Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
En mijn man moet je net als je jouwe, niet laten wieden. Dat kost een godsvermogen aan pas geplante groentjes....
Ja, dat kan je voorkomen door iets om de plantjes heen te leggen wat makkelijk weg kan.

Misschien een matje met opgeplakte schelpjes of een net met scherpe steentjes?

Ik zou zo niet weten in welke uitvoering. Steentjes moeten scherpe kantjes laten steken tegen wildplassende dieren en slakken.

Misschien heb ik met een klein beetje geluk over een maand een paar peperplantjes.

Tegen die tijd laat ik het wel weten.
quote:Steampunkcat88 schreef op 14 juli 2016 @ 22:45:

[...]

Dat werkt hier goed samen met wingerd.Kamperfoelie heb ik al staan in de tuin, maar nog niet op een hele mooie plek. Die gaat dus tegen/door de hedera. En wingers is ook echt prachtig zeg, gaat op mijn verlanglijstje.
Ik heb twee van die enorme hortensia's in mijn voortuin en een in de achtertuin. Ook een erfenisje van de vorige eigenaren. Ik vind ze mooi hoor, maar eigenlijk ook wel saai, ze zijn ieder jaar hetzelfde, ik hou wel van iets meer verrassingen in de tuin. Ik ga ze komend najaar eens flink snoeien voor de helft. Bedankt voor de tip!
Ceylon, we hebben idd niet een oud huis en ook helemaal geen oude uitstraling qua inrichting en dergelijke. Dan past strak ook beter idd.

Zo'n oude boerderij klinkt leuk, maar ook erg veel werk en een vermogen aan geld

Friezin, hij staat er prachtig bij.
Gisteravond klimop gesnoeid, dat heb ik als afscherming naar mijn terras. Ik heb alleen voortuin en dan wil ik niet te kijk zitten voor iedereen. Er tussendoor groeit nog een kamperfoelie. Aangezien die nu ook uitgebloeid was, en het pad naar mijn voordeur ook wat smal werd, gisteren de boel maar kortgewiekt. Vanmorgen nog wat onkruid geschoffeld van het terras en nu regent het, dus even in de stop. Alles bloeit en groeit mooi, alhoewel ene vak wel wat vol staat nu. Dus daar moet ik nog eens goed door. Er staat ook ergens een klein perenboompje, maar die zie ik bijna niet. En er staat wat spul op de verkeerde plek, hoog voor laag, en dat moet ook nog anders. Nou ja, dat komt ook wel weer, eerst nog een nieuwe oprit....
Weten jullie hoe dit plantje heet

quote:Kanon schreef op 27 juli 2016 @ 13:27:

[...]

Kamperfoelie heb ik al staan in de tuin, maar nog niet op een hele mooie plek. Die gaat dus tegen/door de hedera. En wingers is ook echt prachtig zeg, gaat op mijn verlanglijstje.

Verlanglijstje is niet nodig bij wingert, gewoon als je het ergens ziet een sliert die over de grond kruipt er af halen, 9 van de 10 keer zitten daar al voldoende wortels aan om zo in de grond te steken. Volgend jaar heb je dan een complete plant, dat spul is onkruid!

Als niemand in je buurt het heeft kan ik je ook wel wat opsturen, alle grondslierten hier gaan de groenbak in, anders neemt hij mijn tuin over, ik heb het inmiddels al staan op alle plekken waar ik het wil.

Wingerd die een afdakje boven de tuin vormt, gespannen over waslijnen.

Gemengd met kamperfoelie die het licht zoekt, en onderaan een donkerpaarse clematis die schaduw wat meer waardeert.
quote:Kanon schreef op 27 juli 2016 @ 17:26:

[afbeelding]Coleus. Staat ook in de url.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Coleus Zoals hiervoor zei. Ik ken het als kamerplant, maar hier groeit niets.

En wiki heeft een andere naam (en meer lijkende foto) als SIERNETEL https://nl.wikipedia.org/wiki/Siernetel

Van wiki over siernetel:

[De planten waren al in cultuur toen ze werden meegenomen naar Europa vanuit Indonesië en de wilde voorouders zijn niet precies bekend. Het is een plant met niet-stekende, netelige bladeren, die niet giftig zijn en geen aangetoonde hallucinogene eigenschappen hebben. De plant is in cultuur vanwege zijn sierwaarde, vanwege de bontgekleurde bladeren, die soms ook nog gekarteld of gefranjerd zijn. Er zijn zowel via stek als via zaad vermeerderde cultivars, die af en toe bij tuincentra in de vorm van zaadjes of jonge plantjes te koop zijn. De via stek vermeerderde cultivars hebben een hogere sierwaarde, maar zijn ook duurder dan de vaak als eenjarige perkplanten verkochte zaaicultivars. Vooral in de Verenigde Staten en Japan zijn vele cultivars verkrijgbaar. De laatste jaren zijn er vooral in de Verenigde Staten vele nieuw ontwikkelde cultivars bijgekomen als belangrijke verbeteringen van het oude asssortiment worden gezien. In het Verenigd Koninkrijk worden veel van de oude cultivars nog bewaard en ook nog wel verkocht. De plant is door frequent snoeien zowel breed als hoog te maken; een geoefend snoeier kan zelfs de plant een heuse stam met een hoge kruin laten ontwikkelen. De stengels zijn echter wel erg breekbaar. De stengel is meestal lichtgroen tot lichtbruin (afhankelijk van de dikte), de bladeren felgekleurd met onder meer paars, bruin en geel met bijna altijd een lichtgroene rand of 'grondkleur', veel jonge planten hebben overwegend groene bladeren waarvan de felle kleur tijdens de groei steeds meer oppervlak inneemt.

Kenmerken zijn:

Zeer snelle groei bij veel zon

Zeer gemakkelijk te stekken (afgeknipte steel met minstens één blad in water plaatsen)

Goed als kamerplant te houden, maar veel cultivars zijn binnen niet zo mooi op kleur of groeien niet compact genoeg

Weinig aantrekkelijke bloei die enkel het groeiproces hindert (toppen wordt aanbevolen)

Buiten slechts eenjarig (minimumtemperatuur 10 C°) maar binnen tot tientallen jaren te houden

Enkele aanbevolen cultivars voor binnen:

Solenostemon scutellarioides 'Cranberry Salad'

Solenostemon scutellarioides 'Alabama Sunset'

Solenostemon scutellarioides 'Pineapple Queen'

Solenostemon scutellarioides 'Inky Fingers'

Solenostemon scutellarioides 'Pineapplette'

quote:RegretteRien schreef op 27 juli 2016 @ 19:08:

[...]

Coleus. Staat ook in de url. Whoops. Verder was ik er wel helemaal bij hoor met mijn gedachten Dank!
quote:Kanon schreef op 27 juli 2016 @ 17:26:

[afbeelding]

kwam deze tegen op pinterest, mooi in combi met hosta

Ja, ik ken die plant als kamerplant. Bij mij gaan alle kamerplanten dood. Alleen vetplanten en woestijnplanten doen het, maar ze overleven het.

Via "siernetel" vind je meerdere soorten. Erg mooi zo'n "collage" van verschillende soorten in een perk. Maar het is een 1-jarige buiten.

Minimaal 10 graden celsius, want bij kouder gaat de plant dood. Als kamerplant kan deze (gemiddeld) 10 jaar worden. Er zijn meerdere gecultiveerde soorten van en komt oorspronkelijk van Indonesië.

Ik vind dit ook een leuke bak. Gevonden bij een postorderbedrijf.
Wat een prachtige foto's zijn er weer voorbijgekomen! Heerlijk om al die verschillende tuinen, smaken en stijlen te zien!

Ik had een mindere verrassing toen ik gisteren thuiskwam na een dag werken. Wel 100 mieren op mijn aanrecht. Ze liepen in een trein onder tussen de door en de drempel door naar binnen. Langs de tegeltjes omhoog en hop, zo op het aanrecht. Ik heb geen hekel aan mieren en er zijn vast genoeg nesten in de tuin, maar binnen wil ik ze niet hebben natuurlijk. Krijt, azijn en koper hield ze niet tegen, dus helaas heb ik wat zwaarder geschut in moeten zetten. Volgens mij heb ik de koningin te pakken, want ineens zat er een vliegende mier bij de ingang. Ik geloof dat ze nu aan het verhuizen zijn, ik zie ze vanalles uit het nest sjouwen. Helaas voor de buren gaan ze nu via de gevel, over de schutting naar een gat bij hen in de muur..
Wij hebben heen veel katten in de buurt, op zich niet erg, maar heb liever niet dat ze in mijn tuin poepen.

Als ik een klein terras maak met kleine keien, is dat dan juist aantrekkelijk voor katten of niet?
Hier is nog steeds geen muis gevangen. Ik durf ook geen aantrekkelijk (aanlokkelijk) voer op de muizenval te doen.

Ik ben wel begonnen om het eetbaar zoveel mogelijk af te sluiten en zo snel mogelijk de deur uit te doen.

(Ik gebruik melkpakken om sterk geurend afval af te sluiten. Zo heb ik gisteren een heerlijke gerookte makreel gegeten. Zowel de plastic verpakking als het afval gaat echt niet zomaar de afvalbak in.)

In de zomer zijn steeds meer punten waar je het plastic afval naar toe kunt brengen om te voorkomen dat er insecten of grotere beesten op af komen. Even bij je gemeente informeren of op hun site zoeken.

Bij een van de punten waar je gratis compost kon afhalen. Daar heb ik ook de paddenstoelen zien groeien waar ik last van had.

Die tip om inderdaad niet bij het compost te doen waar je vanaf wil. Die tip is niet overbodig.

En die mieren hebben een lokdoos gegekregen. Mijn buren zijn erg sociaal. Ik moet wel, want hun ongedierte wordt verplaatst naar mijn schuur en voordeur. Ik kan wel adviseren om groene zeep te gebruiken tegen mos. Maar dat had ik al eerder geschreven.

Een droog nachtje laten indrogen en de volgende dag verwijderen. Het ruikt wel erg sterk naar riool, maar een speciale mop en apart houden.

Het is voor mij een meer gerust stellende gedachte dan gif gebruiken wat met zoveel regen maar erg kort werkt.
Katten graven graag. Keien zijn dan onhandig. Daarnaast willen ze graag weg kunnen vluchten. Een tuin waarbij je maar moeilijk weg kan is onaantrekkelijk voor een kat die niet van jou is.
Oh pumps, dat gratis compost gebeuren! Even de gemeente site checken wanneer ze dat weer doen hier!
Crap, dat was in maart.
Ja, al die rammelende aanhangertjes die er voor gebruikt werden. Ik weet nog iets meer, maar dat hou ik voor mezelf i.v.m. foute uitleg.Gratis is gratis en in de zon gebruiken. Daar kan geen schimmel tegen op.

Ze hebben nog andere leuke acties. Zo hebben ze ook gratis gehad als je chemisch afval kwam inleveren op bepaalde dagen.
We zijn op vakantie, maar vandaag in het anti-tegeltuinen paradijs geweest....

Zag al direct bij de ingang een van mijn want to-have-planten staan, dus ik kon het niet laten om even verder te kijken. Bleek er een een kleine kijktuin te zijn en verkoop van planten die je nergens ziet in de gewone tuincentra, maar waar wij anti-tegel-tuiniers allemaal erg van houden.

Friezinnetje, ze hadden thalyctrum in alle soorten en maten!

Deze was meer dan 2 meter hoog.

Voordat wij eind van de komende week weer naar huis vertrekken, gaan we daar in ieder geval nog wat planten halen.

Voor degenen die interesse hebben in dit adresje:

De winkel heet "Dieverse pluimage, de leukste winkel van Drenthe" en ligt aan de rotonde langs de N371 in Dieverbrug.

Rechts naast de winkel met leuke huis en tuin artikelen, ligt het tuingedeelte en als je helemaal doorloopt naar achter ligt daar de kijktuin.
oh, wat een joekel zeg! Die van mij is mss 30 cm hoog~!
Ja, die van mij thuis maar 10 cm. Ik ga hier in ieder geval een iets grotere halen!
Wauw Duet, dat is nog eens een leuk adresje om te onthouden!

Mijn vakantie is eindelijk begonnen. Over een week zit ik met man op Mallorca.

Het is hier vandaag nog geen tuinweer geweest, telkens keiharde buien!

Helemaal niet erg, het huis was ook hard aan een sopje toe, dus ben ik daar maar mee begonnen.

Ik heb mijn groene vingers nog wel wat laten wapperen, want ik ben nog met de kamerplanten aan de slag geweest. Ik heb een paar Chinese lantaarnplantjes, en die zijn verhuisd naar de wc. Ik heb de lange uitlopers gezellig langs de rand van het plafond gedrapeerd, ik heb nu wel een beetje een oerwoudplee.

Maar dat vind ik leuk. Ben benieuwd wat de heren hier thuis er van vinden( als het ze al opvalt)...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven