Vloeien na bevalling.

04-10-2016 15:08 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal !

Ik heb misschien wat rare vraagjes en misschien willen jullie je ervaring delen met mij?

Ik ben op dit moment 38+ weken zwanger en de bevalling zal niet lang meer op zich laten wachten. Nu zie ik niet echt op tegen de bevalling maar meer het vloeien erna..

Ik was altijd zeer hevig aan het menstrueren, en die 7 dagen vond ik altijd al een hel.. Zo vies vind ik het ook :(

Ik lees overal dat je gemiddeld 6 weken bloed.. Is dit ook echt vloeien te vergelijken met je menstruatie en de daarbij behorende krampen? Kan het ook zijn dat het bloeden al met 3 weken over is? En dat kraamverband.. Hoelang is dat gemiddeld nodig..

Ik heb hier tot voor kort helemaal niet bij stil gestaan eigenlijk en ook nog niet aan de gyn kunnen vragen. Hoe was het in ieder geval bij jullie?

Alvast bedankt !
Nothing worth having ever comes easy
quote:lionlily schreef op 04 oktober 2016 @ 15:29:

[...]

Haha, ja, dát! Ik droogde me eigenlijk altijd af terwijl ik op het toilet zat. En ik plakte dan twee papiertjes op de tepels, gewoon schoon toiletpapier. En dan vloeide ik in het toilet, lekte in het papier en kon ik rustig afdrogen. Bh in de buurt en zoogcompressen en dan na het afdrogen eerst bh aan en zoogcompressen erin. Dan bovenkleding aan. Dan onderbroek over de enkels, even met een papiertje of een vochtige doek langs het kruis, kotex in mijn onderbroek en optrekken die handel.

Ooooooooh inderdaad ja!

TO weet je, in je kraamtijd heb je wel belangrijkere dingen aan je hoofd. Je hebt echt geen tijd extra te balen van een beetje bloed hoor.
quote:lionlily schreef op 04 oktober 2016 @ 15:29:

[...]

Haha, ja, dát! Ik droogde me eigenlijk altijd af terwijl ik op het toilet zat. En ik plakte dan twee papiertjes op de tepels, gewoon schoon toiletpapier. En dan vloeide ik in het toilet, lekte in het papier en kon ik rustig afdrogen. Bh in de buurt en zoogcompressen en dan na het afdrogen eerst bh aan en zoogcompressen erin. Dan bovenkleding aan. Dan onderbroek over de enkels, even met een papiertje of een vochtige doek langs het kruis, kotex in mijn onderbroek en optrekken die handel.

Dat deed jij dus al handiger dan ik. Ik klemde eerst een verband tussen mijn benen en dan de melk opvegen van de vloer, dan de compressen pakken en weer de druppels opvegen en na heel wat gezucht en gestuntel was ik met een beetje mazzel met een kwartier wel aangekleed.

Ik had ook gewoon op de wc moeten zitten. Hoe simpel!!!
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Het kan ook meevallen he! Ik heb helemaal geen noemenswaardige stolsels gehad. En het kraamverband was ook maar 2-3 dagen echt nodig. Daarna gebruikte ik het nog even voor de zekerheid maar was niet nodig. Kon snel over op groot maandverband.
quote:Frizz schreef op 04 oktober 2016 @ 15:34:

[...]

Ooooooooh inderdaad ja!

TO weet je, in je kraamtijd heb je wel belangrijkere dingen aan je hoofd. Je hebt echt geen tijd extra te balen van een beetje bloed hoor.Ja daar zit ook weer wat in
2 dagen kraamverband. Daarna kotex. Week of 1,5 beetje vloeien. Geen naweeën gehad ook....

Van vloeien dus weinig last, de hechtingen waren weer een ander verhaal
Oja en poepen was ook een verhaal apart.

Leuk joh, bevallen enzo
Ik zou me er maar niet druk om maken. Heb je niks beters te doen met je verlof?
Wat ook wel handig is om te weten. Misschien moet je gehecht worden. Die wond ligt dus de hele dag te broeien in je kraamverband. Het moet alleen niet heel erg pijn gaan doen, want dan is het niet goed. Ik had al drie dagen de pijn verbeten toen de kraamverzorgster naar mijn onderkantje wilde kijken. De arme meid is zich rot geschrokken want het was zo ontstoken dat de hechtingen eruit waren gefloept. Is nooit meer helemaal keurig geworden. Trek dus op tijd aan de bel als je meer dan een beetje pijn hebt.
quote:MinkeDeWit schreef op 04 oktober 2016 @ 15:58:

Wat ook wel handig is om te weten. Misschien moet je gehecht worden. Die wond ligt dus de hele dag te broeien in je kraamverband. Het moet alleen niet heel erg pijn gaan doen, want dan is het niet goed. Ik had al drie dagen de pijn verbeten toen de kraamverzorgster naar mijn onderkantje wilde kijken. De arme meid is zich rot geschrokken want het was zo ontstoken dat de hechtingen eruit waren gefloept. Is nooit meer helemaal keurig geworden. Trek dus op tijd aan de bel als je meer dan een beetje pijn hebt. ojaaaa onderkantje! Hahaha dat woord was ik kwijtgeraakt. Na 7 dagen "onderkantjekijken" was ik er wel klaar mee.
Ik heb na twee bevallingen in totaal één stolsel gehad, dat was een week of zes na mijn eerste bevalling. Ik bloedde alleen de eerste twee-drie dagen noemenswaardig, daarna veel minder. Het duurde dan weer wel lang bij mij, vooral na de eerste bevalling. Maar het hoeft dus echt geen bloedbad te zijn hoor.
En maak je er niet te druk om. Het kan meevallen, het kan tegenvallen maar zorgen maken heeft geen zin. En je kunt nu toch niet meer terug
Interessante topic
quote:MinkeDeWit schreef op 04 oktober 2016 @ 15:58:

Wat ook wel handig is om te weten. Misschien moet je gehecht worden. Die wond ligt dus de hele dag te broeien in je kraamverband. Het moet alleen niet heel erg pijn gaan doen, want dan is het niet goed. Ik had al drie dagen de pijn verbeten toen de kraamverzorgster naar mijn onderkantje wilde kijken. De arme meid is zich rot geschrokken want het was zo ontstoken dat de hechtingen eruit waren gefloept. Is nooit meer helemaal keurig geworden. Trek dus op tijd aan de bel als je meer dan een beetje pijn hebt. auw.. Dat klinkt niet fijn
...
anoniem_63cbb41e3675a wijzigde dit bericht op 06-03-2018 12:22
Reden: ...
98.47% gewijzigd
quote:SallySpectra schreef op 04 oktober 2016 @ 16:03:

En maak je er niet te druk om. Het kan meevallen, het kan tegenvallen maar zorgen maken heeft geen zin. En je kunt nu toch niet meer terug Ik had vooraf graag wat realistische verhalen gehoord. De hele eerste bevalling en alles erna zijn me zo rauw op mijn dak gevallen. Ik viel van de ene verbazing in de andere.
Ik heb geloof ik een week of zes gevloeid. De eerste week echt wel kraamverband nodig gehad. Daarna alleen nog 's nachts kraamverband. Overdag ging het een beetje op en af. Zo nu en dan opeens weer meer bloed. Geen giga stolsels gehad gelukkig.
quote:MinkeDeWit schreef op 04 oktober 2016 @ 16:16:

[...]

Ik had vooraf graag wat realistische verhalen gehoord. De hele eerste bevalling en alles erna zijn me zo rauw op mijn dak gevallen. Ik viel van de ene verbazing in de andere.

Ik ook... Altijd zo'n beeld, dat ik dan heel zedig in een witte lange japon, met een koddig kindje, in een mooi bed, bezoek zou ontvangen.

Realiteit was een beetje anders:)
10 dagen na de bevalling was zoonlief op zijn geboortegewicht en was ik gestopt met vloeien.

4 dagen van die enorme kraaminleggers volgebloed, 2 halve naweeën gehad en daarna steeds minder gevloeid. Geen stolsels, geen pijn.

Probeer niet na 7 dagen een tampon in te brengen omdat je denkt "oh dat kan een tampon ook wel aan qua vloeien.. en dat verband broeit zo met deze hittegolf." Er in krijgen was gevoelig, maar bij het er uit halen viel ik bijna flauw van de pijn.

Domme domme ik
quote:MinkeDeWit schreef op 04 oktober 2016 @ 16:16:

[...]

Ik had vooraf graag wat realistische verhalen gehoord. De hele eerste bevalling en alles erna zijn me zo rauw op mijn dak gevallen. Ik viel van de ene verbazing in de andere.

Ik denk dat je je er toch niet echt een voorstelling bij kan maken, al lees je 1000 verhalen. Dan nog denk ik dat het je kan overvallen.

Feit blijft dat iedereen het anders ervaart.

Wel met je eens trouwens dat er iets meer aandacht voor mag zijn. Vond ik vooral van die bevallingscursussen (gym, yoga enz). Er wordt ontzettend ingezoomd op bevallen (wel of niet in water, rugmassage, ademhalen en weetikveelwat), maar (te) weinig over hoe je je na een bevalling voelt/kunt voelen.
Bij de eerste heb ik ook na een keizersnede 6 weken gevloeid met stolsels. En dan idd ook dat gehannis met een kraamverband en zoogkompressen en krijsende baby. Maar bij de tweede had ik ook een keizersnede en was het vloeien na 2 dagen over. Was nog steeds net zo'n gehannis hoor. Het minste aan mijn kraamperiode vond ik de wond en de pijn daarvan. Dat vloeien hoorde er gewoon bij.
Ik heb zeker een week of 4/5 gevloeid. Paar keer gehad dat ik dacht "ah, nu is het minder!" En dan een inlegkruisje pakte, en hup! Dan begon het ineens weer heviger. Tja, t is geen pretje, maar je overleeft t wel.
Ik heb het topic "Bevallen: de taboes!" helemaal doorgelezen voordat ik moest bevallen. Erg verhelderend

Ik kan me nu 5 jaar verder niet eens meer herinneren hoe lang ik gevloeid heb...
Bij mijn eerste heb ik ruim 2 weken gevloeid, bij mijn tweede kindje ruim 4 weken.

De eerste dagen enorm veel, twee van die grote kraamverbanden dakpansgewijs in zo'n charmant netbroekje, en dan nog doorlekken. Dan een week als een flinke menstruatie. En daarna vooral van dat gele wondvocht. Heb overigens nooit stolsels gehad.

Na beide bevallingen wel veel naweeën gehad die behoorlijk pijnlijk waren. Vooral tijdens het voeden; de hormonen die daarbij vrijkomen zorgen dat je baarmoeder goed samentrekt. Kraamhulp zei: juich de naweeën toe want ze zorgen dat je baarmoeder sneller weer zijn normale grootte en positie aanneemt, en dan heb je minder lang bloedverlies en minder stolsels. Dus: kom maar op ;) .

Schrik vooral de eerste uren na de bevalling niet van het bloedverlies. Dat kan echt zijn alsof de kraan open staat. Mijn man, die slecht tegen bloed en medische dingen kan, had zich tijdens de bevalling goed gehouden, maar toen ik op stond om te gaan douchen en er een enorme plens bloed op de grond spatte moest hij toch even gaan zitten ;) .

Douchen is inderdaad een uitdaging. Maar goed, het gaat over. En vraag zo nodig je kraamhulp om hulp de eerste dagen, dat vinden ze heus niet gek. Handdoek aanreiken, bebloede zooi aanpakken en schoon spul aanreiken...

Overigens: de kraamhulp bij mijn tweede kindje moest elke dag mijn kraamverband/maandverband controleren??? Dat was bij de eerste niet. Ik mocht de vieze verbanden niet in een plastic zakje knopen (had van die hygiënezakjes, mocht niet). Ze moesten open en bloot in een emmertje zodat zij ze kon controleren op hoeveelheid, kleur en geur. Okeeeee
quote:Biebeltje schreef op 04 oktober 2016 @ 16:52:

Ik heb het topic "Bevallen: de taboes!" helemaal doorgelezen voordat ik moest bevallen. Erg verhelderend

.

Inderdaad.

Mocht je er na het lezen van dat topic wat tegenop zien: er zwerft ergens in de viva-historie nog een topic over bevallingsfeestjes: de prettigste bevallingsverhalen bij elkaar. Die vond ik óók fijn om te lezen! (Ook al weet je dat jouw bevalling heel anders kan lopen).
quote:Atia schreef op 04 oktober 2016 @ 15:16:

Houd rekening met bizarre stolsels.

Door dit soort dingen overal te lezen en te horen dacht ik dat er wat mis was (iets achtergebleven misschien?) toen ik helemaal geen stolsels tegenkwam. Ik heb ook de dag van de bevalling en de volgende dag kraamverband gebruikt (enkele), de drie dagen erna maandverband en daarna een inlegkruisje.

Al die pakken kraamverband, ultradik maandverband, nachtmaandverband die ik uit voorzorg in huis had heb ik uiteindelijk maar aan een stichting gegeven die ze naar derde wereldlanden stuurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven