Werk & Studie alle pijlers

Rijke vrouwen!

14-07-2016 16:08 538 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geld maakt gelukkig. Echt waar.

Helaas kiezen veel aspirant-studenten in Nederland voor "nutteloze" studies (of studies waar een extreem overschot heerst). Enkele redenen die ik hiervoor zou kunnen bedenken:

- Ze hebben geen echte interesses

- Ze willen makkelijk een diploma halen

- Ze kiezen waar "hun passie" ligt

De realiteit ligt echter anders. Steeds vaker hoor je verhalen waarbij er honderden sollicitanten zijn voor een enkele baan. Dit komt voor bij afgestudeerden van bijvoorbeeld:

- Communicatie

- Commerciële economie

- Journalistiek

- Kunst en Cultuur

- Sociale studies

(- Rechten)

Wat hebben al deze studies gemeen?

- Een groot overschot aan studenten

- Studies die regelmatig gekozen worden door studenten die zich niet goed oriënteren of niet weten wat ze precies willen doen

- Sommige studies hebben relatief weinig toegevoegde waarde in de arbeidsmarkt

In de arbeidsmarkt ligt het simpel. Er is vraag, en er is aanbod. Helaas matcht de vraag en aanbod op de huidige arbeidsmarkt niet goed.

Bekijk nu ook eens vraag en aanbod in de consumentenmarkt. Er is veel vraag naar:

- Technologie en computers

- Smartphones en gadgets

- Voedingsmiddelen

- Energie

Wat hebben deze zaken gemeen? In ieder geval is komt er geen kunstwetenschapper of sociale werker te pas om deze producten te produceren.

Wat voor personeel heb je dan nodig?

- Onderzoekers en (exacte) wetenshappers

- Ingenieurs

- Accountants

- Fabrieksmedewerkers

Aangezien weinig mensen ambitie hebben om fabrieksmedewerker te worden zal ik me hier verder niet op richten.

Eigenlijk is er overweldigend veel vraag naar...

Wiskunde!

Nu vraag je je misschien af, wat heeft mijn toekomstige werkgever eraan dat ik X kan vinden in een vergelijking? Je kunt de wiskunde die nuttig is in twee groepen opsplitsen:

- Direct toepasbaar (denk aan ingenieurs: werktuigbouwkundigen, petroleum engineers, civiel ingenieurs)

- Indirect toepasbaar (Wiskundigen, Natuurkundigen, Sterrenkundigen maar hier kan je nog steeds bijvoorbeeld een werktuigbouwkundige onder scharen)

Het lijkt me voor jullie wel duidelijk waarom een elektrotechneut direct toepasbare skills heeft. Maar ik begrijp dat niet iedereen zit te wachten om diep in de techniek te gaan en dingen te bouwen.

Wat ik zelf interessanter vind is de wiskunde die indirect toepasbaar is. Dankzij een zeer hoog analytisch vermogen maar ook gewoon verstand van zaken zijn afgestudeerden in deze "categorie" letterlijk overal inzetbaar. Zij kunnen zowel in de techniek gaan werken als ingenieur, maar ook overal waar je maar kan bedenken.

Wiskundigen kunnen bijvoorbeeld uitstekende actuarissen worden (uitverkozen tot beste beroep, al 5 jaar op rij) en een Natuurkundige komt zeer goed van pas in zogenaamde "Investment Banks" waar toevallig ook het grote geld te verdienen is.

Nu zullen veel van jullie wel denken, "ik ben niet goed in wiskunde", "ik vind wiskunde niet leuk" of "mijn passies liggen ergens anders"

Ik ben niet goed in wiskunde

Je bent nu misschien niet goed in wiskunde, maar je kan er zeker wel goed in worden! Het mooie van wiskunde is dat de hoeveelheid tijd je er in stopt, evenredig is met hoe goed je er in bent. Dus met wat goede wil en een sterke motivatie is er zelfs voor een gemiddeld persoon toch nog een hoop mogelijk!

Ik vind wiskunde niet leuk

Dit hoor je vaak, en vaker bij meisjes dan jongens. Maar dit is ook vaak een gevolg van het vorige kopje. En het is ook een "self fulfilling prophecy". Als je erin gaat geloven, dan komt het vanzelf uit. Het kan ook zijn dat je bepaalde typen wiskunde niet leuk vindt. Sommigen moeten er niet aan denken om een balans voor een bedrijf op te stellen, en anderen vinden de meetkunde maar niets. Je kunt wel voor jezelf nagaan wat je leuk vind. Als je goed was in Wiskunde B op de middelbare school en het ook nog enigszins leuk vind/vond zijn er heel veel mogelijkheden!

mijn passies liggen ergens anders

Dat is natuurlijk altijd mogelijk. Maar hoe gelukkig ga je worden van altijd maar moeten opboksen tegen honderden andere sollicitanten die de baan net zo graag willen? Lijkt het je niet leuker dat bedrijven bijna smeken om je skills en maar al te graag in een duur restaurant de mogelijkheden willen luchtig willen bespreken? Feit is dat veel Theaterwetenschappers en Mediadeskundigen werkeloos zijn. Hoe leuk je studie was, echt blij wordt niemand van aankloppen bij het UWV. En als je dan eenmaal aangenomen wordt een karig salaris ontvangen.

Mijn tip voor studiekiezers:

- Kies niet voor de makkelijke route. Hoe leuk je 4 studiejaren dan ook zullen zijn, de rest van je leven zit je "vast" en zal de middenmoot het hoogst haalbare zijn.

- Kies waar de arbeidsmarkt voor vraagt. En dat hoeft echt geen studie Technische Natuurkunde te zijn. Er is bijvoorbeeld ook genoeg vraag naar Accountants (meer toegepaste rekenaars), Verpleegkundigen en leraren (wat een verrassing dat de vraag vooral in de exacte hoek zit)

- Overweeg opties die nu misschien niet eens mogelijk zijn. Ook al heb je een vwo profiel C&M, via bijvoorbeeld CCVX kan je een tentamen afleggen in wiskunde en alsnog toegelaten worden tot een opleiding die nu niet binnen handbereik is.

- Man up! Je hoeft het niet altijd leuk te vinden. Veel wiskundige vakgebieden gebruiken wiskunde enkel als hulpmiddel, niet als doel. Zelfs architecten hebben een heel degelijke wiskundeachtergrond (simpelweg omdat het van belang is dat gebouwen ook overeind blijven).
Vakantie?
Waarvan akte dan maar
Ik heb al een prima baan en ik hou niet van wiskunde.
quote:Hunniebunnie schreef op 14 juli 2016 @ 16:09:

Vakantie?

Vakantie in overvloed!

(dat gaat heel makkelijk als je (wiskunde)skills hoog gewaardeerd worden, ze hebben immers geen keus)
"Man up!" Goed advies op dit forum.
Wiskunde ? Nog nooit een vacature gezien waarbij gevraagd werd om die studie.
Ik heb een sociale studie gedaan en een baan waar ik prima tevreden mee ben. Dus bedankt voor je tips maar ik ga er niks mee doen.
Terhorst fijn dat je campagne aan het voeren ben voor je wiskunde. Je hebt die amerikaanse manier al aardig te pakken. Waarvan akte, maar ik zal daar zeker niet trots op zijn.
Ik ben niet stuntelig, hooguit beetje onhandig.
Noem je nu journalistiek, economie en rechten nutteloze studies?
Kun je rekenen? Reken er maar niet op...
Internagelaktisch
Man up?!

Serieus? Op een vrouwenforum kom je met een populaire kreet als 'man up'?!

Pffffffff
quote:iesiesa schreef op 14 juli 2016 @ 16:11:

Wiskunde ? Nog nooit een vacature gezien waarbij gevraagd werd om die studie.

Uiteraard, omdat wiskundigen echt geen vacatures nodig hebben om aan de bak te komen.

Ruim voor het einde van je master staan er bedrijven al in je nek te hijgen die je maar al te graag zouden willen aannemen.
De studie Wiskunde moet hier overigens nog uitgevonden worden. Maar goed, dat zegt een echte alpha.
quote:Maaique schreef op 14 juli 2016 @ 16:13:

Kun je rekenen? Reken er maar niet op...
Zit je al in Amerika? (loep)
geneet van 't laeve
quote:iesiesa schreef op 14 juli 2016 @ 16:12:

Noem je nu journalistiek, economie en rechten nutteloze studies?

Natuurlijk zijn deze studies niet nutteloos.

Realiteit is wel dat er met misschien 10% van het huidige aantal studenten al aan het aanbod is voldaan.
Dus je 'moet' iets gaan doen wat je niet leuk vindt, omdat daar toevallig veel werk in is? (nu ja, over tien jaar weet je het niet)

Wat een ellende, daar krijg je dus van die cynische, voor-hun-40ste-opgebrande werknemers van.

Liever een leuke baan voor weinig geld, dan een vervelende rotbaan met veel geld.

(ik maak overigens amper gebruik van wiskunde in mijn werk en ik ben net uit tientallen sollicitanten aangenomen bij mijn nieuwe baan. Ja, slechte een middelmatig middenmootbaantje hoor, dat besef ik me, maar het is werk wat ik altijd met veel plezier gedaan heb en dat is me ook veel waard. NIet slecht toch voor iemand met een nutteloze sociale studie)
Maar wat hebben rijke vrouwen er nu mee te maken?
Sjongejongejongejonge........
quote:Maaique schreef op 14 juli 2016 @ 16:13:

Kun je rekenen? Reken er maar niet op...Het ironische is, dat veel wiskundigen bagger kunnen rekenen. Maar het rekenwerk is dan ook vaak het minst belangrijke onderdeel.
-
Tjezus, wat vals
"hun passie"? Vanwaar de aanhalingstekens?

En dat indirect toepasbare analystisch vermogen is natuurlijk niet alleen voorbehouden aan afgestudeerde wiskundigen.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:ClassyLadeee schreef op 14 juli 2016 @ 16:16:

Maar wat hebben rijke vrouwen er nu mee te maken?

Aangezien de arbeidsvoorwaarden voor technische of wiskundige studies vaak ver boven het gemiddelde ligt.

Ik ken een aantal meisjes die het behoorlijk goed voor elkaar hebben na hun studie Wiskunde.
quote:Terhorst schreef op 14 juli 2016 @ 16:15:

[...]

Natuurlijk zijn deze studies niet nutteloos.

Realiteit is wel dat er met misschien 10% van het huidige aantal studenten al aan het aanbod is voldaan.O jee, bel jij de krant of doe ik het? Breaking news!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven