Geen kerstpakket door kerstgedachte

20-12-2008 19:53 179 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de afgelopen twee jaar kreeg ik standaard een kerstpakketje van iemand die veel opdrachten van ons bedrijf krijgt.

Dit jaar kreeg ik een mooie kaart, waarop onder andere stond dat ze dit jaar geen kerstpakketten uitdeelden en dat het uitgespaarde geld naar een goed doel ging (kinderen in oorlogsgebied).

Op zich is dat natuurlijk prima. Maar om de een of andere reden heb ik er toch wat gemengde gevoelens bij.

Ten eerste: als dit bedrijf wat goeds wil doen, waarom dan de behoefte om dat op een kerstkaart te zetten? De meeste mensen gebruiken een kerstkaart voor de beste wensen, niet om trots te vermelden hoe veel ze dit jaar hebben bijgedragen aan de kankerbestrijding of de zeehondencreche.

Ten tweede: de twee 'account managers' die ik wel eens spreek werken in een mooi kantoor, ze rijden alle twee rond in een forse lease-auto en hebben altijd de nieuwste mobieltjes. Daar is dus wel geld voor dat niet naar een goed doel gaat. Maar het geld dat is bedoeld voor een aardigheidje voor goede (zaken)relaties moet naar Afrika toe.

Om de een of andere reden irriteert me dit. Heel slecht, want ik heb in feite helemaal geen behoefte aan kerstpakketten en het geld wordt nu vast heel wat beter besteed. Maar toch heb ik al een goed voornemen voor 2009: ik ga eens kijken of er nog concurrenten zijn van dit bedrijf die ook een goede aanbieding kunnen doen.
Ja om het feit dat ze een kaart sturen en zij daarmee het idee heeft dat ze lopen te pronken met hun gift.

Nou dat vind ik echt onzin, ze hebben die kaart gestuurd om te laten weten dat ze wel geacht hebben aan de zakenrelaties en ze wel een fijne kerst te wensen, maar dat ze de keuze hebben gemaakt om het geld aan iets anders te geven, namelijk mensen die het nodig hebben.
Ik ben blijkbaar één van de weinigen die dit ook "raar" vind. Voor alle duidelijkheid, heel lovend dat ze geld doneren aan een goed doel, maar waarom op die manier? Ze varen er zelf wel bij ( het geld dat ze sowieso kwijt waren aan kado's is nu ook nog eens aftrekbaar voor de belasting). Kado's zijn een soort van klantenbinding, in bepaalde sectoren werkt dat nou eenmaal zo dus vind ik het ook nog eens vreemd dat ze er op die manier van afwijken. Als er meer mensen zo denken als TO dan kan dit voor het bedrijf nog nare gevolgen hebben ook.

Ik zou in het geval van TO ook een beetje een geirriteerd gevoel hierover hebben, en me van de andere kant ervan bewust zijn dat het wellicht een beetje kinderachtig is.
Het is maar hoe je het op wilt vatten. Ik lees er niks verkeerds in.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Hoezo waren ze dat geld toch al kwijt? Ze zijn toch niet verplicht om zakenrelaties geld te geven, ze hadden ook gewoon extra winst kunnen opschrijven, wat een onzin zeg! Gaat goed zo met de lekkere hebberige matschappij. Wij willen meer, meer, meer en nooit is het genoeg!

Oh wat hebben wij een behoefte aan allemaal rommel die we niet nodig hebben. Terwijl wij dit allemaal typen vanuit een warm huis, achter onze mooie computer. grrr, zit me er helemaal over op te winden!
Ik begrijp TO heel goed. Ik vind dat iedereen zelf moet bepalen óf en aan wélk goed doel hij geeft. Als iemand gaat trouwen of jarig is zeg ik ook niet: "je krijgt geen cadeautje, ik heb aan een goed doel gegeven....."

Ik denk dat TO er minder moeite mee gehad zou hebben als ze gewoon géén relatiegeschenkje had gekregen.

En natuurlijk kan je je kerstpakket aan de voedselbank geven als dat iets is waar je achter staat. Maar een ander hoeft dat niet vóór jou te doen.
TO, geven jullie dat bedrijf ook altijd een kerstgeschenk omdat ze voor jullie werken?
quote:borodini schreef op 20 december 2008 @ 20:10:

[...]

Bij haar eerste punt niet nee. Daar gaat het over het zgn "trots" zijn op het doneren aan een goed doel.

( Ik gok zomaar dat ze het op die kaart hebben geschreven omdat ze anders gemier zouden krijgen van klanten die hun kerstpakket missen )

Bij punt 2 begint ze over de telefoon en auto's van de heren. En vind ze het raar dat zij dat hebben, maar dat "haar" kerstpakket aan de armen wordt gegeven.

Dus ik heb het idee dat dat haar ook wel wat dwars zit.Wat mij er dwars aan zou zitten, is niet het feit dat ik iets mis zou lopen, maar het meten met twee maten. Als je ècht zo begaan bent met de minder bedeelden en ongelukkigen, dan maak je over de hele linie andere keuzes.Deze actie riekt mij iets teveel naar alleen uiterlijk goede sier willen maken. Natuurlijk varen de goede doelen daar ook wel bij, maar ze zouden nog beter varen bij een organisatie die over de hele linie duurzaamheid propageert.
Ons bedrijf heeft er ook voor gekozen om een goed doel te steunen in plaats van relatiegeschenken beschikbaar te stellen aan relaties. Onze relaties zijn schriftelijk geïnformeerd over deze keuze. We hebben gekozen voor een goed doel dat in het verlengde ligt van ons bedrijf en dat leidt vaak tot hele andere gesprekken dan het overhandigen van een kerstpakket.
quote:shining schreef op 20 december 2008 @ 20:28:

TO, geven jullie dat bedrijf ook altijd een kerstgeschenk omdat ze voor jullie werken?Dat heeft toch helemaal niets met dit onderwerp te maken?
Laura80, je zou dus als je mijn vriendin was ook niet meer blij met mij zijn. Na jaren versturen van kerstkaarten heb ik aantal jaar geleden ook die mensen gemaild dat ik (voorlopig) stop met kerstkaarten en dat geld extra doneer aan een doel dat mij op dat moment aanspreeekt. Ja, naast mijn gewone donaties, lidmaatschappen. En ja, misschien zeg jij dan, je kunt die kaarten EN de extra donatie doen. Nee. Dat was mijn keus en motivatie niet.

Had je me dan een slechtere vriendin gevonden?

Natuurlijk zijn de kerstpresentjes leuk om te krijgen van 'baas' of relatie, maar het is idd geen standaard of verplichting.

Als je weet welk bedrag er doorgaans mee gemoeid is, kun je een kaart terugsturen. Goed initiatief en de waarde van jullie pakket doneer ik nu zelf extra! (alleen een tip hoor!)
quote:qwertu schreef op 20 december 2008 @ 20:28:

[...]

Als je ècht zo begaan bent met de minder bedeelden en ongelukkigen, dan maak je over de hele linie andere keuzes.Deze actie riekt mij iets teveel naar alleen uiterlijk goede sier willen maken. Natuurlijk varen de goede doelen daar ook wel bij, maar ze zouden nog beter varen bij een organisatie die over de hele linie duurzaamheid propageert.

Wij weten toch helemaal niet hoe dit bedrijf werkt? Welke keuzes ze maken en of ze vaker aan goede doelen geven?

Wij weten alleen dat ze twee leaseauto's hebben, een mooi kantoor en elk jaar een nieuw mobieltje(de tijd dat dat luxe was is al lang voorbij trouwens ).
Ik zou dan inderdaad gewoon mijn kerstkaarten blijven versturen en in stilte en niet speciaal in de kersttijd mijn donaties (blijven) doen.

En dat zeker niet rondbazuinen..........
quote:syennaj schreef op 20 december 2008 @ 20:21:

Hoezo waren ze dat geld toch al kwijt? Ze zijn toch niet verplicht om zakenrelaties geld te geven, ze hadden ook gewoon extra winst kunnen opschrijven, wat een onzin zeg! Ze hebben jaren meegedaan aan de gewoonte om klantenrelaties kado's te geven, dus ja, ze waren dat geld sowieso al kwijt.
quote:vikki schreef op 20 december 2008 @ 20:29:

[...]

Dat heeft toch helemaal niets met dit onderwerp te maken?

Ik vroeg me af of zij zelf wel aan een kerstattentie doen naar hun klanten.

Omdat ze zo geïriteerd is, vroeg ik me af wat ze zelf eigenlijk doen als bedrijf zijnde.
Mijn man heeft een bedrijf en stuurt ook alleen kaarten. Met daarin de beste wensen, en naar welk doel dit jaar het geld gaat. In zijn branche verwachten de klanten anders echt een attentie. Je wilt niet weten hoeveel geld er gaat zitten in die lullige attenties waar de helft toch niks mee doet. Ik vind het prima zo. Begrijp de gevoelens van TO niet zo. Doet me een beetje denken aan het topic over de gekregen Linda.slip van de voedselbank:-) Je doet het nooit goed...
quote:syennaj schreef op 20 december 2008 @ 20:21:

Hoezo waren ze dat geld toch al kwijt? Ze zijn toch niet verplicht om zakenrelaties geld te geven, ze hadden ook gewoon extra winst kunnen opschrijven, wat een onzin zeg! Gaat goed zo met de lekkere hebberige matschappij. Wij willen meer, meer, meer en nooit is het genoeg!

Oh wat hebben wij een behoefte aan allemaal rommel die we niet nodig hebben. Terwijl wij dit allemaal typen vanuit een warm huis, achter onze mooie computer. grrr, zit me er helemaal over op te winden!

Het gaat niet om het niet krijgen van een kerstattentie en het goede doel de gift niet gunnen. Dus je kunt jezelf weer afwinden en nog eens rustig terug lezen.
quote:qwertu schreef op 20 december 2008 @ 20:28:

[...]

Wat mij er dwars aan zou zitten, is niet het feit dat ik iets mis zou lopen, maar het meten met twee maten. Als je ècht zo begaan bent met de minder bedeelden en ongelukkigen, dan maak je over de hele linie andere keuzes.Deze actie riekt mij iets teveel naar alleen uiterlijk goede sier willen maken. Natuurlijk varen de goede doelen daar ook wel bij, maar ze zouden nog beter varen bij een organisatie die over de hele linie duurzaamheid propageert.Kijk, nog iemand die het snapt.
quote:thee schreef op 20 december 2008 @ 20:29:

Laura80, je zou dus als je mijn vriendin was ook niet meer blij met mij zijn. Na jaren versturen van kerstkaarten heb ik aantal jaar geleden ook die mensen gemaild dat ik (voorlopig) stop met kerstkaarten en dat geld extra doneer aan een doel dat mij op dat moment aanspreeekt. Ja, naast mijn gewone donaties, lidmaatschappen. En ja, misschien zeg jij dan, je kunt die kaarten EN de extra donatie doen. Nee. Dat was mijn keus en motivatie niet.

Had je me dan een slechtere vriendin gevonden?

Natuurlijk zijn de kerstpresentjes leuk om te krijgen van 'baas' of relatie, maar het is idd geen standaard of verplichting.

Als je weet welk bedrag er doorgaans mee gemoeid is, kun je een kaart terugsturen. Goed initiatief en de waarde van jullie pakket doneer ik nu zelf extra! (alleen een tip hoor!)Thee, als jij in een grote villa zou wonen, een dikke auto onder je kont en 3 x per jaar op vakantie zou gaan zou ik zeker even mijn wenkbrauwen optrekken als je ineens de postzegel voor mijn kerstkaart aan Afrika wilt doneren.

Maar ik zou je nog wel lief vinden hoor.
Nee poezewoes, dat weet ik wel. Ik zal me weer afwinden.

Maar maak me wel erg druk over het feit dat anderen vinden dat ze recht hebben op een cadeautje en dat ze nu maar eens gaat kijken bij concurentie, terwijl het bedrijf in mijn ogen echt iets heel goeds gedaan heeft.

en je druk maken over de kaart die sturen om te laten weten dat ze geen cadeaus doen, maar iets anders. Nou prima toch?
quote:syennaj schreef op 20 december 2008 @ 20:11:

Tja, hadden het er vandaag nog over toevallig.

manlief krijgt ook bergen met kerstpakketdingen binnen. Sommigen zijn erg leuk, maar het is een hoop drank en dat drinken wij eigenlijk nooit. Is wel erg handig met de verjaardag in het vooruitzicht. Maar verder geven we het weer verder weg enzo en zeg nou eerlijk, zitten wij er nou op te wachten dat we allemaal een doos vol met rommel krijgen waar we eigenlijk nooit wat mee doen en waarvan we de helft weggooien. tuurlijk, het is leuk. Maar hebben we niet allemaal genoeg? en kopen we het anders niet gewoon?

Dus ik vind het een supermooi initiatief om het geld aan anderen te doneren degene die het wel nodig hebben. En je bent niet eens personeel, maar een zakenrelatie, waar je, je druk over maakt!

Als je je eens inleest in giftrelaties, dan zul je zien dat giften (aan je (zaken)relaties dus) het smeermiddel zijn van een samenleving / economie.

Een bedrijf dat klanten aan zich wil binden, doet er goed aan de indruk te wekken dat 'ie iets voor z'n klanten overheeft, in plaats van dat 'ie de indruk geeft alleen voor z'n eigen hachje aan het werk te zijn. In dit geval wordt het geld dat bedoeld is voor de klanten-relatiegeschenken gestort aan een goed doel, terwijl uit niets blijkt dat ze er zelf ook iets aan bijdragen. Dus jouw kado wordt ongevraagd doorgeschoven naar een ander, alsof het bedrijf niet de mogelijkheid had om andere keuzes te maken. Alleen dít geld was dus blijkbaar beschikbaar voor dat goede doel en hé, jammer dat jij er nou net de dupe van wordt, maar ja, keuzes, keuzes.

Als het bedrijf zou hebben gezegd dat niet alleen het geld voor de relatiegeschenken, maar ook het geld voor de kerstpakketten voor eigen medewerkers en een percentage van de winst doorgestort zou worden naar een goed doel, dan zie je als klant dat het bedrijf echt van goede wil is.

Maar door alleen de relatiegeschenken te schrappen, wordt opeens de indruk gewekt dat de zakken van de eigen medewerkers en de eigen zak (winst!) wél gevuld mogen worden, maar dat jij als klant maar lekker je geschenk in moet leveren voor een goed doel.
Ik snap het probleem niet. Zakenrelatie besluit dit jaar het eens anders aan te pakken. En geen kerstattentie meer te geven in de vorm van een pakket maar in de vorm van een kerstkaart. Dat de tekst in de kerstkaart uitleg geeft over het te besteden budget voor kerstattenties en waar dat budget dit jaar heen gaat vind ik alleen maar netjes. Het feit dat ze het nu willen schenken aan een goed doel kan ik alleen maar prijzen. Het is geen plicht van ze en je hebt er als ontvangende bedrijf ook geen recht op om "eisen" aan hun kerstattentie te stellen.

Wees blij met de kerstkaart en het nobele doel wat erachter zit. En stop met mokken om een misgelopen fleswijn of doos met etenswaren waarvan je waarschijnlijk de helft al weg zou geven.
quote:Poezewoes schreef op 20 december 2008 @ 20:38:

[...]

Thee, als jij in een grote villa zou wonen, een dikke auto onder je kont en 3 x per jaar op vakantie zou gaan zou ik zeker even mijn wenkbrauwen optrekken als je ineens de postzegel voor mijn kerstkaart aan Afrika wilt doneren.

Maar ik zou je nog wel lief vinden hoor. Is wel onzin hoor, je moet dus in een krot gaan wonen en al je spullen verkopen als je een gulle gift wil doen? Nou dan zal ik mijn lidmaatschap voor unicef maar weer opzeggen, want ik wil namelijk ook graag op vakantie volgend jaar. maar ja, kan dat wel allebei?
quote:qwertu schreef op 20 december 2008 @ 20:38:

[...]

Maar door alleen de relatiegeschenken te schrappen, wordt opeens de indruk gewekt dat de zakken van de eigen medewerkers en de eigen zak (winst!) wél gevuld mogen worden, maar dat jij als klant maar lekker je geschenk in moet leveren voor een goed doel.Waar lees je dat, dat de eigen werknemers wel een kerstpakket kregen?
Ons kerstpakket komt altijd bij de Wereldwinkel vandaan, zou de baas dat doen om een kwaad geweten of commentaar af te kopen ?

Ik vind het wel mooi om te zien dat mijn buurman kerstkaarten verstuurt van "Pink Ribbon" (klein logootje achterop de kaart), zonder dat hij erbij zet dat dat is omdat zijn vrouw aan kanker is overleden.
Gelukkig woon ik niet zo poez en moet ik ook keuzes maken.

Daarnaast wilde ik de kerstkaarten (ook die ik krijg) hiermee afremmen. Zoveel kaarten van mensen waar je alleen een kerstkaart-relatie mee hebt, daar heb ik dan weer niks mee.

En nee, het ging me niet om goede sier te maken met dit kleine gebaar, maar zomaar ineens geen kaarten meer sturen vond ik ook gek.

Gelukkig krijg ik er nu ook steeds minder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven