Werk & Studie alle pijlers

Tips voor het vinden van werk

11-08-2016 12:28 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 25 jaar en krijg in september mijn diploma voor de HBO opleiding 'Maatschappelijk Werk en Dienstverlening'.

Ik krijg deze maand voor de laatste keer mijn studiefinanciering. Ik heb daarnaast een kleine bijbaan voor circa 8 uur per week. Omdat ik nogal oud ben voor deze bijbaan willen ze me eigenlijk niet meer uren geven.

Ik heb tot nu toe al één sollicitatie gehad. Dit was met een organisatie waarvan ik de vacature kreeg doorgeschoven van een vriendin. Van de 24 gegadigden zat ik bij de top 4. Helaas ben ik het toch niet geworden wegens te weinig ervaring... -O-

Nu zoek ik tips over hoe ik nu verder moet (ik vermoed dat hier mensen zijn die vaker in dit schuitje hebben gezeten). Wat zijn nu slimme stappen om te ondernemen?

Zal ik me gaan inschrijven bij een uitzendbureau? Aanmelden bij het UWV omdat ik straks geen recht meer heb op studiefinanciering? Me inschrijven bij vacature websites? Welke vacature websites raden jullie tevens aan?

Ik hoop dat jullie me goede tips kunnen geven. Ik zoek btw werk in de regio Betuwe. Het liefste werk ik bij een gemeente als schuldhulpverlener of bij het algemeen maatschappelijk werk. Helaas liggen hier de banen niet voor het oprapen. Vanuit mijn stages heb ik ervaring met: maatschappelijk werk, begeleid wonen ggz patiënten, vluchtelingen.
Vacatures lokale COA? En inderdaad, overal inschrijven. Zorg ervoor dat anderen voor je aan het werk gaan en meedenken.
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Profiel aanmaken op LinkedIn?

Zoveel mogelijk iedereen laten weten dat je een baan zoekt.

Indeed.nl?

Nationalevacaturbank.nl?

Aanmelden bij uitzendbureaus.
Carpe diem
Waarom heb je al de opties die je zelf al noemt niet reeds uitgevoerd? En dan allemaal. Niet of of maar en en.
Je hebt in ieder geval geen recht op een WW_uitkering omdat je stufi afloopt. Bijstand in principe wel.

Maar goed. Inschrijven bij een aantal uitzendbureaus zou ik zeker doen. Kijk even op hun sites of ze een flexpool voor de zorg hebben, dan kun je als invaller aan de slag bij zorg- en welzijnsinstellingen.

Verder open sollicitaties sturen naar instellingen. Constant blijven zoeken naar vacatures bij deze instellingen ook.

En social media in de gaten houden. Ik heb mijn huidige baan gevonden omdat iemand een vacature op fb deelde.
Wat thee zegt!
quote:thee schreef op 11 augustus 2016 @ 12:34:

Waarom heb je al de opties die je zelf al noemt niet reeds uitgevoerd? En dan allemaal. Niet of of maar en en.

Ik heb net pas al mijn opdrachten ingeleverd. Dat heeft enorm veel tijd gekost. Daarna ging ik op vakantie en ik wou niet dat organisaties mij zouden proberen te bellen terwijl ik niet te bereiken zou zijn.

Natuurlijk weet ik dat dit allemaal smoesjes zijn en dat ik nu keihard aan de slag moet om werk te gaan vinden... Ik vind het alleen best eng. Ik heb het nog nooit gedaan. Ik heb wel voor stages gesolliciteerd maar dat voelde heel anders.

Ik zoek nu dus mede een hart onder de riem en advies van mensen met meer ervaring op dit gebied.
Vacaturewebsites hebben trouwens nooit wat voor me gedaan. Ik heb me ingeschreven bij een aantal toen ik WW kreeg en kreeg heel soms een mailtje met vacatures (die allemaal ruim buiten mijn aangegeven actieradius lagen).

Toen ik eenmaal weer werk had, vergat ik de sites ook gauw. En toen kreeg ik bijna een jaar later weer eens een mailtje met passende vacatures....als lasser. (ik ben begeleider gehandicaptenzorg)
quote:flexiia schreef op 11 augustus 2016 @ 12:38:

[...]

Ik heb net pas al mijn opdrachten ingeleverd. Dat heeft enorm veel tijd gekost. Daarna ging ik op vakantie en ik wou niet dat organisaties mij zouden proberen te bellen terwijl ik niet te bereiken zou zijn.

Natuurlijk weet ik dat dit allemaal smoesjes zijn en dat ik nu keihard aan de slag moet om werk te gaan vinden... Ik vind het alleen best eng. Ik heb het nog nooit gedaan. Ik heb wel voor stages gesolliciteerd maar dat voelde heel anders.

Ik zoek nu dus mede een hart onder de riem en advies van mensen met meer ervaring op dit gebied.Goede stages gehad? Neem eens contact met ze op om te melden dat je afgestudeerd en beschikbaar bent.
quote:Starshine-2 schreef op 11 augustus 2016 @ 12:39:

[...]

Goede stages gehad? Neem eens contact met ze op om te melden dat je afgestudeerd en beschikbaar bent.Ja, dat wilde ik ook net zeggen! Ik heb al m'n banen aan dergelijke via-via-contacten te danken.
Hoi,

Zelf ben ik 3x aan een baan gekomen, door gewoon langs te gaan om mijn gezicht te laten zien.

Vragen, of het mogelijk is, om eerst eens mee te lopen (als dat kan in jouw functie) voordat je een sollicitatiebrief schrijft, zodat je kunt zien of het werk is wat je ervan had verwacht, en zodat zij jou ook meteen zien.

Dus ik bedoel, dat je dat ook benoemt, eerst meelopen voordat je een brief stuurt.

En als ze geen vacatures hebben, kennen ze jou toch maar mooi en weten ze dat je pit hebt.

Ik weet niet of dit iets is wat bij jou past, maar wat je ook doet, succes!
quote:nienke_g schreef op 11 augustus 2016 @ 12:43:

[...]

Ja, dat wilde ik ook net zeggen! Ik heb al m'n banen aan dergelijke via-via-contacten te danken.Via netwerken heb je de meeste kans om aan het werk te komen. Dus neem contact op met je stagebedrijven. Als je daar niet terecht kunt, hebben zij misschien wel contact met andere instellingen en kun je daar een oriënterend gesprek voeren. Als je vraagt om een oriënterend gesprek, omdat je je wilt oriënteren net na je opleiding, zijn mensen vaak bereid om tijd voor je te maken. Die gesprekken zijn leuk, geven veel inzicht in wat je wel en niet leuk vindt en je maakt jezelf bekend.
Heb je geen stage gelopen en een afstudeer opdracht gedaan bij een bedrijf? Vaak is er ook wel een optie dat je daar kunt blijven na je afstuderen. Heb je in die periode aan je netwerk gewerkt? Collega's aan je linkedin toegevoegd, relevante bijeenkomsten bezocht, genetwerkt? Daar leg je vaak de basis. Zn 70% van de vacatures wordt via via ingevuld, dus dat netwerk heb je gewoon keihard nodig.
Netwerken, netwerken en nog eens netwerken.

En onderschat zeker de kracht van linkedin niet.

En aan het werk gaan bij oud stage/afstudeer plekken is ook vrij gangbaar.
“I would like to see anyone, prophet, king or God, convince a thousand cats to do the same thing at the same time.”
Je bent al 25, heb je lang over je studie gedaan? In dat geval heb je vast veel oud-studiegenoten die al ergens werken, neem contact met hen op en vraag of zij wellicht wat voor je weten.

Je netwerk is echt het meest belangrijk, is je bijbaan in je studierichting? Vraag daar dan ook rond! En maak snel een goed LinkedIn profiel aan, connect met iedereen die je kent en zet er duidelijk op dat je op zoek bent (en naar wat, maak het specifiek, vertel waar je goed in bent en wat je meerwaarde is). LinkedIn Jobs werkt (voor mij in elk geval) veel beter dan een vacaturesite, zorg ervoor dat je de mailtjes krijgt en zelf regelmatig even checkt.

Ik ben momenteel zelf op zoek naar werk omdat ik toe ben aan iets anders maar heb nog nooit ' koud' gesolliciteerd, dit wordt mijn 6e baan (ik ben 35) en ik kom altijd via via binnen, een oud-collega, een klant van vroeger etc.

Bedenk waar je wil werken en waarom, zoek uit of je iemand kent daar (eventueel via via) en vraag of je een keer langs mag komen om mee te kijken.
bij Indeed.nl kun je dagelijks emails krijgen door in te vullen welke vacatures je leuk vindt. Bijvoorbeeld maatschappelijk werk/ ggz/ woonbegeleiding/ vluchtelingen.
- licht je oude stage-instellingen in dat je afgestudeerd bent, wellicht kun je daar aan de slag of weten ze nog iets

- vraag op Social media of je bekenden iets weten en hun oren/ogen open houden

- maak een profiel aan op LinkedIn

- ga langs uitzendbureaus

- zoek op vacaturesites

- voor nu genoegen nemen met iets wat niet je droombaan is, maar wel geld oplevert
Linked-in gebruiken. Daar ook lid worden van relevante mwd groepen.

Duidelijk als titel bij je profiel zetten dat je op zoek bent naar een baan.

Ondertussen vrijwilligerswerk doen, bv. bij vluchtelingenwerk, zodat je ervaring op blijft doen. Kan vast al met een dag in de week.

Docenten van je opleiding vragen of ze jou vacatures willen doorsturen. Vraag aan je slb-er of mentor of je hem/haar als referent mag opgeven of dat hij/zij een recommendation op LinkedIn wil schrijven.

Open sollicitaties versturen. Verder kijken dan alleen jouw regio.

Veel succes!
quote:flexiia schreef op 11 augustus 2016 @ 12:38:

[...]

Mobiele telefoon, email, whatsapp?
Sociaal werk is vooral veel initiatief nemen en geluk een beetje afdwingen. Open sollicitaties hebben bij enkele collega's van mij tot een goede baan geleid (vacatures worden niet extern uitgezet, maar opgevuld met hetgeen ze in portefuille hebben). Ik heb zelf ook een tijdje open sollicitaties gestuurd en na ongeveer 6 maanden begon dit echt wat op te leveren (er werd contact met mij gezocht in plaats van andersom). Verder inderdaad goed gebruik maken van Linked-In en vacaturesites in de gaten houden.

Ik ben geen fan van uitzendbureaus. Je komt vaak niet op de plek terecht waar je wilt werken (de echt leuke bedrijven kiezen hun eigen medewerkers...) en het is allemaal zo tijdelijk.
Zorg voor een goed cv... Heb je iemand in je omgeving die ervaring heeft met het maken (en beoordelen) van cv's? Ga dan sparren en zorg voor een ijzersterk cv. Op je cv moet heel sterk naar voren komen waarin jij uitblinkt. Als starter op de arbeidsmarkt is dat niet makkelijk. Maar ken je vanuit jouw stages voorbeelden waarin jij uitblinkt? Ga dat uitvergroten in je cv.

Tips? Kijk eens op Twitter bij Fiona Stoop of Aaltje Vincent. Of kijk op de site sollicitatielab.nl

In het oosten van het land zijn wat vacaturesites die zich richten op de zorg, daar is alles verzameld bijv: zorgselect.nl.

Zo zijn er vast veel meer initiatieven te vinden.

Al eerder hierboven genoemd: ga netwerken! Dat is echt DE manier om aan werk te komen. 70 - 80% van de vacatures wordt via netwerken opgevuld.... Bij netwerken is het wel heel erg belangrijk dat jij goed weet wat je te bieden hebt en dat je weet wat je wilt. Dt maakt het voor jouw netwerk weer makkelijker om met je mee te denken. Dus denk daar goed over na. Zorg dat je een soort pitch paraat hebt als mensen vragen wat je zoekt en wat jij kan! En dan: pak je kans! :-)

Heel veel succes in jouw zoektocht!
Be happy... It drives people crazy :-)
quote:Klavertje88 schreef op 12 augustus 2016 @ 11:51:

Ik ben geen fan van uitzendbureaus. Je komt vaak niet op de plek terecht waar je wilt werken (de echt leuke bedrijven kiezen hun eigen medewerkers...) en het is allemaal zo tijdelijk.

Nee, maar je hebt wel werk. Je ziet in korte tijd veel verschillende bedrijven en werkplekken. Je weet na een tijdje veel beter wat je wel en niet wil. Je kan met volle overtuiging zeggen dat je flexibel bent (of juist niet )

Ik heb in 6 maanden flexwerken meer geleerd en gezien dan in 6 jaar voor een werkgever.
Naast het genoemde netwerken, LinkedIn etc. Zet je cv op monsterboard! Ik ben ook net afgestudeerd en op die manier een baan gevonden. Wel benaderd door en in dienst bij het uitzendbureau, maar we zijn starters. En niet al te veel eisen, zeker mwd is best lastig om het moment heb ik begrepen.. Maar als je echt wil lukt het je! Overigens heb ik mijn sollicitatie op vakantie gedaan via Skype, dus zou zeker al wat lijntjes uitzetten ook vóór je vakantie! Succes :-)
quote:Klavertje88 schreef op 12 augustus 2016 @ 11:51:

Sociaal werk is vooral veel initiatief nemen en geluk een beetje afdwingen. Open sollicitaties hebben bij enkele collega's van mij tot een goede baan geleid (vacatures worden niet extern uitgezet, maar opgevuld met hetgeen ze in portefuille hebben). Ik heb zelf ook een tijdje open sollicitaties gestuurd en na ongeveer 6 maanden begon dit echt wat op te leveren (er werd contact met mij gezocht in plaats van andersom). Verder inderdaad goed gebruik maken van Linked-In en vacaturesites in de gaten houden.

Ik ben geen fan van uitzendbureaus. Je komt vaak niet op de plek terecht waar je wilt werken (de echt leuke bedrijven kiezen hun eigen medewerkers...) en het is allemaal zo tijdelijk.Tegenwoordig worden uitzendbureaus ook ingezet om personeel te werven voor bedrijven en leidt dat tot gewone (lange) dienstverbanden. Naast de ouderwetse uitzendfunctie (waarbij je overal kan worden ingezet) is dat een andere dienst die uitzendbureaus aanbieden.
Vooral in jouw branche is het ''via via'' het meest effectief. Neem contact op met je oude stageplaats, oud-studiegenoten, Linkedin. In mijn omgeving zijn veel mensen met een soortgelijke studie aan de slag gekomen door middel van een werkervaringsplek. Even doorbijten omdat je dan geen inkomen hebt (en je een bijbaan ernaast moet hebben), maar als je geschikt bent heb je meteen een baan op niveau + goed inkomen!

Groepswerk is momenteel erg gemakkelijk om aan de slag te kunnen, doordat er grote tekorten zijn. Maar dit moet natuurlijk wel bij je passen ;).

En ja, je moet er zelf dus echt achteraan!

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven