Trouwen in Japan

18-07-2016 15:33 248 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Even een nieuwe nick aangemaakt in verband met herkenbaarheid (alhoewel ik door de situatie die ik nu ga schetsen toch vast wel herkend zal worden ).

Het zit zo: mijn vriendin en ik gaan trouwen!!!

Alhoewel we nog niets concreets op papier hebben staan of geboekt hebben, hebben we wel een idee hoe we onze trouwerij willen houden: namelijk graag kleinschalig. Als we beginnen te tellen komen op niet zo heel veel mensen:

Ik en mijn vriendin

van 'mijn' kant: ouders, zus (+haar vriend), oma, oma, twee goede vrienden

van 'haar' kant: vader, broer (+zijn vriendin), oma, oma&opa, twee goede vriendinnen

--------------------+

18 mensen in totaal

Verder willen we eigenlijk niemand uitnodigen, ook geen ooms en tantes o.i.d. Niet omdat we niet van ze houden of zo, maar omdat we ze maar eens per jaar zien en dus niet een heel goede band hebben.

We willen graag trouwen in Japan omdat dit land voor mijn aanstaande heel speciaal is. Ze is altijd al verzot geweest op Japan, ze heeft zelf ook de taal geleerd, en we zijn er samen ook al een paar keer geweest. (In de toekomst willen we misschien ook wel emigreren naar Japan. Nouja, 'misschien'; mijn vriendin wil sowieso emigreren het enige wat haar nog tegenhoudt ben ik Ik twijfel ergens nog, maar ja, als zij dit echt wil dan ga ik natuurlijk heel graag mee! Ik kan niet zonder haar leven )

En Japan is voor ons beide ook heel speciaal, omdat zij mij in dit land ten huwelijk heeft gevraagd.

Nou goed, Japan dus! We zitten alleen wel in dubio met een aantal zaken. Zo wil ik graag mijn oma's uitnodigen maar ik weet niet of dat heel verstandig is, door de lange vlucht... Mijn ene oma vloog tot voor kort elk jaar naar Amerika (ze heeft daar familie wonen) en zij zal niet zo'n probleem hebben met zo'n lange vlucht.

Maar mijn andere oma heeft nog nooit gevlogen, en nu moet ze helemaal naar Japan!? Zij is lichamelijk ook de jongste niet meer, en ik wil haar eigenlijk die vlucht niet aandoen... Ik weet haast zeker dat ze wel mee zou gaan naar Japan om bij de trouwerij aanwezig te zijn als ik het haar vraag, maar dat zou ze dan puur om mij doen... Want als het even kan "zou ze voor geen goud gaan vliegen." De kwestie is dus of ik zo'n groot offer wel kan en mag verlangen van mijn oma? Moet ik haar dit wel aandoen?

En als die oma niet meegaat, (niet meekan), willen we eigenlijk helemaal geen oma's en opa uitnodigen... Of is dat heel cru?

Dan heb ik nog een goede vriend die ik er wel heel graag bij wil hebben, alleen hij heeft nu een vriendin.. Nou is het punt dat ik deze vriendin niet zo heel goed ken (ze is wel aardig verder, maar ons contact is heel oppervlakkig wat dat betreft). Het liefst zou ik alleen mijn goede vriend uitnodigen en zijn vriendin dus niet... Maar ik weet niet of ik dat kan maken? Ik zou daar zelf ook niet gecharmeerd van zijn denk ik, als alleen ik werd uitgenodigd en mijn partner mocht niet mee... Ik wil onze vriendschap ook niet bederven verder.

Wat zouden jullie hiermee doen?

Zo, sorry dat het zo'n lang verhaal geworden is. Vragen/tips/opmerkingen/suggesties zijn allemaal welkom!
Zouden jullie net wel anders tegen aan kijken als de vriendin van TO Japanse zou zijn en de ceremonie wordt daar gehouden met al haar familie er bij?
quote:Mietrot schreef op 18 juli 2016 @ 19:57:

Wie zegt overigens dat je getrouwd blijft .

1/3de van de koppels scheidt binnen de 10 jaar na hun huwelijk.

Heb ik die hele trip dus misschien voor niets gemaakt en die berg geld voor niks uitgegeven ...

(Want ik zou anders toch nooit van zijn leven zo ver vliegen. In Europa is genoeg om te ontdekken.)

Voorzie je dus ook ergens een "garantiefonds" voor als jullie binnen de 5 jaar scheiden ?

Je zegt het een beetje als grapje, maar mijn zus en haar vriend waren dus honderden euro's en meerdere (schaarse!) vakantiedagen kwijt voor een vriendenstel dat zo nodig in een of ander gat in Ierland wilde trouwen. Dus los van de vlucht ook nog een auto huren.

Want Ierland, dat was toch wel zo'n mooi land. En oh ja of de gasten dan ook nog even meerdere flessen wijn wilden meeslapen want die uit Nederland was toch wel heel speciaal.

En binnen een jaar waren ze gescheiden.

Maar TO trouwt natuurlijk voor eeuwig en altijd tot de dood ze scheidt.
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:shala91 schreef op 18 juli 2016 @ 20:46:

[...]

Ik weet dat ik een enorme zeur ben nu. Maar weet je zeker dat alle genodigden genoeg geld achter de hand hebben voor deze extraatjes?

Als ik niet genoeg te besteden heb om n weekje te gaan sightseeen ter plaatse dan zou ik me schaamteloos afmelden al was t mn beste vriendin.

Ik zou dus ook puur gaan omdat ik zelf zin heb in de reis en dan is het verder niet zo'n issue of het koppel na n jaar nog bij elkaar is. Ik zou t zien als n goedkope manier om n stukje Japan te ontdekken als een groot deel van de kosten gedekt worden door t bruidspaar.
Shoot first, ask questions later!
quote:Boarn schreef op 18 juli 2016 @ 23:58:

Zouden jullie net wel anders tegen aan kijken als de vriendin van TO Japanse zou zijn en de ceremonie wordt daar gehouden met al haar familie er bij?Ik wel ja, dan is het niet alleen maar een kwestie van "wij vinden het zo leuk om in Japan te trouwen".
Oh dear, how sad, never mind.
quote:redbuIIetje schreef op 19 juli 2016 @ 00:41:

[...]

Als ik niet genoeg te besteden heb om n weekje te gaan sightseeen ter plaatse dan zou ik me schaamteloos afmelden al was t mn beste vriendin.

Jij wel, ik ook, maar er zijn denk ik ook een hoop mensen die balen en mopperen en toch ja zeggen.
quote:redbuIIetje schreef op 18 juli 2016 @ 16:59:

Bizar die mensen die niets zonder partner willen doen. Als voor mij een week Japan wordt betaald zou ik daar best onbetaald verlof voor over hebben zodat mn andere reisplannen ook gewoon door kunnen gaan.

Nou, je moet 4/5 dagen lang alles zelf bekostigen: excursies, eten, musea.

Ik weet niet hoe duur Japan is maar dat wordt, zeker in combinatie met een week onbetaald verlof, financieel wel een dingetje.

Zouden jullie net wel anders tegen aan kijken als de vriendin van TO Japanse zou zijn en de ceremonie wordt daar gehouden met al haar familie er bij?Yep! Dan snap ik dat je in Japan trouwt. Dat snap ik nu niet.
't Is al met al een heel gedoe

Zouden jullie net wel anders tegen aan kijken als de vriendin van TO Japanse zou zijn en de ceremonie wordt daar gehouden met al haar familie er bij?Ja.

Zouden jullie net wel anders tegen aan kijken als de vriendin van TO Japanse zou zijn en de ceremonie wordt daar gehouden met al haar familie er bij?Nee. Ik kies er puur voor mijn plezier voor om te gaan als de bestemming op mijn verlanglijstje staat en n groot deel wordt voor me betaald. Als ik zelf geen trek heb in de reis verandert het er niets aan of er met iemand uit dat land getrouwd wordt. Bij sommige landen of culturen zou mijn besluit wellicht juist eerder naar een nee gaan neigen omdat er soms hele dagen aan traditioneel geleuter aan te pas komt. Geen idee of dat in Japan zo is, maar volgens mij in India wel. De trouwerij an sich vind ik genoeg wat verplicht nummertje betreft, maar 3 dagen met de genodigde vrouwen henna verven en theedrinken zou way to much zijn voor mij.
Shoot first, ask questions later!
quote:patsy--stone schreef op 19 juli 2016 @ 10:05:

[...]

Jij wel, ik ook, maar er zijn denk ik ook een hoop mensen die balen en mopperen en toch ja zeggen.

geen moeite mee om af te zeggen.

Als ik moet kiezen tussen Japan of een familiepak wc papier,kies ik toch echt voor het tweede.

Je zal maar zonder komen te zitten na een veel te dure vakantie..
Pfff. Hoop zuinige en bekrompen mensen in dit topic.
quote:DKKLLDRBR schreef op 19 juli 2016 @ 16:51:

Pfff. Hoop zuinige en bekrompen mensen in dit topic.Kun je dat ook toelichten, of moeten we je op je woord geloven?
quote:DKKLLDRBR schreef op 19 juli 2016 @ 16:51:

Pfff. Hoop zuinige en bekrompen mensen in dit topic.

Of misschien mensen die wel 20 huwelijken bezoeken in even zoveel jaar. En vaak ook nog 'mogen' meedoen aan vrijgezellenfeestjes van €150 per persoon. En maar 22 vakantiedagen hebben die ze ook nog nodig hebben voor hun kinderen.

Iemand die niet bereid is om honderden euro's én spaarzame vakantiedagen te spenderen aan 1 vriendenstel, is per definitie bekrompen en zuinig?
quote:Hayek schreef op 19 juli 2016 @ 16:52:quote:DKKLLDRBR schreef op 19 juli 2016 @ 16:51:

Pfff. Hoop zuinige en bekrompen mensen in dit topic.Kun je dat ook toelichten, of moeten we je op je woord geloven?Misschien is dit to's vaste nick?
may_ka wijzigde dit bericht op 19-07-2016 17:25
Reden: Quotes ingevoegd
% gewijzigd
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
quote:patsy--stone schreef op 19 juli 2016 @ 17:23:

[...]

Of misschien mensen die wel 20 huwelijken bezoeken in even zoveel jaar. En vaak ook nog 'mogen' meedoen aan vrijgezellenfeestjes van €150 per persoon. En maar 22 vakantiedagen hebben die ze ook nog nodig hebben voor hun kinderen.

Iemand die niet bereid is om honderden euro's én spaarzame vakantiedagen te spenderen aan 1 vriendenstel, is per definitie bekrompen en zuinig?Kom op zeg. Het gaat om je twee beste vrienden en broer of zus. Daar heb je wel geld en paar vakantiedagen voor over. Als ze dat al niet voor je over hebben om bij 'de mooiste dag van je leven te zijn'. TO betaalt grootste deel.
Misschien kun je het beter verkopen als 'willen jullie met ons een mooie reis maken' dan als 'willen jullie komen opdraven op een huwelijk aan het andere end van de wereld'...
't Is al met al een heel gedoe
quote:DKKLLDRBR schreef op 19 juli 2016 @ 19:51:

[...]

Kom op zeg. Het gaat om je twee beste vrienden en broer of zus. Daar heb je wel geld en paar vakantiedagen voor over. Als ze dat al niet voor je over hebben om bij 'de mooiste dag van je leven te zijn'. TO betaalt grootste deel.'Sorry kind, geen eten deze maand, want papa/mama moet bij de mooiste dag van het leven van vriend x/tante en ome dinges zijn, in Japan', 'Sorry baas, ik weet wel dat mijn vakantiedagen op zijn, maar het is de mooiste dag van hun leven!'

[...]

Kom op zeg. Het gaat om je twee beste vrienden en broer of zus. Daar heb je wel geld en paar vakantiedagen voor over. Als ze dat al niet voor je over hebben om bij 'de mooiste dag van je leven te zijn'. TO betaalt grootste deel.Dit draadje is toch genoeg bewijs dat lang niet iedereen zit te wachten op zo'n 'leuke verrassing'? Maar alleen jouw mening telt blijkbaar? Andere mensen moeten op commando iets (gigantisch groots) over hebben voor een van de vele trouwende mensen om zich heen?

[...]

Kom op zeg. Het gaat om je twee beste vrienden en broer of zus. Daar heb je wel geld en paar vakantiedagen voor over. Als ze dat al niet voor je over hebben om bij 'de mooiste dag van je leven te zijn'. TO betaalt grootste deel.

Het gaat mij niet in de eerste plaats om geld (al moet je dat dus wel beschikbaar hebben) of vakantiedagen (idem). Je dwingt mensen om naar de andere kant van de wereld te vliegen (een oma heeft al gezegd dat ze helemaal niet wil vliegen, als ik naar mezelf kijk: ik vind zo lang in zo'n veredelde bus zitten echt een drama (ik neem tenminste aan dat TO geen businessclasstickets betaalt )), naar een land waar ze misschien wel helemaal niks mee hebben. Voor een paar dagen in Japan moet je dus maar op de koop toenemen dat je wellicht op een onmogelijk tijdstip op Schiphol moet zijn, een halve dag of langer in het vliegtuig moet zitten, een jetlag van hier tot Tokio (pun intended ) hebt en terug wederom minimaal een halve dag in het vliegtuig zit, op weet jij veel wat voor tijd aankomt en wederom een jetlag van Tokio tot hier hebt.

Niet iedereen houdt van lange reizen en sommige mensen lijken daar weinig begrip voor te hebben.........
Nog even los van het feit dat ik geen zin zou hebben om voor een bruiloft mijn kostbare vakantiedagen in Noorwegen Japan door te brengen met andersmans familie, hebben TO en zijn meesteres naar mijn idee gewoon nare prioriteiten.

Het is belangrijker wáár die bruiloft plaatsvindt dan met wie. Blijkbaar is het van ondergeschikt belang dat de gasten voor wie die wereldreis niet haalbaar is erbij zijn. Als oma geen twaalf uur kan vliegen, dan is het pech voor oma. Kan de beste vriendin echt niet weg van haar werk, jammer dan. Daar ga je toch je Mooiste Dag niet op aanpassen.

Ik geloof eigenlijk niet dat ik vrienden met die instelling heb/wil.

[...]

Kom op zeg. Het gaat om je twee beste vrienden en broer of zus. Daar heb je wel geld en paar vakantiedagen voor over.

Als je bv. alleen al een half dozijn (schoon)zussen/broers rond dezelfde leeftijd hebt, word je daar toch niet blij van, van iedere keer voor iemands mooiste dag de halve wereld over reizen?

Hier ook een familielid dat aan de andere kant van de wereld wilde trouwen. Er waren toen teveel mensen die zeiden niet te gaan of het niet leuk te vinden als ze het daar deden, en vervolgens moesten ze in Nederland nog een keer...
sws, al dat geblaat over Mooiste Dag werkt excessen in de hand
Als je die 18 mensen ECHT belangrijk vindt om er bij te hebben trouw dan in NL, en ga daarna op een hele lange japanreis.
En als mijn beste vriendin in japan zou gaan trouwen zou ik daar echt heel erg hard over na moeten denken.
Ik vind eigenlijk ook dat je het niet kunt maken om zo ver weg te trouwen dat het voor iemand als een oma misschien onmogelijk is om te komen. Best sneu voor oma.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven