* * Juli 2009 * *

26-10-2008 19:26 5037 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik heb kunnen zien is er nog geen 'juli 2009' topic.

Ik ben zwanger en uitgerekend rond 4 juli 2009. Ik heb een dochtertje (Laura) die geboren is in juni 2007. Als de zwangerschap goed blijft gaan, is er dus een leeftijdsverschil van 2 jaar. Ik ben superblij, maar vind het ook weer spannend, net als de vorige keer.

Wie is er ook volgend jaar juli uitgerekend en heeft zin om mee te schrijven?

Liefs, Jane

What matters most is how you see yourself
Quinty: fijn dat de echo goed was. En wat leuk dat er van binnenuit al naar julile werd gezwaaid!!!

Mjarden en Karin, bij jullie ook goed nieuws hoop ik.

En Chica, succes straks bij de vk. Idd wel aan de late kant, bij ons heeft de vk ook eens in de week avondspreekuur. Voordeel is wel dan je partner dan af te toe een keer mee kan.

Even een ego/klaagberichtje hoor:

Hier even een wat mindere dag jammer genoeg. Helaas begint mijn bekkeninstabiliteit nu al behoorlijke pijn te veroorzaken. Tillen en stofzuigen etc. is er eigenlijk niet meer bij. Eerlijk gezegd is dochterlief ook te zwaar maar ja, geen keus om die soms op te tillen. Heb vrijdag al wel de eerste afspraak bij de bekkenfysiotherapeute staan. Was eigenlijk bedoeld om een plan-de-campagne op te stellen om de klachten zo lang mogelijk buiten de deur te laten, maar als het zo door gaat gaan het nog lange maanden worden tot het juli is vrees ik! Werkgever is gelukkig loyaal en flexibel, dus als ik en/of fysio aangeef dat ik een stapje terug moet doen, dan is dat zo en dan gebeurt het ook. Ik heb dat ook voordat we zwanger werden zo besproken met manlief: niet gaan tobben en optijd aan de bel trekken als 't niet meer gaat. Dus dat ga ik ook echt proberen te doen. En manlief doet ook echt z'n best. Heeft net al voor een paar dagen vooruit gekookt, gestofzuigd, boodschappen gedaan, wc schoongemaakt..... ik mag absoluut niet klagen dus!

Verder had ik een uurtje geleden de verloskundige aan de telefoon. Ze belde om door te geven dat de bloeduitslag niet goed was. Schildklierhormoon was bijna niet meer te meten, zo laag.

Een paar jaar geleden heb ik bij de internist gelopen ivm schildklierontstekingen. Daardoor was ook m'n schildklierfunctie achteruit gegaan, maar nog wel net binnen de marge, dus geen controles meer en ook geen medicatie gelukkig.

Maar nu is het dus wel mis. Dit betekent dat ik op korte termijn met de huisarts moet bespreken hoe en wat verder. Ik zal wrsch sowieso medicijnen moeten gaan gebruiken (voor de rest van mijn leven) en wrsch onder controle bij internist en/of gyn. tijdens de zwangerschap. Het heeft tijdens de zwangerschap gelukkig niet erg veel gevolgen voor de baby, maar wel voor mij dus het moet nu goed in de gaten worden gehouden.

Was even flink schikken eerlijk gezegd. Dus morgen maar meteen de huisarts bellen. Vk zou de uitslag ook daar naartoe sturen, dat scheelt een hoop geregel.

Hoop dat ik snel terecht kan, hou jullie op de hoogte.

Fijne avond.

x
Jojon: wat ontzettend balen zeg van je bekken en van je schildklier. Inderdaad rustig aan doen hoor, je hebt er niets aan als je nu al te veel doet. Hopelijk helpt de fysio nog wel wat.

Jammer genoeg nog geen nieuws over de andere echo's. Hoop dat alles goed is.
Jeetje Jojon even want dat klinkt als een zware dag met alleen maar slecht nieuws. Eerst je bekken en dan je schildklier.

Ga inderdaad maar snel naar de fysio hoor voordat het nog erger wordt, want als het nu al zoveel minder gaat dan is juli inderdaad nog erg ver weg.

En dan je schildklier, jeetje dat is schrikken en dan moet je je hele leven pillen slikken of niet? En dus ook onder controle bij de Gyn? Shit zeg, echt balen.

Ik heb ook een chronische ziekte. De ziekte van Crohn. Dit is een chronische ontsteking aan mijn dunne darm. Dat gaat nu al een aantal jaar erg goed en slik helemaal geen medicijnen meer, maar het kan zomaar elk moment weer opspelen. Gelukkig heb ik al 1 goede zwangerschap achter de rug en hopelijk gaat deze ook zonder darmproblemen. Ik weet dus dat het even schrikken is als je dergelijk nieuws van een chronische aandoening krijgt te horen. Dat moet je even rustig verwerken en rustig over nadenken en een plekje gaan geven. Praat er maar lekker veel over, huil zoveel je wilt en klaag er maar zoveel je wilt hier op het forum hoor. Daar is een forum tenslotte ook voor.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Jojon: wat balen, zeg! En last van je bekken en dan ook nog die schildklier! Schrikken zeg! Gelukkig heeft het niet echt invloed op het kindje. Maar ja... voor jou is het niet fijn. In dit geval mag je natuurlijk best klagen, hè! Je hoeft je echt niet te verontschuldigen.
Jojon, wat een ellende. Nu al last van je bekken en ook nog een slecht werkende schildklier. Vervelend dat je dan onder behandeling van ziekenhuis moet, maar wel fijn dat ze het dan goed in de gaten kunnen houden. Hou je taai!
Jojon wat vervelend! Kan me heel goed voorstellen dat je een baaldag hebt!

Hier geen baaldag want de echo was prima! Hier ook zoveel vet dat het inwendig moest. Daarbij blijkt mijn baarmoeder naar achteren gekanteld te liggen dus was er sowieso weinig te zien geweest, daarom ook 20 weken echo pas met 22 weken. Vanwege mijn buikvet en de naar achter gekantelde bm Maar hier ook een zwaaiend mini-mensje, met een knipperlichthartje! Ik was zo zenuwachtig dat ik daarna helemaal hyper was!

Vandaag aan goede vrienden verteld en de broer van lief en zijn vriendin. Iedereen helemaal blij!

En ik ga nu mijn mandje opzoeken, want ben kapot! Sorry dat ik even niet reageer op iedereen, ben helemaal suf gepraat aan de telefoon vanavond en nu dus echt zin om te gaan tukken!
Bij de VK geweest. Best leuk hoor, beetje administratie gesprek natuurlijk. Tasje weer meegekregen met tijdschriften, bloed geprikt, bloeddruk gecheckt en ijzer geprikt. Nog even over de duizeligheid gehad en die kwam waarschijnlijk door een lage brloedruk maar die was nu ook ok. Over 4 weken weer terugkomen (zou eigenlijk 5 weken moeten zijn maar dan kon ik niet) en dan hartje luisteren. Kijk, dat is wel leuk natuurlijk.
Jojon, ik leef met je mee. Wat een baaldag voor je/jullie. Houd je taai!
Jojon: wat ontzettend k*t voor je. (pardon my French) Ik kan me alleen maar aansluiten bij de rest:
Ben net terug van de verloskundigeBeetje zelfde verhaal als bij Chica: veel administratieve vragen, bloeddruk meten, formulier om bloed te laten prikken en dus geen hartje luisteren. Dat doen ze pas bij 13 weken en ik ben nog geen 12 weken zwanger. Maar.... ik heb er wel een echo uit weten te slepen. Dinsdag mag ik weer baby kijken!!!
Jojon, wat een baaldag zeg!

Mardjen, gefeliciteerd!!! Heerlijk nieuws hoor!

Hebben we al wat van Karin gehoord?

Chica, de twintig weken echo gebeurt in een praktijk hier best ver vandaan. Of in het ziekenhuis waar ik werk. Ik ga over een aantal weken daar dus maar eens informeren, zij kunnen me vast verder helpen.
Hoi allemaal.

Heel erg bedankt voor jullie lieve berichtjes. Had ik echt even nodig moet ik zeggen!

Vandaag een hoop kunnen regelen: bij de huisarts een verwijzing gekregen voor de internist, waar ik morgen om 9.00 gelukkig al terecht kan. Lekker snel dus (ik heb het geregeld in het zh waar ik werk, met je witte pak aan iets regelen aan de balie doet vaak wonderen....). Morgen gaat de internist dan bepalen wat er verder moet gaan gebeuren en wordt er bepaald of ik bij de vk kan blijven of bij de gyn op controle moet. Meteen daarna naar de bekkenfysio dus dat wordt me het dagje wel morgen!

Ik hou jullie morgen op de hoogte als ik meer weet!
Mardjen: Gefeliciteerd met je goede echo!

Jojon: succes morgen, wel fijn dat je zo snel terecht kan.

Verder weinig te melden vandaag. Kerstborrel gehad van werk en moest helpen voorbereiden dus ben nu helemaal gaar.
Mardjen: gefeliciteerd met het kloppende hartje !!!

Gaaf zeg !

MissyMB, hoe was jouw 2e echo vandaag?

Jojon, wat balen dat je zo'n rotdag had !

Een deel herken ik, omdat ik ook al gigantisch last van bekkeninstabiliteit heb. Ik heb de afgelopen maand gewone fysio gehad, maar dat hielp niet genoeg. Morgenochtend om 08.00 uur mag ik naar de bekkenfysio. Ik ben heel benieuwd wat zij nog kan betekenen. Ik ben ook zó bang dat het niet meer overgaat tot aan de bevalling. Ik slaap dus al weken slecht van de rug- en bekkenpijn. Ik word standaard om 05.00 uur wakker van de pijn en kan dan niet meer slapen (vandaar dat ik hier wel eens zo vroeg post). Gevolg: chronisch slaapgebrek en dat maakt het allemaal niet beter.

Ik denk dat het tillen van en bukken voor een peuter momenteel funest is. Ik heb sinds deze week de afspraak met Jane-man dat ik Laura helemaal niet meer til. Vriendlief doet de meeste dingen, of ik omzeil het (autostoeltje, fietsstoeltje, in/uit buggy, kinderstoel, commode, bedje, bad enz. enz.) Ook raap ik niets meer van de grond. Ik laat al haar troep òf liggen voor vriendlief òf ik geef Laura opdracht om het op te pakken en aan mij te geven (werkt steeds beter, hihi). Ik merk al lichte verbetering, dus kun je nagaan hoe belastend voor je rug zo'n kleine guit is... Kijk jij daarmee ook uit hoor !

Sterkte !
Pas op! Dit wordt een lang bericht

Maar goed dat ik zo snel terecht kon bij de internist, want het heeft toch wel wat meer haast allemaal dan ik zelf dacht. Het lijkt erop dat, ondanks dat 1 vd schildklierwaardes veel te laag was, mijn schildklier eerder te hard werkt ipv te langzaam. Mijn lichaam lijkt daardoor antistoffen aan te maken tegen dat ene stofje wat dus te laag is. Vreemd verhaal maar het zal wel. Wordt nu allemaal nader onderzocht met een zeer uitgebreide bloedtest (7 buisjes....). Als het is wat het lijkt dat het is, moet ik me voorbereiden op een zwangerschap met medicijnen en een zeer intensieve controle door zowel internist als gyn. Voor mijzelf kan het gevolgen hebben (spierzwaktes, hartkloppingen, en heel belangrijk ivm vorige zwangerschap: hoge bloeddruk) maar voor de baby kan het consequenties hebben wat betreft de groei. Dat is natuurlijk erg belangrijk om in de gaten te houden dus dan zullen er regelmatig groeiecho's worden gemaakt.

Voor nu komt het erop neer, dat het bloedonderzoek met spoed is aangevraagd. Het onderzoek naar die antistoffen duurt enkele dagen, dus daar is het nu op wachten. Heb in ieder geval een afspraak staan voor 30 dec, maar mochten de uitslagen er nog voor de kerst zijn, dan is het de bedoeling dat ik nog voor de kerst bij haar terug kom om de uitslagen te bespreken en een plan te maken voor hoe nu verder. Nog een paar dagen afwachten dus.

Toen meteen door naar de fysio. Zoals ik al dacht, is mijn bekken idd alweer instabiel aan het worden, ondanks dat alle spieren in dat gebied op maximale sterkte zijn, met dank aan mijn dagelijkse oefeningen. Gelukkig staat m'n bekken nu nog wel recht, en dat moet ik zo proberen te houden. Enige manier om dat te doen is... veel rust nemen, zo min mogelijk trap lopen, zo min mogelijk tillen (moeilijk met een dreumes), bekkenband nu al gaan dragen tijdens werk, wandelen, huishouden etc. en proberen 's middags te gaan liggen en het liefst tussendoor ook. Fysio blijft nu verder van mijn bekken af zolang het nog recht staat. Als het erger wordt kan ik meteen bellen voor een afspraak, maar voor nu is ze bang om eerder kwaad dan goed te doen.

Moet voor mezelf nog even gaan bepalen of ik dan nu al minder moet gaan werken of niet. Volgens haar is dat wel het beste, en niet pas minder gaan werken als het slechter wordt want dan ben ik toch alweer te ver gegaan. Maar ik vind het wel erg moeilijk om nu al te besluiten om minder te gaan werken eerlijk gezegd. Het duurt nog 5 maanden voor ik met verlof ga en had dit moment eigenlijk nog een maand of drie voor me uit willen schuiven. Eerst maar eens weekend en kerst en daarna ga ik wel eens met leidinggevende rond de tafel zitten om het te bespreken hoe ik/we het gaan aanpakken.

Jane, ah een "lotgenoot". Balen he?
Hier dezelfde adviezen meegekregen van de fysio, behalve dan het minder gaan werken. Ik werk hele dagen.

Balen als je nu al minder zou moeten gaan werken. Kun je niet afspreken dat je tussen de middag een uurtje mag gaan liggen o.i.d.? Als dat ergens kan, natuurlijk. Dat zou al heel veel schelen, misschien?
Hey jojon, dat is toch wel even schrikken dus. Fijn dat er zo snel actie genomen word, hopelijk zijn de bloeduitslagen er snel.

En over je bekken: hoeveel uur werk je? Is het niet mogelijk een andere verdeling van uren te maken zodat je zoals Jane ook al segt tussendoor kan rusten? of thuiswerk zodat je tussendoor kan gaan liggen? Zou proberen gewoon een open gesprek met je leidinggevende aan te gaan.
@ jojon: sterkte, meissie!
Padababa: het viel wel mee met het schikken eerlijk gezegd, omdat ik jaren geleden al schildklierontstekingen heb gehad en toen onder controle ben geweest bij de internist. Destijds waren de waardes nog net goed telkens vandaar dat ik ook niet meer op controle hoefde te komen daar. Ben alleen maar blij dat ze er nu achter zijn gekomen en dat ik en de baby nu extra in de gaten worden gehouden. En heb er nog steeds het volle vertrouwen in dat er in juli gewoon een gezond babietje wordt geboren!

Over m'n bekken: werk 28 uur in de week, dat komt in de praktijk neer op de ene week 3 dagen en de andere week 4 dagen. Een andere verdeling is vrees ik niet echt mogelijk, ook niet ivm opvang van dochter natuurlijk. Ook thuiswerk behoort niet tot de opties. Ik ga idd denk ik proberen om halverwege de dag een rustuurtje in te bouwen en dan even te liggen. Kijken of ik het daar voorlopig even mee kan redden. Ga het volgende week even bespreken met mijn baas.

Jane: heb jij ook een bekkenband gebruikt de vorige zw.schap? Ik had er toen veel baat bij en ben blij dat ik hem nu ook al mag gaan gebruiken zonder dat het consequenties heeft voor mijn spierkracht (want ik was er bang voor dat m'n spieren alleen maar slapper zouden worden als ik die band zou gebruiken, maar de fysio zegt dat het geen kwaad kan). Beter mét band bewegen in een goede houding dan op de bank blijven zitten. Misschien dat jij daar nog wat mee kan, hoop het voor je want bekkeninstabiliteit is echt hardstikke rot!

Dus ook voor de andere dames: Let op jezelf. Merk je dat je pijn krijgt in je onderrug, billen, schaambeen, heupen, etc. trek optijd aan de bel en ga naar een (speciale) bekkenfysiotherapeut. Loop er niet mee door want je hebt echt alleen jezelf ermee!

Misschien klink ik nu heel belerend, maar ik had achteraf graag gewild dat iemand mij de vorige zwangerschap eerder had gewezen op het feit dat het niet normaal is om zo'n pijn te hebben, dat hoort dus echt niet normaal bij je zwangerschap zoals ik dacht.
Jeetje Jojon wat naar allemaal! Ontzettend veel sterkte met deze bekken- en schildklierellende.

Zou je niet met je werkgever kunnen bespreken dat je max 4 uur per dag gaat werken of zo? Als je de rest van de uren in de ziektewet zit kost het hem niets (toch?) en heeft hij alleen het probleem van jouw gemiste uren. Maar misschien kan hij daarvoor dan vast iemand aannemen die hij ook in je verlof zou aannemen. Tenzij het zo was dat hij dat laatste niet van plan was, zoals bij mijn oude werkgever vaak het geval was. Dan kregen achterblijvende collega's gewoon extra werk in hun mik geschoven.
@ Jojon: Sterkte meid, hoop dat het snel beter met je gaat en dat je goed geholpen wordt.

@ All: Sorry, even niet persoonlijk reageren. Wij hebben vandaag de sleutel van ons nieuwe huis gekregen en zijn vanaf vandaag nog twee weken aan het klussen. 's Avonds kom ik hier af en toe even spieken hoor!
Jojon: hele dikke knuffel hoor want wat komt er ineens allemaal op je af zeg. Zoveel info over allerlei enge, moeilijke en lastige dingen. Heel veel succes en sterkte met alles want dat kun je wel even gebruiken denk ik. Hou je ons op de hoogte hoe het allemaal vergaat en als je de uitslag hebt? Ik zal zeker je advies ter harte nemen. Ik heb ook last gehad van mijn schaambeen en bekken vorige zw, maar lang niet zo erg als jij of jane hoor. Toch zal ik er zeker extra op gaan letten en op tijd aan de bel trekken. Ik vind het in ieder geval een goed advies hoor.

Jane: ook al zulke problemen met de bekken. Wat goed dat je zo rigoreus niet meer tilt. Echt heel goed hoor en ook jij heel veel succes en voorzichtig hoor, je hebt maar 1 lichaam.

Tsara: Een nieuw huis? Lekker zeg. Gekocht? veel plezier met klussen.
Jojon, een dikke knuffel voor jou, wat een narigheid allemaal...

Mag ik even wat vragen aan je (en de anderen die eerder zwanger zijn geweest), naar aanleiding van je advies? Ik heb steken in mijn bil, en mijn onderrug voelt soms een beetje vervelend. Soms voel ik mijn bovenbenen ook, alsof ik spierpijn heb. De steken worden erger als ik een tijdje heb gezeten en weer in beweging kom. Als ik een dag heb gezwachteld heb ik er meer last van. Ik heb zelf zo'n idee dat het in deze mate er gewoon bij hoort, zeker door het intensieve lichamelijke werk wat ik soms doe. Het belemmert mij in elk geval nog niet in mijn dagelijkse leven. Maar waar ligt de grens van 'wel normaal' en 'niet normaal'? Nu hoef ik toch nog niet aan de bel te trekken? Bekkenklachten zouden in mijn ogen veel erger moeten zijn, toch? Ik ben wel benieuwd hoe jullie erover denken.

Ik heb er al wel over zitten denken om wat meer te rouleren met zwachtelen. Dus niet een hele dag achter elkaar, maar alleen een ochtend of een middag. En dat gecombineerd met balie werkzaamheden ofzo. Mijn collega's zeggen dat ik zelf moet aangeven als ik er last van ga krijgen, dus dat is heel lief.

Missy, Blogbabe, Coppie en Jane: gefeliciteerd met de 12 weken grens!!!

Ik ben morgen 12 weken zwanger. Wat een mijlpaal, bijzonder zeg!

Ik ga even patat halen... Kom vanavond nog wel even terug!

Toedeloe!
Ring: wat jij hebt is precies wat ik bedoel!!! Bij mijn vorige zwangerschap begon het ook met zulke klachten. Heb daar dus achteraf gezien te lang mee doorgelopen waardoor het niet meer terug te draaien was. Heb de laatste twee maanden van die zw.schap voornamelijk op bed/bank doorgebracht en dan duurt het héél lang voordat die baby maar eens komt. (gyn heeft me uiteindelijk ingeleid omdat ik de pijn echt niet meer trok).

Juist met zulke klachten moet je er op tijd bij zijn. Nu kun je misschien juist oefeningen en tips krijgen bij een bekkenfysiotherapeut waarmee je de klachten kan beperken en nu misschien nog kan verminderen. Als je pas aan de bel trekt als het echt niet meer gaan, dan ben je dus gewoon te laat.

Afwisselen van werkzaamheden is natuurlijk sowieso beter. Mijn fysio zei het vanmorgen als volgt: "als je staat moet je je afvragen waarom je niet zit, en als je zit moet je je afvragen waarom je niet ligt". Conclusie: probeer jezelf zoveel mogelijk rust te geven.

Neem je lichaam echt serieus!

Jeetje de eersten zijn al weer de 12 weken gepasseerd. Wat snel gaat het eigenlijk. En Ring ook morgen, voelt het voor jullie als een magische grens? Ik ben op 1e kerstdag 12 wkn, wel een leuke dag maar vorige keer kreeg ik bij 13 wkn een flinke bloeding dus voor mij betekent de grens niks eigenlijk.

Tsara veel succes met klussen en verhuizen. Wel ook aan jezelf denken he en af en toe even pauze! Hoop dat jullie hulp krijgen en dat je dus lekker kan delegeren af en toe!
Bedankt voor je antwoord. Ik ga er eens even serieus over denken. Nu heb ik bijvoorbeeld nergens last van, ondanks een drukke dag. Maar ik hou het goed in de gaten, absoluut. Als ik de komende weken merk dat het blijft, ga ik zeker een afspraak maken bij een fysiotherapeut. (Ik zal niet te lang doorlopen, beloofd.)

Voor mij is het wel een magische grens hoor! Natuurlijk kan er nog van alles gebeuren, daar ben ik realistisch genoeg in. Maar ik heb besloten dat ik daar niet te veel vanuit ga. Dan geniet ik er namelijk helemaal niet van.

Ik hoop dat je nu niet zo'n bloeding krijgt.

Trouwens, mijn vriend kwam thuis met de eerste cadeautjes. Een mooi groen shirtje met 'born in 2009' erop en stoere witte babysokjes. Van zijn werk gekregen, zo lief. (Een vrouw van zijn collega heeft een kinderkleding winkel in het 'hogere' segment. Leuk!) Met een kaartje. De allereerste!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven