Hoe dan? Gehacked?

04-10-2016 14:15 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb iets doms gedaan.

Van het weekend heb ik via een facebookgroep op een post geklikt die doorstuurde naar een advertentie van marktplaats.

Ik moest me inloggen om de advertentie te zien.

Dat heb ik gedaan.

Ik heb gekeken naar de advertentie en niets aangeklikt, geïnstalleerd of wat dan ook.

Nu komen er allemaal berichten op facebook van mensen die door deze advertentie gehacked zijn.

Ik ben nu bang voor de gevolgen van mijn domme actie.

Maar ik kom er dus niet achter hoe ik erachter kan komen of ik gehacked ben.

Ik heb 4 emailaccounts, 3 bij hotmail en 1 bij mijn provider.

Het wachtwoord bij marktplaats heb ik gewijzigd, ook mijn wachtwoord in de internetbankierenapp heb ik gewijzigd.

Moet ik alle wachtwoorden gaan veranderen van alle 4 de accounts? Of alleen degene die aan marktplaats vastzit en degene van facebook?

Er wordt gezegd dat ik moet nakijken of mijn mails doorgestuurd worden, maar hoe kan ik dat zien?

Ik heb die domme fout met mijn mobiel gedaan.

Help!
Ik zou allereerst een virusscanner over je telefoon halen, en kijken of dat wat oplevert. Van wat jij beschrijft zouden waarschijnlijk alleen je marktplaatsaccount, en misschien het e-mail wat daarbij hoort gehackt kunnen zijn. Inderdaad wachtwoorden veranderen, en voor de zekerheid ook van accounts op websites waar je ook met deze e-mail/wachtwoord combinatie bent ingeschreven.

Ik denk zelf dat er niks is geinstalleerd als je er niet zelf op geklikt hebt.

Of er mails zijn verstuurd kan je nakijken in de map 'Verzonden'.
Dank je Mepi, in verzonden kun je dat niet zien werd er gezegd. Maar iets bij instellingen ofzo.

Ik vind het echt zo dom van mezelf.

Wat een gedoe zeg.

Ik bestel niet zo vaak bij postorderbedrijven. Meestal wehkamp en bol.
Er zijn verschillende manieren waarop de term gehackt gebruikt kan worden.

Kijk in de geschiedenis van je browser, was dit echt marktplaats? Of was dit mss marktpIaats.nl Beide lijken hetzelfde maar bij de 2e heb ik de L vervangen met een hoofdletter I. Het zijn vaak kleine dingen waar mensen overheen kijken bij een phishingpoging. Bij een phishingpoging wordt gevraagd inloggegevens in te voeren om deze vervolgens te gebruiken.

Wanneer je voor alle account hetzelfde wachtwoord gebruikt dan zul je bij al je account de wachtwoorden moeten aanpassen. Ook wanneer je wachtwoorden gebruikt die te herleiden zijn uit de andere zul je ze moeten wijzigen. Gebruik het liefste een lange rare zien die niet direct naar jou te herleiden is zoals "gratiskattendrageneensok" of een lange willekeurige letter/cijferreeks.

Je hebt in eerste intantie al op een link geklikt. Misschien niet op de marktplaats maar wel op facebook. Het kan dat een download gestart is op de achtergrond. Het kan zijn dat je niet bent gehackt doordat je het op je telefoon opende en niet op je pc. Maar installeer voor de zekerheid een virusscanner om eventuele virussen van je telefoon te verwijderen.

Doorstuurregels-> Ik heb zelf geen hotmail. Maar hier staat je ze kan instellen. http://www.helpmij.nl/for ... ren-naar-eigen-emailadres

Ik neem aan dat je via deze weg ze ook kan inzien en verwijderen.

SUCCES
Dank je wel such_preggers.

Ik hoop dat ik de dans ontsprongen ben.

Achteraf snap ik nooit zo goed waarom ik op dit soort dingen klik. Maar ja dat is achteraf.

De hackers kunnen in principe alleen "bestellen" bij internetbedrijven waar ik wel eens wat bestel?
Nee, ze zouden veel meer kunnen doen.

Hackers gebruiken je emailaccount om spam te versturen.

Hackers kunnen zich voordoen als jou en aan andere geld vragen.

Wanneer je in je mail bijvoorbeeld een scan van je idkaart hebt zitten zouden ze deze ook voor identiteitsdiefstal kunnen gebruiken.

etcetcetc...

Maar goed, kijk anders even naar de recente activiteit van je account: https://www.microsoft.com ... urity/recentactivity.aspx

Zie je daar vreemde activiteit tussen staan? Bijvoorbeeld vreemde landen, OS'en of browsers.
Je hebt je email adres en je wachtwoord in gevuld op MP. Dat houdt in dat als je over al de zelfde combinatie gebruikt of dat als er in dat mail adres ww gegevens staan, men daar in principe bij kan. Het lijkt niet op echt hacken maar het is een simpel programmaatje dat vraagt om een ww in een omgeving die lijkt op een bekende site. Bestaat al lang, gebruikte ik vroeger ook (op school, vrij onschuldig maar heel veel mensen trapten er toen al in, dat wil ik er maar mee zeggen en ik heb er nooit iets mee gedaan behalve mails bekijken, wat ook niet netjes is maar pubers he).

Gewoon al je wachtwoorden aan passen en toch eens na denken over of je bepaalde apps wel echt nodig hebt op je mobiel. Ik gebruik al die zooi niet, misschien ben ik te paranoïde volgens velen maar zo extreem moeilijk is het niet om informatie te verkrijgen van een mobiel die je in elke openbare ruimte mee draagt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven