Napraattopic 65

31-08-2016 13:41 4136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:SallySpectra schreef op 09 september 2016 @ 12:48:

[...]

Je begrijpt dus niet wat racisme is.Je bedoelt natuurlijk dat je verbaasd bent over een definitie van racisme die je nog niet kende.
Ik vind het allemaal maar overtrokken gezeik.

Het is tegenwoordig gewoon hip om je beledigd en aangevallen te voelen om alles wat die vreselijke witte mensen zeggen.

Want witte mensen bedoelen natuurlijk alles slecht ofzo. Je kunt verdomme gewoon niks meer goed doen!

En geschiedenis tja, vreselijk natuurlijk maar om daar nou zo in te blijven hangen? Lijkt me ook niet gezond.

Ik ben Duits, ook geschiedenis. Maar om nou steeds uit mijn panty te schieten om vanalles? Pfff vermoeiend lijkt me.

Als iemand 'die Duitse' zegt bedoelen ze daar vast ook geen Nazi mee toch.

Mja lekker gewoon altijd maar van slechte bedoelingen uitgaan joh, wordt het een stuk gezelliger van
quote:Roosjediedeldoosje schreef op 09 september 2016 @ 12:45:

[...]

Ja, racisme gericht op witte mensen bestaat eigenlijk niet echt. Door het machtsverschil dat gebaseerd is op huidskleur. Vergelijk het met kinderen op het schoolplein. Een kind dat gepest wordt scheldt haar pester uit en de pester scheldt de gepeste uit. Je ziet dat ze hetzelfde doen, maar het voelt niet hetzelfde. Dat komt door het machtsverschil: de pester heeft het voor het zeggen in de klas en de gepeste telt niet volledig mee. Dit kun je vertalen naar maatschappelijk niveau, waarin donkere mensen minder kans maken om op hoge posities terecht te komen.ik ben het met je eens, maar feit is dat veel autochtonen zich ellendig en achtergesteld schijnen te voelen. En ik vind het ook belangrijk om te horen waarom (als dat zonder schelden etc kan). Want ik vind andersom ook dat ik respect moet hebben voor andere gevoelens.
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 12:48:

[...]

Maar de vraag van Cookie was nu juist: waarom is het zo nodig om een kleur te benoemen als je het over mensen hebt? Mensen hebben immers wel duizenden veel belangrijkere eigenschappen, features, kenmerken etc die hen dat specifieke mens maakt.

Wat Cookie zegt en waar ik het mee eens ben is dat het in de kern nogal beledigend - en ook racistisch - is om al die duizenden unieke kenmerken van mensen te reduceren tot niets meer en niets minder dan een kleur.Wat mij betreft valt dat onder één van die eigenschappen, maakt niet uit welke kleur huid iemand heeft. Die voorbeelden zijn al eerder gegeven.
quote:Grobbekuiken schreef op 09 september 2016 @ 12:50:

[...]

Dat ben ik niet met je eens. Kijk alleen maar naar Amerika. Als je het echt krek over racisme hebt, doet niemand voor elkaar onder.

En wat dacht je van blanke/witte mensen onderling, alleen om bijvoorbeeld een andere geloofsovertuiging?Eens! In bepaalde gebieden kun je maar beter niet komen. Daar gaat blank tegen blank, omdat we anders denken dan zij.
quote:Goede-Fee schreef op 09 september 2016 @ 12:40:

[...]

Ook al snap ik wat je bedoelt begrijp ik niet zo goed hoe je trots op iets kan zijn wat geen verdienste van jezelf is. Het is niet alsof je dat bent geworden door iets te presteren.Gewoon trots zijn op wie je bent. Ik wil er mee uitleggen dat wit of zwart niet negatief is. Je kunt ook net zo goed trots zijn op je zwarte huidskleur omdat je dat mooi vind. Zo ben ik trots op mijn mooie lange haren.
quote:Roosjediedeldoosje schreef op 09 september 2016 @ 12:52:

[...]

Je bedoelt natuurlijk dat je verbaasd bent over een definitie van racisme die je nog niet kende.Nee.
quote:Grobbekuiken schreef op 09 september 2016 @ 12:50:

[...]

Dat ben ik niet met je eens. Kijk alleen maar naar Amerika. Als je het echt krek over racisme hebt, doet niemand voor elkaar onder.

En wat dacht je van blanke/witte mensen onderling, alleen om bijvoorbeeld een andere geloofsovertuiging?Racisme is niet het juiste woord als je het hebt over discriminatie op grond van levensovertuiging.
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 12:48:

[...]

Maar de vraag van Cookie was nu juist: waarom is het zo nodig om een kleur te benoemen als je het over mensen hebt? Mensen hebben immers wel duizenden veel belangrijkere eigenschappen, features, kenmerken etc die hen dat specifieke mens maakt.

.

Die vraag is allang beantwoord. Het is makkelijk. wanneer je iemands naam niet weet en diegene wil omschrijven binnen een verhaal maak je al een behoorlijke klap wanneer je zegt dat het gespreksonderwerp blank of donker is. Dan specificeer je verder naar haarkleur/kleding en heb je zo de juiste persoon gevonden.

Wanneer ik de enige dokter in het gezelschap wil omschrijven dan zeg ik: die ene die arts is... Dan ga ik niet 100 andere specifieke kenmerken opnoemen die deze persoon maken tot wat hij/zij is. Dus wanneer ik iemand wil specificeren binnen een groep met 30 donkere mensen en 2 blanke mensen, zal ik als allereerste het blanke benoemen, want dan ben je er al bijna.
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 12:51:

En daar wil ik nog aan toevoegen: zelfs als jij of iemand anders zou vinden dat mijn etniciteit het meest kenmerkende onderdeel is dat fashionvictim, fashionvictim maakt, dan nog is die kleur benoemen echt bespottelijk. Want die kleur is zelfs van mijn etniciteit het minst belangrijke onderdeel.Dat.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:Star schreef op 09 september 2016 @ 12:51:

[...]

Ok simpel antwoord dan, ik denk dat mensen benoemen wat ze als eerste zien. Als je zegt 'die met die spijkerbroek' dan ben je er negen van de tien keer niet meteen.Nou, en dat is dus wat Cookie probeert te zeggen en waar ik het volmondig mee eens ben. Waarom zien mensen bij mij als eerste die kleur? En niet mijn mooie haar, of mijn scherpe tong, of mijn grote ogen, of mijn dikke tieten, of mijn leuke kleren, of mijn harde lach, of noem al die andere dingen die mij mij maken maar op.
Am Yisrael Chai!
quote:Roosjediedeldoosje schreef op 09 september 2016 @ 12:52:

[...]

Je bedoelt natuurlijk dat je verbaasd bent over een definitie van racisme die je nog niet kende.Jouw definitie is niet per se de geldende? Of is de definitie die ik eerder plakte zoals in het internationaal verdrag inzake de uitbanning etc. maar onzin?
Racisme gericht op witte mensen bestaat niet? Juist.
Life is short. Eat dessert first.

Man met horloge wordt het dan hier denk ik
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Het-groepje schreef op 09 september 2016 @ 12:52:

[...]

ik ben het met je eens, maar feit is dat veel autochtonen zich ellendig en achtergesteld schijnen te voelen. En ik vind het ook belangrijk om te horen waarom (als dat zonder schelden etc kan). Want ik vind andersom ook dat ik respect moet hebben voor andere gevoelens.Absoluut, maatschappelijke privileges gaan veel verder dan alleen huidskleur.
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 12:54:

[...]

Nou, en dat is dus wat Cookie probeert te zeggen en waar ik het volmondig mee eens ben. Waarom zien mensen bij mij als eerste die kleur? En niet mijn mooie haar, of mijn scherpe tong, of mijn grote ogen, of mijn dikke tieten, of mijn leuke kleren, of mijn harde lach, of noem al die andere dingen die mij mij maken maar op.Dit dus...
Ik noem mensen ook liever gewoon bij naam.

Maar soms omschrijf je iemand of iemand jou. Dan is bruin/wit en blond/ donker en dik en dun gewoon een omschrijving. Dat is geen waardeoordeel of belediging of zoals nu ook al genoemd racisme.

Want het gaat niet over rassen maar over een huidskleur.

Hangt iemand een negatief waardeoordeel aan een kleur of generaliseert negatief dan is het discriminatie.

Als je daar zo hysterisch over wil doen mag dat hoor, maar noem me dan geen tatta en doe net alsof het ook positief bedoelt kan zijn. Dat is gelul.
quote:Nouschi schreef op 09 september 2016 @ 12:55:

[afbeelding]

Man met horloge wordt het dan hier denk ik
Life is short. Eat dessert first.

[...]

Nou, en dat is dus wat Cookie probeert te zeggen en waar ik het volmondig mee eens ben. Waarom zien mensen bij mij als eerste die kleur? En niet mijn mooie haar, of mijn scherpe tong, of mijn grote ogen, of mijn dikke tieten, of mijn leuke kleren, of mijn harde lach, of noem al die andere dingen die mij mij maken maar op.

Geen idee.

Maar serieuze vraag aan jou, als mijn kinderen dus op straat 'die bruine mevrouw' zeggen, zou jij dat dan corrigeren?

Want die zien je tieten niet, je scherpe tong, je grote ogen, etc..

[...]

Nou, en dat is dus wat Cookie probeert te zeggen en waar ik het volmondig mee eens ben. Waarom zien mensen bij mij als eerste die kleur? En niet mijn mooie haar, of mijn scherpe tong, of mijn grote ogen, of mijn dikke tieten, of mijn leuke kleren, of mijn harde lach, of noem al die andere dingen die mij mij maken maar op.Ja, daar gaat het vaak om ja. En soms (soms!!) is het handig om iemands huidskleur te benoemen. Ik doe dat echt niet dagelijks ofzo.

[...]

Nou, en dat is dus wat Cookie probeert te zeggen en waar ik het volmondig mee eens ben. Waarom zien mensen bij mij als eerste die kleur? En niet mijn mooie haar, of mijn scherpe tong, of mijn grote ogen, of mijn dikke tieten, of mijn leuke kleren, of mijn harde lach, of noem al die andere dingen die mij mij maken maar op.Waarom is het zo vervelend dat mensen zien wat je huidskleur is? Je hebt nogal een boel huid dus het is nogal zichtbaar.

[...]

Nou, en dat is dus wat Cookie probeert te zeggen en waar ik het volmondig mee eens ben. Waarom zien mensen bij mij als eerste die kleur? En niet mijn mooie haar, of mijn scherpe tong, of mijn grote ogen, of mijn dikke tieten, of mijn leuke kleren, of mijn harde lach, of noem al die andere dingen die mij mij maken maar op.Die worden ook gezien, reken maar (althans door mij), maar ook je huidskleur. En niet als enige of als eerste, maar wel iets wat bij jou hoort en wat jou, jou maakt.
quote:Grobbekuiken schreef op 09 september 2016 @ 12:53:

[...]

Wat mij betreft valt dat onder één van die eigenschappen, maakt niet uit welke kleur huid iemand heeft. Die voorbeelden zijn al eerder gegeven.

Maar het is helemaal geen eigenschap! Het is iets totaal niet unieks en niet kenmerkend, net zoals het dat bij jou ook niet is. Als ik een willekeurig kantoor binnenloop en zeg "ja, ik heb een afspraak met die blanke mevrouw" dan staat iedereen me toch ook glazig aan te staren? "ehm.... welke mevrouw bedoelt u?" "Ja, die blanke!"

Het is net zo dom als zeggen "ja, die ene man" of "ja, die ene vrouw". Het zegt niks over iemand.
Am Yisrael Chai!
quote:doornroosje9 schreef op 09 september 2016 @ 12:54:

Racisme gericht op witte mensen bestaat niet? Juist. Nee. Net als niet op bruine mensen. Het zijn namelijk ( in dit geval huids)kleuren en geen rassen. Er word discriminatie bedoelt.
Maar als ik zeg 'die dikke' heb je de poppen aan t dansen
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven