Werk & Studie alle pijlers

Startsalaris topic

18-12-2008 10:39 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een starter op de arbeidsmarkt en benieuwd wat starters nu eigenlijk verdienen. Ik heb het onderwerp over het salaris en branche al wel bekeken, maar de meesten zijn daar geen starter. Misschien dat we hier startsalarissen kunnen plaatsen.

Ik vind het als starter in ieder geval moeilijk om een goed beeld te krijgen van wat je kunt verdienen en wat voor secundaire arbeidsvoorwaarden je misschien kunt krijgen.

Ik ben een starter met een HBO bachelor en een WO master. Ik ben 24 jaar en woon in het oosten van het land. Ik heb net een baan gekregen op het gebied van marketing en sales medewerker voor Europa. Komende week heb ik de salarisonderhandelingen dus ik ben benieuwd wat andere starters verdienen.
Dat kun je op de intermediair site vinden. Trek er wel een paar honderd euro van af, want ik vind dat ze bij intermediair wat hoog inzetten. (maar dat kan ook komen omdat ik de salarissen moet betalen, i.p.v. krijgen )
Toen ik begon, met wat toen toch wel als de betere startesbaan gold, kreeg je met drs voor je naam omgerekend pakweg 1.000,- euro bruto, studiekostenvergoeding (er hoorde een post-universitaire opleiding bij de baan), een leaseauto en een 60-urige werkweek
1835 euro Bto via een uzb als secretaresse met 1 jaar werkervaring.
quote:absoluteEinstein schreef op 18 december 2008 @ 11:01:

Dat kun je op de intermediair site vinden. Trek er wel een paar honderd euro van af, want ik vind dat ze bij intermediair wat hoog inzetten. (maar dat kan ook komen omdat ik de salarissen moet betalen, i.p.v. krijgen )Ik dacht dat ik het daar ook kon vinden, maar dat lukt mij dus niet:S Ik heb wel de salarischeck gedaan en daar kwam wel uit wat ik zelf ook had verwacht (kijkend naar studiegenoten en vriendinnen).
Ik kreeg vorig jaar als startsalaris voor mijn eerste baan in de ict

na bachelor en masterstudie ¤ 2638,- bruto.

Succes met onderhandelen!!
@rider: wanneer was dat?!?! ik vind het echt belachelijk weinig!

bij mijn eerste 'echte' baan (half jaar voor het afstuderen (HBO)) bedroeg het salaris voor 38 uur 2300 bruto. We hebben het dan over 2002 dus met een paar jaar inflatiecorrectie eroverheen kom je dan (met 2% gemiddeld per jaar) op ongeveer 2600 euro.

ik was toen overigens ook 24 jaar oud.

ligt er in ieder geval wel aan hoe schaars mensen zoals jij zijn. verder zijn er andere zaken die ook wel erg belangrijk zijn: kun je je ontwikkelen (scholing?), zijn er doorgroeimogelijkheden enz enz.

afhankelijk van relevante activiteiten tijdens studies (afstudeerproject) en de schaarste van mensen zoals jij zul je denk ik ergens tussen de 2000 en 2500 moeten kunnen uitkomen.
quote:dubya schreef op 18 december 2008 @ 12:35:

@rider: wanneer was dat?!?! ik vind het echt belachelijk weinig!Kan je je voorstellen hoe ik moet lachen om wat tegenwoordig normaal wordt gevonden

Het was 1993.

quote:ligt er in ieder geval wel aan hoe schaars mensen zoals jij zijn.Die schaarste was en is in het soort functie waarin ik begon geen issue. Waar het om ging was dat je daarna nog een jaar of 8 zwaar moest studeren, en hard werken. En dat volgens het gouden principe "up or out". Door laag te starten, hoeven werkgevers geen vervelende ontslag-procedures te voeren, als ze van je afwillen krijg je gewoon geen verhoging.

Ik had in die tijd wel gemiddelde salarisstappen van 15-30% per jaar.
Ik kreeg 2000 bruto bij 40 uur + brancheopleiding gedetacheerd in het bank- en verzekeringswezen + volledige reiskostenvergoeding direct na mijn HBO.

Nu een jaar later krijg ik 2560 bruto bij 38 uur, ook opleidingen en reiskosten volledig vergoed, maar niet meer gedetacheerd.

Salaris hangt heel erg van de sector waarin je werkt af en inderdaad schaarste of overvloed natuurlijk.
Ik ga idd ook voor tussen de 2200 en 2500 bruto. Ik vind dit gewoon een super baan dus volgens mij ben ik heel snel tevreden. Het is lekker internationaal (goede balans tussen in NL en in het buitenland zitten) en met veel ontwikkelingsmogelijkheden en direct heel verantwoordelijk. Ik wordt de enige marketing vertegenwoordiger in Europa voor dit bedrijf. Daarnaast hebben we tijdens het eerste gesprek al besproken dat ik ook een taalcursus kan doen (Ik spreek 3 Europese talen naast het Nederlands goed en mis nog 1 belangrijke).

Dus ik ben heel enthousiast en vind dus alles prima, maar ik wil natuurlijk niet veel te laag inzetten.
anoniem_69806 wijzigde dit bericht op 18-12-2008 13:02
Reden: Oops stomme typfout
% gewijzigd
@rider: ok, haha, had niet gedacht dat het over '93 zou gaan. maar kan me voorstellen dat dat geen verkeerd salaris was voor die tijd?

klinkt trouwens als een accountancyomgeving; of zit ik er dan ver naast?
quote:dubya schreef op 18 december 2008 @ 13:09:

@rider: ok, haha, had niet gedacht dat het over '93 zou gaan. maar kan me voorstellen dat dat geen verkeerd salaris was voor die tijd?

klinkt trouwens als een accountancyomgeving; of zit ik er dan ver naast?Nee hoor, je zit precies goed

Het was een klote-salaris. Ik deed een studie die niet bepaald typisch was voor de accountancy, dus mijn jaargenoten gingen allemaal iets anders doen. En die verdienden allemaal vanaf het begin véél meer
@Trekroute

In mijn bedrijf wordt aan starters max 2000 euro bruto geboden voor de functie van sales/marketingmedewerker. Je opleiding is voor die functie minder relevant dan werkervaring. Wel is het zo dat men na het eerste jaar, bij goede prestaties, snel omhoog kan klimmen en ook leuke promoties kan maken.
2100 incl leasewagen, na HBO opleiding in de technische sector.
24 jaar,universiteit,bij Akzo Nobel,bruto jaarsalaris,inclusief vakantiegeld,37000 euro per jaar,nee ik was dit niet maar een kennis,er zijn ook goedbetaalde startersbanen...
Ik was 25, had HBO (heb universiteit gedaan, maar gestopt na mijn bachelor), functie als commerciele binnendienst bij een bank. ¤ 2000,- bruto per maand voor 36 uur in 4 dagen. Vaste 13e maand en elk jaar variabele prestatieuitkering in april en afhankelijk van prestatie ook een vaste stijging. Goede secundaire voorwaarden (prima pensioenregeling, opleiding worden volledig door werkgever betaald, korting op hypotheken)

Nu 2,5 jaar later zit ik op bij 2500 per maand (inmiddels wel een stapje doorgegroeid qua funtie, maar stijg in de loop van volgend jaar in 2 stappen nog ca 7%). Er zijn vast mensen die het beter hebben, maar je hoort mij niet klagen.

Ik woon ook in het oosten (liggen de lonen wat lager dan in het westen).
quote:Trekroute schreef op 18 december 2008 @ 13:01:

Ik ga idd ook voor tussen de 2200 en 2500 bruto. Ik vind dit gewoon een super baan dus volgens mij ben ik heel snel tevreden. Het is lekker internationaal (goede balans tussen in NL en in het buitenland zitten) en met veel ontwikkelingsmogelijkheden en direct heel verantwoordelijk. Ik wordt de enige marketing vertegenwoordiger in Europa voor dit bedrijf. Daarnaast hebben we tijdens het eerste gesprek al besproken dat ik ook een taalcursus kan doen (Ik spreek 3 Europese talen naast het Nederlands goed en mis nog 1 belangrijke).

Idd verstandige keuze: kijk niet alleen naar het salaris, maar vooral ook naar de ontwikkelingsmogelijkheden en hoe leuk de baan je lijkt!

Succes!

Dus ik ben heel enthousiast en vind dus alles prima, maar ik wil natuurlijk niet veel te laag inzetten.
Ongeveer 4000 bruto met natuurwetenschappelijke WO Master in de industrie, buiten Nederland maar wel in Europa. Heb 37.5 uur werktijd, geen gezeur als ik na een kongress or kursus wil, erg leuke kollega's. En een fantastische compensatie als ik naar het buitenland ga.
Ik ben vorig jaar begonnen met bruto 2350 per maand, en nu precies een jaar later zit ik op bruto 2590 (zelfde baan).

WO-master, startersfunctie bij een overheid, werkveld milieu & techniek, zuiden van het land, en ik was bij aanvang van de baan 26 jaar.
Ik ben drie maanden geleden bij de overheid begonnen (na WO-opleiding te hebben afgerond): 2470 euro voor 36 uur. 23 jaar.
Startersbaan: ¤ 29nogwat bruto per maand, daarnaast eindejaarsuitkering en vakantiegeld.
Fortis et liber
Ik zie nu dat er alweer veel meer reactie bij zijn gekomen. Ik weet ondertussen wat mijn startsalaris is. Ik ga 2300 incl. 8% vakantiegeld verdienen. Ik ben hier best tevreden over. Ik ga 40uur werken. Ik schreef eerder al dat ik niet te veel op het salaris wil richten, maar toch doe ik dat stom genoeg wel. Maar ik heb nog steeds zin in het werk en vind het een heerlijk vooruitzicht dat ik 2009 inga met een baan en jaarcontract op zak. Dat is nog het heerlijkste van alles.

Toch vind ik de startsalarissen die hier genoemd worden heel erg hoog.
Ik Kreeg toen ik 23 was 2250 (omgerekend ik werkte maar 3 dagen)

Na Hbo Technische Informatica

Nu doe ik een master Agent tech aan de Uni

En daarna hoop ik toch wat meer te krijgen

2400-2700 ofzo

edit: het ligt er ook een voor een deel aan dat je een beetje kan onderhandelen.
HBO 2009 gestart 2300 op basis van 36 uur.
WO, 26 jaar, forensische psychiatrie, 36 uur, begonnen met bruto 2700 en een beetje.....na een jaar bijna 2800 bruto. Netto salaris hangt af van ort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven