Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
Pumps, doe er een groot stuk kaas in en de volgende dag pindakaas, daar komen ze op af!

Steampunk, ik hoop dat je snel weer terug komt.

De moerasanemoon is mooi! Heeft deze schaduw en vochtige grond nodig?
Ja SPCAT! Graag iig hier blijven meeschrijven!
Ik mis Steampunkcat ook. Als je dit leest, ik hoop dat alles goed met je gaat.

Vandaag had ik weer es een vrije dag, dus als een malle in de tuin bezig geweest. Ik heb het gras gemaaid, een grote coniferenhaag gesnoeid, geschoffeld, onkruid opgeruimd...

Van de Mallorcaanse stekjes lijken er een paar aan te slaan, het gaat de goeie kant op!
Dames,

Ik heb vlekken op mijn blad zitten. Ik post zo even een foto. Weet iemand wat het is en wat ik er mee moet doen?

Nursy, volgens mij is het meeldauw.

In deze link vind je hierover meer informatie en ook over hoe je het kan voorkomen/bestrijden.

Gebruik in ieder geval het aangetaste blad nooit als compost o.i.d. anders blijven de schimmels terugkomen in je tuin. Het afgevallen/aangetaste blad moet echt de afvalcontainer in.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Ohhh jeeeh. Ik kan geen antischimmelspul spuiten. Dit ding staat naast mijn vijver. Pffff
Ik ga het eens met melk proberen. Ik houd jullie op de hoogte.
Hoop dat het helpt Nurse! Het is echt een nare schimmel
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Misschien met een spons de bladeren afdoen?

Zelf heb ik zoveel mogelijk weg gehaald om zoveel mogelijk zicht te krijgen op de plant en wat er op zit.

Schimmel (fungi met hoed) haal ik weg en zorg dat het minder nat wordt.

Maar ik zeg maar wat. Ik heb nog geen ervaring. Rupsen haal ik ook handmatig weg.

Vorig jaar kwam er rommel op mijn planten terwijl ik dat niet in de gaten had. Het stond erg vol bij mij.

Ik ga wat sate-saus plakken. Ik hoop dat ik zelf niet wordt gevangen. Gaat echt heel hard. Ik heb ook vleermuis, maar ik weet niet hoe die klinkt.
Huhhh?
Hello everybody, ik was even wat minder met de tuin bezig en heb af en toe nog meegelezen maar niet helemaal. Hoop ook dat SPC weer terugkomt! Maar dat zal vast, kan me voorstellen dat ze even pauze neemt en straks onopvallend binnensluipt. Mocht je nog meelezen: heb gelezen waarom je geanonimiseerd bent, sterkte

Ik heb in de tussentijd een voortuin aangelegd (eindelijk, woon hier al ruim 3 jaar) maar dat is uiteraard nog erg in de startfase. Ben niet overal tevreden over en niet alles is goed aangeslagen, maar eerst maar eens een jaartje de tijd geven.

Had vanochtend een 'hoera-moment' in de tuin wat ik even wilde delen! Er staat een grote vlinderstruik waar echt héél veel vlinders op af kwamen, maar de laatste week vrijwel niks meer. Nou heb ik daarnaast een vijgenboompje staan dat het echt geweldig doet, bergen vruchten komen eraan. Ik houd alleen niet zo van vijgen , af en toe één is lekker maar er zaten dus ook nog wat verrotte vruchten tussen. Ik had ze laten hangen voor de insecten en voor andere beestjes op de grond. Ging ik vanochtend even kijken of er nog goede vruchten tussenzaten, één en al vlinders Daar zijn ze dus gebleven. Paar fotootjes om het te vieren:

Tjezus, wat vals
quote:nursy schreef op 01 september 2016 @ 06:03:

Huhhh?

Advies voor vulling in muizenval gekregen. Kaas of pindakaas. Heb alleen sate-saus in huis.

Vraag van mij op (nog niets in muizenval gevangen: ander lokaas nemen).

Had geen quote gedaan.

Los daarvan: Een tomaat begint rood te kleuren.

Maar salie heeft toch weer luis. Ruikt dan ook heerlijk. (Heb de top met luis per ongeluk afgebroken. Blaadjes zonder beestjes liggen heerlijk te geuren. Jammer, want begon net weer mooi te groeien. De rest gaat naar de dieren en die zijn gek op kruiden. )

De bladluis viel me op doordat er stukken van de bladeren af waren.

VRAAG (ook n.a.v. gaten in bladeren) Kunnen er gaten in bladeren komen doordat vogels bladluis ervan af happen?
Kom hier ook weer eens een keertje kijken. Laatste dat ik iets vertelde was dat mijn tuin 1 grote aardemassa was die er echt niet uitzag en waar we niet eens meer in konden komen en waarbij echt alles mislukte. Zelfs kant en klare grasmatten hebben het niet uitgehouden.

Nu is er weer een deel betegeld en daar past net een eettafel en stoelen op. Op de aardemassa heb ik een paar weken geleden gras gezaait en op wat kale plekken na heb ik nu een prachtig gazonnetje. Mijn perenboom is helaas volgens mij verloren gegaan, zijn geen peren ingekomen dit jaar en bij de laatste storm is hij bijna omgewaaid ( tis maar een kleintje nog), volgende maand een poging doen om hem te verplaatsen want waar hij nu staat is geen optie meer ( schuurdeur kan niet meer open en we kunnen geen gebruik meer maken van het tuinpad) en hopen dat het weer goed wordt. Ook heb ik 2 kleine struikjes en verder nog niets eigenlijk en heb er eigenlijk ook ff geen energie meer voor om er dit jaar mee verder te gaan.
Kunnen jullie hier wat mee, dames?

http://www.funda.nl/koop/ ... brabantstraat-11/#foto-24
Ozo.
quote:hallekie schreef op 02 september 2016 @ 07:15:

http://www.funda.nl/koop/ ... brabantstraat-11/#foto-24

Owwww, die is errug

Dan hoef ik het huis niet eens meer te zien. Tenzij het geen drol kost dan geef ik de rest van het geld uit aan de tuin!

Mijn balkon (formaat postzegel, 1.50 x 3m) is groener.
In potentie zou je er echt iets speciaals van kunnen maken denk ik, maar dan moet eerst 90%van doe tegels er uit. Dat witte spreekt me wel weer meer aan dan een donkere tegel dat dan weer wel. Mooie grote boom er in kost meteen flink wat geld. Flink de hoogte in werken en mooi stukje gras er bij! Mijn handen jeuken er van!
Aauuwwww

Die doet gewoon zeer aan de ogen... Gelukkig staat achter de schutting wel wat groen....

Maar de ruimte is best mooi en er is zeker wel wat van te maken!

Mocht je dit huis gaan kopen, kun je gewoon beginnen met aan de randen wat tegels weg te halen, zodat je borders kunt maken. Een aantal snelle klimmers als clematis en klimrozen tegen de schutting, en het ziet er al beter uit.

En dan steeds de borders wat breder maken, dan hoeft niet alles in een keer en kost het ook geen godsvermogen in een klap. Mocht je wel een paar duizend euro kunnen verknappen aan de tuin, dan zou ik het wel weten.... Maarja, verhuizen kost vaak al genoeg zonder kosten aan een tuin...

Tips kun je hier genoeg krijgen... Succes!
MevrouwJack wat een mooie foto's! Helaas hier geen vruchten aan de vijg, en we willen hem ook ergens anders hebben dus wilde stekjes gaan maken. Heeft hij zichzelf al uitgezaaid en groeien er drie mini boompjes naast de grote boom. Ook goed.

Lovely wat vervelend dat er zo weinig heeft aangeslagen. Dat zal balen zijn. Volgend jaar weer een kans!

Ik vind dat huis en tuin echt vreselijk! Zo niet mijn smaak.

Gisteren weer wat tegels verwijderd rond de huidige plantenbak. Ik wil de borders vervangen voor de zandstenen die ik van de andere borders heb verwijderd (waren 3 hoog opgestapeld). Schijnbaar lagen er ook nog wat tegels tussen de schutting en de bak zelf, daar was gewoon van alles overheen gegroeid. Er ligt alleen allemaal zand onder, daar had ik even niet op gerekend. Wat is wijsheid; al het zand verwijderen en vervangen voor tuinaarde (waar kan ik dat het goedkoopst vinden?), of een 50/50 mengsel ervan maken? En dan maar hopen dat de planten aanslaan? Ik wil de bak van vorm veranderen (vierkant naar rond), en tegen de schutting meer clematis. De bak misschien een water stukje van maken, vind vooral die omvallende bamboes zo leuk.
quote:Lovely1987 schreef op 02 september 2016 @ 01:01:

Kom hier ook weer eens een keertje kijken. Laatste dat ik iets vertelde was dat mijn tuin 1 grote aardemassa was die er echt niet uitzag en waar we niet eens meer in konden komen en waarbij echt alles mislukte. Zelfs kant en klare grasmatten hebben het niet uitgehouden.

Nu is er weer een deel betegeld en daar past net een eettafel en stoelen op. Op de aardemassa heb ik een paar weken geleden gras gezaait en op wat kale plekken na heb ik nu een prachtig gazonnetje. Mijn perenboom is helaas volgens mij verloren gegaan, zijn geen peren ingekomen dit jaar en bij de laatste storm is hij bijna omgewaaid ( tis maar een kleintje nog), volgende maand een poging doen om hem te verplaatsen want waar hij nu staat is geen optie meer ( schuurdeur kan niet meer open en we kunnen geen gebruik meer maken van het tuinpad) en hopen dat het weer goed wordt. Ook heb ik 2 kleine struikjes en verder nog niets eigenlijk en heb er eigenlijk ook ff geen energie meer voor om er dit jaar mee verder te gaan.

Dat je er geen energie meer voor hebt is begrijpelijk, gezien de toestand met je moeder en je kinderen.

"Een nieuwe lente, een nieuwe tuin".

“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:hallekie schreef op 02 september 2016 @ 07:15:

http://www.funda.nl/koop/ ... brabantstraat-11/#foto-24De muur lijkt me een beetje te laag voor een luchtplaats van een gevangenis.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

quote:nursy schreef op 30 augustus 2016 @ 21:49:

Ja SPCAT! Graag iig hier blijven meeschrijven!+ 1

Wat lief dat jullie me zo misten. Was even nodig om op anoniem te gaan. Ik zit nu wel zonder plaatjesplakrechten, maar dat komt vanzelf wel weer goed.

Welkom terug!
Yeeey!
Ha die Felix!

Even wennen hoor. Fijn dat je er weer bent, ik heb de commotie rond het anonimiseren gemist, maar heb wel in een ander topic van je meegelezen. Ik hoop dat het goed met je gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven