zwanger vanaf 2017 deel 2
maandag 12 september 2016 om 11:36
Wij proberen vanaf eind 2016/begin 2017 zwanger te worden! We kletsen hier over alles wat ons bezighoudt
(Gebruikersnaam: accountaanpassen, wachtwoord: zwanger2017)
ZWANGER!!
Bevallen!! 
(Gebruikersnaam: accountaanpassen, wachtwoord: zwanger2017)
| Naam (leeftijd v/m) |
Kindje | NOD | Bijzonderheden |
|---|---|---|---|
| lalameme (23/25) |
Eerste | 19-12 | Ronde 12 |
| Naam (leeftijd v/m) |
Kindje | Uitgerekend | Bijzonderheden |
|---|---|---|---|
| Suus88 (29/31) |
Tweede | 22 oktober 2017 | |
| Koekiemonster (23/26) |
Eerste | 13 december 2017 | |
| Worteltaart (36/36) |
Tweede | 21 maart 2018 |
| Naam (leeftijd v/m) |
Kindje | Bijzonderheden |
|---|---|---|
| Ri88 (29/32) |
Tweede | |
| Kashri (27/33) |
Eerste | |
| Dookster (28/31) |
Eerste | |
| Kaartje (25/26) |
Eerste |
anoniem_308265 wijzigde dit bericht op 06-12-2017 15:28
69.79% gewijzigd
donderdag 15 september 2016 om 21:27
@lameme; qua adoptie: vergeet niet dat je als moeder zijnde ook maar 4 weken krijgt. De rest moet je als onbetaald verlof opnemen. Ervanuit gaande dat je minimaal 3 weken in het buitenland bent kun je maar 1 week thuis hechten. Ik vind het niet meer dan logisch dat dit ook geldt voor de vaders aangezien het een stuk minder is dan wanneer je een biologisch kind krijgt waarbij je als moeder 4 maanden hebt. Hier zit ook wel het herstel bij, maar toxh het hechtingsproces met een geadopteerd kindje is ontzettend belangrijk. (Een aantal keer de adoptieprocedure van dichtbij meegemaakt vandaar
)
Daarnaast is het voor vaders vanaf 2017 verhoogd naar 5 dagen.
Daarnaast is het voor vaders vanaf 2017 verhoogd naar 5 dagen.
donderdag 15 september 2016 om 21:32
donderdag 15 september 2016 om 21:34
Hier inderdaad 2 dagen betaald verlof voor de vaders en die 5 dagen zijn dacht ik onbetaald verlof wat je op mág nemen. Vind ik alsnog belachelijk kort. Zeker die eerste week is zo bijzonder, vermoeiend en heftig dat partner echt niet voor 100% kan functioneren op het werk.
Edit: Ik lees net dat t dus 5 dagen betaald gaat worden. Fijne ontwikkeling! Maar alsnog te kort wat mij betreft!
Edit: Ik lees net dat t dus 5 dagen betaald gaat worden. Fijne ontwikkeling! Maar alsnog te kort wat mij betreft!
donderdag 15 september 2016 om 21:51
5 dagen is een stap in de goede richting maar is natuurlijk nog ruk. Want in die 5 dagen heb je nog kraamzorg, ik begreep dat babies de eerste week nog goed slapen etc. Als je wilt dat vaders meer betrokken raken bij de opvoeding pak het dan goed aan. Bijvoorbeeld met een maand verlof dat vrij op te nemen is in het eerste jaar. Zo kan vader bijvoorbeeld een maand verlof nemen als moeder weer gaat werken. Dat is wel ff andere koek dan 5 dagen in de kraamweek.
donderdag 15 september 2016 om 21:58
Mijn man had bij onze dochter met zijn werk overlegd dat hij vakantie kon opnemen zodra de baby er was. Dit was uiteindelijk 4 dagen na de geboorte. Dus hij heeft 2 dagen gewerkt en vervolgens vrij gehad. Dit was sowieso wel erg fijn!
Ik heb mijn eigen verlof niet zo erg ervaren als kort. Natuurlijk is de stap groot als je weer moet gaan werken; maar ergens vond ik het ook wel weer prettig om niet alleen moeder te zijn. Hoe heerlijk ik het ook vond met mijn dochter!
Ik heb mijn eigen verlof niet zo erg ervaren als kort. Natuurlijk is de stap groot als je weer moet gaan werken; maar ergens vond ik het ook wel weer prettig om niet alleen moeder te zijn. Hoe heerlijk ik het ook vond met mijn dochter!
donderdag 15 september 2016 om 22:21
Hij was 2 weken thuis. En het was juist heel fijn om een balans te vinden. Je moet zo een weg vinden met niet alleen de baby maar ook met elkaar. Snachts samen doorbrengen (voeden, luier, in slaap wiegen) ipv alleen omdat man de volgende dag weer moet werken. In de eerste weken word je minimaal om de 2 uur wakker en vond ik het erg prettig om dit samen te kunnen doen.
Daarnaast weet je ook niet hoe je uit de bevalling komt; ik was vrij snel hersteld maar dit kan ook anders zijn wanneer je bijvoorbeeld een keizersnede hebt. Al met al zou ik, gewoon een advies, een optie open houden. Dan kun je er altijd voor kiezen of je dat wilt of niet..
Daarnaast weet je ook niet hoe je uit de bevalling komt; ik was vrij snel hersteld maar dit kan ook anders zijn wanneer je bijvoorbeeld een keizersnede hebt. Al met al zou ik, gewoon een advies, een optie open houden. Dan kun je er altijd voor kiezen of je dat wilt of niet..
donderdag 15 september 2016 om 22:24
Gefeliciteerd koekiemonster!
Mijn baby is in de laatste week van april geboren, dus daarin viel al koningsdag. Na de twee dagen betaald ouderschapsverlof is mijn vriend weer een dag gaan werken, omdat baby en ik nog in het ziekenhuis waren. Toen we thuis waren uit het ziekenhuis heeft hij nog een aantal dagen onbetaald ouderschapsverlof opgenomen zodat we thuis samen rustig konden wennen aan het leven met baby. De week daarna is hij weer gaan werken. Ik denk dat ik het een volgende keer wel fijn zou vinden als hij nog wel een week langer vrij zou hebben, dat is op zich ook wel te regelen. Maar nu heeft hij vakantiedagen over en gaan we als onze baby 5 maanden is op vakantie en dat is natuurlijk ook leuk!
Mijn baby is in de laatste week van april geboren, dus daarin viel al koningsdag. Na de twee dagen betaald ouderschapsverlof is mijn vriend weer een dag gaan werken, omdat baby en ik nog in het ziekenhuis waren. Toen we thuis waren uit het ziekenhuis heeft hij nog een aantal dagen onbetaald ouderschapsverlof opgenomen zodat we thuis samen rustig konden wennen aan het leven met baby. De week daarna is hij weer gaan werken. Ik denk dat ik het een volgende keer wel fijn zou vinden als hij nog wel een week langer vrij zou hebben, dat is op zich ook wel te regelen. Maar nu heeft hij vakantiedagen over en gaan we als onze baby 5 maanden is op vakantie en dat is natuurlijk ook leuk!
donderdag 15 september 2016 om 22:58
Ik had het geluk dat ik op vrijdag beviel. Daardoor had vriend maandag nog vrij en hebben we de eerste paar dagen samen gehad. Je hebt pech als je in het weekend bevalt want dan is er nu dus 1 van de 2 dagen die partner vrij krijgt al weg.
Vriend heeft toen van dinsdag tm vrijdag gewerkt en daarna 2 weken vakantie gehad. Een volgende keer zouden we het anders doen en vriend indien mogelijk vanaf de bevalling gelijk vakantie laten opnemen. Voor hem waren die paar dagen werken echt slopend. Hij was zo vermoeid van de gebroken nachten dat ie zelfs ging slaapwandelen. Doet hij anders echt nooit! Ik was als de dood dat hij al slapend baby uit z'n bedje zou tillen dus voor mijn nachtrust was t ook niet echt bevorderlijk haha.
We vonden het ook fijn dat we samen een ritme konden opbouwen en samen ons zoontje konden leren kennen. En ook qua kraamvisite was het fijn om in de eerste weken samen thuis te zijn want zo konden we al aardig wat mensen langs laten komen.
Vriend heeft toen van dinsdag tm vrijdag gewerkt en daarna 2 weken vakantie gehad. Een volgende keer zouden we het anders doen en vriend indien mogelijk vanaf de bevalling gelijk vakantie laten opnemen. Voor hem waren die paar dagen werken echt slopend. Hij was zo vermoeid van de gebroken nachten dat ie zelfs ging slaapwandelen. Doet hij anders echt nooit! Ik was als de dood dat hij al slapend baby uit z'n bedje zou tillen dus voor mijn nachtrust was t ook niet echt bevorderlijk haha.
We vonden het ook fijn dat we samen een ritme konden opbouwen en samen ons zoontje konden leren kennen. En ook qua kraamvisite was het fijn om in de eerste weken samen thuis te zijn want zo konden we al aardig wat mensen langs laten komen.
vrijdag 16 september 2016 om 09:50
littledreamer, volgens mij wordt t nu pas per 2019 dat vaders echt extra betaalde dagen verlof krijgen. het werd wel in 2015 al benoemd enz maar volgens mij las ik laatst dat het vanaf 2019 echt ingaat na overleg met 2e kamer enz .. hoop dat ik t fout heb hoor
mijn man moest na 2 dagen verlof weer aan t werk en vond dat echt niet fijn... sowieso wat rii zegt na de gebroken nachten was het taai, maar ook het feit dat hij dr gewoon graag bij wilde zijn. die eerste week is zo bijzonder, ook juist om met de kraamzorg mee te kijken wat er allemaal gebeurd enz en te oefenen met bepaalde dingen...
ik denk dat ik deze keer ouderschapsverlof op wil nemen aansluitend aan mijn verlof.. lijkt me fijn om het thuis nog wat meer op de rit te hebben voor ik moet gaan werken, hoe leuk in mijn werk ook vind,... nu scheelt het wel dat dl een huilbaby was, wie weet ervaar ik het bij een 2e wel heel anders
mijn man moest na 2 dagen verlof weer aan t werk en vond dat echt niet fijn... sowieso wat rii zegt na de gebroken nachten was het taai, maar ook het feit dat hij dr gewoon graag bij wilde zijn. die eerste week is zo bijzonder, ook juist om met de kraamzorg mee te kijken wat er allemaal gebeurd enz en te oefenen met bepaalde dingen...
ik denk dat ik deze keer ouderschapsverlof op wil nemen aansluitend aan mijn verlof.. lijkt me fijn om het thuis nog wat meer op de rit te hebben voor ik moet gaan werken, hoe leuk in mijn werk ook vind,... nu scheelt het wel dat dl een huilbaby was, wie weet ervaar ik het bij een 2e wel heel anders
vrijdag 16 september 2016 om 12:21
Dat zal een heftige tijd geweest zijn met een huilbaby Suuus! Is er een oorzaak gevonden? En is het vele huilen ondertussen over?
Ik had het geluk om 16wk thuis te zijn na de geboorte omdat ik vakanties terugkreeg die in mijn verlof vielen. Die extra weken vond ik heerlijk! Ook wel weer fijn om te beginnen met werken en iets voor jezelf te hebben. Maar ik kan me goed voorstellen dat je ouderschapsverlof achter je gewone verlof aan wil plakken!
Ik had het geluk om 16wk thuis te zijn na de geboorte omdat ik vakanties terugkreeg die in mijn verlof vielen. Die extra weken vond ik heerlijk! Ook wel weer fijn om te beginnen met werken en iets voor jezelf te hebben. Maar ik kan me goed voorstellen dat je ouderschapsverlof achter je gewone verlof aan wil plakken!
vrijdag 16 september 2016 om 12:35
Dames met al een kindje! Ik vind het onwijs leuk al jullie verhalen te lezen wat hebben jullie ongeveer uit gegeven aan de baby uitzet. Hebben jullie alles nieuw gekocht of ook dingen tweede hands? Heb heel veel richtlijnen gevonden van de kosten die het maandelijks mee gaan brengen.. hoe doen jullie dit ? wat ik allemaal qua info vind kunnen wij makkelijk bekostigen, maar vraag me af hoe jullie dat doen!
vrijdag 16 september 2016 om 12:46
Lalameme je kunt het zo gek en duur maken als je zelf wil!
Wij hebben de babykamer via marktplaats gekocht en zo geld bespaard. Het is nog een hele mooie en nette kamer waar we nog steeds heel blij mee zijn. Die hebben we voor ongeveer 300 euro gekocht denk ik.
De kinderwagen hebben we van mijn schoonouders gekregen (heeeel fijn!). Wil je een populair merk dan ben je al gauw zo'n 800 euro kwijt maar er zijn ook prima goedkopere varianten te vinden.
Een box kost denk ik ongeveer 100 euro.
En verder is mijn ervaring dat je ook van alles kunt lenen en veel krijgt. Het wiegje en badje bijvoorbeeld hebben we maar zo'n 6 a 8 weken gebruikt omdat zoon er toen al te groot voor werd. Zonde om dat zelf te kopen dus die hebben we geleend. Even zelf hoeslakentjes kopen voor het wiegje en je bent klaar.
Verder kijken wat het budget toe laat en ook gericht kraamkado's vragen kan natuurlijk. Dat wat je nog niet gelijk de eerste weken nodig hebt kun je gerust als kadootje vragen. Een wipstoeltje of kinderstoel bijvoorbeeld.
Daarnaast is het natuurlijk vooral ook heel erg leuk om spulletjes te kopen als je zwanger bent. En er gaat een wereld voor je open qua spullen waarbij je nog nooit had stilgetaan dan ze bestonden haha. Je hebt best veel spullen nodig. Maar ook daarin kan je bewust keuzes maken: wil je van alles het duurste en koop je alleen van dure merken of bij de prenatal of kijk je ook bij de hema, wibra enz. Mijn tip: haal datgene wat je echt leuk vindt en nodig hebt maar bedenk dat bijbestellen zo gedaan is. Ook qua kleertjes kom je er de eerste week achter wat nog handig is om extra te hebben en dat heb je dan de volgende dag in huis. Ideaal!
Wij hebben de babykamer via marktplaats gekocht en zo geld bespaard. Het is nog een hele mooie en nette kamer waar we nog steeds heel blij mee zijn. Die hebben we voor ongeveer 300 euro gekocht denk ik.
De kinderwagen hebben we van mijn schoonouders gekregen (heeeel fijn!). Wil je een populair merk dan ben je al gauw zo'n 800 euro kwijt maar er zijn ook prima goedkopere varianten te vinden.
Een box kost denk ik ongeveer 100 euro.
En verder is mijn ervaring dat je ook van alles kunt lenen en veel krijgt. Het wiegje en badje bijvoorbeeld hebben we maar zo'n 6 a 8 weken gebruikt omdat zoon er toen al te groot voor werd. Zonde om dat zelf te kopen dus die hebben we geleend. Even zelf hoeslakentjes kopen voor het wiegje en je bent klaar.
Verder kijken wat het budget toe laat en ook gericht kraamkado's vragen kan natuurlijk. Dat wat je nog niet gelijk de eerste weken nodig hebt kun je gerust als kadootje vragen. Een wipstoeltje of kinderstoel bijvoorbeeld.
Daarnaast is het natuurlijk vooral ook heel erg leuk om spulletjes te kopen als je zwanger bent. En er gaat een wereld voor je open qua spullen waarbij je nog nooit had stilgetaan dan ze bestonden haha. Je hebt best veel spullen nodig. Maar ook daarin kan je bewust keuzes maken: wil je van alles het duurste en koop je alleen van dure merken of bij de prenatal of kijk je ook bij de hema, wibra enz. Mijn tip: haal datgene wat je echt leuk vindt en nodig hebt maar bedenk dat bijbestellen zo gedaan is. Ook qua kleertjes kom je er de eerste week achter wat nog handig is om extra te hebben en dat heb je dan de volgende dag in huis. Ideaal!
vrijdag 16 september 2016 om 13:39
@rii88 d'r waren wel meerdere oorzaken uiteindelijk .. Allerlei allergieën waaronder Koemelk allergie, veel buikpijn en onrust in d'r lijf . Super zielig . Een week voordat ik moest gaan werken ging t wat beter . Waars daardoor dat m'n verlof zo kort voelde .. Maar tot een maand of 9 niet geslapen . Met geluk overdag half uurtje en snachts zagen wr ieder uur ach , het is vanzelf weer goedgekomem gelukkig !
Qua uitzet hebben wij een mix van nieuw en 2e hands . En ook eea geleend zoals t badje en de kruiken. Als ik nu zou moeten kiezen zou ik denk nog meer 2e hands en goedkoop kopen... Zijn echt veel dingen die je amper , of maar zo kort gebruikt ...
Qua uitzet hebben wij een mix van nieuw en 2e hands . En ook eea geleend zoals t badje en de kruiken. Als ik nu zou moeten kiezen zou ik denk nog meer 2e hands en goedkoop kopen... Zijn echt veel dingen die je amper , of maar zo kort gebruikt ...
vrijdag 16 september 2016 om 14:43
Ik denk dat het hier ook een mix van nieuw en oud wordt. Net als de rest van ons huis eigenlijk. Ik weet iig dat ik geen 1000 euro aan een kinderwagen ga uitgeven. Ten eerste vind ik dat gewoon afzetterij, daar kun je namelijk ook een tweedehands auto van kopen en ten tweede denk ik dat wij de kinderwagen niet zo heel veel zullen gebruiken. Ik kan me voorstellen als je geen auto hebt dat je een dure wagen belangrijk vindt omdat je hem dan ook veel meer zult gebruiken.
Dure kleding voor een baby heb ik ook niks mee. Ik kende iemand die kocht uggs van 80 euro voor haar 1 jarige Zeeman, HEMA, H&M hebben genoeg leuke kleding en ze groeien er zo snel uit dat ik het zonde van het geld vind om dure kleding te kopen.
Dure kleding voor een baby heb ik ook niks mee. Ik kende iemand die kocht uggs van 80 euro voor haar 1 jarige Zeeman, HEMA, H&M hebben genoeg leuke kleding en ze groeien er zo snel uit dat ik het zonde van het geld vind om dure kleding te kopen.
vrijdag 16 september 2016 om 16:14
Ha grappig dat je dat vraagt. Ik heb een jaar of 2 geleden een lijstje gemaakt en er toevallig vandaag weer eens naar gekeken en wat namen weggehaald en nieuwe toegevoegd. Zal nog een lastige worden. De naam moet van mij in mijn andere thuisland ook kunnen, sowieso internationaal kunnen en we hebben denk ik andere smaak in namen.
vrijdag 16 september 2016 om 16:15
quote:Vlammetje-1 schreef op 14 september 2016 @ 12:09:
Ongesteldheid is nu best zwaar geworden zonder AC en ik had afgelopen maand ook behoorlijk veel last van de eisprong. Buikkrampen enzo, kon bijna niet rechtop lopen. Lijkt wel erger na de zwangerschap, hebben meer dames die al een kindje hebben dat hier?
Daar ben ik ook bang voor. Vroeger had ik erg hevige menstruaties met felle buikkrampen. Met de pil is dit goed onder controle maar ik kijk niet uit naar de tijd tussen het stoppen met de pil en een zwangerschap. Vooral omdat mijn cyclus waarschijnlijk ontregeld is en ik niet weet wanneer ik ze kan verwachten. Ik ben dan ook van plan om pas te stoppen met de pil na onze reis naar Zuid-Afrika zodat ik die in elk geval zonder ongemak kan beleven
Ik heb net wat ingehaald met lezen hier en ik merk dat ik toch nog wat uit te zoeken heb over erkenning, testamenten, erfenissen, voogdij enz. Daar had ik tot nu toe nog niet bij stilgestaan maar het is wel heel belangrijk om dit goed geregeld te hebben natuurlijk.
Ongesteldheid is nu best zwaar geworden zonder AC en ik had afgelopen maand ook behoorlijk veel last van de eisprong. Buikkrampen enzo, kon bijna niet rechtop lopen. Lijkt wel erger na de zwangerschap, hebben meer dames die al een kindje hebben dat hier?
Daar ben ik ook bang voor. Vroeger had ik erg hevige menstruaties met felle buikkrampen. Met de pil is dit goed onder controle maar ik kijk niet uit naar de tijd tussen het stoppen met de pil en een zwangerschap. Vooral omdat mijn cyclus waarschijnlijk ontregeld is en ik niet weet wanneer ik ze kan verwachten. Ik ben dan ook van plan om pas te stoppen met de pil na onze reis naar Zuid-Afrika zodat ik die in elk geval zonder ongemak kan beleven
Ik heb net wat ingehaald met lezen hier en ik merk dat ik toch nog wat uit te zoeken heb over erkenning, testamenten, erfenissen, voogdij enz. Daar had ik tot nu toe nog niet bij stilgestaan maar het is wel heel belangrijk om dit goed geregeld te hebben natuurlijk.
vrijdag 16 september 2016 om 16:37
quote:suuus88 schreef op 16 september 2016 @ 16:35:
Heel Herkenbaar vlammetje ! Mijn menstruatie is na m'n zwangerschap ook veel heftiger geworden ! Niet zozeer qua kwaaltjes of pijn maar wel qua hoeveelheid ... Bijna 2x zoveel... Zo irritant !Echt? Ik heb nu soms al het idee dat het een soort van pompeii is.
Heel Herkenbaar vlammetje ! Mijn menstruatie is na m'n zwangerschap ook veel heftiger geworden ! Niet zozeer qua kwaaltjes of pijn maar wel qua hoeveelheid ... Bijna 2x zoveel... Zo irritant !Echt? Ik heb nu soms al het idee dat het een soort van pompeii is.
vrijdag 16 september 2016 om 16:54
quote:matroesjka_ schreef op 16 september 2016 @ 16:37:
[...]
Echt? Ik heb nu soms al het idee dat het een soort van pompeii is.
Pompeii haha
Maar het kan ook minder worden!! Bij mij is het minder geworden!
En over namen... Ik houd al een hele tijd een lijstje bij op mijn telefoon met mooie namen. Al vanaf voor mijn eerste zwangerschap. Daar zet ik af en toe een nieuwe naam bij als ik er 1 heb bedacht of tegen ben gekomen. En dan haal ik er vaak ook wel weer 1 weg die ik bij nader inzien toch niet zo mooi vind.
[...]
Echt? Ik heb nu soms al het idee dat het een soort van pompeii is.
Pompeii haha
Maar het kan ook minder worden!! Bij mij is het minder geworden!
En over namen... Ik houd al een hele tijd een lijstje bij op mijn telefoon met mooie namen. Al vanaf voor mijn eerste zwangerschap. Daar zet ik af en toe een nieuwe naam bij als ik er 1 heb bedacht of tegen ben gekomen. En dan haal ik er vaak ook wel weer 1 weg die ik bij nader inzien toch niet zo mooi vind.
vrijdag 16 september 2016 om 17:07
Ik had gedacht dat het heel moeilijk zou zijn. Ik werk in het onderwijs en heb daarom bij zó veel namen een associatie waardoor er heel veel afvallen. Ik had al een paar jaar 1 favoriete jongensnaam, maar nooit hardop uitgesproken. Rond de 20wk zwangerschap hebben vriend en ik afzonderlijk van elkaar een lijstje gemaakt met namen die we zelf leuk vonden. Toen ik zag dat vriend mijn nr 1 naam ook op zijn lijstje had staan heb ik letterlijk een vreugdedansje gemaakt haha En die naam is dus ook de naam van zoon geworden! Het viel dus achteraf heel erg mee om een naam uit te kiezen.