Napraattopic 66

10-09-2016 09:30 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:SuzanneSuus schreef op 11 september 2016 @ 16:23:

[...]

Parrrrdon?

Je kunt het met iemand niet eens zijn maar dat kun je ook op een fatsoenlijke manier schrijvenJa sorrie, ben de punt vergeten achter zwart wit.
quote:Cookielyon schreef op 11 september 2016 @ 16:17:

[...]

Wat vind je van de discriminerende treiterende opmerkingen gisteren pinda-kaas roetmop en indonesisch mompelen. Vind je dat normaal?Cook, dat heb ik niet live meegekregen, ik ga niet teruglezen dus ik weet niet hoe de context was.
Je bent zelf een theepot
quote:fashionvictim schreef op 11 september 2016 @ 16:22:

[...]

Zucht. Star zei "die bruine mevrouw met die mooie haren". In die omschrijving is het woord "bruin" eigenlijk volkomen overbodig.

Nee dat zei Star niet. Je verdraait het wederom. Het eerste was namelijk 'die mevrouw heeft mooie haren'. Daar wordt helemaal geen kleur benoemd, want dat is helemaal niet belangrijk. Het belangrijke is dat ze mooie haren heeft. Pas toen het niet duidelijk was werden er andere kenmerken dan de mooie haren bijgehaald. En het duidelijkste/gemakkelijkste kenmerk in dit geval was bruin.

Het had ook die hele dikke mevrouw, die hele oude mevrouw, die Aziatische (bij jongste nog vaak Chinese, sue her) mevrouw kunnen zijn.
quote:yasmijn schreef op 11 september 2016 @ 16:23:

[...]

Indonesisch mompelen? Mompelen??? Schrijven bedoel je? Hoorde je mij dan? Dan heb jij een supersonisch forum met ingebouwde FaceTime zeker.

In keurig Bahasa zei ik dat ik laat op de avond nog even zou gaan douchen en dan lekker slapen.

Sorry, ik heb het echt geprobeerd maar ik kan jou niet serieus nemen Ik neem jou niet meer serieus en ik weer ook waar ik jou onder schaar.
En FYI, ik spreek vaak Bahasa met vrienden met een Indische achtergrond.

Het moet hier nu echt niet veel gekker worden.
quote:fashionvictim schreef op 11 september 2016 @ 16:18:

[...]

Maar wat ik nu al de hele tijd probeer uit te leggen is dat het toch helemaal niet uitmaakt hoe je gesprekspartner er over denkt? Waarom zou je moeilijk doen en in oeverloze verhitte discussies verzeild raken met domme argumenten als "nou, ik heb een buurman en die vindt neger een heel normaal woord!" "maar mijn collega zegt zelf zwart!" "boehoe, het is ook nooit goed!"

Als je er gewoon even rationeel over nadenkt dan komt ieder weldenkend mens tot de conclusie dat de toevoeging "bruin/zwart/donker/neger" in vrijwel alle gevallen helemaal niks toevoegt. Net als dat de woorden "homo/flikker/pot/nicht" helemaal niks toevoegen. Immers, je zegt ook niet "die blanke mevrouw van PZ die op de derde zit" of "die hetero met die leuke broek die ik gister tegenkwam". Waarom dat dan wel doen als het over donkere mensen of homoseksuele mensen gaat? Het is niet nodig, er is geen consensus over wat men wel en niet aanstootgevend vindt en het voegt niks toe. Maak het elkaar dan allemaal gewoon makkelijk en zeg het gewoon niet, dan zit je altijd goed.Wat wel steeds iets toevoegt aan deze discussie is jouw avatar.
quote:SuzanneSuus schreef op 11 september 2016 @ 16:19:

[...]

De politie heeft toch echt toegegeven aan etnisch profileren te doenZet er een gemiddeld BI software pakketje op en dat etnisch profileren komt ook naar boven. Dat komt omdat er problemen zijn bij groepen die zich de minderheid voelen en zo behandeld worden. Je ziet eigenlijk dat het heel menselijk gedrag is. Zo is in ieder continent een andere groep in de minderheid en 'het probleem'. In een andere context of misschien over 30 jaar is dat wel zo met de blanke mens. Die gaat zich dan net zo gedragen.(we verschillen immers geen reet van elkaar) Dat zie je sowieso ook bij lagere inkomens, mensen met minder kansen in achterstandswijken. Het zegt dus niets over de huidskleur of afkomst, maar de situatie waar zij zich in bevinden die verschrikkelijk complex is. Dus daar een profiel van maken is wel logisch. Het gaat er om hoe je ermee omgaat. Ga je die groepen als minder mens zien? Als kut Marokkanen? Als luie Mexicanen? Dan ben je fout bezig en dat gebeurd veel te veel. De andere kant gebeurd ook teveel, niet durven benoemen en wegkijken. Dat lost niets op.
Zijn jullie nog bezig? Kan er niet een apart topic geopend worden?
quote:Cookielyon schreef op 11 september 2016 @ 16:27:

[...]

Ik neem jou niet meer serieus en ik weer ook waar ik jou onder schaar.

Mwehhh.

Slachtoffergedrag, niets meer en minder, ajuus je gaat er weer onder.
quote:yasmijn schreef op 11 september 2016 @ 16:27:

Het moet hier nu echt niet veel gekker worden.Dat is ook bijna niet meer mogelijk...
quote:Star schreef op 11 september 2016 @ 16:26:

[...]

Nee dat zei Star niet. Je verdraait het wederom. Het eerste was namelijk 'die mevrouw heeft mooie haren'. Daar wordt helemaal geen kleur benoemd, want dat is helemaal niet belangrijk. Het belangrijke is dat ze mooie haren heeft. Pas toen het niet duidelijk was werden er andere kenmerken dan de mooie haren bijgehaald. En het duidelijkste/gemakkelijkste kenmerk in dit geval was bruin.

Het had ook die hele dikke mevrouw, die hele oude mevrouw, die Aziatische (bij jongste nog vaak Chinese, sue her) mevrouw kunnen zijn.Ik doelde op jouw post van eerder vandaag, niet op de discussie van een paar dagen geleden, want die kan ik niet meer letterlijk reproduceren en wil ook niet teruglezen. Vandaag, een paar posts geleden, zei jij "die bruine mevrouw met die mooie haren" en op dat voorbeeld reageerde ik. En dat verduidelijk ik nu dus aan degene die daar weer op reageert, dat het niet MIJN voorbeeld is maar het jouwe.
Am Yisrael Chai!
quote:yasmijn schreef op 11 september 2016 @ 16:27:

Het moet hier nu echt niet veel gekker worden.

Maar het kán natuurlijk dat er ergens iemand zich gekwetst voelt als jij als spierwit persoon Bahasa schrijft.

En dan moet je dat dus niet meer doen.

Dat snap je wel hè.

Hier hoeft toch geen smiley bij hè?
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
Die pindakaasgrap was juist reuze integer. Ik 'schold' een bruin mens uit, ik 'schold' gelijkelijk een wit mens uit en smeedde ze broederlijk aaneen tot een behoorlijk geliefd lichtbruin goedje. Maar als jullie alleen de pinda willen zien en niet de kaas is dat jullie probleem.
quote:GenevieveUitBrabant schreef op 11 september 2016 @ 16:24:

[...]

Ja sorrie, ben de punt vergeten achter zwart wit.Je kunt beter een stil hoekje zoeken om je te gaan schamen.
Je bent zelf een theepot
quote:OmeHenk schreef op 11 september 2016 @ 16:28:

Zijn jullie nog bezig? Kan er niet een apart topic geopend worden?Dat heeft geen zin, op dit topic gaat het vaak deze kant op. Maar ik ben er even weg van. Je wordt hiervan 2 dagen geschoffeerd waar je bij staat.

Zijn jullie nog bezig? Kan er niet een apart topic geopend worden?Dat heeft geen zin, op dit topic gaat het vaak deze kant op. Maar ik ben er even weg van. Je wordt hier al 2 dagen geschoffeerd waar je bij staat.
quote:yasmijn schreef op 11 september 2016 @ 16:28:

[...]

Mwehhh.

Slachtoffergedrag, niets meer en minder, ajuus je gaat er weer onder.Fijn heel erg bedankt. Jij ook bij mij dan hoef ik je onzinnige treiterende zinnen niet meer te lezen.
quote:fashionvictim schreef op 11 september 2016 @ 16:28:

[...]

Ik doelde op jouw post van eerder vandaag, niet op de discussie van een paar dagen geleden, want die kan ik niet meer letterlijk reproduceren en wil ook niet teruglezen. Vandaag, een paar posts geleden, zei jij "die bruine mevrouw met die mooie haren" en op dat voorbeeld reageerde ik. En dat verduidelijk ik nu dus aan degene die daar weer op reageert, dat het niet MIJN voorbeeld is maar het jouwe.Fair enough.
quote:yasmijn schreef op 11 september 2016 @ 16:29:

[...]

Dat heeft geen zin, op dit topic gaat het vaak deze kant op. Maar ik ben er even weg van. Je wordt hier al 2 dagen geschoffeerd waar je bij staat.Nou zeg dat. En dat allemaal omdat ik wit ben
quote:fashionvictim schreef op 11 september 2016 @ 16:18:

[...]

Maar wat ik nu al de hele tijd probeer uit te leggen is dat het toch helemaal niet uitmaakt hoe je gesprekspartner er over denkt? Waarom zou je moeilijk doen en in oeverloze verhitte discussies verzeild raken met domme argumenten als "nou, ik heb een buurman en die vindt neger een heel normaal woord!" "maar mijn collega zegt zelf zwart!" "boehoe, het is ook nooit goed!"

Als je er gewoon even rationeel over nadenkt dan komt ieder weldenkend mens tot de conclusie dat de toevoeging "bruin/zwart/donker/neger" in vrijwel alle gevallen helemaal niks toevoegt. Net als dat de woorden "homo/flikker/pot/nicht" helemaal niks toevoegen. Immers, je zegt ook niet "die blanke mevrouw van PZ die op de derde zit" of "die hetero met die leuke broek die ik gister tegenkwam". Waarom dat dan wel doen als het over donkere mensen of homoseksuele mensen gaat? Het is niet nodig, er is geen consensus over wat men wel en niet aanstootgevend vindt en het voegt niks toe. Maak het elkaar dan allemaal gewoon makkelijk en zeg het gewoon niet, dan zit je altijd goed.

Omdat ik een dergelijk gesprek al niet met een dergelijke aanduiding zou beginnen. Dat zou evt. pas later aan de orde komen, als er om meer duidelijkheid wordt gevraagd. En ja, dan zou ik ook uiteindelijk zomaar "witte mevrouw' kunnen zeggen als dat het duidelijker maakt. Mocht dan blijken dat mijn gesprekspartner daar aanstoot aan neemt, biedt ik excuses aan en pas me aan die persoon aan (tenminste, dat probeer ik i.i.g.).

Maar goed, door het helemaal niet meer te benoemen kun je niet echt op je bek gaan, daar heb je gelijk in.

Zijn jullie nog bezig? Kan er niet een apart topic geopend worden?Ja, goed idee.
quote:Lady_Voldemort schreef op 11 september 2016 @ 16:28:

Die pindakaasgrap was juist reuze integer. Ik 'schold' een bruin mens uit, ik 'schold' gelijkelijk een wit mens uit en smeedde ze broederlijk aaneen tot een behoorlijk geliefd lichtbruin goedje. Maar als jullie alleen de pinda willen zien en niet de kaas is dat jullie probleem.Zo vatte toch iedereen het hier op.
quote:yasmijn schreef op 11 september 2016 @ 14:54:

[...]

Ik zei het net al: Kaukasisch. Maar in het rijtje kaukasisch, mongloide zit ook negroide en dat vind "men" toch ook een foute term?

Maar idd als je dan aan een donker/bruin/zwart/neger/nikker/kleurling/...iemand vraagt hoe je een bepaald type mens dan wél mag noemen dan blijft het angstvallig stil. Waarom heeft een Aziaat er geen probleem mee als hij als Aziaat word omschreven?
quote:yasmijn schreef op 11 september 2016 @ 16:31:

[...]

Zo vatte toch iedereen het hier op.Bijna iedereen. Een paar hebben echt alleen de pinda gelezen.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:yasmijn schreef op 11 september 2016 @ 16:31:

[...]

Zo vatte toch iedereen het hier op.Blijkbaar niet. Maar ik ben er al weer klaar mee, ik had me nog zo voorgenomen om mijn grapje dit keer eens niet uit te leggen en nou ben ik er toch weer in gestonken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven