Napraattopic 66

10-09-2016 09:30 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:Philae schreef op 11 september 2016 @ 16:14:

Hee hats je bent strafbaar bezig. Je mag niet quoten uit een ander topic Nou staf me maar
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
En geblockt.
quote:ThunderassMan schreef op 11 september 2016 @ 16:11:

[...]

De politieleiding schrok zich helemaal de tering n.a.v. de 'maatschappelijke' ophef. Typhoon is niet in de gevangenis gegooid oid en toen bleek dat er niets adh was mocht hij weer gaan. Profilering bestaat uiteraard bij de politie, gebaseerd op ervaringen etc, maar dart gebeurt ook obv geslacht leeftijd etc etc.

Als ik een bontkraagjes lichtgetinte in een tupperware Golf GTI zie scheuren, heb ik ook zo m'n vraagtekens. Maar niet uitsluitend omdat het een lichtgetinte nl'er is. Vanwege het totaalplaatje.Dit is wel een hele lastige. De hele maatschappij draait op kansberekeningen en dat zou kunnen betekenen dat daar uitkomt dat iemand van een bepaalde afkomst groter risico heeft op problemen dan een blank blond persoon. Zo is dat hier met Marokkanen, in de VS met Mexicanen, in Azië met Filipijnen etc. Daarbij dient er gekeken te worden waarom dit zo is en dat komt omdat bepaalde groepen minder kansen hebben, door racisme, door eigen gedrag etc. Omdat het op racisme lijkt gaat men dit uit de weg en dat zou in mijn optiek niet moeten. Je kunt pas wat met iets als je het benoemd. (op feitelijke wijze en geen positief of negatief discriminerende wijze). Zo zijn er problemen met Marokkaanse groepen. Zo is de gemiddelde psychopaat een blanke man en de gemiddelde voetbal hooligan die blanke blonde Nederlander.
quote:SuzanneSuus schreef op 11 september 2016 @ 16:11:

[...]

Discriminatie en racisme is niet iets typisch van hier en pas sinds de Gouden Eeuw.

Het is zo oud als de mensheid en blijkbaar dus menselijk gedrag (beter willen zijn en voelen dan een andere groep). Het is heel goed dat steeds meer mensen zich er van bewust zijn, proberen niet in stereotypes te denken.

Ik vind het oprecht vervelend voor je dat je je gediscrimineerd voelt Cook, het wil echter niet zeggen dat iemand door het gebruik vh woord zwart jou discrimineert. Wel dat iemand ongelukkig taalgebruik bezigt.

En niet lullig naar jou maar ik verbaas me zeer over bijv. discriminerende Suri's ( over Turken, Marokkanen bijv).Wat vind je van de discriminerende treiterende opmerkingen gisteren pinda-kaas roetmop en indonesisch mompelen. Vind je dat normaal?
quote:hatsetats schreef op 11 september 2016 @ 16:17:

En geblockt.Heb je mij geblokt??
quote:Cookielyon schreef op 11 september 2016 @ 16:15:

[...]

Kijk dat is het dus als je een lichtgetinte ziet in een mercedes krijg je vraagtekens erbij? Misschien heeft hij wel gewerkt voor de auto. Waarom krijg je vraagtekens dan?Je verwoordt mijn punt exact. Jij kijkt alleen naar 'lichtgetint'. Ik naar het hele plaatje.
quote:Grobbekuiken schreef op 11 september 2016 @ 15:58:

[...]

Ik zie het ook niet als aanval, maar ik krijg het gewoon niet duidelijker uitgelegd dan dat. En idd, ik probeer absoluut rekening te houden met dat wat mijn gesprekspartner vervelend vindt, maar het benoemen (uiteindelijk) van iemands huidskleur om e.e.a. duidelijker te maken, daar zie ik echt geen kwaad in. Mocht mijn gesprekspartner daar wel aanstoot aan nemen, hou ik daar rekening mee. Ik doe m'n best sulluhwuhmahsegguh.

Maar wat ik nu al de hele tijd probeer uit te leggen is dat het toch helemaal niet uitmaakt hoe je gesprekspartner er over denkt? Waarom zou je moeilijk doen en in oeverloze verhitte discussies verzeild raken met domme argumenten als "nou, ik heb een buurman en die vindt neger een heel normaal woord!" "maar mijn collega zegt zelf zwart!" "boehoe, het is ook nooit goed!"

Als je er gewoon even rationeel over nadenkt dan komt ieder weldenkend mens tot de conclusie dat de toevoeging "bruin/zwart/donker/neger" in vrijwel alle gevallen helemaal niks toevoegt. Net als dat de woorden "homo/flikker/pot/nicht" helemaal niks toevoegen. Immers, je zegt ook niet "die blanke mevrouw van PZ die op de derde zit" of "die hetero met die leuke broek die ik gister tegenkwam". Waarom dat dan wel doen als het over donkere mensen of homoseksuele mensen gaat? Het is niet nodig, er is geen consensus over wat men wel en niet aanstootgevend vindt en het voegt niks toe. Maak het elkaar dan allemaal gewoon makkelijk en zeg het gewoon niet, dan zit je altijd goed.
Am Yisrael Chai!
quote:Philae schreef op 11 september 2016 @ 16:18:

[...]

Heb je mij geblokt??Hahahah nee hoor.
quote:Solomio schreef op 11 september 2016 @ 16:17:

[...]

Ik gelijk naar FB, want ik dacht niet dat jij daar iets honderigs had. Nu wel, om het makkelijker te maken
quote:hatsetats schreef op 11 september 2016 @ 16:18:

[...]

Hahahah nee hoor.

Ik dacht al "wat heb ik je misdaan"

En nee ik heb je niet gestaft om die quote. Ik staf nooit meer iets
quote:gedanst schreef op 11 september 2016 @ 16:10:

[...]

Nou ja zeg. Zeg je dit ook tegen iemand die een beperking heeft en nog steeds 'idioot' wordt genoemd?

En dan net doen alsof je bezorgd bent om Cooky, met je 'ik meen oprecht dat je hulp nodig hebt'. Terwijl het venijn duidelijk te lezen is.Precies!
quote:ZombieQueen schreef op 11 september 2016 @ 16:11:

[...]

Het verschil zit er in dat die Probz en Typhoon van iets wat niet bestaat een probleem maken. De politie doet gewoon z'n werk en dat zij een kleurtje hebben is gewoon toevallig.De politie heeft toch echt toegegeven aan etnisch profileren te doen
Je bent zelf een theepot
quote:Star schreef op 11 september 2016 @ 16:18:

[...]

Nu wel, om het makkelijker te maken Ja, dat zag ik dus ook.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:SuzanneSuus schreef op 11 september 2016 @ 16:19:

[...]

De politie heeft toch echt toegegeven aan etnisch profileren te doen

We doen er allemaal aan. Tot op zekere hoogte in ieder geval.

Hoe je daar dan vervolgens mee omgaat is een ander verhaal.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:hatsetats schreef op 11 september 2016 @ 16:13:

[...]

In de tijd waarin hij het zei was het niet racistisch. Natuurlijk wel. Dat de goegemeente dat nog niet zag is iets anders
Je bent zelf een theepot
quote:GenevieveUitBrabant schreef op 11 september 2016 @ 16:17:

[...]

Ik meen het echt oprecht dat ze hulp nodig heeft. Ja en ik durf na 2 dagen onzin lezen te zeggen dat ze niet spoort. Ik zie het zwart -witJa ja..... ik geloof er niks van. Zij heeft geen hulp nodig. Ze brengt iets onder de aandacht en jij probeert haar voor gek te zetten. Met je 'ik meen oprecht dat j hulp nodig hebt'.
quote:rechthoek schreef op 11 september 2016 @ 16:04:

[...]

Nouh, mijn kind kan echt wel iemands huidskleur benoemen en niet het haar. Het haar valt jou op, een ander weer iets anders. Als een kind iemand wil aanwijzen en zegt bruine mevrouw weet ik niet wat daar mis mee is. Want die mevrouw is bruin. Dat is eenzelfde constatering als blonde haren, het is een kenmerk. Helaas is dat gevoelig geworden vanuit racistische motieven, maar ik geloof juist dat normaal benoemen normaal is. Zo durfde ik als kind niet eens iemand Turk te noemen omdat ik bang was te schelden. Ik hoorde het veel als scheldwoord en voelde dat ook zo. Tot ik ouder werd en besefte dat iemand gewoon een Turk kan zijn als nationaliteit net als ik Nederlander ben. De term is ongelooflijk geschoffeerd en dat had nooit mogen gebeuren. Het weer in het normale brengen is het enige juiste in mijn optiek.Zucht. Star zei "die bruine mevrouw met die mooie haren". In die omschrijving is het woord "bruin" eigenlijk volkomen overbodig.
Am Yisrael Chai!
quote:Cookielyon schreef op 11 september 2016 @ 16:17:

[...]

Wat vind je van de discriminerende treiterende opmerkingen gisteren pinda-kaas roetmop en indonesisch mompelen. Vind je dat normaal?

Indonesisch mompelen? Mompelen??? Schrijven bedoel je? Hoorde je mij dan? Dan heb jij een supersonisch forum met ingebouwde FaceTime zeker.

In keurig Bahasa zei ik dat ik laat op de avond nog even zou gaan douchen en dan lekker slapen.

Sorry, ik heb het echt geprobeerd maar ik kan jou niet serieus nemen
quote:Philae schreef op 11 september 2016 @ 16:18:

[...]

Heb je mij geblokt??Heb je weer iemand voor "hoer" uitgemaakt?
quote:GenevieveUitBrabant schreef op 11 september 2016 @ 16:17:

[...]

Ik meen het echt oprecht dat ze hulp nodig heeft. Ja en ik durf na 2 dagen onzin lezen te zeggen dat ze niet spoort. Ik zie het zwart -wit

Parrrrdon?

Je kunt het met iemand niet eens zijn maar dat kun je ook op een fatsoenlijke manier schrijven
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 11 september 2016 @ 16:19:

[...]

De politie heeft toch echt toegegeven aan etnisch profileren te doenNou dat heb ik dan niet mee gekregen. Wilde alleen zeggen dat jonge blanke Nederlanders ook gewoon aan de kant worden gezet om te kijken of die dure bak wel écht van jou is.
quote:Roosjediedeldoosje schreef op 11 september 2016 @ 16:23:

[...]

Heb je weer iemand voor "hoer" uitgemaakt? Nee, ik heb dat woord een jaar geleden uit mijn woordenboek verbannen. Veel te gevaarlijk om dat hier te zeggen
quote:yasmijn schreef op 11 september 2016 @ 16:23:

[...]

Indonesisch mompelen? Mompelen??? Schrijven bedoel je? Hoorde je mij dan? Dan heb jij een supersonisch forum met ingebouwde FaceTime zeker.

In keurig Bahasa zei ik dat ik laat op de avond nog even zou gaan douchen en dan lekker slapen.

Sorry, ik heb het echt geprobeerd maar ik kan jou niet serieus nemen

Hoe durf je!
quote:Cookielyon schreef op 11 september 2016 @ 16:11:

[...]

Ok wat wil je weten? Of straattaal discriminerend is? Het ligt eraan hoe je het opvat. Jongeren onder elkaar spreken elkaar zo aan. Maar als je een noemaal gesprek hebt komen worden dat soort woorden niet genoemd. Dan praat je namelijk ABN.

Ben ik met je eens, in een normaal gesprek zal het alleen voorkomen als je toch al zo met elkaar omgaat.

Maar de vraag was waar het nog straattaal is, en wanneer je de grens naar discriminatie over gaat. Je zegt zelf dat het er aan ligt hoe je zoiets opvat. Waarom geldt dat dan ineens niet voor mensen met een andere huidskleur dan ik? Dan is het toch hoe dan ook, voor iedereen, puur persoonlijk?
quote:SuzanneSuus schreef op 11 september 2016 @ 16:21:

[...]

Natuurlijk wel. Dat de goegemeente dat nog niet zag is iets andersDaar heb je een punt. In elk geval, die ouwe van mij ging met dit soort zaken braaf met de tijd mee en bezigde de juiste termen. Hij zou het niet in zijn kop hebben gehaald om met zijn gezonde verstand woorden als 'roetmop' of 'flikker' te bezigen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven