Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
De mijne zit nog aan een tuigje met een lange lijn.
Durf je hem nog niet los te laten? Gaat het goed met het tuigje?
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Felix: heb net je uitlegpost gelezen. Wat rot voor je. Ik snap nu heel goed dat je je onder een andere naam hebt aangemeld.

Weer ontopic: mooie vondst, je nieuwe plant... en het bijpassende verhaal ook...
Ik ben op vakantie in Spanje en ze hebben hier zulke mooie planten! Deze bijvoorbeeld, wat is het? Er hingen grote peulen aan, dus eens zien of ze in Nederland ook willen groeien

Cc, nee dat durf ik nog niet. Ik durfde hem wel los te laten en meneer hobbelde meteen een heel end weg. Verder dan de andere kat gaat, en meneer is al een keer een jaar kwijt geweest.

Dus ik die kat teruglokken, ging hij toch blazen en grauwen, geprobeerd op te tillen, nu zie ik er nogal gehavend uit. Dus nu nog maar een paar weken aan een lijn, daarna wordt het weer ook slechter waarschijnlijk. Ik gok dat hij een trauma heeft wat betreft in een hoek drijven, iets voor mij om rekening mee te houden.

Er loopt hier een dubbelganger in de buurt rond van meneer janssen, buuf heeft heel lief de dubbelganger weer naar mijn huis gebonjourd. Die ging daar nog mee akkoord ook
Mooi zeg, martine!
quote:Felix_urbexicus schreef op 03 september 2016 @ 10:55:

Cc, nee dat durf ik nog niet. Ik durfde hem wel los te laten en meneer hobbelde meteen een heel end weg. Verder dan de andere kat gaat, en meneer is al een keer een jaar kwijt geweest.

Dus ik die kat teruglokken, ging hij toch blazen en grauwen, geprobeerd op te tillen, nu zie ik er nogal gehavend uit. Dus nu nog maar een paar weken aan een lijn, daarna wordt het weer ook slechter waarschijnlijk. Ik gok dat hij een trauma heeft wat betreft in een hoek drijven, iets voor mij om rekening mee te houden.

Er loopt hier een dubbelganger in de buurt rond van meneer janssen, buuf heeft heel lief de dubbelganger weer naar mijn huis gebonjourd. Die ging daar nog mee akkoord ook

Zo te lezen is meneer J er inderdaad nog niet aan toe om los te lopen en dan ook nog opgepakt te worden

Maar wel fijn voor hem dat hij nu toch lekker buiten kan zijn aan een tuigje. Hopelijk heb je er geen dagtaak aan om hem weer uit de knoop te halen
Dierproeven.
On topic: geen idee wat het is MissMartine maar wat een schitterende bloemen!
Dierproeven.
Ik heb een blij!

Ergens van de zomer heb ik een knalblauwe hortensia gekregen via marktplaats, die heeft vriendje met zijn gebruikelijke tact voor me uit die tuin getrokken. Hij moest zo erg teruggesnoeid worden dat het alleen nog maar wat kale takken waren.

Nu zie ik eindelijk twee kleine groene puntjes, hij leeft dus nog!

Niet dat ik volgend jaar bloemen ga krijgen eraan, maar hij doettet!

De bijzondere soort kamperfoelie uit dezelfde tuin, waar we de hoofdstam moesten doorzagen doet het ook uitstekend, heb vast een klimrek erboven gehangen. De eerste nieuwe uitlopers zijn er vast aan gehangen, hij gaat als een trein.

Met beide planten heel blij, allebei rare soorten. Ik ga nog wel aluin begraven bij de hortensia, hopelijk komt de blauwe kleur dan ook hier terug.
Ik ben ook weer bezig en heb me een hernia getrokken aan allemaal vreemde wortels die in de grond zitten. Heb planten van mijn schoonzus gekregen. Heel lief maar niet het handige moment en er zitten er 2 bij zonder kaartje die ik ook niet denderend mooi vind dus even lastig om een plekje voor te vinden. Eigenlijk zou ik dit allemaal in 1 keer moeten doen want ik loop er nu tegenaan dat mijn annabelles in de weg staan. Nu gaan die sowieso naar de voortuin waar nu de lavendel staat en de lavendel gaat naar de plek waar nu de klimop groeit. Maar dit is daar gewoon niet het juiste moment voor. Iemand nog ideeen wat leuk combineert met lavendel?

En ik zoek ook nog tips voor de aanpak van een moestuin die compleet overwoekerd is met duizendblad, een of andere japanse knoopplant en bramen.
Tevens heb ik gezien dat mijn groene sedum in tegenstelling tot wat ik dacht helemaal niet mooi past bij mijn kruipend zenegroen dus dat moet ik ook nog helemaal gaan omgooien.
Kan je sedum niet bij je lavendel? Allebei weinig water nodig
Hm zou idd niet zo'n slecht idee zijn om de gaten tussen de lavendel op te vullen met de sedum. Of de sedum allemaal naar de rand van het perk te verplaatsen en de rest over te laten aan het zenegroen.
Mijn tuin is al winterklaar

Ik moest de helft nog snoeien (de andere helft is een week of drie geleden gedaan), en vanochtend was het flink bewolkt maar niet al te gek koud, dus perfect voor de andere helft. Maarja, dan laat je natuurlijk niet nog weer vijf planten staan he, dus die gingen er nu ook maar vast aan. De bladeren werden al bruin dus die waren over twee weken toch al aan de herfst toe. Meteen maar de felgekleurde potjes enzo opgeruimd en de terracottapotten en de (nep)pompoenen maar vast buiten gelegd. Nou alleen nog een paar keer gras maaien voordat het winter wordt.

En een paar slakkenhuisjes gevonden. Die vinnik leuk .

Komende week maar eens even door het maisveld voor wat kolven, dan kan ik de mand nog vullen, ziet er ook altijd leuk uit. Niet te geloven dat het alweer haast herfst is he.... Ik heb me toch een knoeperts van spinnen aan de kant zien gaan, brrrrrrrrrrrrrrrr. Gelukkig hebben we ook heel veel vogeltjes in de tuin.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:matroesjka_ schreef op 03 september 2016 @ 14:40:

Ik ben ook weer bezig en heb me een hernia getrokken aan allemaal vreemde wortels die in de grond zitten. Heb planten van mijn schoonzus gekregen. Heel lief maar niet het handige moment en er zitten er 2 bij zonder kaartje die ik ook niet denderend mooi vind dus even lastig om een plekje voor te vinden. Eigenlijk zou ik dit allemaal in 1 keer moeten doen want ik loop er nu tegenaan dat mijn annabelles in de weg staan. Nu gaan die sowieso naar de voortuin waar nu de lavendel staat en de lavendel gaat naar de plek waar nu de klimop groeit. Maar dit is daar gewoon niet het juiste moment voor. Iemand nog ideeen wat leuk combineert met lavendel?

En ik zoek ook nog tips voor de aanpak van een moestuin die compleet overwoekerd is met duizendblad, een of andere japanse knoopplant en bramen.

Ik doe meestal niet moeilijk en verplaats de boel gewoon als ik tijd heb, en niet als het jaargetijde dat voorschrijft. En alles bloeit hier als een gek, dus blijkbaar kan het allemaal prima. Alleen niet doen tijdens een hittegolf, maar hey, wie heeft er nou zin om iets te doen tijdens een hittegolf?

En de moestuin zou ik gewoon eerst helemaal kaal maken, kijken wat eronder dat duizendblad tevoorschijn komt (niks waarschijnlijk) en overwegen om de bramen te laten staan, want die zijn wel heel lekker. Wordt wel heel groot als het de kans krijgt, dus dat ligt wel een beetje aan je tuin dan.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Wat kan er onder het duizendbladuit komen dan????
Een van mijn grote vieze bruine tuinspinnen is in de wc gaan wonen, zo boven de deur. Hij heet henk, zoals alle badkamerspinnen hier henk heten. Vorige henk was een langpootspin, dus ik denk dat nieuwe henk oude henk opgevroten heeft. Hij is bijna zo groot als mijn duim en heeft helemaal een knus web gebouwd waar je dus onderdoor moet lopen. Als nieuwe badkamerhenk net als slaapkamerhenk baby's krijgt moet ie weg. Slaapkamerhenk had heel leuk zo'n eierbal, tot er ineens honderden henks zaten. Dat wad minder, zo op een halve meter boven je hoofdkussen.
Ik wil ook verder snoeien, maar de bak is vol.
quote:matroesjka_ schreef op 03 september 2016 @ 15:29:

Wat kan er onder het duizendbladuit komen dan????

Nouja, het werd moestuin genoemd he. Wie weet is er nog een verdwaalde prei of wortel te vinden .

Maar helaas, ik gok erop dat er onder dat spul niks overleefd heeft, behalve wat spinnen, pissebedden en mieren, dus de boel zal waarschijnlijk toch op de schop moeten.
quote:Felix_urbexicus schreef op 03 september 2016 @ 15:52:

Ik wil ook verder snoeien, maar de bak is vol.

Wij hebben speciaal voor de tuin een aanhanger. Die is nu half vol, maar er hangen achter aan de draad nog twee zakken met gras. Dat zijn van die zakken waar ze steentjes in afleveren, dus die kunnen tegen een stootje maar zijn toch niet waterdicht. Ideaal om het gras in op te slaan want als ik het in de bak zou moeten doen had ik minstens 8 bakken nodig.

Ik overweeg dan ook om nog een stuk van het grasveld om te gooien, maar ja, dochter en ik badmintonnen ook wel graag en nu kan dat nog.
Hier heb ik maar een begin gemaakt met de klimop en de bak zit hier ook vol. Wordt maandag geleegd. Ik ga denk ik gewoon elke keer dat de bak geleegd gaat worden hem een dag van tevoren stampvol klimop proppen.

Ceylon wortelen zijn welkom. Mijn moeder vond een paar jaar geleden een dode slang onder een rabarberblad en ik blijf elke keer bang om een slang tegen te komen
Hier wordt de bak ook maandag geleegd, kijk in de ochtend wel ff wie van de buren hem niet buiten zet, prop ik die ook nog vol. Je betaalt hier toch niet per keer legen :-), iedereen dumpt overtollig afval bij buren.
Ha hier wordt de bak ook weer maandag opgehaald. Heb hem volgepropt met vuurdoorn. Die was aardig uitgelopen en toen ik 1 grote tak had verwijderd kwam er ineens weer veel meer licht in de tuin. Heerlijk zo de tuin te zien opknappen.

Heeft iemand nog een idee wat ik met de kilo's zand onder de tegels aan moet? Kan dat worden vermengd met tuinaarde (en waar haal ik dat het goedkoopst?) of moet ik al het zand eruit scheppen? Gisteren weer een stuk of 10 tegels verwijderd, en een border wat netter gemaakt.
Ik gooi steeds een paar kilo zand in de bak, duurt wel ff. De rest meng ik met tuinaarde, dit haal je het goedkoopst bij de plaatstelijke opgedoekte wietkwekerij .

Geintje, kijk ff op marktplaats, mensen doen het nogal eens gratis weg. Wie weet staat er zoiets bij jou in de buurt op.
Ik zie op tv dat er kant en klare hagen (hedera) te koop zijn. Goed als groene omheining. (mobilé?)

Die zou je fantasie dus ook zelf kunnen laten groeien voordat je iets dat er al staat gaat vervangen.

Net zoals je uitlopers van planten in potjes kan laten groeien tot ze groot genoeg zijn zonder moederplant.

Pas dan de uitloper in potje los maakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven