Ik twijfel over voedingschema van oppaskindje

10-12-2008 11:42 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben gastouder en vang op dit moment meerdere kinderen op, waarvan ook 1 baby van nu 6 maanden. Zij is pas over gegaan van 5 voedingen naar 4 voedingen. Dat is op zich wel goed, want naar mijn idee zat ze al eerder op 4 voedingen per dag. Alleen ik twijfel over de tijden waarop ik haar moet voeden van haar ouders. Ze krijgt thuis haar 1e voeding om 7.00u s'morgens en ze komen haar dan bij mij thuis brengen om 9.30u. Ze gaat dan naar bed want ze is dan vanaf 7.00u wakker. Goed... maar nu moet ik haar tweede voeding pas om 13.30u/14.00u geven en ook krijgt ze deze week haar eerste fruithapje en die moet ik dan om 16.00u geven. En om 17.30u/18.00u wordt ze weer opgehaalt door haar ouders. Mijn vraag is, is die tussenpoze van 7.00u tot 13.30u/14.00u niet te lang om geen voeding te krijgen. Er zit toch 6a7 uurtjes tussen. Persoonlijk vind ik dat zelf wel te lang, want overdag verbruiken ze meer energie als s''vonds en zou zelf dan rond 10.00u haar fruithapje geven en dan om 13.30u haar flesje ipv van 16.00u haar fruit. Wat vinden jullie?

Groetjes
He wat fijn. Hopelijk zien beide ouders in dat hun kindje meer voeding nodig heeft. Laat je ons weten hoe het de komende dagen gaat nu ze extra voeding krijgt (nou ja, extra, wat ze eigenlijk nodig heeft).
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik blijf dit een moeilijke kwestie vinden. Al lezende zie ik kreten als;

"terwijl zij lekker op haar werk zit". Sommige mensen maken (om wat voor reden dan ook) een andere keuze dan thuis blijven om hun kind te verzorgen. Ik heb nog steeds het gevoel dat er geen "klik"is tussen jou en de ouders van de kleine.
Robijntje, ik wil even zeggen dat ik vind dat je het goed en netjes hebt gedaan.. Je klinkt als een lieve oppasmoeder die goed oplet wat een baby nodig heeft. Het is toch alleen maar goed dat je je mening daarover geeft. Je hebt dat kindje toch veel dagen per week bij je. Zo'n lange tijd tussen voedingen zitten (en vooral met borstvoeding) is veel te lang.. Borstvoeding kun je gewoon geven op verzoek. Mijn zoontje kreeg op die leeftijd toch om de 4 uur wel zijn melk. En dat was/is dan ook een tevreden mannetje.

Ik hoop dat ze inderdaad nu wat meer melk meegeven. Ik vind het echt heel erg dat er zulke ouders zijn. Ik kan het me gewoon weg niet voorstellen. Maar ja, pluim voor jou, hopelijk komt het bij die ouders ook nog aan....
Ik kan trouwens nergens ontdekken dat er geen klik is hoor. Die baby moet toch genoeg voeding krijgen? Als je zoveel dagen per week oppast leer je het kindje vanzelf kennen en weet je ook wat er aan de hand is en waarom een baby huilt. Dan mag je daar toch best vraagtekens bij plaatsen?
quote:carrie51 schreef op 11 december 2008 @ 18:56:

Ik blijf dit een moeilijke kwestie vinden. Al lezende zie ik kreten als;

"terwijl zij lekker op haar werk zit". Sommige mensen maken (om wat voor reden dan ook) een andere keuze dan thuis blijven om hun kind te verzorgen. Ik heb nog steeds het gevoel dat er geen "klik"is tussen jou en de ouders van de kleine.

Het leest anders als dat het bedoelt is.

Ik bedoel meer in de zin van, dat ik het aan moet zien hoe haar kind honger heeft, terwijl zij lekker rustig op haar werk zit. Zij heeft bewust gekozen om full time te werken en de vader werkt 4 dagen. Zij is niet gaan werken voor het financiële. En met de moeder kan ik juist harstikke goed beppen over vanalles en nog wat. Dus aub trek niet meteen oordeel oke?
En als er geen klik was, dan zouden wij dat beide moet merken en dan hadden ze al helemaal niet hun kindje hier geplaatst, zo denk ik er weer over.

Alleen de moeder beseft niet wat het inhoudt om full time kids op te voeden. Dat geeft ze zelf ook toe, en ze wil het ook niet weten want ze zou zelf gillend gek worden. Dat is ieder zijn keus! Maar dat heeft niets te maken dat er geen klik is!

Ik wil gewoon het beste voor mijn oppaskindjes, ze is ook nog zo klein en zie dat ze honger heeft. Mag ik daar dan niets over zeggen dat er de ouders het schema verkeerd aanpakken. Mijn 3 kinderen zijn ook baby's geweest dus weet echt wel waar ik over praat.

En ik laat weten hoe het de rest van de dagen verlopen.

Bedankt allemaal voor jullie steun!
Robijntje fijn hé als het toch word opgelost en uitgesproken.

Mensen zoals jij en ik hebben gewoon het beste voor met de kindjes. En het is zo jammer dat ouders dat niet zien.

Maar zien als aanvallen ofzo.

Succes verder.

Ik pas inmiddels niet meer op zoals je misschien gelezen hebt.
quote:Anastacia 34 schreef op 11 december 2008 @ 20:13:

Robijntje fijn hé als het toch word opgelost en uitgesproken.

Mensen zoals jij en ik hebben gewoon het beste voor met de kindjes. En het is zo jammer dat ouders dat niet zien.

Maar zien als aanvallen ofzo.

Succes verder.

Ik pas inmiddels niet meer op zoals je misschien gelezen hebt.

Dat vind ik ook zeker fijn, het gaat tenslotte toch om iemands kindje en daar wil je net zo goed ook het beste mee voor hebben.

En ik kan van de ene kant sommige ouders ook wel begrijpen hoor. Het is voor hun ook wennen om hun kind uit handen te geven, maar aan de andere kant ze kiezen er zelf voor. Vind dan ook dat ze kritiek mogen respecteren. Neem aan dat je toch ook zeker wil dat er goed voor je kindje wordt gezorgd. Van kritiek kun je ook veel van leren, toch?
Ik heb geleerd dat je ook kritiek moet zien als kado. Iemand heeft goede bedoelingen die het lef heeft om eigen mening en kritiek te geven.

Doe je alleen als je om iemand geeft toch!!!!
quote:Robijntje80 schreef op 11 december 2008 @ 14:09:

[...]

Zo ervaar ik dat niet om met 8 maanden al over te stappen naar 1 voeding. Mijn kinderen kregen pas rond 8 maanden voor het eerst tussen de middag een half sneetje brood om alvast te wennen. Daar achteraan kregen ze BV en dan smiddags rond 15u sap met een koekje, en s'avonds warm eten en rond 20u de laatste BV. Gelijdelijk aan ging ze meer brood eten tussen de middag en dan liet ik pas een voeding weg. Daar in de plaats kregen ze een beker opvolgmelk. Ik heb mijn kinderen tot de 1 jaar nog altijd een laatste voeding voor naar bed gaan gegeven. Dus hier hebben ze eigenlijk tot de 10 maanden nog zeker op 2 voedingen gezeten.Sterker nog... ik denk dat ik met 10 maanden nog 4 (soms 5) voedingen gaf, naast alle brood en eten e.d. (en dat terwijl ik 4 dagen per week werk). Ik vind het erg raar om een kindje zo jong al zo weinig voeding te geven. De eerste tijd is fruit en ander eten echt nog BIJ voeding. Maar goed dat het in ieder geval uitgepraat is. Ik hoop dat de moeder ook inziet dat het zo beter gaat.
quote:Lika schreef op 11 december 2008 @ 21:13:

[...]

Sterker nog... ik denk dat ik met 10 maanden nog 4 (soms 5) voedingen gaf, naast alle brood en eten e.d. (en dat terwijl ik 4 dagen per week werk). Ik vind het erg raar om een kindje zo jong al zo weinig voeding te geven. De eerste tijd is fruit en ander eten echt nog BIJ voeding. Maar goed dat het in ieder geval uitgepraat is. Ik hoop dat de moeder ook inziet dat het zo beter gaat.

hmm ja ik misschien ook wel hooguit 3.

met 10 maanden:

S'morgens met ontbijt gaf ik BV daarna nog een sneetje brood erachteraan.

Tussendoor s'morgens rond 10u fruit met sap

Lunch 2 sneetjes brood met een beker opvolgmelk

tussendoor smiddags een koek met sap

Diner met de pot mee met een toetje,na het eten nog wat sap

Voor het slapen BV

Met de 1 jaar waren ze volledig van de voedingen af, dus alleen nog opvolgmelk met smorgens pap enzo
quote:Anastacia 34 schreef op 11 december 2008 @ 21:02:

Ik heb geleerd dat je ook kritiek moet zien als kado. Iemand heeft goede bedoelingen die het lef heeft om eigen mening en kritiek te geven.

Doe je alleen als je om iemand geeft toch!!!!Ben ik het helemaal mee eens!
quote:Robijntje80 schreef op 11 december 2008 @ 21:21:

[...]

hmm ja ik misschien ook wel hooguit 3.

met 10 maanden:

S'morgens met ontbijt gaf ik BV daarna nog een sneetje brood erachteraan.

Tussendoor s'morgens rond 10u fruit met sap

Lunch 2 sneetjes brood met een beker opvolgmelk

tussendoor smiddags een koek met sap

Diner met de pot mee met een toetje,na het eten nog wat sap

Voor het slapen BV

Met de 1 jaar waren ze volledig van de voedingen af, dus alleen nog opvolgmelk met smorgens pap enzo

Dit is ook het schema dat ik bedoelde. Bij mijn dochter ging het precies zo.

Ik bedoelde met die 8 maanden dat je dan boterhammen in gaat voeren en dat er dan na een maand (of twee) een voeding overdag weg gaat vallen. Dus ipv 4 voedingen naar 3 voedingen.

Super dat het probleem nu opgelost lijkt.

Kind blij, jij blij! (en ouders uiteindelijk ook hoop ik)
Fijn dat het hopelijk de goede kant opgaat.

Iemand noemde een dagelijks boekje bijhouden, dat vind ik inderdaad een goede tip.

Onze creche doet dat ook, we krijgen dagelijks een papier thuis waarop, eten (+ tijden), luiers (tijd en inhoud, haha), slaaptijden, eventuele medicatie en dan is er nog ruimte voor extra opmerkingen, zoals 'de luiers zijn bijna op'.

Weet je precies waneer ze weer aan hun volgende slaapje, eten, luier toe zijn als ze thuis zijn. Ideaal.
Robijntje, fijn dat de vader overstag lijkt te gaan. Je schreef dat de moeder minder goed kon kolven en dat ze daarom dacht dat haar kindje naar 4 voedingen kon gaan. Helaas heeft dat niet altijd met elkaar te maken. Hier kolfde ik op een gegeven moment ook echt te weinig, zoon kreeg er met live drinken veel meer uit. Tja, dan moet je dus over extra gaan kolven, of kunstvoeding mee gaan geven. En op de dagen dat hij thuis was, gaf ik tussendoor ook nog wel eens een keer extra. Heb jij niets aan, je kunt moeilijk de moeder vertellen dat ze maar meer moet gaan kolven.

Ik denk dat het heel goed is, dat je zo duidelijk aangeeft dat het kind honger heeft. Je denkt mee over het schema en het welzijn van het kind en dat zou ik als ouder heel erg waarderen. Verder eens met wat qwertu schrijft over schema. Hier op het kdv is er een vast schema met 's morgens fruit en 's middags cracker, daar heb ik me dus als ouder aan aangepast. En ook hier vraag ik juist aan de leidsters of zij denken dat zoon met een fles minder toekan, of dat ze liever hebben dat ik hem mee blijf geven. Zij weten hoe hij is overdag en wat hij nodig heeft daar. Thuis kan hij misschien wel met minder toe, maar daar gaan de dagen ook anders.

En over het schema an sich: ik vind het ook wel erg weinig voeding voor een kindje van 6 maanden dat nog niet substantiele hoeveelheden fruit en groente binnenkrijgt. Overleg ook eens met ze, of het tussendoor niet een keertje sap mag gaan krijgen.
Ik begreep van Robijntje dat er geen ruimte was voor overleg met de ouders. Maar hoogst waarschijnlijk zullen deze mensen dit ook lezen en zich herkennen (lijkt me niet zo moeilijk!). Het lijkt me heel vervelend voor de ouders om er via achter te komen hoe de verzorgster van mijn kind over mij dacht.
eh... carrie, ik weet niet wat jouw beeld is van het forum, maar niet de hele wereld leest het forum (al kun je daar niet vanuit gaan) en Robijntje is volgens mij ook wel eerlijk naar de ouders en bovendien lijkt nu in goed overleg best aanpassing mogelijk te zijn, dus waar deze posting over gaat...???
quote:Miffy schreef op 10 december 2008 @ 12:27:

Als het kind die 4 voedingen helemaal gelijk over de dag verdeelt, zit er elke keer 6 uur tussen (ook 's nachts).Een kind wat 4 voedingen krijgt zal in veel gevallen een nacht hebben van ongeveer 12 uur, dan houdt je dus om de 4 uur een voeding over. Bijvoorbeeld: 7.00, 11.00, 15.00 en 19.00 uur. Kan ook best een nacht zijn van 10 uur en om de 4,5 uur een voeding of een fruit- of groentehapje er bij.
quote:carrie51 schreef op 12 december 2008 @ 18:52:

Ik begreep van Robijntje dat er geen ruimte was voor overleg met de ouders. Maar hoogst waarschijnlijk zullen deze mensen dit ook lezen en zich herkennen (lijkt me niet zo moeilijk!). Het lijkt me heel vervelend voor de ouders om er via achter te komen hoe de verzorgster van mijn kind over mij dacht.Zoals jij op mij reageerd, lijk het alsof jij je erg aangevallen voelt! En lees jij ergens dat er geen ruimte is voor overleg?? Nee, er staat dat ze niets met mijn advies willde doen, dat is een heel ander verhaal.
Ben ik weer fftjes, de kleintje liggen nu bed een dutje te doen en de oudste zitten nog op school.

Maar vanmorgen vader van mijn oppaskindje gesproken. Hij was gister bij het CB geweest met zijn dochter. Ze was in 2 maanden tijd maar 100 gram aangekomen. dat zat hem erg dwars zag ik. Hij had ook een heel schema meegekregen van het CB. Daar stond in dat ze dus rond 8u BV moet krijgen, 10u fruit, 12/13u weer BV, 15u sapje met koekje, en dan rond 17u weer BV en dan liever deze maand nog beginnen met groentehap. En voor het slapen gaan weer BV. Dus hij vroeg nogmaals, is het echt al nodig om zoveel te geven. Dus ik zeg uhh ja want ze hebben het gewoon nodig en het is de bedoeling dat ze stap stap steeds meer met de pot mee moeten gaan eten.

Zijn vrouw vindt het schema maar niks maar hij dus wel. En ik heb hem verteld dat het toch een schema is wat elke kindje van die leeftijd krijgt. Heb ook gevraagd of ze dan eventueel een sapje tussendoor mocht krijgen. Maar hij wilde zich er niet mee bemoeien en moest het dus met zijn vrouw overleggen.

Ik hoop dat ze toch echt het schema gaan volgend, want als ze nog niet zien dat ze het echt nodig heeft weet ik het ook niet meer.

Maar goed, ik ga ff wat lekkers voor de oudste kids op tafel zetten

Tot gauw maar weer!
Heb je nu nog steeds geen extra voeding meegekregen? Kun je niet een keer met de moeder praten ipv steeds maar met de vader? Desnoods telefonisch als zij nooit haar kind brengt of haalt. Of laat haar de huisarts bellen en het aan hem/haar overlaten om ouders te overtuigen.

(snap echt niet waarom mensen zo panisch doen. Als je toch ziet dat een kind echt te weinig groeit en er zo'n groot verschil zit in het schema van het CB en dat van jou dan weet je toch dat er ergens iets niet goed gaat!?)
Robijntje niet leuk en goed voor het kindje, maar je hebt wel je bevestiging dat je het goed doet. 100 gram aan komen is niet veel aangekomen in normale tijden.

Snap echt niet waarom de moeder zo moeilijk over drinken en voedingen doen. Mijn dochter dronk erg veel (slappe diksap), ga haar dat niet ontzeggen omdat het te veel is. Komt vanzelf weer goed, als je nou teveel siroop erin geeft en het heel zoet is. Word het ander verhaal maar toch vind het erg vreemd.

Succes verder.
Hoi hoi,

Wat een gedoe zeg en jammer dat de vader het wel inziet maar het laat afhangen van zijn partner terwijl hij het is die jij steeds kunt aanspreken.

Ik zou proberen een afspraak met hun beiden te maken en eens om de tafel gaat zitten.

Ik zou beginnen met dat je het rot vind dat ze zo weinig is aangekomen (ook voor hun zelf dus)

Vragen hoe hun denken dat dat zou gekomen is.

Ik zou ter spraken brengen dat het schema van het cb en het schema wat jij al eerder opperde een goede richtlijn is waar hun best een eigen draai aan kunnen geven evt maar dan liever niet schappen in de hoeveelheden etc.

Ik zou ook vragen waarom het is dat ze die schema's in twijfel nemen en zodoende wie weet wat twijfels van hun weg nemen.

Ik zou zeker nog erbij melden dat dit zo geen doen is en jij het echt heel sneu vind voor hun kleine dat ze bepaalde tijden huilt van de honger ,zij dan niets krijgt en de rest wel.

Ik vind het altijd lastig om het zo uit te typen ,maar het idee is dat je begrip voor hun toont,evt twijfels probeerd weg te nemen en met een oplossing komt om bijv gezamelijk een nieuw schema aan te meten.

Ik vraag me echt heel erg af waarom in hemels naam hun hun kind die voedingen niet willen geven zelfs als ze ervan meerdere kanten op worden gewezen(in raad en in feiten)

! keer een schema maken en er dan aan blijven kleven is ook zoiets ,het kind veranderd dus is het logisch dat de schema's op zijn tijd ook wat aanpassing nodig hebben.

Ik denk dus dat er enig ontwetendheid in het spel is gecombineerd met een of andere negatieve link aan het vernieuwde schema (kan door van alles komen)

Veel succes
Wat een bizarre ouders! Mijn dochter is net zo oud en krijgt qua eten ongeveer het schema van het CB (min het koekje en sap dan, maar wellicht begin ik daar over een paar weken wel mee).

Ik ben echt een beetje flabbergasted... waar zijn ze nu bang voor, dat hun dochter van 6 maanden op de creche gepest wordt omdat ze te dik is ofzo?
Liever te dik dan dat de hersentjes (en de rest) niet genoeg "voedsel' krijgen om zich te ontwikkelen. Verder natuurlijk verschrikkelijk sneu dat dat kindje zo'n honger moet hebben.

Tip om met zijn drieen rond de tafel te gaan zitten is een goeie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven