Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Je bent wat mij betreft niet af hoor kraaienpootje, dit was functioneel en geen onnodige aankoop.

Na mijn bruiloftsoutfit en spijkerbroek was ik opnieuw gestart. Van de week had ik een zwak moment en bestelde ik allerlei spullen via een webshop. Toen het binnenkwam bleek alles te groot, dus de complete bestelling is weer teruggegaan. Het terugsturen voelde eigenlijk veel lekkerder dan het bestellen...

Na een jaar niks kopen, op die twee stukken na, merk ik wel dat mijn spullen wat gaan slijten. Ik moet oppassen dat ik er nog wel fatsoenlijk uit blijf zien, want ik heb een beetje oogkleppen gekregen voor wat nog netjes genoeg is. Ik vind het zo zonde om een shirt met een gaatje maar weg te doen, dus die blijf ik dragen op zo'n manier dat je het gaatje niet ziet. Alleen soms vergeet ik dus dat er een gaatje is...
Nog steeds geen zomerjas gevonden. Ik kan wel een nieuwe gebruiken nu.

Vooral met dit weer. Vannacht was de koudste nacht van augustus die ooit gemeten is. Ik maar denken dat ik ziek was.

Ik heb nog wel mooie sportschoenen gezien die ik voor de gezondheid goed kan gebruiken.

Zo te lezen mag dat wel.

Dan mag een zomerjas tegen de koude ook wel. Denk ik.

O ja, in de laatste weken heb ik paar keer keer mis gegrepen aan shirts. Ik wist niet meteen waarom ik zo'n leuk shirt nooit meer heb gedragen.

Heel kort aan gehad en gelukkig nog thuis om iets anders aan te doen. Het was een buiknavelding. Kort om de buiknavelpiercing te tonen.

Bij gebrek aan piering - wel buiknavel, maar die houd ik liever privé - is die apart gelegd.

Ik heb wel een idee gekregen om een te kort hemd en een shirt met chloorvlek te combineren tot een nieuw shirt. Ik vind ze beiden prachtig.

In de winkels kan ik weinig vinden.
Ik merk dat ik de laatste tijd veel kleding aan het herstellen ben. Gaatje hier, naad los daar en ga zo maar door. Vind dit wel leuk om te doen ook eigenlijk. De meeste kleding kunnen we zo wel door blijven dragen en dat vind ik fijn. Één heel mooi shirt moet nu wel weg, je ziet 'te goed' dat ik gaatje had gemaakt op de rug. Zo jammer was al jaren een favo shirt.

Zo heb ik veel kleding al jaren, doe erg lang met alles en figuur verandert weinig. Merk wel dat veel broeken echt te groot/wijd worden/zijn momenteel. Laatste jaren toch wat afgevallen door ziekte en niet gewend om nu naar xs te moeten kijken ipv s. Ik wacht sowieso nog tot na mijn stamceltransplantatie om echt nieuwe kleding te kopen. Wie weet heb ik dan wel weer een andere maat. Zal veel gebruik maken komende maanden van de comfi kleding die ik voor in het ziekenhuis heb gekocht.
Ik doe ook mee. Mijn jaar geen kleding kopen gaat vanaf vandaag in. Een paar weken geleden voor het laatst wat gekocht en na het uitmesten van de kledingkasten vind ik het tijd voor verandering. Meer dan genoeg keuze om een jaar mee door te komen. Tegelijkertijd wil ik ook de voorraadkasten en het overtollige speelgoed/spullen aanpakken. Als ik dan toch bezig ben..!
Well, that didn't work.

~An Autobiography~
Vet af. Augustus al gefaald met het kopen van schoenen maar september is al helemaal fout begonnen. niettemin kan ik zeggen dat ik het toch maar mooi zeven maanden volgehouden heb.
Ik heb ondertussen de anderhalf jaar ruimschoots overschreden. Erg fijn, mijn kast is leger en ik mis niets.

Binnenkort krijg ik wel wat kleding als kado van mijn vader, dus daar verheug ik me enorm op. Dan wil ik wat speciale stukken vragen, een mooi colbert bijvoorbeeld.

Mijn eerste nieuwe kleding in anderhalf jaar!!
Ik heb dus een paar zomer-sandalen gekocht die ik al eerder had gezien in een andere kleur.

Is prima merk en het was echt nodig. Ik heb hier 5 paar liggen die blijven liggen door gebrek aan vervanging, maar toch echt weg moeten.

Het was al langer dan een jaar geleden dat ik schoenen heb gekocht.
Gooi je die vijf paar dan ook weg, Pumps Italiaans?
Wat eten we vanavond?
Waarom moet je dat weten? Ik gooi geen oude schoenen weg voordat ik nieuwe heb. Zelfs niet als ze versleten zijn.
Dat is genoeg antwoord. Het moet kort en krachtig zijn.
quote:Pumps_italiaans schreef op 03 september 2016 @ 17:16:

Dat is genoeg antwoord. Het moet kort en krachtig zijn.Sinds wanneer hang je deze wijsheid aan?
quote:Pumps_italiaans schreef op 03 september 2016 @ 17:16:

Dat is genoeg antwoord. Het moet kort en krachtig zijn.Sinds wanneer hang je deze wijsheid aan?
quote:Pumps_italiaans schreef op 03 september 2016 @ 17:15:

Waarom moet je dat weten? Ik gooi geen oude schoenen weg voordat ik nieuwe heb. Zelfs niet als ze versleten zijn.Vriendelijke belangstelling?
Wat eten we vanavond?
Oh still going strong! Ik zit nu op 9 maanden (alleen wat sportkleding en, vanwege een spontane onverklaarbare groeispurt, 2 bh's gekocht). Maar nu ik heel veel leuke najaarskleding zie vind ik het wel moeilijk worden!!!
Ik kom ook even een update geven. Ik had het vijf maanden volgehouden. Daarna toch een paar shirtjes gekocht, want daarvan had ik echt te weinig. Helaas had ik daarna opeens best veel nieuwe dingen nodig, omdat de oude echt versleten waren en kapot gingen. Vooral praktische dingen zoals ondergoed en sportkleding.

Nu wil ik weer tot 1 januari niks kopen. Een jaar is voor mij blijkbaar toch echt te lang, maar steeds vier of vijf maanden niks kopen, en dan mijn garderobe aanvullen met de noodzakelijke dingen vind ik ook al een verbetering. Ik merk ook dat ik wel bespaar, omdat ik minder impulsaankopen doe en zelfs nieuwe sokken en panty's alleen koop als de oude echt op zijn.

Als ik nu weer vier maanden helemaal niks koop (tot en met december), dan is voor mij de uitdaging best geslaagd.
Ik heb ooit ook al eens eerder een poging gedaan maar het niet lang volgehouden. Voor mij is het shoppen ook echt een verslaving zoals anderen in het begin van het topic beschreven. Steeds maar weer de webshops bekijken, het gevoel hebben dat ik wat mis in mijn garderobe en dat het met die ene laatste aankoop klaar moet zijn, maar dat is het dan niet. Maar ik wil nu een serieuze nieuwe poging gaan doen, niet alleen omdat ik dit gedrag ongezond vind maar ook omdat ik door mijn aankopen altijd blut ben en regelmatig achterloop met het betalen van rekeningen...
Ik heb 4 jaar amper kleding gekocht 4 broeken en ong 6 shirtjes, de broeken zijn allemaal merken , gekocht in de uitverkoop , ik heb nog broeken van 10 jaar oud , die zijn nog steeds niet versleten
Wees jezelf
quote:Nyntje schreef op 23 september 2016 @ 23:22:

Ik heb ooit ook al eens eerder een poging gedaan maar het niet lang volgehouden. Voor mij is het shoppen ook echt een verslaving zoals anderen in het begin van het topic beschreven. Steeds maar weer de webshops bekijken, het gevoel hebben dat ik wat mis in mijn garderobe en dat het met die ene laatste aankoop klaar moet zijn, maar dat is het dan niet. Maar ik wil nu een serieuze nieuwe poging gaan doen, niet alleen omdat ik dit gedrag ongezond vind maar ook omdat ik door mijn aankopen altijd blut ben en regelmatig achterloop met het betalen van rekeningen...Ik herken dit zo goed. Maar ik moet binnenkort weer bedrijfskleding gaan dragen en zie nu zoveel ongedragen dingen hangen met de kaartjes er nog in... Niet normaal. Heb me nu voorgenomen voorlopig niks meer te kopen en heel veel weg te doen. Deze week al voor 700 euro op Mp verkocht. Maar als ik zie wat ik er zelf voor uitgegeven heb, word ik er beroerd van . Alleen deze week wel een jurkje van Dept gekocht blauw kant met een paar geweldige enkellaarzen van blauw suède van via vai. Ik geef nu alleen nog uit van mijn Mp opbrengst, dat is mijn nieuwe streven.
Wat goed dat het je nog 700 euro heeft opgeleverd!

Ik heb eerder dit jaar mijn kasten uitgemest en 3 vuilniszakken vol naar zo'n kledingcontainer gebracht. Ik heb het niet op marktplaats gezet maar ik wil eigenlijk ook niet denken aan wat ik er ooit voor betaald heb...
Ik heb hier al een tijdje niet geschreven, mocht niet van mezelf omdat ik "af" was.

Maar nu toch al 5 maanden niks gekocht, op twee positiebroeken na (noodzakelijk kwaad). Net begonnen met mijn kast uitmesten en ik zie toch echt wel veel oude kleding. Dit omdat ik al jaren weinig kleren meer koop. Ik heb nu al drie stapels: 1 verkoop, 1 donatie, 1 prullenbak. Wil tot aan het eind van de zwangerschap alleen het noodzakelijke halen en dan in het voorjaar een nieuwe garderobe aanschaffen. Denk dat ik het geld van de verkopen daarvoor apart ga zetten (mocht het wat opleveren).

Dat is wel echt het nadeel van weinig/geen kleding kopen, dat op een gegeven moment alles op/versleten is. En dat ik mij voor sommige dingen nu wat te oud vind.
Je kunt altijd weer hier schrijven hoor saywhat. Het hoeft ook niet in één keer goed te gaan.

Wat Jetty en Nyntje zeggen vind ik wel herkenbaar. Het gaat nu wel veel beter, maar ik verspil soms echt geld aan kleding, die ik vervolgens maar weinig draag.

Ik merk nog wel dat het echt een verslaving is. Als ik me voorneem om een tijd echt helemaal niks te kopen, gaat het goed en heb ik rust. Tot ik na een paar maanden weer echt iets nieuws nodig heb. Als ik dan eenmaal weer begin met kopen ben ik er ook direct weer helemaal mee bezig. Ik voel me dan zelfs echt onrustig daardoor. Of als ik toevallig iets zie, wat ik graag wil hebben. Dan blijft het in mijn hoofd zitten, totdat ik het gekocht heb.

Dat is ook het lastige: op een gegeven moment moet je toch echt weer wat kopen. Dus hoe zorg je dat je wel verzorgd erbij loopt, zonder weer helemaal los te gaan?
Gister trouwens weer zo'n ontzettend irritant gevoel van een kast vol met kleding en niks om aan te trekken. Veel kleren die nog te goed zijn om weg te gooien maar die ik toch niet echt mooi meer vind. Ik ga tot 1 januari niks meer kopen, maar daarna ga ik weer eens door mijn kast heen en alles wat niet leuk meer is weg doen. Dan kijk ik ook wat ik moet aanvullen.
Recent een zak vol met sokken en kousen weg gegooid. Als ik opruim dan stop het in een verhuisdoos.

Ik koop alleen nog maar wat ik nodig heb om andere kleding vaker te kunnen dragen. Combinaties maken.

Ongedragen laat ik hangen. Het past nog en het meeste is mooi. Als ik het zou verkopen dan krijg ik er niets voor en dan wacht ik wel tot er een gelegenheid komt dat ik het wel kan dragen.
Bij mij verloopt het ook in fasen : ik koop enkele maanden niets (is vooral in de zomer goed gelukt omdat ik voldoende zomerkleding heb), maar na een maand of 3-4 begint het weer te kriebelen.

Komt er nog bij dat ik kleur- en stijladvies heb gehad en dus helemaal zin heb gekregen om mijn hele garderobe aan te passen. Vroeger had ik een rommeltje van vanalles wat, maar weinig dat bij elkaar paste zodat ik altijd moest blijven bijkopen. Ik zag een leuk jurkje, maar eens thuis bleek dat ik geen vestje of geen schoenen had die er leuk bij stonden.

Ik probeer het nu met minder te doen, maar wel allemaal leuke items die makkelijker combineerbaar zijn.

Dankzij het advies weet ik nu beter wat bij me past,dus da's wel handig.
Dat lijkt me inderdaad ook lastig, zoals spuit-elf zegt, om na het afkicken weer op een normale manier kleding aan te schaffen zonder terug te vallen in je oude gedrag. Voorlopig is dat nog niet aan de orde bij mij want ik heb nog heel veel vrij nieuwe kleren. Misschien is het dan een idee om alleen het versleten item te vervangen met een vergelijkbaar item? Dus 1 trui door 1 trui, en niet door 3 truien en 2 bijpassende broeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven