Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Asterix en Obelix kenden ook 7 wegen om naar Rome te komen.

Basilicum zit bij mij in quarantaine vanwege de bladluizen. Die zijn er dol op.

Ik ga dus ook bananen kopen, want dat is mest en de bladluizen zouden het niet lekker vinden. Ik weet niet of het een Belgische grap is. De knoflook is aan het dood gaan. Ik heb een paar potten in de zon gehad waar ze ook in zaten of toch te weinig vocht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Steampunkcat88 schreef op 11 augustus 2016 @ 15:02:

[afbeelding]

Moeten jullie zien hoe hard de wingerd groeit! Stom toeval dat meneer janssen in het raam zit Aah, roodkapje!
quote:Steampunkcat88 schreef op 11 augustus 2016 @ 15:02:

[afbeelding]

Moeten jullie zien hoe hard de wingerd groeit! Stom toeval dat meneer janssen in het raam zit Hey, gaat je wingerd bloeien? Of zit er een pasdiebloem doorheen gemengd?
Wat een leuke foto Steampunk, en wat een leukerd is meneer Janssen! (en dan ben ik niet eens een kattenfan)
Prachtige foto Steam (beetje urbex zelfs!). Als ik niet beter zou weten zou ik denken dat je in het buitenland woont. Het is net een romantische Toscaanse tuin zo. En dat raam, in één woord schitterend!
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
In tuin van tijdelijk huis staan hortensias, met van die enorme witte bloemen. Prachtig, maar na een regenbui liggen ze plat. Die komen dus niet in tuin bij nieuwe huis! De ouderwetse hortensia met kleinere bloemen vind ik wel heel mooi en gaat niet liggen...
Weten jullie nog een leuke struik/heester die 2tot 3 meter hoog wordt maar niet al te breed is? Een hibiscus zou perfect zijn ware het niet dat iedereen hier in de straat er een in zn tuin heeft, en ik dwangmatig origineel wil zijn. Vlinderstruik is me net te breed, heb maar een klein voortuintje als je de fietsenberging en de klikoverzameling er vanaf trekt.
De campsis is een leuke. Wel oranje-rood of gele bloemen (geen idee wat je wilt).

Ik zag hem laatst als struik, vrienden hebben hem als klimmer. Ik heb twee stengels gekregen, benieuwd of ze in mijn tuin aangaan. Wel af en toe snoeien, anders wordt ie een beetje groter dan die drie meter. Of breder.

De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Een lavatera? Lijkt wel wat op een hibiscus.
Ik vind hier dingen van.
Of een magnolia (de stellata-wit of de susan-paars) worden ongeveer als de hibiscus.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
En ik heb hier nog een weigela. Die is qua breedte ook wel vergelijkbaar, hoogte weet ik niet, ik snoei gewoon álles op anderhalve meter hoogte. Maar de bijen vinden hem wel de moeite waard. Bloeit hier van mei/juni tot ... nu ergens, heeft langzaamaan steeds minder bloemen.

Of een boerenjasmijn!
Ik vind hier dingen van.
quote:MissMartine schreef op 11 augustus 2016 @ 18:39:

[...]

Hey, gaat je wingerd bloeien? Of zit er een pasdiebloem doorheen gemengd?Die bloeit al lang, maar de bloei is kleine frutjes die je nauwelijks ziet en geen kleur of geur hebben. Er zit door de wingert kamperfoelie, clematis, morgenschoon en op dit stukje inderdaad passiebloem doorheen gevlochten.
quote:Calamitycat schreef op 11 augustus 2016 @ 20:03:

Prachtige foto Steam (beetje urbex zelfs!). Als ik niet beter zou weten zou ik denken dat je in het buitenland woont. Het is net een romantische Toscaanse tuin zo. En dat raam, in één woord schitterend! Je moet wat als je in een krot woont .
Dank jullie wel! Goeie tips, allemaal waar ik nog nooit van gehoord had!

Jasmijn was ik sowieso van plan als klimmer, misschien als struik ook geschikt! Zelf had ik nog de camelia bedacht, mooie bloemen in februari!
quote:Steampunkcat88 schreef op 12 augustus 2016 @ 18:16:

[...]

Je moet wat als je in een krot woont . Maar wél een mooi en romantisch krot!
Dierproeven.
Al aan de zwarte vlier gedacht MissMartine? Wordt als volwassen struik wel zo'n vier meter hoog maar is heel makkelijk en goed te snoeien dus in toom te houden.

En nu hoor ik jullie denken, heb je haaaaar weer met haar zwarte vlier
Dierproeven.
quote:Calamitycat schreef op 12 augustus 2016 @ 23:45:

Al aan de zwarte vlier gedacht MissMartine? Wordt als volwassen struik wel zo'n vier meter hoog maar is heel makkelijk en goed te snoeien dus in toom te houden.

En nu hoor ik jullie denken, heb je haaaaar weer met haar zwarte vlier

Heb je haaaaar weer met haar zwarte vlier!

Ook mooi, maar als ie niet bloeit vind ik hem wel erg donker. Terwijl het juist een donker hoekje moet opfleuren.
Wat leuk dit topic! Ik haat tegeltuinen en ik ben gek op groen! Zelf een kleine tuin van 40 m2, maar toch genoeg plek om lekker te tuinieren. Ik wil aan de voorkant nog iets tegen de muur laten opgroeien. Ik woon in een nieuwbouwwijk en het is hier helaas nogal kaal qua groen. Hebben jullie ideeën wat mooi kan zijn? Ik dacht aan wilde wingerd. Dat is toch een klimplant? En kan die ook in de schaduw?
Zorg dat het niet in de muur zelf gaat groeien. Ik ken een gezin dat een hele klimop van een muur af moest halen na er tig jaren gewoond te hebben. Het verstikt en er komen veel beestje in. Ik ging er een keer op visite en had mijn fiets te dichtbij dat ding gezet. Ik werd meteen weg gestuurd omdat er tros van de beestjes aan mijn kleren was blijven hangen.

EDIT: Wat een verschil een stokje en twee binders aan een plant kunnen maken. Die blijft nu wel overeind en waait niet meer om.
quote:appelientjex schreef op 13 augustus 2016 @ 11:44:

Wat leuk dit topic! Ik haat tegeltuinen en ik ben gek op groen! Zelf een kleine tuin van 40 m2, maar toch genoeg plek om lekker te tuinieren. Ik wil aan de voorkant nog iets tegen de muur laten opgroeien. Ik woon in een nieuwbouwwijk en het is hier helaas nogal kaal qua groen. Hebben jullie ideeën wat mooi kan zijn? Ik dacht aan wilde wingerd. Dat is toch een klimplant? En kan die ook in de schaduw?

Hoi, welkom in dit topic!

Ik weet niet precies welke klimplanten het goed doen in de schaduw. Een roos en een passiebloem denk ik niet. Een clematis wordt ook bosrank genoemd, dus die waarschijnlijk wel. Maar wat voor klimplant wil je? Groenblijvend? Of vooral veel bloemen? Of vooral veel bedekkend? Een kamperfoelie is bijvoorbeeld vrij iel terwijl een wingerd echt een dik pak kan worden. Daar zie je geen muur meer doorheen.
quote:appelientjex schreef op 13 augustus 2016 @ 11:44:

Wat leuk dit topic! Ik haat tegeltuinen en ik ben gek op groen! Zelf een kleine tuin van 40 m2, maar toch genoeg plek om lekker te tuinieren. Ik wil aan de voorkant nog iets tegen de muur laten opgroeien. Ik woon in een nieuwbouwwijk en het is hier helaas nogal kaal qua groen. Hebben jullie ideeën wat mooi kan zijn? Ik dacht aan wilde wingerd. Dat is toch een klimplant? En kan die ook in de schaduw?Een klimhortensia kan ook in de schaduw, wel een klimrekje tegen je muur bevestigen, dan heeft hij houvast.
Appel, wingert kan prima in de schaduw.

Het vormt ook niet zo'n dikke laag op je muren, dus minder beestjes ook.
Ik heb ook wat nieuwe planten. Momenteel ga ik door een hoop gezeik privé, loep maar als je wil, en vriend heeft me net een paar uur alleen gelaten in een heel groot tuincentrum. Hij kent me goed

De schade valt nog mee, een perzikboom, een monnikskap, een ridderspoor in een bijzondere blauwe kleur, een valeriaan en nog wat spul.

De perzikboom is niet heel groot, maar ruikt heerlijk omdat hij al vol hangt met perziken.
Even geloept en voor hier off-topic, maar je doet er het verstandigst aan om je zus gewoon haar eigen stomme, onverstandige maar volwassen beslissingen te laten nemen.

Ik ben de randjes van het gras maar weer eens aan het doen. Het zonnetje schijnt en ik kom zo op een punt waar schaduw is en aan mijn vel te zien is dat maar goed ook. En jawel, braaf ingesmeerd met factor 30 maar het zonnetje is pittig.

En het allerliefst zou ik middenin het grasveld nog één of twee grote stukken tuin maken, zodat het gras in feite een soort paadje wordt. Maar ik moet mijn halve trouwboek nog overtuigen en die ziet de rekening al slinken .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven