Gezondheid alle pijlers

Vochtintake!

05-10-2016 18:42 32 berichten
Mag je vla/pap volledig meerekenen als vocht?
Alle reacties Link kopieren
Naar mijn weten wel
ja is vocht (werd elke dag meegeteld toen ik in het zkh lag).
Volgens mij mag je dat niet als vocht intake meetellen...

Tenminste , als ik in mijn werk met dementerende ouderen een vochtintake moet bijhouden, hoort vla daar niet bij... vla wordt gezien als maaltijd / toetje
Tralalalala
Jazeker. Nierpatienten moeten dat ook als vocht inname meerekenen en van hun maximale vocht inname afhalen.
Ja, alles wat vloeibaar is of kan smelten
Hangt er denk ik een beetje vanaf in welke context? Zoals gezegd wordt bij nierpatiënten aan de dialyse zeker, maar bij dementerende ouderen iets minder (wel als toetje).
quote:krullen-bol schreef op 05 oktober 2016 @ 18:44:

Volgens mij mag je dat niet als vocht intake meetellen...

Tenminste , als ik in mijn werk met dementerende ouderen een vochtintake moet bijhouden, hoort vla daar niet bij... vla wordt gezien als maaltijd / toetje

Precies! Volgens mij mag je het niet helemaal meetellen.

Op mijn werk doen ze dat wel.... Weet niet hoe t nou precies zit.

Maar in principe is vla wel vocht, maar is 300 ml vla automatisch ook 300 ml vochtintake? Of mag je dan minder rekenen?
http://www.zuivelonline.n ... er-in-zuivel/water-vocht/

150ml yoghurt is ongeveer 135ml vocht
Thanks, handige site!
Je hebt ongeveer 1,5 tot 2 liter vocht nodig per dag, naast het vocht dat je binnenkrijgt via je eten. Vla valt onder eten en hoort dus niet bij die 1,5 tot 2 liter.
quote:nerdopviva schreef op 05 oktober 2016 @ 18:58:

Je hebt ongeveer 1,5 tot 2 liter vocht nodig per dag, naast het vocht dat je binnenkrijgt via je eten. Vla valt onder eten en hoort dus niet bij die 1,5 tot 2 liter.Kinderen en ouderen 1lt Iig is dat het minimale volgens het ziekenhuis.
TO waarom intake? gewoon inname mag ook heur.
quote:nina1966 schreef op 05 oktober 2016 @ 19:02:

[...]

Kinderen en ouderen 1lt Iig is dat het minimale volgens het ziekenhuis.Ik had het inderdaad over de gemiddelde volwassene
Ruim 14 jaar in een ziekenhuis gewerkt en daar werd vla en pap gewoon mee gerekend. Idem voor appelmoes. En met het eten van bepaalde fruitsoorten krijg je natuurlijk ook nog vocht binnen, maar dat telden we niet mee
In zorginstellingen wordt de term intake gebruik
Als hartpatïent zijnde moet ik vla/yoghurt ook mee tellen bij de vochtiname
OK thanks voor de reacties!

Fijn te weten dat je het mag meerekenen. Cliënt van mij drinkt erg slecht. Vind t belangrijk om te weten dat ie wel genoeg binnenkrijgt als ik er wel wat extra pap in weet te smokkelen
quote:Oudewijzeuil schreef op 05 oktober 2016 @ 20:28:

OK thanks voor de reacties!

Fijn te weten dat je het mag meerekenen. Cliënt van mij drinkt erg slecht. Vind t belangrijk om te weten dat ie wel genoeg binnenkrijgt als ik er wel wat extra pap in weet te smokkelen Probeer anders watermeloen! Of soep, waterijsje oid.
Best logisch dat het bij een dementerende oudere niet meegerekend wordt: die hebben vaak last van een verminderde vochtintake en risico op uitdroging, en moeten juist meer drinken. Ter stimulatie en om inzichtelijk te maken op lekenniveau (en daar vallen de verzorgenden ook onder), hebben ze het daar alleen over vocht als in wat in wat je drinkt.
Stevige brij niet, slappe pap wel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Het gaat dus om je werk in de zorg? Kun je dit niet beter navragen op je werk?
Eten wordt altijd als een brei door je darmen getransporteerd en suiker wordt waterig opgeslagen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Zeker mag je dit meerekenen als vocht! Werk als verpleegkundige.
Het gaat om mijn werk in de zorg idd.

Vraag komt voort uit een discussie die ik had met collega's... Eentje benoemde dat ze op haar oude werk vla/appelmoes e.d. voor de helft rekenden, terwijl ze dit bij ons wel helemaal rekenen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven