nieuw donor plan

13-09-2016 17:25 897 berichten
Alle reacties Link kopieren
kamer stemt in met donorplan

Eindelijk

Ik denk namelijk dat heel veel mensen uit gemakzucht hun voorkeur niet doorgeven en dat ben je met dit plan voor.

Niemand wordt gedwongen om donor te worden maar het dwingt wel tot actie als je het niet wil.
Er zijn dus massa's aan gezonde lichaamsdelen nodig die voor andere mensen goed bruikbaar zijn?

Ik stel voor dat de overheid hiervoor gewoon mensen gaat fokken via een speciaal massaal mensenfokprogramma. De mensen-bioindustrie. Voelen ze helemaal niks van (volgens de gemiddelde mens) en je kunt er enorme winst mee maken!
quote:Ceridwen91 schreef op 13 september 2016 @ 17:36:

Ik zal wel als onmens uitgemaakt worden, maar dit heeft ervoor gezorgd dat ik eindelijk eens een beslissing hierover heb gemaakt en "nee" heb aangegeven.

Jarenlang heb ik geen beslissing gemaakt omdat ik niet echt wist wat ik wilde. Het redt misschien wel mensenlevens, maar eigenlijk sta ik niet volledig achter orgaantransplantatie. Maar een "nee" klinkt ook zo definitief, dus ik heb de keuze gemaakt pas te beslissen als ik er een duidelijke menig over had.

Maar achter een automatische "ja" kan ik absoluut niet staan. Ik vind niet dat de overheid dan maar het recht heeft te beslissen en ik vind het niet oké om actie te moeten ondernemen als je wil dat ze van je lijf afblijven.

Ik ben het met je eens.

Ik heb jaren met een codicil rond gelopen,zo eentje die je bij de huisarts uit het rekje kon pakken en die je bij je moest dragen,want ik wilde doneren,mocht het mijn tijd zijn.

Tot mijn moeder mij wees op een docu waarin het over orgaantransplantatie ging,en waarin artsen aangaven zelf niet te doneren,omdat het toch eigenlijk niet zo duidelijk was of hersendood ook betekende dat je niets meer voelde.Dat de artsen die de organen uit het lichaam haalden soms toch tekenen van pijn zagen bij de hersendode donor.Toen ben ik mij er in gaan verdiepen,en ik schrok behoorlijk van wat ik las.

Ik zou dus wel donor willen zijn,als ik helemaal zeker was dat het voor mijzelf geen nare consequenties had,maar nu vind ik het eng.

En nog enger vind ik het dat de overheid eigenlijk mijn lichaam na mijn overlijden(of eigenlijk,er vlak voor,want wat hersendood is,daar zijn artsen het niet eens over eens!) claimt,tenzij ik bezwaar maak.

Ik snap dat het vele mensen gelukkig maakt hoor,ik begrijp dat heel goed.

Maar moreel gezien vind ik het hartstikke fout.

Niemand mag mijn lichaam opeisen,tenzij ik bezwaar maak.

Mijn lichaam is van mij,zonder dat ik daarvoor iets moet hoeven doen.
[quote]Roeiboot schreef op 13 september 2016 @ 17:44:

[...]

Dan heb je iemand al weer 10 jaar gegeven. Dat kan het verschil zijn tussen bijvoorbeeld een kind van 12 dat een ouder verliest of een volwassene van 22. Blijft erg maar op je 12e is zoiets toch ingrijpender dan wanneer je al volwassen bent en voor jezelf kan zorgen.

Waarom altijd weer dat voorbeeld van een ouder die een klein kind heeft?

En nog belangrijker wie gaat dit allemaal betalen?De medische kosten rijzen al de pan uit...
quote:borboletas schreef op 13 september 2016 @ 17:39:

Belangrijk is wel dat de Eerste Kamer er nog mee in moet stemmen. Dat de Tweede Kamer dit wil, zegt nog niet dat het gaat gebeuren. Hoewel ik het zeker een goed plan vind hoor.ik hoop dat deze wet er door komt.
quote:Ceridwen91 schreef op 13 september 2016 @ 17:47:

[...]

Als jij "ja" aangeeft kunnen je nabestaanden die beslissing niet veranderen. Hetzelfde als je "nee" aangeeft.Eigenlijk vind ik dat niet kunnen.
quote:Ceridwen91 schreef op 13 september 2016 @ 17:47:

[...]

Als jij "ja" aangeeft kunnen je nabestaanden die beslissing niet veranderen. Hetzelfde als je "nee" aangeeft.Ik denk dat er bedoeld wordt wat als je geen voorkeur hebt aangegeven. Dan zou je dus automatisch donor zijn, maar wat als naasten protesteren? Mogen ze dan toch?
En als die ene meneer van PvdD niet in de file terechtgekomen was zou het niet eens meerderheid zijn...

Hoewel ik het alleen maar kan toejuichen dat er meer donoren zijn; moet er nu wel veel geld gestoken worden in een dure overheidscampagne om mensen te attenderen op het feit dat ze hun keuze moeten vaststellen als ze niet hun organen willen afstaan.

Geld wat ik liever naar wetenschappelijk onderzoek zag gaan om organen te kweken bijvoorbeeld.
Vivo per lei
Ik wil best donor zijn maar niet voor mensen die zelf daar niet toe bereid zijn. Ik maak zelf wel uit aan wie ik mijn organen wil afstaan. Daar heb ik geen betweterig D66 voor nodig. Ik heb net ook gelijk via DiGiD laten weten dat ik geen orgaandonor ben. Ik mijn beurs zit al tientallen jaren een codicil onder welke voorwaarden ik donor wil zijn.
dubbel
quote:miedo schreef op 13 september 2016 @ 17:36:

[...]

En dan?

Een nieuw orgaan gaat hoogstens 10 jaar mee.Daarna zit je weer met hetzelfde probleemJa laten we gewoon helemaal geen zieken meer behandelen. Wel zo makkelijk en wel zo goedkoop. Iedereen gaat toch uiteindelijk dood.
blub
quote:alysha00 schreef op 13 september 2016 @ 17:46:

Ik draag al zo'n dertig jaar een donorcodicil. Ik geef ook bloed. Maar het donorplan vind ik fundamenteel verkeerd. Het is het zoveelste teken van een oprukkende overheid.Eens,het gaat stapje bij beetje steeds verder,en wij zijn de kikker in het steeds warmer wordende water!
quote:miedo schreef op 13 september 2016 @ 17:49:

[quote]Roeiboot schreef op 13 september 2016 @ 17:44:

[...]

Dan heb je iemand al weer 10 jaar gegeven. Dat kan het verschil zijn tussen bijvoorbeeld een kind van 12 dat een ouder verliest of een volwassene van 22. Blijft erg maar op je 12e is zoiets toch ingrijpender dan wanneer je al volwassen bent en voor jezelf kan zorgen.

Waarom altijd weer dat voorbeeld van een ouder die een klein kind heeft?

En nog belangrijker wie gaat dit allemaal betalen?De medische kosten rijzen al de pan uit...Wat als jouw kind gered zou kunnen worden met een donor orgaan, vraag jij je zelf dan af wat dat gaat kosten?, weiger je dan dat orgaan?
quote:Grobbekuiken schreef op 13 september 2016 @ 17:37:

[...]

Ja, ik ook.

Hier dus die gemakzucht

Dat is (wat mijzelf betreft dan) mooi getackled.

Weet iemand trouwens of je ook donor kunt zijn na chemo? Denk zelf van wel, omdat het na verloop van tijd uit je systeem is.

Natuurlijk.

Van mij zullen ze ook niet alles kunnen gebruiken omdat ik ook alles behalve gezond ben maar huid, ooglenzen e.d. kan (bijna) altijd.
quote:MRengine schreef op 13 september 2016 @ 17:48:

Er zijn dus massa's aan gezonde lichaamsdelen nodig die voor andere mensen goed bruikbaar zijn?

Ik stel voor dat de overheid hiervoor gewoon mensen gaat fokken via een speciaal massaal mensenfokprogramma. De mensen-bioindustrie. Voelen ze helemaal niks van (volgens de gemiddelde mens) en je kunt er enorme winst mee maken!

Dat hoeft de overheid zich niet mee te bemoeien hoor.

Dat tegen de klippen voortplanten doen meeste mensen zelf wel. ;-)We komen voorlopig nog geen mensen tekort.Zeker niet gezien de enorme instroom van de nieuwe nederlanders
quote:miedo schreef op 13 september 2016 @ 17:37:

[...]

ik vind het ook niet oke!

Stomme D66

Ik vind het een omgekeerde wereld, deze wet. Het is jouw lichaam en niemand beslist daarover, tenzij je hebt aangegeven dat dat mag. Deze wet doet het andersom.

Raar dat een partij als D66 hiermee komt.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik vind het ook fundamenteel verkeerd om dan de familie maar te laten kiezen. Ik wil als familielid helemaal niet voor die keuze gesteld worden. Stel mijn zus verongelukt en komt te overlijden op de IC. Achter haar naam staat een vinkje bij 'geen bezwaar'. Moet ik dan de keuze gaan maken die ze zelf nooit actief gemaakt heeft? Wat een waanzin.

Als de doelstelling is dat er meer orgaandonoren moeten komen, dan schiet dit hele plan z'n doel ver voorbij.
quote:miedo schreef op 13 september 2016 @ 17:36:

[...]

En dan?

Een nieuw orgaan gaat hoogstens 10 jaar mee.Daarna zit je weer met hetzelfde probleemDat is niet waar. Ik ben zelf 3 maal getransplanteerd en heb mijn laatste nier bijna 29 jaar mogen hebben.....
quote:chirpy schreef op 13 september 2016 @ 17:48:

[...]

Het zal inderdaad wel uit je systeem zijn, maar desondanks krijgen naast de tumor-cellen ook gezonde cellen een opdonder te verwerken. Mensen die op jonge (kinder)leeftijd behandeld zijn met chemo krijgen later bijvoorbeeld veel vaker te maken bijv. hartaandoeningen. Als je al ruim volwassen bent, zullen jouw 'gezonde' organen waar geen maligniteit in voorkwam jouw tijd nog wel uit dienen, maar of ze ook nog gebruikt worden om te transplanteren betwijfel ik.

http://www.transplantatie ... -indicaties-orgaandonatie

http://www.transplantatie ... indicaties-weefseldonatieBedankt, zal me er eens in verdiepen.
quote:Vlinder1963 schreef op 13 september 2016 @ 17:50:

[...]

Wat als jouw kind gered zou kunnen worden met een donor orgaan, vraag jij je zelf dan af wat dat gaat kosten?, weiger je dan dat orgaan?Dat zou ik dat helemaal niet zo'n topoplossing vinden.En inderdaad dikke kans dat ik het niet zou doen.Zelf hoef ik ook geen orgaan van een ander
quote:Grobbekuiken schreef op 13 september 2016 @ 17:50:

[...]

Ik denk dat er bedoeld wordt wat als je geen voorkeur hebt aangegeven. Dan zou je dus automatisch donor zijn, maar wat als naasten protesteren? Mogen ze dan toch?jawel dan mogen ze wel de organen gebruiken anders had je de moeite moeten nemen om jezelf te registreren als iemand die nee zegt.
quote:Melt schreef op 13 september 2016 @ 17:50:

Ik wil best donor zijn maar niet voor mensen die zelf daar niet toe bereid zijn. Ik maak zelf wel uit aan wie ik mijn organen wil afstaan. Daar heb ik geen betweterig D66 voor nodig. Ik heb net ook gelijk via DiGiD laten weten dat ik geen orgaandonor ben. Ik mijn beurs zit al tientallen jaren een codicil onder welke voorwaarden ik donor wil zijn.Ik denk dat je weinig kan uitmaken als je dood bent :P
quote:breeuwie75 schreef op 13 september 2016 @ 17:52:

[...]

Dat is niet waar. Ik ben zelf 3 maal getransplanteerd en heb mijn laatste nier bijna 29 jaar mogen hebben.....uitgezonderd de nier, maar binnenkort komt er de kunstnier dus dan nierdonor niet meer nodig
Het is een belangrijke stap, maar het zou nog beter zijn als er meer vaart gemaakt word met stamcel-onderzoek. Dat zou het probleem voorgoed kunnen oplossen en hebben patiënten ook geen kans op afstoting, omdat het lichaamseigen is. Maar helaas is er uit Christelijke hoek heel veel verzet tegen stamcel-onderzoek.
Cyrano de Bergerac: Er zijn veel mensen wier rapheid van de tong enkel voortkomt uit hun onmacht om te zwijgen
quote:Melt schreef op 13 september 2016 @ 17:50:

Ik wil best donor zijn maar niet voor mensen die zelf daar niet toe bereid zijn. Ik maak zelf wel uit aan wie ik mijn organen wil afstaan. Daar heb ik geen betweterig D66 voor nodig. Ik heb net ook gelijk via DiGiD laten weten dat ik geen orgaandonor ben. Ik mijn beurs zit al tientallen jaren een codicil onder welke voorwaarden ik donor wil zijn.Voortbordurend op jouw redenering neem ik dan aan dat je zelf ook geen donororgaan hoeft als je er één nodig hebt?
blub
quote:siriusblack schreef op 13 september 2016 @ 17:49:

[...]

Eigenlijk vind ik dat niet kunnen.Maar als ik het goed begrijp zou jij dan willen dat nabestaanden de macht hebben je beslissing te "overrulen"? Want dat zou ik al helemaal niet goed kunnen keuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven