Gezondheid alle pijlers

Migraine met aura, tips?

06-08-2016 21:29 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pff, word er zo moe van.

Dit is nou al de derde keer in 4 dagen dat ik migraine met aura heb.

Het aura bestaat uit een wazige vlek dat na ongeveer een half uur de helft van mijn gezichtsveld heeft ingenomen. Na een uur trekt dit langzaam weg. Vrij kort daarna begin ik problemen te krijgen net zinsopbouw. Teksten lezen worden moeilijker, ik zie de woorden wel maar kan zeg maar niet linken wat er bedoeld word. Ook spellen gaat na een minuut of 20 niet meer. Deze fase houd ook minstens een uur aan. Maar zeker tot 2 uur erna heb ik nog wel moeite met een juiste zinsopbouw en dergelijke. ( moeilijk uit te leggen ) Heel vervelend allemaal. :( Daarna begint de hoofdpijnfase, die houd gemiddeld 8 tot 12 uur aan.

Ik ben ondertussen 7 maanden zwanger en heb dit niet voor me zwangerschap gehad. Sinds ik zwanger ben ca. een keer per 6/8 weken, maar nu al 3x in 4 dagen en weet me er eigenlijk geen raad mee op dit moment.

Mijn vraag is dan ook of er iemand tips heeft hoe ik het misschien kan voorkomen of als ik het voel opkomen of ik er dan wat tegen kan doen? Ik heb geen idee wat het triggered.

De baby doet het trouwens goed, gisteren op de echo was hij in orde, en donderdag zie ik de verloskundige waar ik het ook ga voorleggen.
Nothing worth having ever comes easy
Jeetje wat ontzettend vervelend, maar fijn dat het goed gaat met de baby. Wat zegt de huisarts?
Ik herken dit wel een beetje van mijn eigen zwangerschap, had ervoor met grote regelmaat migraine aanvallen, altijd met aura, tot 36 wkn zwanger geen last gehad en toen in een keer aura's en migraine acthtige hoofdpijn. Mijn bloeddruk bleek ontzettend hoog te zijn en ik had pre-eclampsie. Mischien vragen aan je vk of ze je bloeddruk extra kunnen checken en mischien op eiwit in de urine kunnen controleren? Wel heel vervelend voor je, sterkte!!
Voorkomen weet ik niet, maar wat mij goed hielp om zo snel mogelijk onder de douche te stappen en de straal flink op mijn nek te laten kletteren. Maar ja die mogelijkheid heb je niet altijd.

Sterkte.
Bespreek dit eens met je huisarts.

Ik herken dit ook maar ik heb dan caleidoscoop-achtige figuurtjes in mijn gezichtsveld. Die bewegen naar rechts mijn gezichtsveld uit. Daarna een zeer korte hoofdpijn (van ettelijke seconden) of niets. Ik heb geen tijdelijke storing zoals jij die omschrijft.

Dit heb ik ongeveer 3 keer gehad in een paar jaar tijd. Mijn huisarts noemde dat migraine met aura.
World of Warcraft: Legion
quote:Roosjediedeldoosje schreef op 06 augustus 2016 @ 21:44:

Jeetje wat ontzettend vervelend, maar fijn dat het goed gaat met de baby. Wat zegt de huisarts?Die zegt dat ik maar parecetemol in moet nemen. Ja meer mag ik natuurlijk ook niet.
quote:K84 schreef op 06 augustus 2016 @ 21:45:

Ik herken dit wel een beetje van mijn eigen zwangerschap, had ervoor met grote regelmaat migraine aanvallen, altijd met aura, tot 36 wkn zwanger geen last gehad en toen in een keer aura's en migraine acthtige hoofdpijn. Mijn bloeddruk bleek ontzettend hoog te zijn en ik had pre-eclampsie. Mischien vragen aan je vk of ze je bloeddruk extra kunnen checken en mischien op eiwit in de urine kunnen controleren? Wel heel vervelend voor je, sterkte!!Ga ik zeker vragen dan, bedankt voor de tip ! Rond 20 weken is mijn bloeddruk ook wel wat hoog geweest maar is weer normaal geworden. Is gisteren verder ook niet in het ziekenhuis gechecked, me bloeddruk enzo.
Heel vervelend inderdaad. Ik heb zelf een aantal jaren last gehad van migraine met aura en de andere symptomen die je beschrijft. Tegenwoordig neem ik een kop koffie zodra ik de vlekken van de aura denk te zien (dat schijnt te helpen ivm verwijden/vernauwen van de bloedvaten in de hersenen tijdens een migraine aanval en het effect dat caffeine daarop heeft), ik weet niet zeker of het echt helpt omdat de laatste echte aanval inmiddels al bijna 3 jaar geleden is en ik voorafgaand aan de laatste al veel minder vaak aanvallen had.

Verder misschien ook even met de huusarts bespreken of je iets specifieks tegen migraine kunt krijgen dat je ook tijdens de zwangerschap kunt gebruiken?
Paracetamol helpt bij mij niet bij migraine. Wat je zou kunnen proberen is een stift te kopen speciaal hiervoor, ik heb die jaren geleden bij De Tuinen of Erica gekocht. Daar zit een vloeistof in die ruikt naar mint/menthol, is transparant. Het idee is dat je aders er meer door open gaan staan, betere bloedtoevoer. Lijkt me de moeite er eens naar te vragen en het te proberen.
quote:Justlikesnow schreef op 06 augustus 2016 @ 21:47:

[...]

Die zegt dat ik maar parecetemol in moet nemen. Ja meer mag ik natuurlijk ook niet.Onzin, vraag een verwijzing voor een neuroloog.
quote:vlinder021 schreef op 06 augustus 2016 @ 21:54:

Paracetamol helpt bij mij niet bij migraine. Wat je zou kunnen proberen is een stift te kopen speciaal hiervoor, ik heb die jaren geleden bij De Tuinen of Erica gekocht. Daar zit een vloeistof in die ruikt naar mint/menthol, is transparant. Het idee is dat je aders er meer door open gaan staan, betere bloedtoevoer. Lijkt me de moeite er eens naar te vragen en het te proberen.Zal ik maandag eens naar kijken dan! Wie weet helpt het
Ik wilde Imigran typen,maar dat mag je ongetwijfeld niet tijdens zwangerschap. Migraine heeft inderdaad te maken met het uitzetten van bloedvaten. Bij mij helpt soms om ijs (zak diepvrieserwtjes of koelelement) in mijn nek te leggen. Of wisseldouches, en dan met name hoofd, nek en schouders. Dus echt goed warm afwisselen met ijskoud water. Of een ijsje eten en dat goed tegen je gehemelte laten smelten in je mond.

Sterkte!
quote:nachtvlinder1977 schreef op 06 augustus 2016 @ 21:57:

[...]

Onzin, vraag een verwijzing voor een neuroloog.Wil hij pas na de zwangerschap doen, " want eerder kan die toch niks"
quote:1001nacht schreef op 06 augustus 2016 @ 21:58:

Ik wilde Imigran typen,maar dat mag je ongetwijfeld niet tijdens zwangerschap. Migraine heeft inderdaad te maken met het uitzetten van bloedvaten. Bij mij helpt soms om ijs (zak diepvrieserwtjes of koelelement) in mijn nek te leggen. Of wisseldouches, en dan met name hoofd, nek en schouders. Dus echt goed warm afwisselen met ijskoud water. Of een ijsje eten en dat goed tegen je gehemelte laten smelten in je mond.

Sterkte!

Imigran mag niet nee :( mijn moeder is ook een migraine patient maarhet ishaar streng verboden mij even een pilletje te geven. Doen we dus ook maar niet ..

Zal het eens proberen met die wisseldouches! Alleen warme douche in me nek werkt niet, afwisseling nog niet geprobeerd !
quote:Justlikesnow schreef op 06 augustus 2016 @ 21:59:

[...]

Wil hij pas na de zwangerschap doen, " want eerder kan die toch niks" Is niet waar weet ik uit ervaring. Liever geven ze niks, maar ik kreeg in het derde trimester wekelijks aanvallen van 4 dagen. Zodoende kreeg ik wel triptanen.
Oh wat ellendig. Ik herken 't ook.

Ik ben bang dat je 't uit moet zingen, medicijnen mogen waarschijnlijk niet als je zwanger bent, buiten paracetamol dan.

Ga in een donkere kamer liggen als je 'n aanval aan voelt komen en probeer te slapen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Wat mij ook hielp in mijn laatste zwangerschap was het slikken van metoprolol. Dit heeft de neuroloog voorgeschreven om het aantal aanvallen en de duur te verminderen.
quote:nachtvlinder1977 schreef op 06 augustus 2016 @ 22:05:

[...]

Is niet waar weet ik uit ervaring. Liever geven ze niks, maar ik kreeg in het derde trimester wekelijks aanvallen van 4 dagen. Zodoende kreeg ik wel triptanen.Toch maar weer op hoge poten naar de huisarts dan. Hopelijk wil die een verwijzing maken.
Ik zou voor de zekerheid je bloeddruk laten meten en laten controleren of er eiwit in je urine zit om dezelfde reden als K84. Mogelijk is het gewoon migraine, maar het kan ook een symptoom van zwangerschapsvergiftiging zijn.

Beterschap uiteraard en Suc6!
eve88 wijzigde dit bericht op 06-08-2016 22:29
Reden: Te snel gedrukt
% gewijzigd
quote:K84 schreef op 06 augustus 2016 @ 21:45:

Ik herken dit wel een beetje van mijn eigen zwangerschap, had ervoor met grote regelmaat migraine aanvallen, altijd met aura, tot 36 wkn zwanger geen last gehad en toen in een keer aura's en migraine acthtige hoofdpijn. Mijn bloeddruk bleek ontzettend hoog te zijn en ik had pre-eclampsie. Mischien vragen aan je vk of ze je bloeddruk extra kunnen checken en mischien op eiwit in de urine kunnen controleren? Wel heel vervelend voor je, sterkte!!

TO, terug naar de huisarts. Bloeddruk laten opnemen.
Als je dit voor je zwangerschap niet had dan zou ik dit toch erg serieus nemen.
quote:eve88 schreef op 06 augustus 2016 @ 22:26:

Ik zou voor de zekerheid je bloeddruk laten meten en laten controleren of er eiwit in je urine zit om dezelfde reden als K84. Mogelijk is het gewoon migraine, maar het kan ook een symptoom van zwangerschapsvergiftiging zijn.

Beterschap uiteraard en Suc6!Dit dus. Kun je vroedvrouw anders bellen?
Ik had het af en toe maar nooit zo vaak.

Toen plots een periode héél veel last : 1 x naar osteopaat en toen was die erge periode over

Verder ook geen maaltijden overslaan en genoeg drinken!
Denken jullie dat het tot maandag kan wachten met de verloskundige bellen? Ik heb ook een kennis die eventueel morgen even mijn bloeddruk kan komen opnemen. Aan te raden?
Ik gok op hormonale migraine.... weinig aan te doen helaas. Hopelijk stopt het na je zwangerschap weer.

Neem rust en probeer de parcetamol zo snel mogelijk na dat je denkt dat er een aanval aankomt te nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven