Werk & Studie alle pijlers

Rijke vrouwen!

14-07-2016 16:08 538 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geld maakt gelukkig. Echt waar.

Helaas kiezen veel aspirant-studenten in Nederland voor "nutteloze" studies (of studies waar een extreem overschot heerst). Enkele redenen die ik hiervoor zou kunnen bedenken:

- Ze hebben geen echte interesses

- Ze willen makkelijk een diploma halen

- Ze kiezen waar "hun passie" ligt

De realiteit ligt echter anders. Steeds vaker hoor je verhalen waarbij er honderden sollicitanten zijn voor een enkele baan. Dit komt voor bij afgestudeerden van bijvoorbeeld:

- Communicatie

- Commerciële economie

- Journalistiek

- Kunst en Cultuur

- Sociale studies

(- Rechten)

Wat hebben al deze studies gemeen?

- Een groot overschot aan studenten

- Studies die regelmatig gekozen worden door studenten die zich niet goed oriënteren of niet weten wat ze precies willen doen

- Sommige studies hebben relatief weinig toegevoegde waarde in de arbeidsmarkt

In de arbeidsmarkt ligt het simpel. Er is vraag, en er is aanbod. Helaas matcht de vraag en aanbod op de huidige arbeidsmarkt niet goed.

Bekijk nu ook eens vraag en aanbod in de consumentenmarkt. Er is veel vraag naar:

- Technologie en computers

- Smartphones en gadgets

- Voedingsmiddelen

- Energie

Wat hebben deze zaken gemeen? In ieder geval is komt er geen kunstwetenschapper of sociale werker te pas om deze producten te produceren.

Wat voor personeel heb je dan nodig?

- Onderzoekers en (exacte) wetenshappers

- Ingenieurs

- Accountants

- Fabrieksmedewerkers

Aangezien weinig mensen ambitie hebben om fabrieksmedewerker te worden zal ik me hier verder niet op richten.

Eigenlijk is er overweldigend veel vraag naar...

Wiskunde!

Nu vraag je je misschien af, wat heeft mijn toekomstige werkgever eraan dat ik X kan vinden in een vergelijking? Je kunt de wiskunde die nuttig is in twee groepen opsplitsen:

- Direct toepasbaar (denk aan ingenieurs: werktuigbouwkundigen, petroleum engineers, civiel ingenieurs)

- Indirect toepasbaar (Wiskundigen, Natuurkundigen, Sterrenkundigen maar hier kan je nog steeds bijvoorbeeld een werktuigbouwkundige onder scharen)

Het lijkt me voor jullie wel duidelijk waarom een elektrotechneut direct toepasbare skills heeft. Maar ik begrijp dat niet iedereen zit te wachten om diep in de techniek te gaan en dingen te bouwen.

Wat ik zelf interessanter vind is de wiskunde die indirect toepasbaar is. Dankzij een zeer hoog analytisch vermogen maar ook gewoon verstand van zaken zijn afgestudeerden in deze "categorie" letterlijk overal inzetbaar. Zij kunnen zowel in de techniek gaan werken als ingenieur, maar ook overal waar je maar kan bedenken.

Wiskundigen kunnen bijvoorbeeld uitstekende actuarissen worden (uitverkozen tot beste beroep, al 5 jaar op rij) en een Natuurkundige komt zeer goed van pas in zogenaamde "Investment Banks" waar toevallig ook het grote geld te verdienen is.

Nu zullen veel van jullie wel denken, "ik ben niet goed in wiskunde", "ik vind wiskunde niet leuk" of "mijn passies liggen ergens anders"

Ik ben niet goed in wiskunde

Je bent nu misschien niet goed in wiskunde, maar je kan er zeker wel goed in worden! Het mooie van wiskunde is dat de hoeveelheid tijd je er in stopt, evenredig is met hoe goed je er in bent. Dus met wat goede wil en een sterke motivatie is er zelfs voor een gemiddeld persoon toch nog een hoop mogelijk!

Ik vind wiskunde niet leuk

Dit hoor je vaak, en vaker bij meisjes dan jongens. Maar dit is ook vaak een gevolg van het vorige kopje. En het is ook een "self fulfilling prophecy". Als je erin gaat geloven, dan komt het vanzelf uit. Het kan ook zijn dat je bepaalde typen wiskunde niet leuk vindt. Sommigen moeten er niet aan denken om een balans voor een bedrijf op te stellen, en anderen vinden de meetkunde maar niets. Je kunt wel voor jezelf nagaan wat je leuk vind. Als je goed was in Wiskunde B op de middelbare school en het ook nog enigszins leuk vind/vond zijn er heel veel mogelijkheden!

mijn passies liggen ergens anders

Dat is natuurlijk altijd mogelijk. Maar hoe gelukkig ga je worden van altijd maar moeten opboksen tegen honderden andere sollicitanten die de baan net zo graag willen? Lijkt het je niet leuker dat bedrijven bijna smeken om je skills en maar al te graag in een duur restaurant de mogelijkheden willen luchtig willen bespreken? Feit is dat veel Theaterwetenschappers en Mediadeskundigen werkeloos zijn. Hoe leuk je studie was, echt blij wordt niemand van aankloppen bij het UWV. En als je dan eenmaal aangenomen wordt een karig salaris ontvangen.

Mijn tip voor studiekiezers:

- Kies niet voor de makkelijke route. Hoe leuk je 4 studiejaren dan ook zullen zijn, de rest van je leven zit je "vast" en zal de middenmoot het hoogst haalbare zijn.

- Kies waar de arbeidsmarkt voor vraagt. En dat hoeft echt geen studie Technische Natuurkunde te zijn. Er is bijvoorbeeld ook genoeg vraag naar Accountants (meer toegepaste rekenaars), Verpleegkundigen en leraren (wat een verrassing dat de vraag vooral in de exacte hoek zit)

- Overweeg opties die nu misschien niet eens mogelijk zijn. Ook al heb je een vwo profiel C&M, via bijvoorbeeld CCVX kan je een tentamen afleggen in wiskunde en alsnog toegelaten worden tot een opleiding die nu niet binnen handbereik is.

- Man up! Je hoeft het niet altijd leuk te vinden. Veel wiskundige vakgebieden gebruiken wiskunde enkel als hulpmiddel, niet als doel. Zelfs architecten hebben een heel degelijke wiskundeachtergrond (simpelweg omdat het van belang is dat gebouwen ook overeind blijven).
quote:MevrouwJack schreef op 14 juli 2016 @ 16:16:

Nou dan moet ik met een sociale studie, kunstopleiding én een goede baan wel briljant zijn.

Je maakt mijn dag Terhorst.Ik hoop dat het echt je passie is geweest, dan is het toch prima?
quote:Terhorst schreef op 14 juli 2016 @ 16:19:

[...]

Aangezien de arbeidsvoorwaarden voor technische of wiskundige studies vaak ver boven het gemiddelde ligt.

Ik ken een aantal meisjes die het behoorlijk goed voor elkaar hebben na hun studie Wiskunde.

Een aantal meisjes DAT!

Wel tellen, TO!

Je bent nu misschien niet goed in wiskunde, maar je kan er zeker wel goed in worden! Het mooie van wiskunde is dat de hoeveelheid tijd je er in stopt, evenredig is met hoe goed je er in bent. Dus met wat goede wil en een sterke motivatie is er zelfs voor een gemiddeld persoon toch nog een hoop mogelijk!

dus wiskunde is een studie voor losers, want elke idioot kan het
quote:Hunniebunnie schreef op 14 juli 2016 @ 16:19:

[...]

O jee, bel jij de krant of doe ik het? Breaking news!

Helaas is het in het belang van de hogescholen en universiteiten om deze studies massaal aan te blijven bieden, ondanks het magere arbeidsperspectief.

Dit komt omdat het zeer goedkoop is om bijvoorbeeld een studie recht aan te bieden in vergelijking tot Lucht- en Ruimtevaarttechniek.
quote:Hunniebunnie schreef op 14 juli 2016 @ 16:20:

[...]

Een aantal meisjes DAT!

Wel tellen, TO!You got me!
quote:Terhorst schreef op 14 juli 2016 @ 16:20:

[...]

Ik hoop dat het echt je passie is geweest, dan is het toch prima?Passie of "passie"?
Tjezus, wat vals
Ik heb zelf scheikunde gestudeerd, zit ook wel wat wiskunde bij. Ik herken het betoog wel. Ik werk inmiddels als procestechnoloog op een raffinaderij. En het klopt dat je voldoende baankansen hebt, dat je deze vakken gewoon kunt leren, ook als je er niet briljant in was op de middelbare school en dat je lekker verdient. Voor mij geldt daarnaast als belangrijkste dat ik mijn werk echt heel leuk vind. Het heeft de uitdaging van lastige technische problemen oplossen en daarnaast werken met mensen. Dat is voor mij de ideale combinatie.

Ik onderschrijf het dus, maar als extra dat het niet wiskunde hoeft te zijn, scheikunde of natuurkunde lijken mij ook toepasselijk. En natuurlijk de technische studies.
Wat een achterhaalde seksistische vooroordelen zeg over 'meisjes'. Lees eerst dit maar eens. En doe wat aan je spelling. Dat is misschien niet zo technisch, maar je komt een heel stuk intelligenter over als je niet zoveel taalfouten maakt.
quote:Starshine-2 schreef op 14 juli 2016 @ 16:21:

dus wiskunde is een studie voor losers, want elke idioot kan het(Bijna) iedereen zou een studie Wiskunde kunnen afronden. Feit is wel dat je daar heel veel tijd in zal moeten gaan stoppen (al ben je een genie) en daarom schrikt het veel mensen af. Daarom kiezen meer mensen voor bijvoorbeeld bedrijfskunde, waardoor ze meer tijd hebben om te feesten of hun hobby uit te oefenen.
Wist je dat er prima methodes zijn om mensen te motiveren iets te doen? En dat de manier waarop jij het doet niet gaat werken? Dat heb ík dan weer geleerd op mijn sneue sociale opleiding.
Tjezus, wat vals
quote:Starshine-2 schreef op 14 juli 2016 @ 16:21:

dus wiskunde is een studie voor losers, want elke idioot kan hetHet zijn studies voor doorzetters, mensen die de benodigde tijd erin willen stoppen en doorgaan tot ze het snappen.
Groot gelijk!

Dames moeten meer voor beta kiezen. Kans op een goede baan, en goed voor de ontwikkelingen.

Beter nog, wiskunde docent worden.

Ik heb een beta studie, altijd een baan gehad (gevonden). Mijn man commerciële economie. Echt ellendig als je werkloos bent, want er solliciteren er 100 tegelijk.
quote:prik schreef op 14 juli 2016 @ 16:23:

Wat een achterhaalde seksistische vooroordelen zeg over 'meisjes'. Lees eerst dit maar eens. En doe wat aan je spelling. Dat is misschien niet zo technisch, maar je komt een heel stuk intelligenter over als je niet zoveel taalfouten maakt.

De reden dat meisjes hogere cijfers halen, is omdat ze er simpelweg meer tijd in stoppen. Jongens zijn zelfverzekerder en zullen daarom hun huiswerk eerder afraffelen.

Ik vind het overigens heel goed dat meisjes er meer tijd in stoppen. Want motivatie>Intelligentie.
quote:Terhorst schreef op 14 juli 2016 @ 16:23:

[...]

(Bijna) iedereen zou een studie Wiskunde kunnen afronden. Feit is wel dat je daar heel veel tijd in zal moeten gaan stoppen (al ben je een genie) en daarom schrikt het veel mensen af. Daarom kiezen meer mensen voor bijvoorbeeld bedrijfskunde, waardoor ze meer tijd hebben om te feesten of hun hobby uit te oefenen.Wat is er mis met dat laatste? Waarom zou je geen hobby uit moeten oefenen? Die ervoor zorgt dat je je op meer gebieden ontwikkelt dan alleen op werkgebied, die je helpt aan sociale contacten, waarmee je (in het geval van bijvoorbeeld vrijwilligerswerk) iets kunt terugdoen voor de maatschappij? Is zoveel mogelijk studeren / werken en zoveel mogelijk geld verdienen hetgeen dat ons als samenleving verder gaat helpen?
Tjezus, wat vals
quote:MevrouwJack schreef op 14 juli 2016 @ 16:23:

Wist je dat er prima methodes zijn om mensen te motiveren iets te doen? En dat de manier waarop jij het doet niet gaat werken? Dat heb ík dan weer geleerd op mijn sneue sociale opleiding.Al motiveer ik 1 persoon dan ben ik er al heel blij mee
Schattie, in Nederland kènnen we geen studies Wiskunde.

[...]

(Bijna) iedereen zou een studie Wiskunde kunnen afronden. Feit is wel dat je daar heel veel tijd in zal moeten gaan stoppen (al ben je een genie) en daarom schrikt het veel mensen af. Daarom kiezen meer mensen voor bijvoorbeeld bedrijfskunde, waardoor ze meer tijd hebben om te feesten of hun hobby uit te oefenen.Dat heet léven. Zou jij ook es moeten proberen.

[...]

(Bijna) iedereen zou een studie Wiskunde kunnen afronden. Feit is wel dat je daar heel veel tijd in zal moeten gaan stoppen (al ben je een genie) en daarom schrikt het veel mensen af. Daarom kiezen meer mensen voor bijvoorbeeld bedrijfskunde, waardoor ze meer tijd hebben om te feesten of hun hobby uit te oefenen.

En daar sla je dus de spijker op zijn kop! Ik zou ook prima een directeursfunctie kunnen vervullen met driedubbel salaris dan wat ik nu heb, maar dan moet ik 's avonds werken en wie weet ook wel in het weekend. En misschien wel 60 uur per week!

Brrr.... Laat mij maar lekker in mijn huidige functie waarin ik veel vrijheid heb in wat ik doe, wanneer ik dat doe en hoe ik dat doe en tegelijkertijd om 5u gewoon de deur achter me dicht kan trekken en naar huis kan gaan. Heerlijk!
quote:MevrouwJack schreef op 14 juli 2016 @ 16:25:

[...]

Wat is er mis met dat laatste? Waarom zou je geen hobby uit moeten oefenen? Die ervoor zorgt dat je je op meer gebieden ontwikkelt dan alleen op werkgebied, die je helpt aan sociale contacten, waarmee je (in het geval van bijvoorbeeld vrijwilligerswerk) iets kunt terugdoen voor de maatschappij? Is zoveel mogelijk studeren / werken en zoveel mogelijk geld verdienen hetgeen dat ons als samenleving verder gaat helpen?

Er is absoluut niets mis mee. Mensen hebben nou eenmaal andere prioriteiten. (en als die bij feesten liggen, so what?)

Feit is wel dat ingenieurs onze samenleving vooruit helpen.
quote:aikidoka schreef op 14 juli 2016 @ 16:23:

[...]

Het zijn studies voor doorzetters, mensen die de benodigde tijd erin willen stoppen en doorgaan tot ze het snappen.
Tjezus, wat vals
quote:Hunniebunnie schreef op 14 juli 2016 @ 16:27:

[...]

Dat heet léven. Zou jij ook es moeten proberen.Goed punt, ik kies er echter voor om nu iets minder "een leven" te hebben, en tegelijkertijd wel heel vroeg kan stoppen met werken.
quote:Terhorst schreef op 14 juli 2016 @ 16:25:

Ik vind het overigens heel goed dat meisjes er meer tijd in stoppen. Want motivatie>Intelligentie.

Je zegt hier dus eigenlijk dat meisjes minder intelligent zijn? Altijd fijn, zo'n topic dat met allerlei seksistische uitspraken alleen bedoeld is om de vaste forummers zoveel mogelijk reacties te ontlokken.

Maar ik pas deze keer.
quote:MevrouwJack schreef op 14 juli 2016 @ 16:27:

[...]

Ja dat geldt voor een conservatoriumopleiding uiteraard niet. Die kloten maar wat aan bljkbaar. Of voor mijn studenten die met zeer lastige doelgroepen moeten leren werken, dat zijn geen studies voor doorzetters.

Toch TO?Ik heb groot respect voor afgestudeerden aan het conservatorium!
quote:Terhorst schreef op 14 juli 2016 @ 16:28:

[...]

Goed punt, ik kies er echter voor om nu iets minder "een leven" te hebben, en tegelijkertijd wel heel vroeg kan stoppen met werken.Je kan morgen wel onder een auto liggen, toch jammer van je leven. Leef nu, je weet niet wat er in de toekomst aankomt.
Tjezus, wat vals
quote:Terhorst schreef op 14 juli 2016 @ 16:28:

[...]

Goed punt, ik kies er echter voor om nu iets minder "een leven" te hebben, en tegelijkertijd wel heel vroeg kan stoppen met werken.Ja hee, dat soort types helpt de samenleving lekker vooruit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven