
3 maanden groep 1 en dan?
dinsdag 16 december 2008 om 11:17
Mijn dochter word maart 4 en gaat dan naar school, tot zo ver snap ik het
Alleen vraag ik mij wat af waarvan ik dus niet weet hoe ik het ga/wil aanpakken;
wanneer zij naar school gaat duurt het 3 maanden (ongeveer) tot de zomervakantie, en hoewel ze heel graag naar school wil is het wel een kind wat heel erg baad bij zekerheden en vertrouwde dingen. als de zomer vakantie voorbij is; blijft zij dan in haar eigen klas of moet ze dan nog een keer groep 1 'doen' (met dus een nieuwe klas)?
ik weet dat de regel is dat kinderen die voor oktober 6 zijn naar groep 3 mogen, dus ze zal hoe dan ook 1 of 2 over moeten doen, maar welke groep dan? en is het dan wel slim om haar die 3 maanden naar school te sturen (ipv de voorschool waar ze nu heen gaat?)
hoe werkt dit gewoonlijk?
Alleen vraag ik mij wat af waarvan ik dus niet weet hoe ik het ga/wil aanpakken;
wanneer zij naar school gaat duurt het 3 maanden (ongeveer) tot de zomervakantie, en hoewel ze heel graag naar school wil is het wel een kind wat heel erg baad bij zekerheden en vertrouwde dingen. als de zomer vakantie voorbij is; blijft zij dan in haar eigen klas of moet ze dan nog een keer groep 1 'doen' (met dus een nieuwe klas)?
ik weet dat de regel is dat kinderen die voor oktober 6 zijn naar groep 3 mogen, dus ze zal hoe dan ook 1 of 2 over moeten doen, maar welke groep dan? en is het dan wel slim om haar die 3 maanden naar school te sturen (ipv de voorschool waar ze nu heen gaat?)
hoe werkt dit gewoonlijk?
dinsdag 16 december 2008 om 15:25
quote:supergroover schreef op 16 december 2008 @ 15:12:
En kinderen in groep 1/2 spelen heel veel, maar ik kan je vertellen dat ze daar ook ECHT leren...., dat begint écht niet pas in groep 3.
Mijn zoontje die nu in groep 1 zit is spelenderwijs al bezig met het herkennen van letters en cijfers, groter, kleiner, kleuren, boven, onder, links, rechts, dagen van de week, ...etc etc...
Als je kind dat niet "leert" en het gaat zo naar groep 3 heeft het echt een BIG problem...Gelukkig maar...
En kinderen in groep 1/2 spelen heel veel, maar ik kan je vertellen dat ze daar ook ECHT leren...., dat begint écht niet pas in groep 3.
Mijn zoontje die nu in groep 1 zit is spelenderwijs al bezig met het herkennen van letters en cijfers, groter, kleiner, kleuren, boven, onder, links, rechts, dagen van de week, ...etc etc...
Als je kind dat niet "leert" en het gaat zo naar groep 3 heeft het echt een BIG problem...Gelukkig maar...
dinsdag 16 december 2008 om 15:26
Tuurlijk leren ze dingen, maar het curriculum is niet zo vast dat er doublures zouden ontstaan wanneer een kind wat maanden extra in groep 1 zit.
In groep 3 is dat veel strakker (voor de kerst letters, na de kerst interpunctie etcetera). Vooral spelen en omgaan met (kleine) taken, dat is wat er gebeurt in groep 1, in groep 2 alweer wat meer waarin je dus ook leert om te plannen. Voor een kind dat start vanaf januari (of daarna) zal het eerste half jaar met instroom echt anders zijn dan wanneer het uiteindelijk een heel jaar groep 1 doet. Hooguit dezelfde paas-activiteit ofzo, maar verder wordt er echt voldoende gevarieerd.
In groep 3 is dat veel strakker (voor de kerst letters, na de kerst interpunctie etcetera). Vooral spelen en omgaan met (kleine) taken, dat is wat er gebeurt in groep 1, in groep 2 alweer wat meer waarin je dus ook leert om te plannen. Voor een kind dat start vanaf januari (of daarna) zal het eerste half jaar met instroom echt anders zijn dan wanneer het uiteindelijk een heel jaar groep 1 doet. Hooguit dezelfde paas-activiteit ofzo, maar verder wordt er echt voldoende gevarieerd.
dinsdag 16 december 2008 om 15:28
dinsdag 16 december 2008 om 15:28
quote:nippo schreef op 16 december 2008 @ 13:24:
[...]
Er is nog meer in het leven van een kind dan alleen cognitieve prestaties. Het valt mij op dat jij daar heel vaak de nadruk op legt. Natuurlijk doen ze voorbereidende oefeningen in de kleuterklas, maar ze moeten daar ook vooral veel spelen. Daar leren ze nog het meeste van; het echte leren begint pas in groep 3. En voor een startende kleuter is het moeilijk genoeg om stil te zitten in de kring en samen te spelen en naar de juf te luisteren.
Overigens is de algemene wettelijke regel dat kinderen die voor 1 januari jarig zijn doorgaan, en die van na 1 januari niet. Mijn zoon die morgen 6 wordt zit dus in groep 3. Uiteraard word er hierbij gekeken naar het individuele kind, maar de regel is als 20 jaar geleden veranderd van oktober naar januari.Ik ben 23 en moest groep 1 over doen, omdat ik in oktober jarig ben.
[...]
Er is nog meer in het leven van een kind dan alleen cognitieve prestaties. Het valt mij op dat jij daar heel vaak de nadruk op legt. Natuurlijk doen ze voorbereidende oefeningen in de kleuterklas, maar ze moeten daar ook vooral veel spelen. Daar leren ze nog het meeste van; het echte leren begint pas in groep 3. En voor een startende kleuter is het moeilijk genoeg om stil te zitten in de kring en samen te spelen en naar de juf te luisteren.
Overigens is de algemene wettelijke regel dat kinderen die voor 1 januari jarig zijn doorgaan, en die van na 1 januari niet. Mijn zoon die morgen 6 wordt zit dus in groep 3. Uiteraard word er hierbij gekeken naar het individuele kind, maar de regel is als 20 jaar geleden veranderd van oktober naar januari.Ik ben 23 en moest groep 1 over doen, omdat ik in oktober jarig ben.
dinsdag 16 december 2008 om 15:37
quote:lien schreef op 16 december 2008 @ 15:28:
Zwieber, ik ben het wel eens met Nippo, prestatie en leren is belangrijk, maar spelen ook. Leren omgaan met structuur in de breedste zin. Als ik kijk naar andere topics dan heb ik ook het idee dat je erg op IQ kant zit. Laat je kleuter ook nog even lekker kleuteren...Uh...lekker kleuteren? Sorry? Als je een kind hebt die vraagt om te leren, die dingen wil weten en die doodongelukkig wordt van alleen maar spelen dan is het toch logisch dat ik wel eens vraag hoe dingen eraan toe gaan kwa uitdagingen? Mijn kleuter (nou ja, bijna kleuter) is lekker aan het kleuteren maar dan wel op ZIJN manier. En dat is heel erg veel spelen maar ook heel leergierig zijn. Mijn vragen over de cognitieve kant stel ik alleen omdat ik weet en ervaren hebt dat als daar niet aan tegemoet gekomen wordt, ik met een dood en doodongelukkig kind zit. Dat spelen zit echt wel goed hoor...
Zwieber, ik ben het wel eens met Nippo, prestatie en leren is belangrijk, maar spelen ook. Leren omgaan met structuur in de breedste zin. Als ik kijk naar andere topics dan heb ik ook het idee dat je erg op IQ kant zit. Laat je kleuter ook nog even lekker kleuteren...Uh...lekker kleuteren? Sorry? Als je een kind hebt die vraagt om te leren, die dingen wil weten en die doodongelukkig wordt van alleen maar spelen dan is het toch logisch dat ik wel eens vraag hoe dingen eraan toe gaan kwa uitdagingen? Mijn kleuter (nou ja, bijna kleuter) is lekker aan het kleuteren maar dan wel op ZIJN manier. En dat is heel erg veel spelen maar ook heel leergierig zijn. Mijn vragen over de cognitieve kant stel ik alleen omdat ik weet en ervaren hebt dat als daar niet aan tegemoet gekomen wordt, ik met een dood en doodongelukkig kind zit. Dat spelen zit echt wel goed hoor...
dinsdag 16 december 2008 om 15:43
Gelukkig maar: blijft dat we hier alleen lezen over de cognitieve kant, dat geeft een wat eenzijdig beeld.
En lekker kleuteren is ook ontwikkelen op leergebied, dat is niet zo eenzijdig als alleen maar spelen. Hoop dat je inderdaad goed kijkt naar je kind; lezen, schrijven, rekenen en begrip is fijn, maar je staande houden in een wereld die een bepaald tempo heeft ook.
En lekker kleuteren is ook ontwikkelen op leergebied, dat is niet zo eenzijdig als alleen maar spelen. Hoop dat je inderdaad goed kijkt naar je kind; lezen, schrijven, rekenen en begrip is fijn, maar je staande houden in een wereld die een bepaald tempo heeft ook.
dinsdag 16 december 2008 om 15:48
quote:lien schreef op 16 december 2008 @ 15:43:
Gelukkig maar: blijft dat we hier alleen lezen over de cognitieve kant, dat geeft een wat eenzijdig beeld.
En lekker kleuteren is ook ontwikkelen op leergebied, dat is niet zo eenzijdig als alleen maar spelen. Hoop dat je inderdaad goed kijkt naar je kind; lezen, schrijven, rekenen en begrip is fijn, maar je staande houden in een wereld die een bepaald tempo heeft ook.Ja, het forum geeft natuurlijk een eenzijdig beeld. Dat blijft wel zo. Maar ik vraag natuurlijk juist dingen waarover ik twijfel en dat zijn juist dit soort vragen. Ik wist bijvoorbeeld ook eerst niet hoe het er aan toeging in groep 1 en 2 maar na alle schoolbezoeken heb ik echt wel gemerkt dat ze er veel leren, veel spelen en ook heel veel andere vaardigheden opdoen. Het is ook niet zo dat mijn kind de hele dag zit te leren maar meer dat hij me tussendoor de oren van het hoofd vraagt over van alles en nog wat. Hij leert zichzelf eigenlijk door vragen te stellen en goed om zich heen te kijken. En juist spelen, sociale vaardigheden etc, dat zijn dingen waarbij hij nooit problemen heeft gehad. Dus dan vraag je er ook niet naar. Komt helemaal goed hier hoor!
Gelukkig maar: blijft dat we hier alleen lezen over de cognitieve kant, dat geeft een wat eenzijdig beeld.
En lekker kleuteren is ook ontwikkelen op leergebied, dat is niet zo eenzijdig als alleen maar spelen. Hoop dat je inderdaad goed kijkt naar je kind; lezen, schrijven, rekenen en begrip is fijn, maar je staande houden in een wereld die een bepaald tempo heeft ook.Ja, het forum geeft natuurlijk een eenzijdig beeld. Dat blijft wel zo. Maar ik vraag natuurlijk juist dingen waarover ik twijfel en dat zijn juist dit soort vragen. Ik wist bijvoorbeeld ook eerst niet hoe het er aan toeging in groep 1 en 2 maar na alle schoolbezoeken heb ik echt wel gemerkt dat ze er veel leren, veel spelen en ook heel veel andere vaardigheden opdoen. Het is ook niet zo dat mijn kind de hele dag zit te leren maar meer dat hij me tussendoor de oren van het hoofd vraagt over van alles en nog wat. Hij leert zichzelf eigenlijk door vragen te stellen en goed om zich heen te kijken. En juist spelen, sociale vaardigheden etc, dat zijn dingen waarbij hij nooit problemen heeft gehad. Dus dan vraag je er ook niet naar. Komt helemaal goed hier hoor!

dinsdag 16 december 2008 om 16:05
Offtopic: het 3 letterwoord Zwieber! Heb net weer een sollicitatie de deur uit, voor administratief medewerkster, nog geen reactie op gehad.. Ook de nodige open sollicitaties gedaan, maar het lijkt de normaalste zaak van de wereld dat daar niet op gereageerd word. Ook de kinderopvang zit te springen om mensen, als je dat zo hoort, maar bij een procedure gaat de voorkeur uit naar iemand met ervaring, is ook wel logisch natuurlijk. Winkels zoeken allemaal BBL'ers, en daar val ik ook weer buiten, zucht.
Even gekeken bij de vacatures in de Randstad, gaan van de zomer verhuizen naar Utrecht, en daar zijn banen zat, dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken, alleen wil ik hier nu ook nog zo graag even aan de slag. Snaak mag in januari elke dag naar de basisschool, dus het dan maar zoeken in de alfahulp of iets dergelijks..
Lief dat je ernaar vraagt!
Even gekeken bij de vacatures in de Randstad, gaan van de zomer verhuizen naar Utrecht, en daar zijn banen zat, dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken, alleen wil ik hier nu ook nog zo graag even aan de slag. Snaak mag in januari elke dag naar de basisschool, dus het dan maar zoeken in de alfahulp of iets dergelijks..
Lief dat je ernaar vraagt!
dinsdag 16 december 2008 om 16:10
quote:Zwieber schreef op 16 december 2008 @ 11:36:
Oh, hier en ook op Zwiepjes oude kdv kan het wel als een kind zo vlak voor de vakantie jarig is. Ik weet niet welke termijn ze hanteren hiervoor, Zwiepje is pas eind juni jarig dus die blijft sowieso, tenzij hij weer heel wat eerder op school zou kunnen starten maar daar reken ik maar niet op.
Mijn dochter wordt ook 4 in juni en zij gaat 'pas' na de vakantie naar school. Ze mag gewoon op het kinderdagverblijf blijven tot ze na de zomervakantie naar school gaat. Is geen probleem (gelukkig)
Oh, hier en ook op Zwiepjes oude kdv kan het wel als een kind zo vlak voor de vakantie jarig is. Ik weet niet welke termijn ze hanteren hiervoor, Zwiepje is pas eind juni jarig dus die blijft sowieso, tenzij hij weer heel wat eerder op school zou kunnen starten maar daar reken ik maar niet op.
Mijn dochter wordt ook 4 in juni en zij gaat 'pas' na de vakantie naar school. Ze mag gewoon op het kinderdagverblijf blijven tot ze na de zomervakantie naar school gaat. Is geen probleem (gelukkig)
dinsdag 16 december 2008 om 16:16
ik had niet verwacht dat t zo'n discussie op zou leveren
ik hoor er nooit iemand over; dus ik dacht eigenlijk ook wel een beetje alleen te zijn met mijn vraag, valt weer mee dus! haha
in ieder geval is het nu een stuk duidelijker.
ter info ik was een vroege leerling en ik heb werkelijk nooit last ervaren van de jongste zijn of op tenen te moeten lopen. ik was gewoon gelijk aan de rest wat dat betreft (ook toen er zitten blijvers instroomde en het leeftijdsverschil tussen mij en de oudste nog groter werd)
ik hoor er nooit iemand over; dus ik dacht eigenlijk ook wel een beetje alleen te zijn met mijn vraag, valt weer mee dus! haha
in ieder geval is het nu een stuk duidelijker.
ter info ik was een vroege leerling en ik heb werkelijk nooit last ervaren van de jongste zijn of op tenen te moeten lopen. ik was gewoon gelijk aan de rest wat dat betreft (ook toen er zitten blijvers instroomde en het leeftijdsverschil tussen mij en de oudste nog groter werd)
dinsdag 16 december 2008 om 16:21
dinsdag 16 december 2008 om 16:31
quote:maroon5 schreef op 16 december 2008 @ 11:50:
Ik ben er ook niet helemaal uit hoe zoiets werkt. Snaak mag in januari beginnen in groep 1, ze word donderdag 4. Mij is door de basisschool verteld dat ze deze situaties per kind bekijken, als het nodig is zou ze dus na een half jaartje groep 1 na de zomervakantie door kunnen stromen naar groep 2, maar dit gebeurd zelden. Ze kunnen er dan wel aan toe zijn, geval wil vaak dat ze dan op latere leeftijd moeilijkheden krijgen, ze kunnen bijv het denkniveau van groep 8 wel aan, maar zijn gewoon een jaar jonger dan de klasgenootjes, en dat kan ze parten gaan spelen.
Dit is echt je reinste kul. Uit onderzoeken blijkt steeds weer dat kinderen die wat sneller door de basisschool gaan niet meer problemen hebben dan kinderen die er wat langer over doen. En dat kinderen een jaar jonger dan hun klasgenootjes zouden zijn: welke grensdatum je ook kiest (1 oktober of 1 januari of whatever), het verschil tussen het oudste kind en het jongste kind kan 364 dagen zijn (oftewel 1 jaar min 1 dag). Dus dat argument slaat al helemaal nergens op.
Het idee dat kinderen de rest van hun schooltijd op hun tenen moeten lopen is ook niet echt gebaseerd op feiten. Als er goed gekeken wordt of een kind toe is aan de volgende groep heeft de leeftijd er weinig mee te maken. En de rest van je schoolloopbaan op je hurken moeten werken is ook niet echt gezond.
Verder sluit ik me bij Zwieber aan: 'lekker kleuteren', alleen die term al. Mijn oudste vond het echt verschrikkelijk bij de kleuters. Al die simpele werkjes, kinderen die nog lang niet zo ver waren als hij, en dat eeuwige geprik. Prikwerkjes, het zou verboden moeten worden.
Mijn jongste wilde alleen maar leren lezen, daar ging ie voor naar school.
Ik ben er ook niet helemaal uit hoe zoiets werkt. Snaak mag in januari beginnen in groep 1, ze word donderdag 4. Mij is door de basisschool verteld dat ze deze situaties per kind bekijken, als het nodig is zou ze dus na een half jaartje groep 1 na de zomervakantie door kunnen stromen naar groep 2, maar dit gebeurd zelden. Ze kunnen er dan wel aan toe zijn, geval wil vaak dat ze dan op latere leeftijd moeilijkheden krijgen, ze kunnen bijv het denkniveau van groep 8 wel aan, maar zijn gewoon een jaar jonger dan de klasgenootjes, en dat kan ze parten gaan spelen.
Dit is echt je reinste kul. Uit onderzoeken blijkt steeds weer dat kinderen die wat sneller door de basisschool gaan niet meer problemen hebben dan kinderen die er wat langer over doen. En dat kinderen een jaar jonger dan hun klasgenootjes zouden zijn: welke grensdatum je ook kiest (1 oktober of 1 januari of whatever), het verschil tussen het oudste kind en het jongste kind kan 364 dagen zijn (oftewel 1 jaar min 1 dag). Dus dat argument slaat al helemaal nergens op.
Het idee dat kinderen de rest van hun schooltijd op hun tenen moeten lopen is ook niet echt gebaseerd op feiten. Als er goed gekeken wordt of een kind toe is aan de volgende groep heeft de leeftijd er weinig mee te maken. En de rest van je schoolloopbaan op je hurken moeten werken is ook niet echt gezond.
Verder sluit ik me bij Zwieber aan: 'lekker kleuteren', alleen die term al. Mijn oudste vond het echt verschrikkelijk bij de kleuters. Al die simpele werkjes, kinderen die nog lang niet zo ver waren als hij, en dat eeuwige geprik. Prikwerkjes, het zou verboden moeten worden.
Mijn jongste wilde alleen maar leren lezen, daar ging ie voor naar school.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 16 december 2008 om 16:36
Geloof écht dat kinderen die van na oktober zijn écht voordeel hebben het jaar nog een keer te doen. Je moet je voorstellen dat je een kind van 5 al naar groep 3 stuurt waar ze bijna de hele dag op een stoel moeten zitten en écht in een sneltreinvaart woorden leren (twee per week zo'n beetje) en dan heb ik het niet eens over het leren van hakken en plakken en het gebruiken van de letters in die woorden in weer andere woorden. Kinderen in groep 3 zijn de eerste maanden echt helemaal gevloerd.
Kinderen die nog een jaar extra "kleuteren" leren op hun gemakje al heel wat letters en doen hier hun voordeel mee als ze naar groep 3 gaan.
Natuurlijk zijn er altijd kinderen die zich op het gebied van lezen en schrijven heel snel ontwikkelen of meerbegaafd zijn, maar das vaak niet meer dan 10 procent van al die kinderen waar we het over hebben....
Kinderen die nog een jaar extra "kleuteren" leren op hun gemakje al heel wat letters en doen hier hun voordeel mee als ze naar groep 3 gaan.
Natuurlijk zijn er altijd kinderen die zich op het gebied van lezen en schrijven heel snel ontwikkelen of meerbegaafd zijn, maar das vaak niet meer dan 10 procent van al die kinderen waar we het over hebben....
dinsdag 16 december 2008 om 16:36
De terminologie mag je dan niet aanstaan, als je kind alleen maar wil leren lezen dan moet je 'm dat aanbieden, dat gebeurt deels op school en verder is een kind ook een deel van zijn leven niet op school. Daarin kan veel gelezen worden. En prikwerkjes hebben ook zo hun nut, fijne motoriek bijvoorbeeld, kan je ook weer gebruiken bij leren schrijven.
Elk kind is weer anders, dat blijkt weer, arme kleuterjuffen die aan alle verwachtingen van al die ouders kleuters moeten voldoen.
Elk kind is weer anders, dat blijkt weer, arme kleuterjuffen die aan alle verwachtingen van al die ouders kleuters moeten voldoen.
dinsdag 16 december 2008 om 16:43
Huh?? Prikwerkjes verboden???
Het kan wel zo zijn het niet gebaseerd is op feiten... maar sta al enige tijd voor de klas en kan wel iets zeggen over mijn "eigen" ervaring....
Dat toevallig jouw kind zich heel snel ontwikkeld..., zegt niet dat de hele Nederlandse kindpopulatie daaraan zou moeten worden afgemeten....
En er is verder niks mis mee als een kind dat daar behoefte aan heeft al in de kleuterklas lezen (en schrijven) leert. En ook niet om in bepaalde gevallen te besluiten een kind wel eerder door te sturen naar groep 2 of 3 ... of welke groep dan ook.
Het kan wel zo zijn het niet gebaseerd is op feiten... maar sta al enige tijd voor de klas en kan wel iets zeggen over mijn "eigen" ervaring....
Dat toevallig jouw kind zich heel snel ontwikkeld..., zegt niet dat de hele Nederlandse kindpopulatie daaraan zou moeten worden afgemeten....
En er is verder niks mis mee als een kind dat daar behoefte aan heeft al in de kleuterklas lezen (en schrijven) leert. En ook niet om in bepaalde gevallen te besluiten een kind wel eerder door te sturen naar groep 2 of 3 ... of welke groep dan ook.
dinsdag 16 december 2008 om 16:46
Juist in die eerste kleuterjaren leren kinderen een basis die nodig is om aan het (volgens jullie) "echte" leren te beginnen.
Ken een heleboel kinderen (ook hoogbegaafden) die door het overslaan van leerjaren of leerstof toch hiaten hebben opgelopen...
Das wel rot toch.. ook al is je kind nog zooooo slim.
Ken een heleboel kinderen (ook hoogbegaafden) die door het overslaan van leerjaren of leerstof toch hiaten hebben opgelopen...
Das wel rot toch.. ook al is je kind nog zooooo slim.

dinsdag 16 december 2008 om 16:50
Mijn dochter wordt half januari 6 en zit nu sinds begin dit schooljaar in groep 3. Ze heeft een half jaar groep 1 gedaan en 1 jaar groep 2. En volgens haar juffen was ze er echt aan toe.
Ik vond het wel erg spannend of het goed zou gaan want groep 3 is inderdaad echt wel pittig. Maar volgens de leraar was het een goed besluit om d'r door te laten gaan. Het wordt bij ons echt gewoon per kind bekeken want er waren er in groep 2 die van augustus zijn maar toch nog een jaartje groep 2 overdoen.
Als je kind maar lekker in zijn vel zit. Is het belangrijkste toch.
Ik vond het wel erg spannend of het goed zou gaan want groep 3 is inderdaad echt wel pittig. Maar volgens de leraar was het een goed besluit om d'r door te laten gaan. Het wordt bij ons echt gewoon per kind bekeken want er waren er in groep 2 die van augustus zijn maar toch nog een jaartje groep 2 overdoen.
Als je kind maar lekker in zijn vel zit. Is het belangrijkste toch.

dinsdag 16 december 2008 om 16:52
dinsdag 16 december 2008 om 16:53
quote:Pruts schreef op 16 december 2008 @ 16:50:
Mijn dochter wordt half januari 6 en zit nu sinds begin dit schooljaar in groep 3. Ze heeft een half jaar groep 1 gedaan en 1 jaar groep 2. En volgens haar juffen was ze er echt aan toe.
Ik vond het wel erg spannend of het goed zou gaan want groep 3 is inderdaad echt wel pittig. Maar volgens de leraar was het een goed besluit om d'r door te laten gaan. Het wordt bij ons echt gewoon per kind bekeken want er waren er in groep 2 die van augustus zijn maar toch nog een jaartje groep 2 overdoen.
Als je kind maar lekker in zijn vel zit. Is het belangrijkste toch.... en dat probeerde ik dus eigenlijk duidelijk te maken... elk kind is anders en een grens zegt niets over het feit of een kind ergens klaar voor is.
Mijn dochter wordt half januari 6 en zit nu sinds begin dit schooljaar in groep 3. Ze heeft een half jaar groep 1 gedaan en 1 jaar groep 2. En volgens haar juffen was ze er echt aan toe.
Ik vond het wel erg spannend of het goed zou gaan want groep 3 is inderdaad echt wel pittig. Maar volgens de leraar was het een goed besluit om d'r door te laten gaan. Het wordt bij ons echt gewoon per kind bekeken want er waren er in groep 2 die van augustus zijn maar toch nog een jaartje groep 2 overdoen.
Als je kind maar lekker in zijn vel zit. Is het belangrijkste toch.... en dat probeerde ik dus eigenlijk duidelijk te maken... elk kind is anders en een grens zegt niets over het feit of een kind ergens klaar voor is.