3 jaar leeftijdsverschil te veel?

02-12-2008 15:18 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
in januari 2007 ben ik na een niet zo geweldige zwangerschap en (ernstig HELLP, aantal dagen ic) bevallen van ons zoontje. Start was ook niet echt super (dysmatuur kindje dat niet wilde eten), maar nu gaat het super met hem. Zo super dat we een aantal maanden geleden hebben besloten te gaan proberen voor een 2e. Nu ging ook dat de vorige keer niet zo snel en ook nu zijn er dus alweer een aantal maanden gepasseerd. Op zich niets aan de hand en ik moet gewoon geduld hebben, maar ik word gek van al die mensen om me heen die subtiel opmerken dat er dadelijk al 3 jaar leeftijdverschil is en dat dat wel erg veel is. Zijn er meer mensen die een wat groter leeftijdsverschil hebben dan de standaard 2 jaar (of nog minder) die ik overal zie en hoor of ben ik echt de uitzondering?
Ik heb wel eens gelezen dat antropologisch onderzoek had uitgewezen dat 2.5 a 3 jaar tussen kinderen ideaal is omdat dan de oudste zelfstandig is. Hoe meer leeftijdsverschil, hoe zelfstandiger. Zelf ben ik zwanger en zal de baby bij geboorte bijna 6 jaar schelen met zijn broer. So? Moeten we ons allemaal gedragen naar een gemiddelde? Die gemiddelden worden samengesteld uit extremen hoor. En ik teken liever voor 6 jaar leeftijdsverschil dan voor 1.5 jaar... lijkt me nl. reuze zwaar.
ik verschil met mijn jongste broertje 4 jaar en met mijn zusje 9 jaar. Gaat allemaal prima. Drie jaar is een heel goed verschil. Met mijn broer van 1,5 jaar jongen heb ik tijdens de puberteit juist onwijs veel ruzie gehad!

Je kunt het ook doen zoals mijn oma: die kreeg 8 kinderen binnen 9 jaar (de oudste en de jongste zijn een dag na elkaar jarig, dus ook wel precies!)
Tja, soms denk je dat het wel weer lang gaat duren, en dan zit er ineens maar 15 maanden tussen. Cadeautje. Maar vast wel een druk cadeautje, haha. (we zullen zien) Alles kan, 3 jaar leeftijdsverschil ook. En 4, en 5 etc. t kind komt wanneer t komt! Ik duim voor je dat je snel zwanger bent. laat de omgeving maar lu**(&.

Mijn 2 broers en zus zijn 'opeenvolgend' qua geboortejaren . Ik ben een nakamertje met 6 jaar na mijn zus en scheel 9 jaar met mn oudste broer. Heb met iedereen prima contact en ook tijdens het opgroeien had iedere leeftijd wel wat speciaals.
Ik scheel 3 jaar met mijn broer.

Ik vind 3 jaar of zelfs meer jaren niet uitmaken.
Tja, waar bemoeien mensen zich eigenlijk mee?

Ik zou me er niet druk om maken. Ik scheel met mijn broertje ruim 5.5 jaar en met mijn halfbroertje 23 jaar. Ik hou van allebei zielsveel en heb geen enkel last van het leeftijdsverschil.

Mijn broer van 22 is mijn beste maatje, we gaan samen veel stappen, uit eten, kunnen serieus kletsen en met de jongste heb ik weer een heel andere leuke band. Daar ga ik mee naar de Efteling en Plopsaland. Toen mijn oudste broertje nog een stuk jonger was, hij 10 en ik 16, gingen we vaak samen naar een pretpark, of ik kocht eens Playmobil voor hem. Gingen we samen ponyrijden.

Ik vraag me af of leeftijdsverschil iets uitmaakt.
Tussen mijn kinderen zit negentien maanden leeftijdsverschil; dat was volgens mensen veel te kort op mekaar. Nu ben ik weer zwanger terwijl mijn zoon net drie is geworden; nu is het leeftijdsverschil weer te groot. Sommige mensen hebben altijd wat te zeiken. Ik vind het ook onbeschoft dat ze het zo tegen je uiten.
Bijna 9 jaar zit er bij ons tussen en het is ge-wel-dig; ze adoreren elkaar. Als wij ons zin hadden gekregen had er overigens ongeveer 4 jaar tussen de kinderen gezeten maar de natuur werkte niet mee.

Floep, het gaat toch om jullie, niet wat "men" vindt?
het is psychologisch onderzocht en het beste kan er of 1 tot 1,5 jaar verschil zijn of 4 jaar of meer als je kijkt naar onderlinge verhoudingen tussen broers en zussen de verhoudingen naar hun ouders toe.

dus wat een gezeur van die mensen zeg... niks van aantrekken...
Tussen mijn 2 dochters zit een leeftijdsverschil van 5 jaar en 4 maanden. Niet bewust zo gepland, had eigenlijk 3 jaar willen hebben, maar ja, je "bestelt"ze inderdaad niet bij de Wehkamp. Maar toen ik eenmaal zwanger was van de tweede vond ik het eigenlijk heel leuk zoals de oudste het beleefde. Nu nog kan ze me er heel wat over vertellen over hoe het was toen haar zusje baby was. Ik had er ook een tweede "moeder"aan, want ze wilde bij alles meehelpen. Dus fruithapjes werden graag door de grote zus gegeven. Nu nog, ze zijn gek op elkaar, ze blijven naar elkaar trekken. De oudste is nu bijna 18 en de jongste 12.

Het zegt allemaal niets, hoor. Ik had een vriendin die precies een jaar met haar broer scheelde, maar als kind speelden ze amper met elkaar. Nu ze volwassen zijn, gaat het wel, maar nog heeft ze niet echt veel met hem. Kan gebeuren, hè?

Ik heb zelf een zus die bijna 7 jaar ouder is en een zus die 2 jaar en 5 maanden jonger is. Ik heb nu we volwassen zijn een betere band met mijn oudste dan met mijn jongste zus.

Het kan allemaal verkeren, joh. Garanties over hoe dingen gaan heb je toch niet. Bij ieder leeftijdsverschil heb je voor -en nadelen.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
O ja, even toevoeging over hoe mensen kunnen zeuren: aan mij werd constant gevraagd waar de tweede bleef en of ik niet nog een kindje wilde(was wel pijnlijk, want de tweede zwangerschap liet op zich wachten, ik bleek PCOS te hebben, dus kwam ik bij de gynaecologe terecht: dan zijn dat soort vragen heel vervelend) en toen ik eenmaal zwanger was: "Zo, dat werd eens tijd!"

Mensen moeten altijd wat te zeuren hebben. Mijn zus heeft gekozen voor 1 kind, meer kinderen wilde ze niet. En dan kwam ook het gezeur: "Het mooiste cadeau wat je een kind kunt geven is een broer of zus". Mijn zus kreeg er een punthoofd van.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
mijn broertje en ik schelen 13 jaar en er zit verder niemand tussen.
Niet alles is zo makkelijk als het lijkt.
Joh het is nooit goed, een kind, geen kind, teveel kinderen, te weinig leeftijdsverschil, teveel leeftijdsverschil, geen leeftijdsverschil (moest je nou weer een tweeling produceren?)...doe waar jij en je gezin zich het beste bij voelt.
Laat lekker kletsen, mijn kids schelen maar 18 maanden, had je de reacties moeten horen toen ik zwanger was toen mijn dochtertje pas 9 maanden was, : o wat erg voor je , zo snel al, wat zal jij het zwaar krijgen, zout op, ik heb de mooiste tijd van mijn leven gehad.

ikzelf scheel 7 en 8 en 10 jaar met mijn broers en zus, ook leuk.

Elk kind is toch welkom wanneer dan ook, ik kots van dat model gedoe wat betreft gezin stichten, het komt wanneer het komt , als het maar gezond is.
.......en zélfs als het niet gezond is!

Je hebt het gewoon niet altijd voor het uitkiezen.

Het leven komt zoals het komt.

Maak er maar het beste van, en geniet vanuit je tenen!!
Perfect leeftijdsverschil vind ik! Bij onze kinderen zit er ook 3 jaar leeftijdsverschil tussen; ze hebben echt praktisch nooit ruzie of gedoe. Misschien scheelt het ook dat het een jongen en een meisje zijn, maar goed. Ook is het een voordeel dat je een kind van drie al heel veel kunt uitleggen, bijvoorbeeld als hij/zij rustig moet zijn als je moet voeden o.i.d. Ook kan hij/zij dan al met veel dingen helpen.

Gewoon je gevoel volgen en je van niemand wat aantrekken.
Weet je zeker dat die mensen subtiel opmerken dat het een groot leeftijdsverschil is, of zeggen ze gewoon dat er dan 3 jaar verschil tussen zit? Ik kan me namelijk werkelijk waar niet voorstellen dat iemand 3 jaar leeftijdsverschil teveel vindt. Waarom zou dat dan zijn?

Mijn twee zoons schelen precies 4 jaar. Ik vind het ideaal tot nu toe (jongste is pas 3 maanden). Wat vooral erg leuk is is dat de oudste alles zo bewust meemaakt, en al redelijk zelfstandig is waardoor je van de nieuwe baby kunt genieten en de tijd voor hem/haar kan nemen. Verder zijn ze dus nu 3 maanden samen maar ik zie nu al dat er een band tussen die twee is. Die twee zijn broers en dat de een een baby is en de ander ál kleuter dan boeit ze niet!
3 jaar veel?? Hahahahahaha

Maar ik ben dus een nakomer, en er zit een leeftijdsverschil van 12 tot 16 jaar met mijn broers en zussen.
ik gokte bij de tweede ook op drie jaar verschil... dat leek me fijn (mijn broer en ik schelen ook 3 jaar, super, maar dat kwma misschien ook gewoon doordat het goed tussen ons klikt).

even leek het bij ons nu 3 jaar en 3 maanden te worden, maar helaas is die zwangerschap misgelopen.

Nu moeten we dus maar afwachten hoeveel tijd het wordt, misschien wel 5 jaar of 6, dat hoop ik niet, maar ik weet nu meer dan ooit dat je er gewoon niets over te zeggen hebt.

het enige dat je kunt doen is proberen te voorkomen dat je zwanger wordt, en dan nog, hoor je vaak genoeg dat mensen het dan alsnog worden.

in elk geval, sinds mijn miskraam heb ik het idee van ideaal leeftijdsverschil maar los gelaten, we moeten het nemen zoals het komt!

ps. maar ondertussen merk ik ook wel dat er mensen zijn die denken, goh, wordt het niet eens tijd..........??????? gggrrrr
Mijn kleine, grote meisje wordt eind deze maand drie jaar en ik ben begin februari uitgerekend van ons tweede kindje.

Wat ik nu merk is dat nze meid heel erg uitkijkt naar de komst van de baby. Ze helpt me met digetjes opvouwen, met uitzoeken en vind alles wat met de baby te maken heeft leuk.

Ze gaat mee naar de vlos en vind dat super. Ze heeft echt goed door wat er aan de hand is. Dat is denk ik toch makkelijker met een iets ouder kindje.

Mijn oudste gaat ook twee ochtenden naar de speelzaal, dan heb ik even alle tijd voor de baby straks, ook erg makkelijk.

Dacht eerst ook dat het veel zou zijn, maar ben nu alleen maar blij!
Ik sluit me geheel aan bij Mida en anderen; 3 jaar is perfect en hoe het ook loopt of hoe je het ook doet; het is nooit goed (in de ogen van veel mensen die niet nadenken voordat ze iets zeggen...)!

Hier net 4 weken geleden bevallen van onze tweede zoon, drie dagen voor de derde verjaardag van eerste zoon en ben heel blij en dankbaar dat het zo gelopen is! Veel geluk!
Mijn beide meiden schelen 3 jaar en 8 maanden.

Op zich vind ik het ideaal, toen de jongste geboren werd was het redelijk vlak voor de zomervakantie en na de zomervakantie ging de oudste naar de basisschool.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er in het begin wel 'moeite' mee had om de aandacht te verdelen tussen mijn 'grote' meisje en de jongste. Ze hadden zo'n verschillende vorm van aandacht nodig. Ook vond ik het weleens lastig qua planning, ineens had ik met schooltijden te maken en dat was ik daarvoor nog niet gewend.

Maarrrrrr als ik alles terug kon draaien (was niet helemaal gepland dat 'grote' verschil) deed ik het weer net zo geloof ik.

De meiden spelen zooo leuk met mekaar, voor hun maakt die ruime drieenhalf jaar niks uit. Echt helemaal niks noppes nada, kunnen heerlijk spelen en dan is het echt lachen gieren brullen met die twee.

Dussss, mijn eindoordeel... Maakt ab-so-luut niks uit!
Mijn 2 oudsten schelen 1,5 jaar, dat is nu héél leuk, maar was het eerste jaar ook best wel zwaar. De jongste scheelt 4 jaar met de jongste en dat is ook héél leuk. Ze zijn gek op hun kleine broertje, de oudste zegt ook vaak, wat gezellig hè mamma met de baby erbij. Maar goed de jongste is nog geen 1, dus hoe dat later gaat is nog onduidelijk.

Ikzelf heb vroeger het meest met mijn broertje van 4 jaar jonger gespeeld, mijn zus van 2,5 jaar ouder en ik hadden toen echt altijd ruzie en ik had toen niks met mijn 5 jaar oudere broer en 8 jaar oudere zus.

Nu ben ik met allemaal blij trouwens.
Hoi Floep,

Deze maand zal ik bevallen van ons tweede kind. Zijn grote zus van drie jaar (september 2005) kijkt ongelooflijk naar haar broertje uit. En ik vind het heerlijk dat zij al zo zelfstandig is, zindelijk is en je perfect met haar kunt communiceren. Zij kan straks gezellig meehelpen!

Ongelooflijk wat 'de omgeving' toch altijd voor mening klaar heeft. Wij hebben juist bewust even gewacht, ook om even goed te genieten van onze lieve meid. Geen moment spijt.

Succes met zwanger worden! Het komt als het komt.

Madelief
Ik heb me ook niets aangetrokken van de tweejaarmaffia: tussen mijn 1e en 2e zit 5 jaar en tussen mijn 2e en 3e zelfs ruim 11 jaar. Ik vind dat er juist veel voordelen zitten aan het leeftijdsverschil. Ik krijg bijvoorbeeld geen last van het lege nest syndroom nu mijn oudste op kamers wil
Floep, Ik ben 7 sept bevallen van ons tweede kindje een zoon. Mijn dochtertje is in juli 4 jaar geworden. Er zit bij ons dus 4 jaar tussen. En ik vind het heerlijk de oudste overdag naar school en dan heb ik alle tijd voor de baby. Ook snapt ze al veel dingen en dat is ook een stuk makkelijker.

En je moet je niets van andere aantrekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven