Wanneer partner bellen

19-09-2016 09:11 51 berichten
Volgende week, wanneer ik op 38+2 zit moet mijn vriend voor 5 dagen weg met zijn werk. Hij is dus weg van maandag tm vrijdag..

Ik zie hier enorm tegenop maar hij komt er niet onderuit helaas! (Moet eigenlijk 2 weken maar de week erop heeft hij vrijgenomen want dat werd wel erg lang en krap qua tijd.)

Hij zal deze dagen ongeveer op 3 uur rijden van huis zijn.. maar nu mijn vraag;

Wanneer moet ik hem bellen??

Zodra ik iets voel? Straks is het vals alarm of duurt het nog dagen.. zal zijn baas niet blij mee zijn dan.. maar ben natuurlijk ook niet graag alleen wanneer het allemaal lijkt te beginnen..

(En dan kan er altijd file zijn oid waardoor het langer duurt voor hij terug is).

Wanneer belden jullie? Het is mijn eerste dus heb echt geen idee wat ik kan verwachten..
quote:sssssst schreef op 19 september 2016 @ 10:14:

[...]

Het is toch al heel mooi als hij niet in de weg loopt? Toch? Nou nou... in mijn geval heeft hij dan niet zoveel gedaan maar het feit dat hij erbij was vond ik heel geruststellend. Onderschat het psychologische aspect niet.
quote:gsleutel schreef op 19 september 2016 @ 10:11:

Voor de dames bij wie de man niet veel toevoegde: ik heb uren lang rugweeën gehad waarbij man met wrijven toch echt een hoop verlichting kon geven... dat wrijven ging de verpleegkundige echt niet uren voor me doen!

Oh en TO, ik snap je gevoel van dit samen moeten doorstaan helemaal. Manlief heeft hier in de weken na de bevalling veel moeten doen en ik denk dat het zíen van de bevalling toch een van de redenen is dat hij nooit een moment heeft geklaagd ;)Maar het is toch ook gewoon iets dat je samen doet? De terugplaatsing van een embryo bij IVF stelt echt niks voor, maar mijn man had nog liever ontslag genomen dan de tp gemist. Je wil toch gewoon zo snel mogelijk bij je vrouw zijn als haar weeën beginnen. Ik snap nooit hoe iedereen hier zo nuchter blijft daaronder, alsof het allemaal niet zo bijzonder is. Kind komt er heus wel uit zonder man, maar komt er ook wel uit zonder hulp van de vrouw hoor, lichaam doet wat het moet doen, en als dat niet lukt neemt de gynaecoloog het over. Emotioneel gezien is het een ander verhaal. Ik zou me geen seconde druk maken dat ik mijn man te vroeg bel. Ik bel als ik wil bellen, al is het een week te vroeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:gsleutel schreef op 19 september 2016 @ 10:11:

Voor de dames bij wie de man niet veel toevoegde: ik heb uren lang rugweeën gehad waarbij man met wrijven toch echt een hoop verlichting kon geven... dat wrijven ging de verpleegkundige echt niet uren voor me doen!

Oh en TO, ik snap je gevoel van dit samen moeten doorstaan helemaal. Manlief heeft hier in de weken na de bevalling veel moeten doen en ik denk dat het zíen van de bevalling toch een van de redenen is dat hij nooit een moment heeft geklaagd ;)Nou dat laatste hier ook! En ik heb echt veel aan hem gehad. De rust zelve toen ik door een weeenstorm toch een beetje paniekerig werd. En zijn hand fijn knijpen en moed in laten spreken. Lieve TO ik hoop dat baby mooi blijft zitten tot 40 weken en je een fijne bevalling hebt zonder stress of je man het haalt. En lukt dat niet, dan komt het vast ook allemaal goed! Succes je kan het!
quote:lux. schreef op 19 september 2016 @ 10:16:

[...]

Maar het is toch ook gewoon iets dat je samen doet? De terugplaatsing van een embryo bij IVF stelt echt niks voor, maar mijn man had nog liever ontslag genomen dan de tp gemist. Je wil toch gewoon zo snel mogelijk bij je vrouw zijn als haar weeën beginnen. Ik snap nooit hoe iedereen hier zo nuchter blijft daaronder, alsof het allemaal niet zo bijzonder is. Kind komt er heus wel uit zonder man, maar komt er ook wel uit zonder hulp van de vrouw hoor, lichaam doet wat het moet doen, en als dat niet lukt neemt de gynaecoloog het over. Emotioneel gezien is het een ander verhaal.Ja, dit dus.
Heb je dit al met je verloskundige overlegd? Dat zou ik echt doen; de vk heeft ook (denk ik) een relaxte zwangere die weet dat ze mag bellen als ze denkt dat het begonnen is, zodat de vk het kan checken.
Ik snap heel goed dat je je man erbij wilt hebben! Ondanks dat ik tijdens mijn weeenstorm hem wel kon schieten vond ik het zo fijn dat hij er was. Hij is namelijk degene die mij nog steeds alles kan vertellen over de bevalling terwijl ik echt dingen vergeten ben. Ik snap de opmerking 'Een man voegt niet zo veel toe bij de bevalling hoor" dan ook helemaal niet..

En heel vervelend dat je vriend een eind verderop zit! Ik zou bellen, als jij denkt dat het nodig. En vooral niet twijfelen.
Ik moet vanavond voor controle dus zal het dan wel voorleggen bij de vk..

Het komt (met of zonder man) heus wel goed, maar was wel benieuwd wanneer jullie nou zouden bellen/ gebeld hebben.. ze kunnen wel vanalles zeggen maar ervaringen en persoonlijke verhalen zeggen mij meer dan cijfertjes over een gemiddelde bevalling.. gaat inderdaad ook om het emotionele aspect en niet alleen dat hij er precies op het moment van geboorte wel of niet is..

Bedankt voor alle reacties!!
Je mag het gewoon niet leuk en niet prettig vinden hoor TO. Drie uur is best lang om op je man te moeten wachten als je in de weeen gaat en je wil hem er graag bij hebben. Het gaat niet alleen om het moment om het geboorte-moment zelf wat je wilt delen.

Ik zou bij de eerste wee direct bellen zodat hij naar je toe kan komen. Zorg er voor dat er een lief en vertrouwd iemand stand bij is die bij je blijft tot je man arriveert, zodat je niet alleen bent als je daar tegenop ziet.

Ik duim voor je dat jullie baby pas in de week erna komt en je man bij je kan zijn!
Bellen als je echt zeker weet dat het weeën zijn. Ook als je eerst voorweeën hebt, dan merk je wel wanneer het overgaat in echte weeën. En meestal heb je dan tijd genoeg, daar gewoon vanuit gaan.
Drie uur is te overzien, maar ik zou hem bij de eerste tekenen direct bellen.

Jammer voor die baas, die schijnt niet helemaal te weten hoe het echte leven werkt.

In de tussentijd zou je wellicht je moeder/zus of vriendin kunnen vragen je even bij te staan, als je je daar prettiger bij voelt.
Ik zou 3 uur afstand echt niet tof vinden. Mijn man zit voor zijn werk in heel NL, maar heeft de lange afstandsprojecten zoveel mogelijk afgerond voor de laatste weken van mijn zwangerschap. Een bevalling kan onverwachts snel gaan, of er zijn misschien complicaties waarbij er snel dingen geregeld moeten worden.

Uiteindelijk begon mijn bevalling op zondagavond, en was nog voor maandagochtend gepiept.
quote:Captain_Obvious schreef op 19 september 2016 @ 10:16:

[...]

Nou nou... in mijn geval heeft hij dan niet zoveel gedaan maar het feit dat hij erbij was vond ik heel geruststellend. Onderschat het psychologische aspect niet.Tuurlijk is ook zo. Het is ook maar een uitdrukking hè. En de ene man is de andere niet. De mijn schoot de eerste twee keer echt in de stress. Wist niet meer wat er mee moest naar het ziekenhuis. Maxi Cosi wilde hij zeker niet meenemen, die hadden we als nodig als de baby er was. Tja, daarom gingen we naar het ziekehuis. Hij had er gerust ruzie over willen maken, gelukkig greep de verloskundige in. Verder vond hij het niet nodig om na een uur weeën bij de tweede de verloskundige te bellen, zo snel zou het immers niet gaan. Gelukkig kon ik zelf heel goed inschatten wat nodig was.
quote:sssssst schreef op 19 september 2016 @ 10:35:

[...]

Tuurlijk is ook zo. Het is ook maar een uitdrukking hè. En de ene man is de andere niet. De mijn schoot de eerste twee keer echt in de stress. Wist niet meer wat er mee moest naar het ziekenhuis. Maxi Cosi wilde hij zeker niet meenemen, die hadden we als nodig als de baby er was. Tja, daarom gingen we naar het ziekehuis. Hij had er gerust ruzie over willen maken, gelukkig greep de verloskundige in. Verder vond hij het niet nodig om na een uur weeën bij de tweede de verloskundige te bellen, zo snel zou het immers niet gaan. Gelukkig kon ik zelf heel goed inschatten wat nodig was.Oh die van mij is echt mijn (zeer relaxte) steun en toeverlaat. Dus ik ben rustiger als hij er wel is.
Eens met Lux!

Verder weet ik uit ervaring dat je ook goed kan bevallen zonder man erbij (want BAM-mam), maar als je er een hebt, en er bij wil, zou ik me van die baas weinig aantrekken.
Natuurlijk mag je het niet leuk vinden, maar zo te lezen is het nu eenmaal zo, dus proberen we je ook wat moed in te spreken dat die 3 uur waarschijnlijk helemaal goed komen.

On topic: ik had gebeld bij het breken van de vliezen. Of als het niet daarmee begonnen was, bij de eerste weeën. Ik heb nooit voorweeën gehad, dus ik was denk ik wel vrij zeker geweest dat het echt was.

Overigens was mijn man in de tweede helft van mijn bevalling mijn rots en steun en toeverlaat en was ik heel blij dat hij er bij was. De eerste helft kon ik het echt wel zelf opvangen, maar was hij wel fijn gezelschap hoor.
Ik lees dat veel hier bellen na overleg met de verloskundige. Ik zou direct bellen als je regelmatige weeën hebt of als de vliezen breken.

Mijn bevalling duurde van breken van de vliezen tot de geboorte 4,5 uur. De verloskundige dacht dat ik al die tijd voorweeen had en kwam pas binnen toen ik mocht persen. Ze kon ook niet eerder komen. Je weet niet hoe snel het kan gaan en de verloskundige kan ook niet alles op afstand inschatten. Mijn man was trouwens thuis en daar was ik maar wat blij om, want ik heb hem vanaf minuut 1 nodig gehad. Ik zou dus geen risico nemen.
Maar voor degenen die adviseren te bellen als je de vk gesproken hebt: die mag je toch ook pas bellen als je 3 uur achtereen om de 5 min een wee hebt? (Of iets van die strekking? Weet niet precies meer?).

Als je dan pas je man belt ben je al 6 uur onderweg en dan kan het weleens serieus zijn ondertussen?

Ik zou denk ik als je merkt dat het echt wat langer regelmatig komt, om de 5 min en ook een minuutje aanhoudt (als het tellen voor je de vk mag bellen echt begonnen is) mijn man bellen hoor. Ook al is het vals alarm, dan heeft zijn baas vette pech...
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Gewoon bellen als jij vind dat je moet bellen, jammer van die baas. Mijn man zat op 4 uur rijden toen ik 's avonds (in het ZH waar ik al lag) hoorde dat ik de volgende morgen zou worden ingeleid. Dat zou nog een paar dagen kunnen gaan duren, twijfel twijfel wat gaan we doen? Hij zou de volgende ochtend kunnen aankijken en dan alsnog komen. Toch besloten we samen dat we dat liever niet wilden, hij heeft z'n baas gebeld (die was gelukkig een stuk begripvoller dan die van jouw vriend klinkt) en hij is die avond alsnog gaan rijden. De volgende ochtend om 6 uur bij de eerste controle bleek dat ik al 3 cm ontsluiting had en ik gelijk aan het infuus mocht dus ik kon hem thuis uit z'n bed bellen ipv dat hij in de stress nog die 4 uur had moeten rijden. Uiteindelijk ben ik pas 12 uur later bevallen, maar echt nog altijd blij mee dat het zo "relaxed" gelopen is.
quote:leuketas schreef op 19 september 2016 @ 10:45:

Maar voor degenen die adviseren te bellen als je de vk gesproken hebt: die mag je toch ook pas bellen als je 3 uur achtereen om de 5 min een wee hebt? (Of iets van die strekking? Weet niet precies meer?).

die van mij mocht ik altijd bellen de laatste dagen

Gewoon om even te overleggen, ook zij zijn gebaat bij een soepel verlopende bevalling
Jee, ik weet niet eens meer op welke dag mijn eerste geboren werd, realiseer ik me nu, wat erg! Ik geloof een vrijdag. De weeën begonnen laat in de middag, mijn man was die dag thuis. Ik denk dat hij toen al vrij was/vakantie had, het was een dag voor de uitgerekende datum.

Bij de jongste was hij ook thuis, de weeën begonnen aan het begin van de nacht.

De ontsluitingsfase ging bij mij bij allebei heel snel, en bij de tweede waren het ook maar 2 persweeën en hij was er al. Als mijn man toen op 3 uur rijden van huis was geweest, en ik hem pas was gaan bellen bij de eerste echte ontsluitingswee, was hij niet op tijd gekomen.
quote:lilalinda schreef op 19 september 2016 @ 10:46:

[...]

die van mij mocht ik altijd bellen de laatste dagen

Gewoon om even te overleggen, ook zij zijn gebaat bij een soepel verlopende bevallingDit dus, er was wel een soort instructiebriefje dat de vlos niet 's nachts onnodig vaak gebeld werd. Maar bellen mocht altijd. En ook graag voor de nacht melden dat je liep te kraken, wist zij of ze er vroeg in zou duiken om nog wat slaap te pakken.
quote:leuketas schreef op 19 september 2016 @ 10:45:

Als je dan pas je man belt ben je al 6 uur onderweg en dan kan het weleens serieus zijn ondertussen?

Ik zou denk ik als je merkt dat het echt wat langer regelmatig komt, om de 5 min en ook een minuutje aanhoudt (als het tellen voor je de vk mag bellen echt begonnen is) mijn man bellen hoor. Ook al is het vals alarm, dan heeft zijn baas vette pech...Ik zou dus overleggen of je eerder mag bellen dan gewoonlijk als je man er niet is, in het geval van TO.
Mijn vriend ging nog een weekend weg bij 37 weken, in goed overleg overigens. Ik had wel een achterwacht geregeld om de tijd tot hijer zou zijn te overbruggen. Ik zou gewoon bellen als je denkt dat het nodig is. Pech voor die baas. Aan de andere kant is mijn vriend nog de auto gaan halen toen de bevalling al begonnen was en was ik een uur alleen. Dat vond ik prima te doen eigenlijk.
Ik zou als ik jou was je man bellen bij de eerste weeën of als je vliezen breken! Ik ben ruim 2 weken geleden bevallen van mijn eerste, werd zelf om 2.30 wakker met steken in mn buik, twijfelde even of het geen oefenweeën waren, maar de steken werden al snel zo sterk dat ik niet meer twijfelde. Heb m'n vriend wakker gemaakt om 2.45 uur en had om 5.40 in het ziekenhuis m'n dochter in m'n armen. Ik wil je niet ongeruster of onzekerder maken dan je al bent hoor, volgens iedereen (verloskundige, verpleegkundige, kraamhulp, etc) is dit tempo echt wel uitzonderlijk bij een eerste (al lees ik meer reacties met vergelijkbare verhalen), maar ik zou als ik jou was dus wel het zekere voor het onzekere nemen en meteen bellen als je een wee voelt!

Er zijn belangrijkere dingen dan werk (als de geboorte van je kind dat al niet is...) en je man staat gewoon in zijn recht als hij meteen naar huis gaat. Het is niet veel, maar de dag van de bevalling + de dag dat hij aangifte gaat doen bij de gemeente (mag hij zelf kiezen binnen 3 dagen) moet hij doorbetaald vrij krijgen en mag werkgever niet weigeren.
Ik snap je gevoel helemaal. Het is gewoon niet zo'n prettig idee.

Mijn vriend zit ook voor zijn werk door het hele land en meestal ook wel 2/3 uur van huis af. Als er klussen dichtbij huis zijn, word hij nu wel dichtbij ingepland ipv zijn collega's aangezien ik 40 weken zwanger ben. Maar zoals morgen moet hij gewoon naar een klus wat 2,5 uur van huis is omdat ze gewoon niks anders hebben. Hij kreeg nog wel de optie om een snipperdag op te nemen trouwens.

Hij gaat gewoon, ik ga er vanuit dat de baby er niet binnen 2,5 uitvalt en bij de allereerste wee bel ik hem gelijk op. Ik heb liever dat ik hem een keer bel voor loos alarm (dat snapt zijn baas vast ook wel) dan dat ik te laat ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven