Napraattopic 65

31-08-2016 13:41 4136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:Amaqanda schreef op 09 september 2016 @ 12:22:

[...]

Ik kan ook prima denken: jeetje die is echt zwart! Als iemand echt echt zo donker is dat hij/zij zwart is. Een ontzettend blank iemand, maar dan echt zo blank dat het licht geeft is dan als tegenhanger precies hetzelfde. Jeetje zeg, die is gewoon echt spierwit!

Heeft niks met een oordeel te maken, maar het is anders en anders valt op. Mensen met blauw haar vallen ook op.Dat is ook waar.
quote:Amaqanda schreef op 09 september 2016 @ 12:20:

[...]

Ik vind culturele stereotypes minstens zo beledigend. Racisme gaat niet alleen over een kleurtje, cultureel iemand klassificeren is net zo erg.Dat bedoelde ik ook.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
quote:duende12 schreef op 09 september 2016 @ 12:22:

[...]

Ik wel, ik zag alleen iemand posten die dat woord gebruikte.Oh sorry. Het stond er zo raar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
En daarentegen zijn aardappels toch ook gewoon lekker? Ik ben gek op vlaamse frieten. Daarentegen roetmop....
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 12:23:

[...]

Ehm, tatta betekent geen "aardappelhoofd", maar gewoon "aardappel". En in slang betekent het "Nederlands". Het wordt in de regel dus ook in die betekenis als bijvoeglijk naamwoord en niet als zelfstandig naamwoord gebruikt: a tatta sani, a tatta meisje, deng tatta manieren, tatta fasi, etc.En zwart is zwart./ Bruin is bruin. De negatieve lading aan zo'n woord ligt blijkbaar in/aan jezelf.
quote:Grobbekuiken schreef op 09 september 2016 @ 12:20:

[...]

Hier door

Tja, dat is duidelijk geschreven door iemand die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Da's altijd zo f*cking irritant als mensen slang woorden uit een taal die ze zelf niet beheersen gaan overnemen, dan snappen ze zelf de nuances en connotaties niet.

Vergelijk het met de niggabitch rel destijds rondom Rihanna. Duidelijk gevalletje van stoer willen doen met slang die niet in je moerstaal is, en dan volkomen de plank misslaan.
Am Yisrael Chai!
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 12:25:

En daarentegen zijn aardappels toch ook gewoon lekker? Ik ben gek op vlaamse frieten. Daarentegen roetmop....Wat een sterk betoog weer.

En daarentegen zijn aardappels toch ook gewoon lekker? Ik ben gek op vlaamse frieten. Vergeleken met roetmop.Ja ik lust ook graag negerzoenen. Dit slaat natuurlijk nergens op.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

En daarentegen zijn aardappels toch ook gewoon lekker? Ik ben gek op vlaamse frieten. Daarentegen roetmop....Eh....ja, dropveters zijn ook lekker, maar zo zou ik nooit iemand noemen.

En daarentegen zijn aardappels toch ook gewoon lekker? Ik ben gek op vlaamse frieten. Daarentegen roetmop....Serieus?
quote:Nouschi schreef op 09 september 2016 @ 12:26:

[...]

Ja ik lust ook graag negerzoenen. Dit slaat natuurlijk nergens op.Ja die zijn heerlijk!
quote:duende12 schreef op 09 september 2016 @ 12:13:

[...]

Klopt. Maar dat is bij het woord "zwarte" toch ook het geval?

Dát is dus de discussie

De lading is belangrijk en in het geval van het woord 'zwarte' speelt er historisch veel mee.

Het ligt in ieder geval gevoelig en niet verkeerd daar over te praten vind ik.
quote:Nouschi schreef op 09 september 2016 @ 12:25:

[...]

Oh sorry. Het stond er zo raar.Ja, dat zag ik nu ook.
Wat ik daarmee bedoel is dat het woord aardappel in mijn inziens geen negatieve lading heeft. Dan het woord "zwart"
quote:Nouschi schreef op 09 september 2016 @ 12:26:

[...]

Ja ik lust ook graag negerzoenen. Dit slaat natuurlijk nergens op.+1
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 12:26:

[...]

Tja, dat is duidelijk geschreven door iemand die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Da's altijd zo f*cking irritant als mensen slang woorden uit een taal die ze zelf niet beheersen gaan overnemen, dan snappen ze zelf de nuances en connotaties niet.

Vergelijk het met de niggabitch rel destijds rondom Rihanna. Duidelijk gevalletje van stoer willen doen met slang die niet in je moerstaal is, en dan volkomen de plank misslaan.Oké, dan ben ik daar kennelijk de mist ingegaan.
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 12:28:

Wat ik daarmee bedoel is dat het woord aardappel in mijn inziens geen negatieve lading heeft. Dan het woord "zwart"Lieverd, bij jou niet. Kun jij voor de hele Nederlandse bevolking spreken?
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 12:26:

[...]

Vergelijk het met de niggabitch rel destijds rondom Rihanna. Duidelijk gevalletje van stoer willen doen met slang die niet in je moerstaal is, en dan volkomen de plank misslaan.

Maar maakt dat uit?

Soms wordt aan bepaalde woorden een andere lading/betekenis gegeven dan wat het oorspronkelijk is. Als je niet onder een steen leeft dan krijg je dat mee en hou je daar rekening mee. Is niet zo heel moeilijk denk ik.
quote:Goede-Fee schreef op 09 september 2016 @ 12:22:

[...]

Is precies wat ik bedoel en wat Fashion zelf nog net benadrukt.

Maar de discussie met Cookie ging over haar vraag waarom je iemand met zijn huidkleur zou moeten aanspreken. En daarop begon iemand over tatta.

Dat zijn twee verschillende dingen; tatta is geen aanduiding van huidkleur. Zwarte wel.

Dus als iemand vraagt "maar waarom moet je eigenlijk die huidkleur benoemen dan?" dan is "ja omdat ik domme Belg genoemd word" gewoon een raar antwoord, want "domme belg zegt helemaal niks over jouw huidkleur.
Am Yisrael Chai!
quote:Eleonora-1 schreef op 09 september 2016 @ 12:27:

[...]

Dát is dus de discussie

De lading is belangrijk en in het geval van het woord 'zwarte' speelt er historisch veel mee.

Het ligt in ieder geval gevoelig en niet verkeerd daar over te praten vind ik.Het ligt ook heel erg gevoelig geschiedenis enzo. Maar aan de andere kant gebruik ik de woord waar mensen hier zich beledigd door voelen niet in gesprekken. Het is een andere taal.
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 12:28:

Wat ik daarmee bedoel is dat het woord aardappel in mijn inziens geen negatieve lading heeft. Dan het woord "zwart"Voor mij heeft 'zwart' geen negatieve lading. Toch hou ik er rekening mee dat dit voor anderen wel het geval is en zal ik nooit over 'die zwarte' praten en vind ik het ook niet normaal wanneer anderen dat zomaar over iemand doen.

[...]

Dát is dus de discussie

Het ligt in ieder geval gevoelig en niet verkeerd daar over te praten vind ik.

Eens. Alleen jammer dat er geen antwoord op je vraag komt.

Ik heb hem net ook nog even gesteld mbt dat benoemen van afkomst maar ook geen antwoord.

Wel slappe hap redenen waarom tatta wel oke moet zijn.

[...]

Dát is dus de discussie

Het ligt in ieder geval gevoelig en niet verkeerd daar over te praten vind ik.Vind ik ook, mits het op normale toon gebeurd.
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 12:30:

[...]

Maar de discussie met Cookie ging over haar vraag waarom je iemand met zijn huidkleur zou moeten aanspreken. En daarop begon iemand over tatta.

Dat zijn twee verschillende dingen; tatta is geen aanduiding van huidkleur. Zwarte wel.

Dus als iemand vraagt "maar waarom moet je eigenlijk die huidkleur benoemen dan?" dan is "ja omdat ik domme Belg genoemd word" gewoon een raar antwoord, want "domme belg zegt helemaal niks over jouw huidkleur.Amen!!!
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 12:30:

[...]

Het ligt ook heel erg gevoelig geschiedenis enzo. Maar aan de andere kant gebruik ik de woord waar mensen hier zich beledigd door voelen niet in gesprekken. Het is een andere taal.Maar kleurling kan dan weer wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven