij heeft mij toen Sertraline voorschreven omdat dit helpt tegen Obsessieve Compulsieve Stoornis. (dat is hoe de stoornis heet als je last hebt van dwanggedachten). Vandaar dat ik dat nu slik.
En als je geen ervaring heb of niet weet waar je over praat dan hoef je ook niet te reageren. Ik heb geen behoefte aan mensen die iets beter denken te weten zonder zelf ervaring te hebben van dwanggedachten. Met onnozele speculaties maak je mij alleen maar angstiger en help je mij totaal niet.

Nogmaals bedankt voor de reacties van mensen die zelf ervaring hebben of behandelaar zijn.
quote:Schatje254 schreef op 10 juli 2016 @ 21:43:

En als je geen ervaring heb of niet weet waar je over praat dan hoef je ook niet te reageren. Ik heb geen behoefte aan mensen die iets beter denken te weten zonder zelf ervaring te hebben van dwanggedachten. Met onnozele speculaties maak je mij alleen maar angstiger en help je mij totaal niet.

Nogmaals bedankt voor de reacties van mensen die zelf ervaring hebben of behandelaar zijn.

Tegen wie heb jij het?

Hoe lang heeft je psychiater gezegd het tijd te geven? Hoelang voordat de medicatie zou moeten helpen?

Heeft hij gezegd dat je soms eerst weken even dieper gaat voordat het beter gaat? Hoe lang slik je deze medicijnen?
Crap. Ik haal de medicijnen door elkaar. Die jij slikt heeft mijn vriend voor dwanghandelingen gehad. Ik slik zelf een ander medicijn, en heb een avond last gehad van gedachtes zoals jij. Maar ik slik zoals hier boven word aangegeven wel degelijk antipsychotica daarvoor. De laagste dosis die er is, maar het is het verschil tussen dag en nacht voor me.
Ik heb het tegen iedereen die zich aangesproken voelt.

En ja hij heeft alles precies uitgelegd. Het enige wat ik hier vraag is of er nog meer lotgenoten zijn die hun ervaringen met mij willen delen en/of mensen die tips hebben omdat ze zich herkennen in mijn verhaal. Dat ik volgens jou, beter een andere medicatie kan slikken, daar heb ik nu niet veel aan. Ik ga daar alleen maar van twijfelen en onrustig van worden.

Nogmaals bedankt voor de reacties van mensen die zelf ervaring hebben of behandelaar zijn.Volgens mij krijg je hele redelijke reacties.

Niemand doet onnozele speculaties. Ik lees alleen maar dat mensen met je mee willen denken.

Sterkte! Ik hoop dat de medicatie snel aanslaat bij je.
@YellowLemon: twee uur slaap per nacht is slopend zeg! Kan me dan goed voorstellen dat jouw energielevel heel laag lag in die tijd. Wat ontzettend zwaar zou dat moeten zijn. Ik werd de eerste paar weken na mijn eerste enge gedachten ook om het uur snachts wakker.. Zwetend.. Alsof ik koorts had.. Met de tijd is dat minder geworden en nu (ook voor mijn medicatie) sliep ik wel weer aan 1 stuk door.. Ik heb wel dat als ik wakker word ik GELIJK aan mijn enge gedachtes denk.. En dan denk ik: Ohja het is weer zo'n dag met enge gedachtes..

Met de verslavende medicatie bedoel je zeker de pammetjes? Ik wil daar ook liever niet aan beginnen.
quote:Schatje254 schreef op 10 juli 2016 @ 21:50:

Ik heb het tegen iedereen die zich aangesproken voelt.

En ja hij heeft alles precies uitgelegd. Het enige wat ik hier vraag is of er nog meer lotgenoten zijn die hun ervaringen met mij willen delen en/of mensen die tips hebben omdat ze zich herkennen in mijn verhaal. Dat ik volgens jou, beter een andere medicatie kan slikken, daar heb ik nu niet veel aan. Ik ga daar alleen maar van twijfelen en onrustig van worden.

Nee dat zeg/bedoel ik niet hoor.

Ik denk dat je beter terug kan gaan als deze medicatie niet werkt binnen een bepaalde tijd. En nogmaals aangeven dat het geen bal helpt. Hier katten op ons gaat je zeker niet helpen.
quote:Schatje254 schreef op 10 juli 2016 @ 21:54:

@YellowLemon: twee uur slaap per nacht is slopend zeg! Kan me dan goed voorstellen dat jouw energielevel heel laag lag in die tijd. Wat ontzettend zwaar zou dat moeten zijn. Ik werd de eerste paar weken na mijn eerste enge gedachten ook om het uur snachts wakker.. Zwetend.. Alsof ik koorts had.. Met de tijd is dat minder geworden en nu (ook voor mijn medicatie) sliep ik wel weer aan 1 stuk door.. Ik heb wel dat als ik wakker word ik GELIJK aan mijn enge gedachtes denk.. En dan denk ik: Ohja het is weer zo'n dag met enge gedachtes..

Met de verslavende medicatie bedoel je zeker de pammetjes? Ik wil daar ook liever niet aan beginnen.Alprazolam. Ik ben er niet zo weg van. Of ze werken te weinig of ik ben zo suf als een konijn. Mja ik wacht al 5 maanden op therapie ondertussen.
quote:Goede-Fee schreef op 10 juli 2016 @ 21:55:

[...]

Nee dat zeg/bedoel ik niet hoor.

Ik denk dat je beter terug kan gaan als deze medicatie niet werkt binnen een bepaalde tijd. En nogmaals aangeven dat het geen bal helpt. Hier katten op ons gaat je zeker niet helpen.Oke, dan heb ik je verkeerd begrepen en heb ik iets te aanvallend gereageerd. Ik ben gewoon mega onzeker over medicatie en vind het dan ook doodeng als iemand zegt dat ik misschien de verkeerde medicatie slik.. maar misschien is dat nu ook mijn probleem en ben ik gewoon veel te angstig de afgelopen tijd. Excuses.
quote:YellowLemon schreef op 10 juli 2016 @ 21:48:

Crap. Ik haal de medicijnen door elkaar. Die jij slikt heeft mijn vriend voor dwanghandelingen gehad. Ik slik zelf een ander medicijn, en heb een avond last gehad van gedachtes zoals jij. Maar ik slik zoals hier boven word aangegeven wel degelijk antipsychotica daarvoor. De laagste dosis die er is, maar het is het verschil tussen dag en nacht voor me.Maar jij slikt antipsychotica voor je traumatische ervaring van vroeger als ik het goed begrijp? Of slik je het voor de dwanggedachten zoals ik die hierboven uitleg?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven