Werk & Studie alle pijlers

Salaris te laag?

10-07-2016 00:34 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een nieuw account aangemaakt vanwege herkenbaarheid/details. Graag wil ik meningen/ervaringen betreft het volgende..

Twee weken geleden ben ik geslaagd voor mijn HBO opleiding (marketingcommunicatie). Ik mag in mijn handjes knijpen: begin juni kreeg ik al een baan geboden als junior marketeer bij een ICT bedrijf (niet mijn afstudeerbedrijf). Eerste gesprek verliep goed. Dag daarna meteen gebeld dat ze mij een baan wilde aanbieden en ik die maandag daarop al kon beginnen! Verder geen tweede gesprek of iets: loon et cetera werden medegedeeld via mail. Prima, zo op het eerste gezicht.. ik ben immers starter en moet blij zijn met een baan..

Nu sta ik weer met beide benen op de grond en werk er nu alweer een maand. A.d.h.v. een topic hier begon er echter wat te knagen: loon. Iemand was niet tevreden met 2000 startersloon. Ik verdien 1700 (afgerond) voor 40 uur per week. Ben 22 jaar, dus val (?) ook onder het jeugdloon. Na wat googlen zag ik dat 2000-2300 inderdaad een normaal bedrag is voor een hbo starter.

Ik voel me nu ontzettend dom. Zo blij en overrompeld met een telefoontje heb ik het aangenomen, het loon leek me oké. Ik hoor zoveel mensen die als starter maar geen baan kunnen krijgen, en mij lukte het tijdens mijn scriptie al om er een binnen te slepen. Dus destijds leek het me nog stommer om 'moeilijk' te gaan doen, zonder echt een onderhandelingspositie te hebben.

Ik weet dat het stom was niet even verder te kijken dan mijn neus lang is. Wat ik met dit topic wil: is het daadwerkelijk zo weinig? Verder heb ik namelijk plezier in mijn werk en heb ik leuke collega's, alleen knaagt dit nu. Kan ik dit eventueel nog aangeven bij mijn functioneringsgesprek; al is het maar om het van mijn hart te krijgen? Ik weet het niet zo goed, het is zo dubbel. Ik moet in mijn handjes knijpen dat ik een fijne baan heb als starter, maar tegelijkertijd denk ik: hoor ik niet meer te verdienen als startende hbo'er? Graag wat meningen van mensen die wat meer ervaring hebben..
Ik begon hbo geschoold ook rond dat bedrag. Enkele jaren verder ben ik bij dezelfde werkgever destijds ook steeds verder omhoog geklommen.
Ik ben als HBO starter in 2008 ook begonnen rond 1700 - 1800 bruto op basis 40 uur.

Heb mijn huisje toen gekocht met salaris van 2000 bruto en dat kon prima qua rondkomen.

Ik vind sommige salarissen echt buitensporig hoog. Maar zoals hier al is aangegeven is ook deel vraag-aanbod. TO heeft 0 ervaring in een zeer gewilde positie. Kortom waar ze 100 anderen MET ervaring kunnen pakken.

Bedrijf gaat toch investeren in training en leren van het vak
quote:Gele_Suikerspin schreef op 11 juli 2016 @ 09:51:

[...]

TO heeft een hbo opleiding afgerond. Je weet toch niet of de functie dat ook is.

Als je geen werk kunt vinden en je gaat bij de snackbar werken, kun je wel wapperen met je hbo papiertje maar ga je echt geen cent meer verdienen.

TO is junior, misschien krijgt ze alles aangedragen, hoeft ze niet zelf te plannen, heeft ze geen enkele eindverantwoordelijkheid. Misschien moet ze de telefoon opnemen, papieren printen, boekjes inbinden en klanten koffie geven om zo de senior te ondersteunen. Dan kun je wel hbo hebben maar dan heb je qua functie geen hbo. En dus ook niet dat salaris.

We weten de exacte taken van TO niet.Daar heb je gelijk, ik ging uit van een baan op hbo niveau. Maar inderdaad, als het geen hbo functie is heb ik te snel gesproken.
quote:ardni schreef op 11 juli 2016 @ 09:21:

[...]

Het is marketing communicatie, ook op universitair niveau zijn dat niet de hoogste startsalarissen.

Het aanbod is gewoon te hoog, zeker als je geen ervaring hebt zijn er voor jou 1000 anderen die het wel doen.

Daarnaast kan het ook een MBO+ functie zijn, TO zegt niks over het niveau van de functie enkel over haar niveau.

De meeste mensen in mijn omgeving die in de ICT zitten zijn na de universiteit begonnen met 2500 per maand maar dat zijn dan wel mensen met een universitaire Beta achtergrond en soms HBO Beta.

Als het een mbo functie is heb je waarschijnlijk gelijk, ik weet niet hie de startsalarissen daar liggen dus ik kan daar niks zinnigs over zeggen.

Maar als het een hbo functie is, blijf ik bij m'n punt. Ik werk zelf ook in die sector en startsalarissen liggen vaak (niet altijd) hoger. En in je handjes knijpen met elke baan in je vakgebied hoeft al helemaal niet, dan doe je jezelf echt tekort. Maar als je de baan gewoon echt heel leuk vindt, en je salaris zelf prima vindt, zou ik ophouden met twijfelen en er gewoon van genieten. Het ene bedrijf betaalt nou eenmaal beter dan het andere, het gaat erom waar je zelf gelukkig van wordt.
Ten eerste bedankt voor alle reacties!

De functie betreft HBO niveau en ik vervul een junior functie, maar heb echt mijn eigen taken en verantwoordelijkheden. Bedrag is bruto, dus het netto bedrag is in principe niet verkeerd.

De reacties zijn ook wisselend zie ik.. Ik denk inderdaad dat wanneer ik met een tegenbod was gekomen, ze me wel tegemoet waren gekomen. Ze waren namelijk heel enthousiast. Maar goed.. wijze les voor de volgende keer. Was iets te enthousiast geloof ik, want ik hoor zoveel afstudeerders die maar niks kunnen vinden. Ik kan altijd bij mijn volgende contractverlenging (als die er komt) om een verhoging vragen, want zoals ik al zei heb ik wel bepaalde verantwoordelijkheden. Ik neem bijvoorbeeld alle events op me, bedenk offline en online campagnes en zet deze in en zorg voor content.

Betreft de vragen over rondkomen: dit lukt goed, aangezien ik nog thuis woon. Vriend werkt al zo'n 1,5 jaar en verdient wat meer dan ik. Willen wel binnenkort gaan samenwonen.

Voor nu moet ik het gewoon "accepteren" denk ik, want ik had ook nu werkeloos op de bank kunnen zitten. Plus, ik leer veel bij het bedrijf waar ik nu zit. Ze laten me mijn eigen keuzes etc maken en dat is fijn en leerzaam! Krijg ook veel complimenten, wat ook fijn is. Bij mijn eventuele contractverlenging ga ik een balletje opgooien. Mocht dat op niks uitdraaien, dan ga ik verder zoeken. Heb ik in ieder geval iets moois op m'n CV.
quote:Radux schreef op 11 juli 2016 @ 21:53:

Ten eerste bedankt voor alle reacties!

De functie betreft HBO niveau en ik vervul een junior functie, maar heb echt mijn eigen taken en verantwoordelijkheden. Bedrag is bruto, dus het netto bedrag is in principe niet verkeerd.

De reacties zijn ook wisselend zie ik.. Ik denk inderdaad dat wanneer ik met een tegenbod was gekomen, ze me wel tegemoet waren gekomen. Ze waren namelijk heel enthousiast. Maar goed.. wijze les voor de volgende keer. Was iets te enthousiast geloof ik, want ik hoor zoveel afstudeerders die maar niks kunnen vinden. Ik kan altijd bij mijn volgende contractverlenging (als die er komt) om een verhoging vragen, want zoals ik al zei heb ik wel bepaalde verantwoordelijkheden. Ik neem bijvoorbeeld alle events op me, bedenk offline en online campagnes en zet deze in en zorg voor content.

Betreft de vragen over rondkomen: dit lukt goed, aangezien ik nog thuis woon. Vriend werkt al zo'n 1,5 jaar en verdient wat meer dan ik. Willen wel binnenkort gaan samenwonen.

Voor nu moet ik het gewoon "accepteren" denk ik, want ik had ook nu werkeloos op de bank kunnen zitten. Plus, ik leer veel bij het bedrijf waar ik nu zit. Ze laten me mijn eigen keuzes etc maken en dat is fijn en leerzaam! Krijg ook veel complimenten, wat ook fijn is. Bij mijn eventuele contractverlenging ga ik een balletje opgooien. Mocht dat op niks uitdraaien, dan ga ik verder zoeken. Heb ik in ieder geval iets moois op m'n CV.

Go for it!

Gefeliciteerd met je baan, en die verhoging komt echt wel!

Maak je geen zorgen!
Herkenbaar TO! Ik werd ook vlak voor mijn afstuderen (WO) in een online marketingfunctie aangenomen, na veel enthousiasme kwamen ze met een bod dat 50 euro boven minimum lag.. Dat heb ik ze laten weten en nu zit ik op 1950 bruto, alleen zie ik wel op salaris-wijzers en zo dat het gemiddelde voor online marketeer wel vanaf 2400 begint...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven