Mode & Beauty alle pijlers

Dresscode formeel?

17-08-2016 21:07 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Binnenkort heb ik een bruiloft waar als dresscode 'formeel' bij staat. Nu ben ik best bekend met dresscodes zoals tenue de ville, black tie, white tie, casual chic etc, maar ik heb geen idee hoe feestelijk of zakelijk 'formeel' precies is....

Iemand hier ervaringen met deze dresscode? Ik wil de plank niet misslaan natuurlijk.

Het gaat om een bruiloft in de avond.
quote:pejeka schreef op 19 augustus 2016 @ 19:48:

Het verbaast me steeds weer, dat steeds minder Nederlanders schijnen te weten wat wel en niet gepast is qua kleding in allerlei situaties, maar ook dat er een zekere weerstand bestaat als er dan een outfit wordt gevraagd die passend is voor de gelegenheid.

Is dat echt zo? In mijn omgeving weet iedereen echt wel dat je zakelijk bij een sollicitatie verschijnt, sober en netjes op een begrafenis en met bedekte schouders/knieën in de kerk.

Lastige met een bruiloft is alleen wel dat daar dus verschillende dresscodes kunnen gelden, waardoor je met je zomerse feestjurk of je chique galajurk de plank mis kan slaan. Dat er soms wel/geen hoed gedragen wordt etc.

Vroeger was de kledingetiquette denk ik duidelijker, maar tegenwoordig is er meer ruimte voor interpretatie en dat maakt het ook lastiger. Zo kreeg ik de laatste maanden uitnodigingen voor bruiloften met daarop als dresscode summer chic, casual chic, tenue de ville (die snap ik tenminste) en nu dus eentje met formeel...
quote:pejeka schreef op 19 augustus 2016 @ 19:48:

Het verbaast me steeds weer, dat steeds minder Nederlanders schijnen te weten wat wel en niet gepast is qua kleding in allerlei situaties, maar ook dat er een zekere weerstand bestaat als er dan een outfit wordt gevraagd die passend is voor de gelegenheid.

Precies, dat valt mij ook op. Mensen willen alleen nog maar hun spijkerbroek aan kunnen doen. Casual.

quote:soundofsunshine schreef op 19 augustus 2016 @ 20:35:

[...]

Is dat echt zo? In mijn omgeving weet iedereen echt wel dat je zakelijk bij een sollicitatie verschijnt, sober en netjes op een begrafenis en met bedekte schouders/knieën in de kerk.

Ja dus. Lees dit topic maar door, daar zie je deze weerstand al, gelijk op de eerste pagina. En als ik hier in de buurt kijk, komen mensen óok op de begrafenis in een spijkerbroek.

Een sollicitatie doen mensen nog wel eens méér moeite voor. Want dat levert iets op.
quote:iones schreef op 21 augustus 2016 @ 18:06:

[...]

Precies, dat valt mij ook op. Mensen willen alleen nog maar hun spijkerbroek aan kunnen doen. Casual.Ik ging een poosje terug naar een begrafenis, netjes en stemmig gekleed, zit de naaste familie daar in spijkerbroek en t-shirt. Misschien ook maar een dresscode gaan plaatsen op een overlijdensbericht.
quote:soundofsunshine schreef op 19 augustus 2016 @ 20:35:

[...]

Lastige met een bruiloft is alleen wel dat daar dus verschillende dresscodes kunnen gelden, waardoor je met je zomerse feestjurk of je chique galajurk de plank mis kan slaan. Dat er soms wel/geen hoed gedragen wordt etc.

Vroeger was de kledingetiquette denk ik duidelijker, maar tegenwoordig is er meer ruimte voor interpretatie en dat maakt het ook lastiger. Zo kreeg ik de laatste maanden uitnodigingen voor bruiloften met daarop als dresscode summer chic, casual chic, tenue de ville (die snap ik tenminste) en nu dus eentje met formeel...Gewoon omdat mensen zelf de weg kwijt zijn waar het omgangsvormen betreft. Want hé, omgangsvormen zijn toch vooral ouderwets en niet leuk, dus dat wil je niet. Tot er een moment komt waarop het toch wel handig is een bepaalde etiquette te vragen, maar dan weten ze zelf eigenlijk niet meer hoe het hoort en dan klooien ze maar wat aan, ook met dresscodes.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:-Isabella- schreef op 21 augustus 2016 @ 18:08:

[...]

Ik ging een poosje terug naar een begrafenis, netjes en stemmig gekleed, zit de naaste familie daar in spijkerbroek en t-shirt. Misschien ook maar een dresscode gaan plaatsen op een overlijdensbericht.

De dresscode voor overlijden is algemeen bekend. Meestal zwart en netjes. Dus geen casual. Dus vermelden is overbodig.

Pejeka heeft gelijk. Mensen willen geen regels meer, willen totale vrijheid. Maar daar tegenover staat dat zekerheden weg vallen waardoor ze onzeker kunnen worden in bepaalde situaties. Ze weten dan niet meer hoe ze zich behoren te gedragen en gaan twijfelen.
quote:iones schreef op 21 augustus 2016 @ 18:36:

[...]

De dresscode voor overlijden is algemeen bekend. Meestal zwart en netjes. Dus geen casual. Dus vermelden is overbodig.

Pejeka heeft gelijk. Mensen willen geen regels meer, willen totale vrijheid. Maar daar tegenover staat dat zekerheden weg vallen waardoor ze onzeker kunnen worden in bepaalde situaties. Ze weten dan niet meer hoe ze zich behoren te gedragen en gaan twijfelen.

Tja, iedereen was ook netjes gekleed. Des te vreemder dat de familie dat zelf niet was.

Dresscodes voor bruiloften zijn wel duidelijk. Niet elk bruidspaar wil hetzelfde, dus wel handig om dat te vermelden. Van mij zou iedereen in zijn spijkerbroek mogen komen, iemand anders wil weer black tie en alles daar tussenin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven