Gezondheid alle pijlers

Stotteren

03-08-2016 15:08 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik ben momenteel 18 jaar en loop sinds een week erg vast met praten. Ik heb heel vroeger hier een klein beetje last van gehad en dat heb ik onder controle gekregen maar nu is het ineens weer heel erg terug en ik blijf dan echt hangen in mijn woorden. Het is zo erg dat ik nu amper durf te praten

Ik weet niet of het een vorm van stotteren is ondat ik bijvoorbeeld geen klanken uitrek zoals mmmmmmmmmaken, maar meer bijvoorbeeld zegt "en en en en en ik wil graag d d d d dat doen" of "ja ik uhmm ja ik uhmm ja ik uhmm ja ja ik ik" en dat soort dingen. En zinsdelen herhalen ook erg vaak. Soms blijf jk wel 20x hangen bij een bepaald woord. Vaak minimaal 1 keer per zin. Ik werk in de bediening en had aar eerst dus geen last van en nu gewoon echt heel erg.

Ik vraag mij af of dit een vorm van stotteren is, hoe ik er vanaf kom en hoe het komt?
Ooh lastig! Misschien naar een logopedist gaan? Ik heb het heeeeel af en toe. Vooral met woorden achter elkaar die met dezelfde letter beginnen. "Dat doet je de das om" of zoiets haha. Vaak heb ik het als ik gespannen of moe ben.
aan het typen...
Het is inderdaad erg lastig! Toen ik 9 was ben ik naar de logopedist geweest en geleerd ermee om te gaan. Toen kwam het eigenlijk af en toe in een soort vlagen terug maar niet regelmatig dat ik er last van had, maar nu dus wel. Ook als ik niet zenuwwachtig ben en gewoon tegen vriendinnen of ouders praat. Heel frustrerend ook!
Hoe heb je dit de vorige keer onder controle gekregen?

Is het nu niet een uiting van stress? Zeker wanneer je praten gaat vermeiden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:hamerhaai schreef op 03 augustus 2016 @ 15:49:

Hoe heb je dit de vorige keer onder controle gekregen?

Is het nu niet een uiting van stress? Zeker wanneer je praten gaat vermeiden.Ik heb geleerd hoe en wanneer ik het voelde opkomen. Ik sprak dan langzamer en moest dan inademen voordat ik het woord zei in plaats van uitademen en spreken tegelijk. Ik heb het geprobeerd maar het lukt niet wat erg vervelend is omdat het nu bij meer woorden is en ik het pas "voel" als ik het woord al heb uitgesproken of een deel van het woord
Hi allemaal,

Ik ben momenteel 18 jaar en loop sinds een week erg vast met praten. Ik heb heel vroeger hier een klein beetje last van gehad en dat heb ik onder controle gekregen maar nu is het ineens weer heel erg terug en ik blijf dan echt hangen in mijn woorden. Het is zo erg dat ik nu amper durf te praten

Ik weet niet of het een vorm van stotteren is ondat ik bijvoorbeeld geen klanken uitrek zoals mmmmmmmmmaken, maar meer bijvoorbeeld zegt "en en en en en ik wil graag d d d d dat doen" of "ja ik uhmm ja ik uhmm ja ik uhmm ja ja ik ik" en dat soort dingen. En zinsdelen herhalen ook erg vaak. Soms blijf jk wel 20x hangen bij een bepaald woord. Vaak minimaal 1 keer per zin. Ik werk in de bediening en had aar eerst dus geen last van en nu gewoon echt heel erg.

Ik vraag mij af of dit een vorm van stotteren is, hoe ik er vanaf kom en hoe het komt?
Wat naar dat je er nu weer zo veel last van hebt! Een logopedist kan je hier denk ik het best bij helpen.
Als het ineens is gekomen, kun je beter naar de huisarts toe om gezondheidsproblemen uit te sluiten.
Heb je al een afspraak gemaakt bij de huisarts? Die kan je eventueel doorverwijzen naar een logopediste. Zij (of hij) kan dan samen met je kijken naar wat er aan de hand is en wat je er tegen kunt doen.
En inderdaad eerst naar de huisarts!
Je kan beter eerst naar de huisarts en die kan je doorverwijzen naar een logopedist. Misschien is er ook wel een andere reden waardoor dit komt.... Dus eerst naar de huisarts ermee.
Naar de huisarts is momenteel geen optie, omdat ik op Ibiza zit de komende maanden voor een stage.. Tijdens de stage is het stotteren juist het grootste probleem
Op ibiza hebben ze ook huisartsen....
quote:zoesowy schreef op 03 augustus 2016 @ 16:12:

Naar de huisarts is momenteel geen optie, omdat ik op Ibiza zit de komende maanden voor een stage.. Tijdens de stage is het stotteren juist het grootste probleem

Ben je onzeker of gestresst? Dan zou het ook daarmee te maken kunnen hebben.

Maar.......wij kunnen je dat echt niet vertellen, zoals gezegd, op Ibiza zijn ook artsen.
Was één topic niet voldoende? De adviezen zijn in beide topics gelijk: ga naar een huisarts, en ja, die zijn er ook op Ibiza.
Zenuwen. En dat helpt niet als je zenuwachtig bent dat je misschien wel stottert waardoor je dus weer stottert.

De logopedist zal je ooit vroeger wel geleerd hebben om je gedachten en ademhaling onder controle te krijgen en te houden, waarbij je bewust de woorden vormt die je in je gedachten klaar hebt staan, op een voorgeschreven snelheid en ritme. Zenuwen, dus ook onzekerheid, maakt dat mensen dingen gaan afraffelen met dus stotteren als gevolg.

Tijd om voor jezelf te gaan zingen wanneer je alleen bent. Nederlandstalige liederen die je goed kent. Gewoon om weer te wennen aan adembeheersing en ritme. Met een beetje geduld en oefenen leer je ook om te wachten met antwoord te geven totdat je weet wat je wilt zeggen en daarna ook het geduld te hebben om dat rustig en ritmisch te zeggen zonder dat je het eruit spurt om er maar van af te zijn, of vastloopt halverwege omdat je gedachten niet synchroon lopen met de woorden die je wilt uitspreken.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
en als je je antwoorden een tijdje heel kort houd en eigenlijk niet echt uitweid over wat het dan is wat je wil doen.

dus meer, ' ja leuk!' / 'liever niet' als reacties op voorstellen, of 'ff kijken ok' als je moet denken erover

of 'toffe outfit' (ipv ik vind dat je een heel leuk jurkje aan hebt dat zo goed staat bij de kleur van je ogen etc)

lijkt misschien niet heel gezellig zo kortaf maar als je er blij bij kijkt maakt dat veel goed, en mensen praten graag dus als de verhouding luisteren bij jou bovengemiddeld is word je daar ook niet minder populair van...
Lorem Ipsum
Hoe gaat het met zingen? Heb je er dan ook last van?

Zo nee, misschien kun je je zinnen wat 'zangeriger', wat melodieuzer maken? (Zolang het niet debiel klinkt natuurlijk)
Het klinkt misschien raar, maar heb je al geprobeert te zingen? Dan bedoel ik zingen voor de spiegel of samen met een vriendin. Misschien helpt het! Ten slot wil ik zeggen dat ik het naar voor je vindt. Ik hoop maar dat je weer zoals de oude wordt!
quote:jaw schreef op 03 augustus 2016 @ 16:55:

Zenuwen. En dat helpt niet als je zenuwachtig bent dat je misschien wel stottert waardoor je dus weer stottert.

De logopedist zal je ooit vroeger wel geleerd hebben om je gedachten en ademhaling onder controle te krijgen en te houden, waarbij je bewust de woorden vormt die je in je gedachten klaar hebt staan, op een voorgeschreven snelheid en ritme. Zenuwen, dus ook onzekerheid, maakt dat mensen dingen gaan afraffelen met dus stotteren als gevolg.

Tijd om voor jezelf te gaan zingen wanneer je alleen bent. Nederlandstalige liederen die je goed kent. Gewoon om weer te wennen aan adembeheersing en ritme. Met een beetje geduld en oefenen leer je ook om te wachten met antwoord te geven totdat je weet wat je wilt zeggen en daarna ook het geduld te hebben om dat rustig en ritmisch te zeggen zonder dat je het eruit spurt om er maar van af te zijn, of vastloopt halverwege omdat je gedachten niet synchroon lopen met de woorden die je wilt uitspreken.Ja klopt! Zoiets heb ik wel geleerd ja en vooral expres te stotteren om ervan bewust te zijn dat het gebeurd en dergelijke. Zingen heb ik niet geprobeerd eigenlijk. Ik heb geen zangstem haha of op zangles gezeten maar aangezien dir vaak genoemd wordt hier ga ik dat eens lriberen.
Mijn lief heeft tot z'n 30e heel hevig gestotterd en is er inmiddels sinds 2,5 jaar vanaf. Als je contact met hem wil, dan mag je me je mail-adres wel even prive sturen. Hij coacht inmiddels ook andere mensen, dus hij wil je graag helpen/adviseren als je daar behoefte aan hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven