Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Vijf maanden geen kleding kopen is gelukt!

Maar dat was het dan ook verder, want sinds vandaag ben ik af... Nou geef ik mijzelf nog wel de credits dat ik alleen maar af ben omdat ik een nieuwe outfit heb aangeschaft voor een bruiloft binnenkort. Kan toch moeilijk daar op een paar oude Birkenstocks en in een te klein, knellend jurkje aan komen zetten.

Dus vandaag iets nieuws aangeschaft. En ik betrapte mijzelf er op dat dat zó lekker voelde dat ik dacht: oh jee, en nu dan? Hoe lang kan/ga/wil ik het nu nog volhouden? Dat gaan we zien. Er is veel veranderd het afgelopen halfjaar. Ik weet nu beter welke stijl ik wil én ik heb inmiddels mijn derde kappersafspraak dit jaar gepland (zes weken terug geweest, vandaag geweest en over zes weken weer) en dat is echt iets nieuws voor me, ik ging normaal 1 of 2 keer per jaar naar een thuiskapster voor 8 of 10 euro...
quote:anoniem06022015 schreef op 24 december 2014 @ 16:13:

Hoe krijg je dat voor elkaar? Niet dat ik veel kleding koop, maar ik heb bijv 1 spijkerbroek en die is ergens komend jaar wel versleten. Ik heb een aantal panty's, maar daar gaat wel een ladder in komen, enz. Een heel jaar niets kopen en ik heb geen kleding meer aan het eind van het jaar vermoed ik .
Even een update. Nog steeds niets gekocht. Ik zag dat mijn favoriete kledingwinkel aan de uitverkoop is begonnen. Normaal gesproken zou ik dan helemaal los gaan, maar nu niet!

Ik heb de afgelopen weken (vanaf 9 mei) elke ochtend een foto gemaakt van wat ik aan heb, en ik durf het bijna niet te zeggen, ik heb totaan vandaag elke dag iets anders aan gehad (en er ligt nog genoeg in de kast). Ik wil proberen om alles aan te hebben gehad deze komende periode. Het geeft me wel een goed beeld wat ik heb, en wat ik minder vaak draag. Op deze manier dwing ik mezelf wel om alles te dragen.
Wat een goed idee mab! Zo kun je goed zien wat je allemaal hebt, welke dingen je hebt gedragen en welke combinaties je kunt maken. Heel slim! Goed bezig
Leuke tip, mab! Een andere tip is om de kleding die je gedragen hebt achteraan het kledingrek te hangen, zodat er vooraan steeds iets anders komt te hangen. Dat draag je dan!

Ik koop nog steeds weinig, en de spullen die ik wel koop retourneer ik in de meeste gevallen. Omdat ik ze bij nader inzien toch niet de moeite waard vind of al iets soortgelijks heb. En geloof me: niets voelt zo goed als spullen terugbrengen en je geld terug krijgen hihi Zelfs van kopen krijg ik niet eenzelfde kick.
Goed bezig allemaal!

Ook al ben je dan "af", het gaat er toch ook om dat je ervan leert? Ik merk van mezelf dat ik langzaam minder belangstelling krijg voor alles wat in de winkels hangt, er minder mee bezig ben. Ik kan nu de kledingwinkels voorbij lopen waar ik eerst eigenlijk altijd wel even binnenliep. Heb ook pas nog een deel van mijn kledingkast uitgeruimd, voordeel is dat wat er nog hangt ik ook echt kan dragen, dus overzichtelijker.
Ik ben nog steeds niet geslaagd in het vinden van een leuke zomerjas.

Vooral met dit regenachtige weer is het erg moeilijk om je goed te kleden.

Ik zoek al 2 jaar. Ik heb wel een sportieve jas - klein opvouwbaar - gekocht toen.

Daar ben ik nu erg blij mee. Het ene moment regen en dan weer stevige zonneschijn.

Ik kan het heel goed opbrengen om even een winkel binnen te lopen om te zien hoe de mode is.

Is een prima manier om gouden vondsten te doen. Zo zie ik kleding die ik zocht, maar niet kon vinden.

Eigen stijl is echt Nederlands. Kopen wat je mooi vind en er dan een set van maken.

Dan krijg je vanzelf de neiging om alleen te kopen als het wat langer mee kan.

In het buitenland werd er niet zomaar "kijken, nie kope" gezegd.
Ik moest echt even zoeken waar dit topic was gebleven. De maand juni is verder rustig gebleven. Ik heb dus een outfit voor een bruiloft gekocht (incl schoenen) en verder wat sokken vervangen. Dat was het.

Een geslaagd eerste half jaar dus.
Netjes NYC!

Ik heb eindelijk een zomerjas gevonden! Vandaag voor het eerst aangehad en ben er erg blij mee. Was ook nog eens in de sale voor de helft vd prijs! Ben er echt jaren naar op zoek geweest.

En ja ik ben af .... Want tegelijk met de jas heb ik ook 2 jurkjes gekocht. Na 10 maanden, best netjes. Ik hoop nl op zonnig weer voordat ik over een week of 5 het ziekenhuis inga en dat ik nog kan genieten vd zomerjurkjes. Eigenlijk had ik die niet echt; ja te 1 groot en 1 niet mooi. Die kunnen nu dus weg.
Ik heb een paar cadeaubonnen gebruikt met maximale geldigheidsduur. Hopen dat de zakelijke kleding past.

Zoeken naar de jas heb ik opgegeven. Dan is de kans groter om er een te vinden. Ik had er een gevonden die ik mooi vond, maar de lengte en pasvorm waren niet passend bij de kleding waarvoor ik een jas nodig heb.
Ik ben ook af. Heb in de uitverkoop een heel mooi jurkje gekocht in mn favoriete kleur (koraal). Kan zakelijk en prive heel goed gedragen worden door er verschillende jasjes bij te combineren. Dus een jaar niets kopen is niet gelukt maar ik ben wel bewuster naar mijn kleding-koop-gedrag gaan kijken. Doordat ik nu ook foto's maak van wat ik aanheb ben ik me ook veel bewuster van wat ik draag.

Verleden week terug gekomen van vakantie en minimaal kleding meegenomen. Tussendoor een wasje gedraaid en dat ging prima. Nou was het daar wel twee weken heerlijk weer, en heb ik driekwart van de vakantie in bikini rondgelopen, maar toch. Moet hier ook kunnen.
Ik bedoel natuurlijk, met minder kleidng toekunnen en niet de hele tijd in bikini rondlopen (ze zien met op mn werk al aankomen.
Jammer dat er veel kleding "eerlijk wordt vernietigd". Dat was in het nieuws.

Twee jaar geleden heb ik een kleine partij broeken gered. Nu ben ik blij dat ik ze toen allemaal heb gekocht.

Ondanks de vele negatieve reacties hier.

Mijn restanten van toen hebben nu een eerlijk lang leven gekregen. Wat ik uitspaar wordt uitgegeven aan een stukje economische groei.

Ik ga een set proberen en hoewel ik eigenlijk geen zin meer heb. Ik had 1 miskoop gedaan en dat helpt. Er moet dus echt een nieuwe aankoop.

quote:mab schreef op 14 juli 2016 @ 16:12:

Ik bedoel natuurlijk, met minder kleidng toekunnen en niet de hele tijd in bikini rondlopen (ze zien met op mn werk al aankomen.

Als het saai is daar op je werk. Dan is het wel eens weer wat anders.

Zelf doe ik mijn voordeel door zo weinig mogelijk mee te nemen. Het scheelt toch wel een kleine 5 kg of meer.

Ik heb een lange vest die snel droogt en multifunctioneel is. Dat scheelt toch al 3 kledingstukken.
Nog een weekje te gaan en dan.... shoppen! ;)
quote:Albie schreef op 19 juli 2016 @ 08:34:

Nog een weekje te gaan en dan.... shoppen! ;)En Albie, is het shoppen bevallen? Hier na het jurkje niet meer de fout in geweest. Nog een keer kritisch door mn kast gegaan en nog meer weggedaan. Heb een adresje gevonden waar ik er heel veel mensen blij mee kan maken. Keep up the good work, ladies!
Ik heb tot nu toe niets gekocht wat ik niet van plan was. Ik ben in maart 2 weken in Californie geweest en daar mocht ik mijn spullen kopen voor de zomer, t-shirtjes, hempjes etc.

Maar ik kreeg ineens een helder idee een week of 4 geleden, dat ik misschien een zomerjas nodig heb wanneer ik op vakantie ga naar Nederland. Ik heb er helemaal geen, heb ik hier niet nodig, alleen winterjassen en die zijn echt heel dik en te warm voor een augustus maand in Nederland. Ook is de keuze niet zo uitgebreid voor zomerjassen, maar ik heb een handige, regenachtige jas kunnen kopen die heel klein is op te vouwen en in de koffer kan doen. Nu maar hopen dat ik de jas niet uit de koffer hoef te halen....

Dus ik ben wel een beetje af, maar het voelt niet zo !
quote:mab schreef op 29 juli 2016 @ 15:14:

[...]

En Albie, is het shoppen bevallen? Hier na het jurkje niet meer de fout in geweest. Nog een keer kritisch door mn kast gegaan en nog meer weggedaan. Heb een adresje gevonden waar ik er heel veel mensen blij mee kan maken. Keep up the good work, ladies!Nou, het jaar is iig voorbij! Maar het winkelen is nog een weekje uitgesteld. Ik ga ook nog even door mijn kast heen om te kijken wat ik nodig heb.
Yes! Ook de maand juli is het gelukt. Enkel wat ondergoed vervangen maar dat telde al bij voorbaat niet in mijn challenge dus ben nog steeds goed bezig.

Gaat het me augustus lukken niks te kopen is de vraag. Ik ben eigenlijk nog steeds toe aan een paar broeken een maat groter maar los dat vooralsnog op door vnl jurkjes te dragen.
Hmm ik ben een beetje af volgens mij... Ik heb in juni wat sportkleding gekocht. Ik gebruik het wel veel. Ik kwam steeds net niet uit met de sportkleding die ik had (was steeds al vies voor ik de wasmachine vol had). Maar ja, daardoor dus geen jaar zonder kleding kopen Maar wel een half jaar volgehouden! Ik ga toch proberen om het tweede half jaar weer zo weinig te kopen :-)
quote:Kraaienpootje schreef op 01 augustus 2016 @ 15:22:

Hmm ik ben een beetje af volgens mij... Ik heb in juni wat sportkleding gekocht. Ik gebruik het wel veel. Ik kwam steeds net niet uit met de sportkleding die ik had (was steeds al vies voor ik de wasmachine vol had). Maar ja, daardoor dus geen jaar zonder kleding kopen Maar wel een half jaar volgehouden! Ik ga toch proberen om het tweede half jaar weer zo weinig te kopen :-)Ik vind niet dat je af bent, hoor. Het is een heel nuttige aankoop geweest die je veel gebruikt. Het is bijvoorbeeld niet het zoveelste shirt wat op de al grote stapel in de kast beland.
Ik vind ook dat je niet af bent kraaienpootje. Niet uitkomen met de kleding die je hebt (of dat nou sokken, shirts of sportkleding is) is een goede reden wel wat nieuws te kopen. Bij mij heeft het vooral geholpen om niet enkel voor de leuk/uit gewoonte maar kleding te bestellen bij Zalando. Voelt goed om het te doen met wat ik heb.
Hmm dat is waar. Maar ja als het echt moet had ik ook vaker een handwas kunnen doen o.i.d. Het is wel een beetje een luxe-probleem. Maar misschien ben ik dan wel te streng Ik heb in ieder geval nu al 6,5 maand geen 'onnodige' aankopen gedaan!
Wel fijn dat jullie vinden dat ik nog mee mag doen
Je bent wat mij betreft niet af hoor kraaienpootje, dit was functioneel en geen onnodige aankoop.

Na mijn bruiloftsoutfit en spijkerbroek was ik opnieuw gestart. Van de week had ik een zwak moment en bestelde ik allerlei spullen via een webshop. Toen het binnenkwam bleek alles te groot, dus de complete bestelling is weer teruggegaan. Het terugsturen voelde eigenlijk veel lekkerder dan het bestellen...

Na een jaar niks kopen, op die twee stukken na, merk ik wel dat mijn spullen wat gaan slijten. Ik moet oppassen dat ik er nog wel fatsoenlijk uit blijf zien, want ik heb een beetje oogkleppen gekregen voor wat nog netjes genoeg is. Ik vind het zo zonde om een shirt met een gaatje maar weg te doen, dus die blijf ik dragen op zo'n manier dat je het gaatje niet ziet. Alleen soms vergeet ik dus dat er een gaatje is...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven