Napraattopic 64

29-07-2016 17:13 3040 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:Bruise schreef op 16 augustus 2016 @ 08:54:

[...]

Ja volgens mij komt het gewoon neer op euthanasie, ondanks de geriater me verbeterde en zei dat het palliatieve zorg zou zijn.

Ik ga de linkjes van Goede_Fee straks even bekijken.

Het heeft in dit geval niets met psychisch lijden te maken, maar met uitbehandeld/niet meer behandeld willen worden (hart en kanker).Dat 2e linkje is de startpagina van de NVVE en kan je verder klikken op wat je wil weten.
Dank je.
Ik heb professioneel gezien soms met euthanasie te maken, en het is echt niet zo makkelijk kan ik je vertellen.

Ik heb het afgelopen jaar een arts gesproken, die euthanasie heeft gepleegd bij iemand waar de ziekte langzamer achteruit ging dan vooraf gedacht. De zieke wou toch de euthanasie op de geplande datum laten doorgaan, ondanks dat deze persoon nog gewoon mobiel was, er niet zoveel aan de hand was. Deze arts heeft het daar heel veel twijfels bij gehad, en dat kan ik zeer goed begrijpen.
quote:Bruise schreef op 16 augustus 2016 @ 08:54:

[...]

Ja volgens mij komt het gewoon neer op euthanasie, ondanks de geriater me verbeterde en zei dat het palliatieve zorg zou zijn.

Ik ga de linkjes van Goede_Fee straks even bekijken.

Het heeft in dit geval niets met psychisch lijden te maken, maar met uitbehandeld/niet meer behandeld willen worden (hart en kanker).Google ook even op Levenseindekliniek evt.
Mijn broer overleed bij zijn tweede zelfmoordpoging. Die was nooit in aanmerking gekomen voor euthanasie, terwijl hij echt wel al heel wat jaren leed.

We zijn inmiddels ruim 23 jaar verder en mss zou hij nu wel stralend gelukkig zijn geweest.

Maar ik snap wel dat hij dat niet verwachtte, met zijn (onze) achtergrond.

Daarbij zou dat enorm veel behandeling en begeleiding gevergd hebben en daar moet je ook maar net de kracht voor hebben.
The most common reason people fail in life: They're just not good enough.
Week 12 van de Extremely Demotivational Calendar
Niemand zou hulp nodig hebben als artsen niet het monopolie over dit soort zaken met zoveel succes hadden opgeëist
quote:Marana_ schreef op 16 augustus 2016 @ 09:02:

[...]

Google ook even op Levenseindekliniek evt.Ik heb zeer goede ervaringen met de Levenseindekliniek. Goede informatie, fijne mensen, goede begeleiding tot het allerlaatste moment.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
quote:Phaedra_ schreef op 15 augustus 2016 @ 17:20:

[...]

Wat boeit het nou dat er een risico is dat ze zelfmoord pleegt?

Misschien zit ik nu ook wel met een stapel pillen in mijn hand. Ik vind het echt zo'n gemekker.

Hier schrijven dat je net een hand pillen hebt geslikt en afscheid nemen vind ik op het randje.quote:doornroosje9 schreef op 16 augustus 2016 @ 00:32:

Dat is toch raar, niet? Dat een ander mag beslissen of jij verder moet leven of niet?Nu gaat de discussie in eens over mensen die ondraaglijk lijden, maar zo begon het niet. Als iemand schrijft 'dan nog liever dood dan zo verder' is mijns inziens een hulproep "ik zie geen andere uitweg, niet zó misschien wel anders". Sommige mislukte zelfmoordplegers willen helemaal niet dood. Plegen hun daad zo dat ze net op tijd gevonden worden. Na de zoveelste mislukte poging denkt men vast 'doe het dan goed'.

Als alle depressieve mensen met zelfmoordgedachten werkelijk zelfmoord zouden plegen konden de anti-depressie-medicijn-fabrikanten hun aantallen pillendozen halveren.

Ik wil niet beslissen of iemand perse dood wil of leven moet, ik wil alleen NOOIT aan de kant staan en dan zeggen 'wat boeit dat als je zelfmoord pleegt'. Iemand die liever dood wil zit niet op een forum om een onderwerp dat haar bezig houd te bespreken. Mocht die er wel zitten zou ik ze wijzen op hulp zodat ze de zin van het leven weer gaat zien, ik zou haar wijzen naar een instantie met luisterende oren of een vrijwilliger met luisterende oren. Ieder mens is de moeite waard.

De ene depressie is niet de andere depressie.

Voorbeeldje De juf die zelfmoord pleegde was depressief geraakt door het pesten, ze was het vertrouwen kwijt geraakt, zag geen andere uitweg meer. Had men haar meteen in het begin goed begeleid en serieus genomen had ze nu aan een lekkere kop thee gezeten met een koekje.
LOEP ME MAAR aub.
quote:Bugs_Bunny schreef op 16 augustus 2016 @ 09:16:

Niemand zou hulp nodig hebben als artsen niet het monopolie over dit soort zaken met zoveel succes hadden opgeëistJij kunt je niet voorstellen hoe gevaarlijk sommige middelen zijn in verkeerde handen? Heel goed juist dat dit aan banden wordt gelegd.
LOEP ME MAAR aub.
Ik heb op een forum gezeten waar wel mensen wel hun doodswens mochten uitspreken, volgens mij had die pijler de naam Zelfdoding.

In twee gevallen weet ik dat ze ook zijn overleden door zelfdoding. Maar omdat erover gesproken mocht worden kreeg je ook vaak personen die het leuk vonden om te komen melden dat ze zm gingen plegen en dat of zij (met een andere naam) of een ander voor hen later kwam melden dat diegene ook echt zm had gepleegd.

Je hebt altijd mensen die zich heel erg betrokken voelen bij andere mensen op het forum.

En dan gaat het niet om eendagsvliegen, maar personen die gerust minstens een jaar actief zijn op dat forum. Ellende die wordt besproken, mensen die ze bijstaan etc etc.

Moeten we dan maar denken, ach het is een forum, je moet je het niet aantrekken. Het is nog steeds je eigen verantwoordelijkheid hoe erg je je in iets mee laat slepen?

Wat wil je dan als forumeigenaar, het risico dat mensen meegesleurd worden in leugens of dat ze uiteindelijk later wel mogen horen dat iemand dood is.

Ik weet het niet. Wel vind ik dat het onderwerp besproken zou mogen worden.

Maar anderen meeslepen in je ellende, al dan niet gelogen, daar heb ik zo mijn twijfels over.

En leugens zal je altijd hebben op een forum, maar er zijn bepaalde onderwerpen waar mensen niet over zouden moeten willen liegen.

Helaas, er zijn er genoeg die dat wel graag willen.
quote:Bibi1973 schreef op 16 augustus 2016 @ 10:23:

[...]

Jij kunt je niet voorstellen hoe gevaarlijk sommige middelen zijn in verkeerde handen? Heel goed juist dat dit aan banden wordt gelegd.

Het wordt wel verdomde lastig als een arts steeds afspraken afzegt terwijl je iets aan banden wil leggen.

Alsof ze het willen ontlopen.
quote:missie_m schreef op 16 augustus 2016 @ 10:13:

[...]

[...]

Nu gaat de discussie in eens over mensen die ondraaglijk lijden, maar zo begon het niet. Als iemand schrijft 'dan nog liever dood dan zo verder' is mijns inziens een hulproep "ik zie geen andere uitweg, niet zó misschien wel anders". Sommige mislukte zelfmoordplegers willen helemaal niet dood. Plegen hun daad zo dat ze net op tijd gevonden worden. Na de zoveelste mislukte poging denkt men vast 'doe het dan goed'.

Als alle depressieve mensen met zelfmoordgedachten werkelijk zelfmoord zouden plegen konden de anti-depressie-medicijn-fabrikanten hun aantallen pillendozen halveren.

Ik wil niet beslissen of iemand perse dood wil of leven moet, ik wil alleen NOOIT aan de kant staan en dan zeggen 'wat boeit dat als je zelfmoord pleegt'. Iemand die liever dood wil zit niet op een forum om een onderwerp dat haar bezig houd te bespreken. Mocht die er wel zitten zou ik ze wijzen op hulp zodat ze de zin van het leven weer gaat zien, ik zou haar wijzen naar een instantie met luisterende oren of een vrijwilliger met luisterende oren. Ieder mens is de moeite waard.

Voorbeeldje De juf die zelfmoord pleegde was depressief geraakt door het pesten, ze was het vertrouwen kwijt geraakt, zag geen andere uitweg meer. Had men haar meteen in het begin goed begeleid en serieus genomen had ze nu aan een lekkere kop thee gezeten met een koekje.dat weet je helemaal niet, besluiten tot zelfmoord is ook vaak geen kwestie van een situatie er zitten dan misschien zaken onder waardoor iemand gevoelig is voor depressies of moeite heeft met zaken in perspectief zien. Waarom kiest de 1 voor zelfdoding in een bepaalde situatie en een ander niet? Er zijn meer factoren die meespelen.
quote:mariposita schreef op 16 augustus 2016 @ 00:14:

[...]

NVVE. Maar zo'n wens schijnt niet vaak te worden ingewilligd.regelmatig, maar het traject is langdurig en ingewikkeld
quote:Bibi1973 schreef op 16 augustus 2016 @ 10:23:

[...]

Jij kunt je niet voorstellen hoe gevaarlijk sommige middelen zijn in verkeerde handen? Heel goed juist dat dit aan banden wordt gelegd.Sorry, maar als je het abstractieniveau niet hebt ben ik niet geïnteresseerd

[...]

[...]

Nu gaat de discussie in eens over mensen die ondraaglijk lijden, maar zo begon het niet. Als iemand schrijft 'dan nog liever dood dan zo verder' is mijns inziens een hulproep "ik zie geen andere uitweg, niet zó misschien wel anders". Sommige mislukte zelfmoordplegers willen helemaal niet dood. Plegen hun daad zo dat ze net op tijd gevonden worden. Na de zoveelste mislukte poging denkt men vast 'doe het dan goed'.

Voorbeeldje De juf die zelfmoord pleegde was depressief geraakt door het pesten, ze was het vertrouwen kwijt geraakt, zag geen andere uitweg meer. Had men haar meteen in het begin goed begeleid en serieus genomen had ze nu aan een lekkere kop thee gezeten met een koekje.

Zo simpel is het helaas niet. Sommige mensen willen gewoon kostte wat kost dood, ook al krijgen ze alle hulp van de wereld.

Wat ik me altijd afvraag bij die 'Iedereen is de moeite waard. Het leven is de moeite waard. Je moet alles op alles zetten om iemand te redden.'-houding. Voor wie doe je dat eigenlijk? Voor die persoon? Of voor jezelf omdat je niet om kunt gaan met het verlies, of omdat het een goed gevoel geeft om te helpen?

Vanwaar die behoefte om iemand te willen redden? Die ander wil niet verder, laat hem. Relatief gezien is het leven ook gewoon volkomen zinloos. Waarom de ander per sé jouw zienswijze willen opdringen? Ik snap dat niet.
Slik die kikker!
quote:Bugs_Bunny schreef op 16 augustus 2016 @ 11:45:

[...]

Sorry, maar als je het abstractieniveau niet hebt ben ik niet geïnteresseerdDito.
Ik snap wel dat viva er geen zin in heeft om een zelfmoord en euthanasie forum te worden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

[...]

[...]

Voorbeeldje De juf die zelfmoord pleegde was depressief geraakt door het pesten, ze was het vertrouwen kwijt geraakt, zag geen andere uitweg meer. Had men haar meteen in het begin goed begeleid en serieus genomen had ze nu aan een lekkere kop thee gezeten met een koekje.Die kans zat erin. Maar hoeft niet.
quote:viva-amber schreef op 16 augustus 2016 @ 12:02:

Ik snap wel dat viva er geen zin in heeft om een zelfmoord en euthanasie forum te worden.Euthanasie mag besproken worden hoor.
quote:Bugs_Bunny schreef op 16 augustus 2016 @ 09:16:

Niemand zou hulp nodig hebben als artsen niet het monopolie over dit soort zaken met zoveel succes hadden opgeëistJa die staan te springen om iemand extra te laten lijden
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:Bruise schreef op 16 augustus 2016 @ 10:36:

[...]

Het wordt wel verdomde lastig als een arts steeds afspraken afzegt terwijl je iets aan banden wil leggen.

Alsof ze het willen ontlopen.Ook voor euthanasie moet je soms shoppen. Moesten wij ook
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:hatsetats schreef op 16 augustus 2016 @ 12:30:

[...]

Ja die staan te springen om iemand extra te laten lijdenIk ben wel voor versoepeling van de euthanasiewet. Vooral als het om dementie gaat.
quote:AllieBrosh schreef op 16 augustus 2016 @ 11:50:

[...]

Zo simpel is het helaas niet. Sommige mensen willen gewoon kostte wat kost dood, ook al krijgen ze alle hulp van de wereld.

Wat ik me altijd afvraag bij die 'Iedereen is de moeite waard. Het leven is de moeite waard. Je moet alles op alles zetten om iemand te redden.'-houding. Voor wie doe je dat eigenlijk? Voor die persoon? Of voor jezelf omdat je niet om kunt gaan met het verlies, of omdat het een goed gevoel geeft om te helpen?

Vanwaar die behoefte om iemand te willen redden? Die ander wil niet verder, laat hem. Relatief gezien is het leven ook gewoon volkomen zinloos. Waarom de ander per sé jouw zienswijze willen opdringen? Ik snap dat niet.

Ja, precies!

"Je bent de moeite waard!" zeggen onbekende mensen tegen deze mensen.

Zo'n standaard, ondoordachte, niet werkende pep-talk.

En inderdaad, moet iemand alleen in leven blijven, omdat anderen anders verdriet hebben?

Vaak is de ellende van diegene die niet meer wil, niet uit te houden en ja, nog groter dan het verdriet van de ander.

Uit schuldgevoel of medelijden dus maar blijven leven?

Grrr!
Nou is het voor de huisarts of welke arts dan ook, wel heel erg zwaar om een beslissing te nemen, wanneer het om een grensgeval gaat.

Ik ken iemand, die had haar man zo gemanipuleerd, op een ontzettend slimme manier, bijna onzichtbaar.

Man heeft euthanasie laten doen.

De maanden ervoor, trok ik vaak met hem op.

En daar spraken we over val alles, heel eerlijk en zonder doekjes erom te winden.

Ik kwam erachter dat man eigenlijk heel bang was voor de dood.

M.I. ben je dan nog niet klaar voor euthanasie (maar ja, ik ben geen ervaringsdeskundige). Zodra je er klaar voor bent, ben je ook niet meer bang, anders ben je er niet nog niet klaar voor. (Oeps, 3x dezelfde zin)

Man was wel ziek, maar zou voorlopig niet doodgaan.

Was wel heel moeilijke man, voor zichzelf en voor anderen.

Hier stond net een heel lang, ingewikkeld verhaal, maar omdat ik het niet goed kan vertellen, weer gedeleted,.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven