Werk & Studie alle pijlers

Het promovendi topic 2.0

28-03-2014 12:51 910 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal!

N.a.v. een topic over scripties en proefschriften leek het ons leuk om (weer) een topic over promoveren te starten.

Uiteraard zijn andere academici (in spe) ook welkom om leed en ervaringen te delen en tips op te doen!

Dus vertel wat over jezelf (als je wilt) en voel je verder vrij om van je af te schrijven.
Oef, dat lijkt me heftig als je de verdediging onder beveiliging moet doen! Sommige onderwerpen zijn natuurlijk heel gevoelig, daar moet je als promovendus wel mee om kunnen (leren) gaan lijkt me.

Zojuist mijn -hopelijk nu dan echt de aller aller aller laatste versie van- discussie ingeleverd bij mijn begeleiders! Ok, verwacht nog wat punten en komma's, maar dat zijn waarschijnlijk redactionele dingen en geen nadenk-dingen meer. Wie weet is het dit weekend dan gewoon echt af voor de leescommissie!

Kan ik me concentreren op het dankwoord, voor velen in mijn omgeving toch wel het belangrijkst van het hele gebeuren
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
In elk geval het meest gelezen stuk van je proefschrift . Dat ik nog bijna vergeten was, opheb het uiteindelijk in anderhalf uur geschreven tussen twaalf en half twee s nachts. Maar daar was ik uiteindelijk wel blij mee, het is echt een tekst van mij geworden, en niet te bedacht.
Hoe werkt cum laude eigenlijk? Iemand moet je daar voor voordragen? Wat zijn de criteria?
Je promotor moet je voordragen, leescommissie moet akkoord zijn en je mag je verdediging niet verprutsen. Zoiets is het doorgaans.
quote:Nomad schreef op 09 juni 2016 @ 07:26:

Hoe werkt cum laude eigenlijk? Iemand moet je daar voor voordragen? Wat zijn de criteria?Bij ons is het geloof ik niet alleen een voordracht van de promotor, maar als hij/zij je voordraagt is het hier (wat ik hoor) ook gebruikelijk om dan de leescommissie sterker te maken, en dus 'grote namen' uit het buitenland te laten overvliegen voor in de leescommissie. Pas dan kun je cum laude slagen. Met de 'normale' leescommissie van mensen uit Nederland (diverse uni's, maar toch NL) geloof ik niet dat je hier op cum laude moet rekenen.
Is cum laude eigenlijk iets wat jullie nastreven? Ik ben er nooit zo mee bezig geweest, maar nu dat iemand het noemde zou zo'n cum laude titel ook wel leuk zijn Maar goed, ik geloof niet dat ik cum laude materiaal ben.
Ik niet. Bij m'n master heb ik het wel gedaan: daar stond ik er goed voor en wist ik dat er onafhankelijke manieren zijn om je cum laude vast te stellen (cijfers, gemiddelden en laagste). Bij je PhD is het volledig afhankelijk van je promotor en (vervolgens) de leescommissie. Dat is (voor mij) zo ontastbaar dat ik absoluut niet streef naar cum laude. Als het zo wordt is het mooi, maar ik ga er niet vanuit
Cum laude streef ik niet na, ik vind dat echt passen bij baanbrekend onderzoek, dat is het mijne niet geweest. Voor mij is het al bekroning genoeg als de leescommissie akkoord is!
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Ik ken eigenlijk niemand die cum laude is gepromoveerd. Ook onze hoogleraren zijn niet cum laude gepromoveerd. Nouja, misschien zegt dat iets over de vakgroep
Mijn promotor is cum laude gepromoveerd. En ik ken wel meer mensen in die positie.
Mijn baas wel, veel anderen niet. Mij zegt het niet zo veel, de voorwaarden verschillen ook enorm per faculteit. Bij de ene moet je promotor er aan gedacht hebben, bij de ander zijn publicatie eisen, en bij weer een ander doen ze het vooral als eigen publiciteitsstunt. Een vriendin van mij is afgestudeerd aan een faculteit die simpelweg niet aan cum laudes doet, en gepromoveerd aan een waar 'cum laude afgestudeerd zijn' een vereiste is. Voor haar was het dus letterlijk onmogelijk. Terwijl ik ook wel eens ergens bij gezeten heb waarvan ik dacht: cum laude, waarom dan in vredesnaam???
Ik ken wel een aantal cum laude gepromoveerden. Er is trouwens op sommige uni's wel een quotum voor het aantal cum laudes omdat het blijkbaar bij sommige uni's de pan uit rees. Bij mijn uni wordn overigens niet per se hotemetoten uit het buitenland ingevlogen voor een cum laude. Vind ik ook raar, want daarmee geef je eigenlijk de boodschap dat het NL wetenschapsland niet zo veel voorstelt.

Een cum laude promotie is m.i, ook niet iets dat je echt actief kan nastreven, het is toch ook deels talent voor schrijven en onderzoek doen, plus geluk (is je onderwerp een hot topic dat je in de hoogste bladen krijgt weggezet, dan heb je zo al meer kans).
Mijn promotor is in 2007 cum laude gepromoveerd; ook meteen de eerste en laatste van de afdeling. Prima proefschrift maar ze had er dan ook 7 jaar full-time over gedaan. Alles gepubliceerd en een artikel in een top tijdschrift. Hier inderdaad de eis dat je wat mooie Q1 en hoge IF publicaties hebt. Geen bijzondere internationale experts die worden ingevlogen.

Ik streef het niet na. Zo baanbrekend is mijn onderzoek niet en ik wil graag binnen 4 jaar klaar zijn om de volgende stap in 't leven te maken. Ook ambieer ik geen academische carriëre.

Ondertussen nog steeds aan het wachten op twee publicaties die under review zijn..... Wat duurt dat toch altijd lang! (Dec ingediend, maart terug, april revisie ingediend...)

En omdat #publicaties bij mij dus wel meetelt, is het erg frustrerend dat je bij iedere week je planning ziet verschuiven.
Hallo! Ik haal dit topic even naar boven.

Ik heb nu de officiele brief binnen, dat ik per 31 oktober aan mijn Ph.D begin. Ik wist het al een aantal weken via mijn promotor, maar er waren een paar bureaucratische dingen die nog geregeld moesten worden. Ik woon in het buitenland, waar een Ph.D student een student is, en geen werknemer zoals in NL (Ik heb een aantal jaren geleden aan de UvA gewerkt).

Ik wordt geen AIO, maar blijf gewoon full time doorwerken aan het onderzoeksinstituut waar ik al 5 jaar voor werk. Mijn studie wordt als het goed is gefinanceerd, en ik krijg een studie dag, die ik niet hoef in te halen.

Het eerste jaar bij ons bestaat uit een paar cursussen, ik neem er 4 of 5 (en dan nog eentje volgend jaar). Aan het einde van de eerste of tweede jaar, moeten wij een research proposal inleveren en indien die goed wordt gekeurd, veranderd de status van Ph.D student naar Ph.D candidate.

Ik heb een onderwerp, mijn field work zal in Nederland plaatsvinden! Twee adviseurs (primair promotor en een co promotor) ik ga in het Engels schrijven, bij ons is het maximaal 350 pagina's (in mijn vak is het meestal een boek). Ik zit in de sociale wetenschappen en mijn onderzoek is voornamelijk kwalitatief.

Ik vind het super spannend, en het is mijn droom die ik ga proberen te vervullen, na een bachelor en 2 masters, (alle drie cum laude afgestudeerd) maar ik heb ook wel cold feet of vaalangst, kan ik dit allemaal wel aan? ben ik wel goed genoeg?

Naast mijn studie (een dag per week naar de Uni), 4 dagen per week mijn werk, heb ik nog 2 hobbies: een avond per week dans ik Flamenco, en een avond per week neem ik theaterlessen. Dit betekend 4 vrije avonden en het weekend om te studeren, maar ook om met vrienden en familie af te spreken.

Ik ben single en woon op mezelf, heb het in de vorige 2 masters ook altijd zo gedaan (full time gewerkt en hobbies), maar ik merk wel naarmate ik "ouder" word, dat ik ook meer rust nodig heb, ik kan niet meer zo laat naar bed en dan vroeg opstaan voor werk..

Maar goed, misschien leest mijn post een beetje verwarrend. Ik ben ontzettend blij, maar een stemmetje in mij hoofd is wel een beetje gemeen en vraagt zich af of ik dit wel allemaal kan.
Gefeliciteerd! Je kan het vast wel aan en zo niet, dan pas je gewoon dingen aan als dat nodig blijkt. Daar zou ik nu nog niet over piekeren Kun je je proefschrift koppelen aan je werk? Dan kun je zo wat extra tijd sprokkelen, dat is altijd fijn. En alvast heel erg veel plezier!
quote:Pantax schreef op 15 september 2016 @ 13:30:

Gefeliciteerd! Je kan het vast wel aan en zo niet, dan pas je gewoon dingen aan als dat nodig blijkt. Daar zou ik nu nog niet over piekeren Kun je je proefschrift koppelen aan je werk? Dan kun je zo wat extra tijd sprokkelen, dat is altijd fijn. En alvast heel erg veel plezier!

Bedankt!!

Ik wilde eigenlijk een PhD doen na mijn research master, maar voelde mij er nog niet klaar voor. Intussen, heb ik nog een master gedaan, die meer aansloot op mijn werk en toen begon het toch echt te prikkelen, ik wil verder in de onderzoek, ik wil mij nog dieper verdiepen in hetgene waar ik interesse en zelfs passie voor heb.

Mijn proefschrift kan ik helaas niet koppelen aan mijn werk, het zijn andere onderwerpen, andere disciplines, maar omdat hoger onderwijs en vooral promoveren een hoge waarde hebben op mijn instituut, krijg ik dus een studie dag, mag ik betaald en onbetaald verlof opnemen om aan mijn proefschrift te werken, en mag ik onder werktijd (indien ik mijn werkzaamheden afheb) gebruik maken van de faciliteiten op kantoor zoals artikelen opzoeken, uitprinten, lezen, intervieuwen, met mensen consulteren)
Dat is al heel fijn en handig, dat je van hun faciliteiten gebruik mag maken. En wie weet vind je onderweg nog parallellen tussen je werk en je onderzoek Ik vond het ook heel spannend om aan mijn proefschrift te beginnen. Ik had ook last van faalangst, maar ergens gaandeweg heb ik geleerd dat dat voor mij vooral het schrijven van een proefschrift is: mijn angst overwinnen en gewoon doen. Want een proefschrift schrijven is helemaal niet zo moeilijk. Je hoofd meenemen in dat proces, jezelf overwinnen, dat vond ik veel moeilijker. Maar ik ken promovendi die dat veel minder hebben en wie weet is het voor jou gewoon een feestje. Ik zou er zo enthousiast mogelijk instappen en alle twijfels gewoon parkeren. Promoveren is veel leuker als je niet steeds aan jezelf twijfelt. Ik wens je een mooie tijd toe!
Gefeliciteerd! Spannende en drukke tijd wordt het voor je amaury.

Hier word ik gillend gek. Mijn project genoot is op vakantie en ondertussen zijn een hoop balletjes aan het rollen. Fijn dat dingen eindelijk op gang komen maar ik heb het gevoel dat ik alleen maar aan het mailen/bellen ben. En ondertussen blijft de eerste (kleinere) studie liggen terwijl ik eigenlijk voor oktober de data analyse rond wilde hebben...
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Herkenbaar, neweve Ik ben nu gewoon onderzoeker en brandjes blijven voor structureel werk gaan. Maar op de een of andere manier komen analyses toch gewoon af, gewoon tussen de bedrijven door. Het kaboutertjes-effect, denk ik
Thanks pantax. Als je nog kabouters over hebt stuur ze maar door.

Ik moet trouwens wel toegeven dat ik nu veel efficiënter werk. Dus qua totale workload krijg ik meer gedaan per dag.

Hoe gaat het eigenlijk met de rest uit dit topic?
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Ik heb ondertussen 1 studie afgerond, en een tweede studie loopt, dus hier gaat alles (na een lange, zware opstartfase) opeens van een leien dakje. Binnenkort met zwangerschapsverlof, en daarna beginnen met de analyses van studie 2, en het opzetten van studie 3. En dan kijken of het allemaal lukt , maar het lijkt momenteel veelbelovend! En met de rest?
Er zijn weleens tijden dat mijn hele werkweek bestaat uit college geven en brandjes.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Het lijkt mij wel zwaar om een dag per week te hebbben voor promoveren naast vier dgn werken. Zolang je vakken volgt is dat geen probleem, maar als je echt aan de gang gaat met data verzamelen en schrijven dan schiet een volle dag per week niet echt op.

Hier alles goed, ik nader het einde van mijn contract. Nog een maand of 10. Hopelijk is mijn proefschrift klaar om naar de commissie te sturen als mijn contract afloopt, maar ik zal sowieso een aantal mnd een gat hebben voor ik begin aan een postdoc. Daar maak ik me soms wel zorgen over, financieel gezien.
Waarom heb je een gat als je proefschrift klaar is? Zou je niet kunnen proberen om voor tijdens de maanden tussen het inleveren van het proefschrift en de verdediging al wat te vinden? Overigens wel herkenbaar trouwens, qua zorgen maken. Ik kreeg destijds in juli pas uitsluitsel over mijn postdoc terwijl ik in mei mijn laatste beetje promotiebeurs al had gehad (om te gebruiken tot het einde van het collegejaar). Maar goed, ik probeerde dan maar te relativeren door aan iedereen te vertellen dat ik heus niet onder een brug zou hoeven te slapen.

Hoe staat het met je beursaanvragen?
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Er zit een gat tussen verdedigen en nieuwe plek vinden omdat het tijd kost om nieuwe plek te vinden dan wel subsidie aan te vragen. Die tijd heb ik nu niet, moet echt focussen op schrijfwerk nu.

Daarbij komt dat ik ivm activiteiten van mijn partner iig een jaar op een bepaalde plek moet wonen waar er weinig te doen is voor mij (kleine universiteit, vreemde taal, heb nog weinig connecties daar en we willen er sowieso niet lange termijn blijven).

Ik wil inderdaad iets proberen te vinden tussen inleveren en verdedigen. Ik heb een lijstje van postdoc fondsen/plekken die ik wil aanvragen/op solliciteren, sommige in NL (NWO) maar de meeste in het buitenland. Er gaat best veel tijd zitten in het schrijven van aanvragen, dus daar wacht ik mee tot ik mijn proefschrift min of meer af heb. Voor sommige fondsen is dat sowieso een voorwaarde.

Heb dit jaar wel twee andere beurzen gekregen. Een kleine reisbeurs van 500 euro en een grotere van zo'n 7000 euro, waardoor ik wat spaargeld kan opbouwen voor dat aankomende salarisgat.

Heeft iemand hier toevallig ervaring met ww na promotietraject? Ik heb best wat gewerkt (als scholier en later naast mijn studies en in de zomer en nu dus weer als promovendus). Ik heb gelezen dat je iig niet je ww tijd mag besteden aan het afschrijven van je proefschrift. Maar hoe zit dat als je kleine veranderingen door wilt voeren nav commentaar van de leescommissie, dus voor je verdediging?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven