Napraattopic 64

29-07-2016 17:13 3040 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:shisha schreef op 16 augustus 2016 @ 00:03:

Ik vind het dan eigenlijk ook best barbaars dat je dan jezelf maar voor een trein moet gooien of zoiets. Dat je dan meteen zo'n gewelddadige dood hebt, als je het als betrekkelijk jong mens niet meer ziet zitten. Dat je dan zo ver moet gaan zegt wel veel over de lijdensweg.

De meesten willen hier liever hun ogen voor sluiten, omdat er zo weinig aan te doen is, denk ik.

Dat is idd ook barbaars..

Euthanasie zou wat mij betreft ook beschikbaar moeten zijn voor mensen die echt uitzichtloos psychisch lijden..
quote:YellowDiamond schreef op 15 augustus 2016 @ 23:59:

[...]

Nee de eerste keer misschien niet en oké de 2e keer misschien ook niet maar als die doodswens er echt is dan lukt het uiteindelijk echt wel..Sommigen lukt het na poging tien pas. En dan niets schreeuw om aandacht maar serieuze pogingen. Soms hebben ze gewoon de juiste kennis of middelen niet of gewoon pech. Iemand komt binnen, het touw breekt, stroom valt uit, ze zijn opgenomen en hebben 24 uurs bewaking etc. En soms zitten er maanden of jaren tussen pogingen terwijl ze echt lijden. En het enige waar ze aan denken is het plannen van hun poging. Bij opname zie je dit vaak, 24 uur per dag is er iemand bij ze en de drie seconden niet en ze doen een poging. Uiteindelijk lukt het vaak ja, maar dan hebben ze wel maanden of soms jaren langer moeten lijden, omdat wij zonnodig over hun leven willen bepalen, want ieder leven is waardevol..
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
quote:YellowDiamond schreef op 16 augustus 2016 @ 00:06:

[...]

Euthanasie zou wat mij betreft ook beschikbaar moeten zijn voor mensen die echt uitzichtloos psychisch lijden..Is ook beschikbaar.
quote:-Kia-Ora- schreef op 16 augustus 2016 @ 00:09:

[...]

Sommigen lukt het na poging tien pas. En dan niets schreeuw om aandacht maar serieuze pogingen. Soms hebben ze gewoon de juiste kennis of middelen niet of gewoon pech. Iemand komt binnen, het touw breekt, stroom valt uit, ze zijn opgenomen en hebben 24 uurs bewaking etc. En soms zitten er maanden of jaren tussen pogingen terwijl ze echt lijden. En het enige waar ze aan denken is het plannen van hun poging. Bij opname zie je dit vaak, 24 uur per dag is er iemand bij ze en de drie seconden niet en ze doen een poging. Uiteindelijk lukt het vaak ja, maar dan hebben ze wel maanden of soms jaren langer moeten lijden, omdat wij zonnodig over hun leven willen bepalen, want ieder leven is waardevol..

En daarom zou wat mij betreft euthanasie ook voor mensen die ernstig psychisch lijden beschikbaar moeten zijn..

Dat zou veel leed voorkomen.
quote:YellowDiamond schreef op 16 augustus 2016 @ 00:06:

[...]

Euthanasie zou wat mij betreft ook beschikbaar moeten zijn voor mensen die echt uitzichtloos psychisch lijden..NVVE. Maar zo'n wens schijnt niet vaak te worden ingewilligd.
quote:YellowDiamond schreef op 16 augustus 2016 @ 00:12:

[...]

En daarom zou wat mij betreft euthanasie ook voor mensen die ernstig psychisch lijden beschikbaar moeten zijn..

Dat zou veel leed voorkomen.Nogmaals, is beschikbaar.
quote:mariposita schreef op 16 augustus 2016 @ 00:14:

[...]

NVVE. Maar zo'n wens schijnt niet vaak te worden ingewilligd.

Ja het is denk ik ook voor behandelaars en zeker voor de arts die het uit moet voeren heel moeilijk..

Ik zou ook niet graag in hun schoenen willen staan..
quote:YellowDiamond schreef op 16 augustus 2016 @ 00:17:

[...]

Ja het is denk ik ook voor behandelaars en zeker voor de arts die het uit moet voeren heel moeilijk..

Ik zou ook niet graag in hun schoenen willen staan..Ik weet niet. Iemand die er bijvoorbeeld al 10 pogingen op heeft zitten, zou je misschien ook juist de rust gunnen.
quote:mariposita schreef op 16 augustus 2016 @ 00:14:

[...]

NVVE. Maar zo'n wens schijnt niet vaak te worden ingewilligd.Dit. Vind ik verschrikkelijk, want je meldt je daar niet zomaar aan.
Life is short. Eat dessert first.
quote:mariposita schreef op 16 augustus 2016 @ 00:17:

[...]

Ik weet niet. Iemand die er bijvoorbeeld al 10 pogingen op heeft zitten, zou je misschien ook juist de rust gunnen.Jep.
quote:mariposita schreef op 16 augustus 2016 @ 00:17:

[...]

Ik weet niet. Iemand die er bijvoorbeeld al 10 pogingen op heeft zitten, zou je misschien ook juist de rust gunnen.Ja ik als leek zou wellicht na poging 5 al zeggen nu is het genoeg en die persoon moet een handje geholpen worden maar ik kan mij voorstellen dat het voor een professionel toch iets genuanceerder ligt.
En tegelijkertijd kun je toch weer denken: stel iemand lijdt 5 jaar van zijn of haar leven heel intens, maar misschien is hij of zij daarna weer tien of twintig jaar gelukkig...pff moeilijk
quote:YellowDiamond schreef op 16 augustus 2016 @ 00:22:

[...]

Ja ik als leek zou wellicht na poging 5 al zeggen nu is het genoeg en die persoon moet een handje geholpen worden maar ik kan mij voorstellen dat het voor een professionel toch iets genuanceerder ligt.Je mag het te allen tijden weigeren te doen. Maar je moet wel informeren en eventueel doorverwijzen.
quote:shisha schreef op 16 augustus 2016 @ 00:23:

En tegelijkertijd kun je toch weer denken: stel iemand lijdt 5 jaar van zijn of haar leven heel intens, maar misschien is hij of zij daarna weer tien of twintig jaar gelukkig...pff moeilijk

Nou idd dat lijkt mij heel moeilijk om in te schatten..

Ik zou die beslissing niet graag hoeven nemen..
quote:YellowDiamond schreef op 16 augustus 2016 @ 00:26:

[...]

Nou idd dat lijkt mij heel moeilijk om in te schatten..

Ik zou die beslissing niet graag hoeven nemen..Die beslissing is niet voor een ander te nemen volgens mij
Het gaat om uitzichtloos lijden.

Gelukkig hoef jij die beslissing niet te nemen. Maar dezelfde vragen gelden voor mensen met lichamelijke klachten. Wanneer bepaal je dat dat uitzichtloos heet.
quote:-Kia-Ora- schreef op 16 augustus 2016 @ 00:24:

[...]

Je mag het te allen tijden weigeren te doen. Maar je moet wel informeren en eventueel doorverwijzen.Ja klopt dat heb ik bij mijn ex-schoonvader gezien die kanker had én een euthanasieverklaring en toch wilde de arts er niet aan meewerken (wat uiteraard ook zijn goed recht was)
quote:mariposita schreef op 16 augustus 2016 @ 00:28:

Het gaat om uitzichtloos lijden.

Gelukkig hoef jij die beslissing niet te nemen. Maar dezelfde vragen gelden voor mensen met lichamelijke klachten. Wanneer bepaal je dat dat uitzichtloos heet.Ja dat is de visie van de arts denk ik en dan nog kunnen allerlei morele bezwaren meespelen.
Dat is toch raar, niet? Dat een ander mag beslissen of jij verder moet leven of niet?
Life is short. Eat dessert first.
quote:Phaedra_ schreef op 15 augustus 2016 @ 23:55:

[...]

Denk je echt dat dat helpt als iemand serieus dood wil?Iemand die serieus dood wil post niet op een forum. Die onderneemt actie om zijn of haar wens te laten lukken. Ik denk ook dat mensen die op dit forum hun zelfmoord aankondigen dit niet uit volle overtuiging doen maar juist gestopt willen worden.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
quote:Alixane schreef op 16 augustus 2016 @ 00:33:

[...]

Iemand die serieus dood wil post niet op een forum. Die onderneemt actie om zijn of haar wens te laten lukken. Ik denk ook dat mensen die op dit forum hun zelfmoord aankondigen dit niet uit volle overtuiging doen maar juist gestopt willen worden.Dat denk ik ook ja wat niet wil zeggen dat het niet serieus genomen moet worden..
Ik heb een aflevering gezien van achter gesloten deuren, een oudere, maar verder nog geheel gezonde man was levensmoe.

Hij vertelde zijn jongste zoon dat hij dood wilde.

Deze vertelde dat aan de twee anderen, maar die wilden er niet van horen.

De arts wilde uiteindelijk na serieuze gesprekken niet meewerken, de oude man was misschien depressief, maar kerngezond. Hij had drie kinderen en kleinkinderen die van hem hielden.

Nooit hadden zij iets aan hem gemerkt.

Maar de man was stiekem al levensmoe sinds zijn vrouw 8 jaar daarvoor was overleden...en hij wilde echt niet meer.

Hij besloot om niets meer te eten, noch te drinken.

Zijn kinderen keken lijdzaam toe.

Na een aantal dagen konden zij het niet langer aanzien, zijn om zijn bed gaan zitten en hebben hem een handje geholpen.

Dit werd discreet behandeld door het programma, ondanks de anonimiteit werden geen details gegeven over de uiteindelijke oorzaak van zijn sterven, omdat dit strafbaar was.

Wel wisten zijn kinderen zeker dat zij aan de laatste wens van hun vader hadden voldaan.

Daar was geen twijfel over.
quote:doornroosje9 schreef op 16 augustus 2016 @ 00:32:

Dat is toch raar, niet? Dat een ander mag beslissen of jij verder moet leven of niet?Op het moment dat er een afscheidspost online geplaatst wordt beslist niemand wat voor een ander en dan heb je het te doen met eigen keuzes in handelen. Dat geldt voor de/een lezer(s) en voor degene die het bericht plaatst. Ieder handelt dus naar eigen goed dunken en niemand bepaalt voor de ander. Dat de individuele keuzes bepalende gevolgen kunnen hebben behoeft geen uitleg lijkt me.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Moeders springen niet van flats is ook een hele aangrijpende docu.

Echt in en in triest dat het zover heeft moeten komen..
Het zijn van die dingen die gebeuren, maar ja...een kennis van mij hing zich op aan een touw, liet zijn vrouw en twee kleine kindjes achter en een lief en slim meisje van 21 had anorexia, maar heeft het afgelopen jaar niet gered. Ik kende ze, maar ik kon ze niet helpen.

Als ik zo'n topic zie kan ik het niet laten om iets te proberen.

Je voelt je zo machteloos, zowiezo, maar dan al helemaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven