Aantal vragen over feest 16 jarige...

09-10-2016 16:34 189 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort wordt onze puber 16 jaar.

Het is de bedoeling dat er een feest komt voor een man of 25. (Het zal hier in huis/tuin plaatsvinden; party tent, vuurkorf, lampjes.) Leeftijd gasten: 14-21 jaar. Wij zullen er zelf niet bij zijn, maar wel boven zitten, mss een keer op en neer lopen met een schaal bitterballen.

Nu werpt dit nogal wat vragen op en ik heb hier zelf wel een mening over, maar ik was ook benieuwd hoe anderen dit zien. Ivm het overzicht zal ik de vragen die ik heb nummeren, dat reageert wel lekker gestructureerd

1) Alcohol; wat heb je voor deze gelegenheid in huis?

A: Nix, nul komma niks: alleen frisdrank,

B: Beperkt, alleen light alcoholische drank met max 2% alcohol zoals Shandy en Radler

C: Alcohol moet in huislijke kring kunnen, voldoende bier en bijv Hugo aanwezig, en als ze zelf sterkere drank meenemen dan is dat eigen verantwoording.

2) Tijd: wat vind jij een logische eind tijd voor een feest op deze leeftijd? (Weekend)

3) Logees: een aantal gasten komen van 'verder-weg', zijn we verplicht om deze mensen een slaapplaats aan te bieden?

Had hier laatst al een ouder bijeenkomst over op de school v 'puber', en de meningen waren behoorlijk verdeeld.

Ben benieuwd wat jullie hierover zeggen...
quote:ikbenik schreef op 09 oktober 2016 @ 17:01:

[...]

Denk je? Die v mij zou wrs toch voor bier gaan dan, denk ik ...als de keus er is.

En ja, 'verplicht' klinkt idd wat naar, maar ik bedoel idd meer 'sociaal wenselijk' , wat jij zou doen...Begrijp ik uit je laatste zin goed dat je eigenlijk geen zin hebt in logees?
Je bent zelf een theepot
Ik zou geen alcohol willen schenken aan andermans minderjarige kinderen, dus dan maar niets. Eindtijd een uur of 2, maar na 00.00 uur met gedemd geluid. Vooraf de buren informeren.

Slapen kan op eigen meegebrachte spullen en daar zou ik geen werk aan willen hebben, afgezien van ontbijtspullen kopen. Wat dat betreft is het dus wel praktisch als logees vooraf laten weten dat ze blijven slapen.
Iedereen die hier roept dat 16/17

jarigen niet drinken...wake-up. Ze kunnen in elke kroeg, op elk feest aan drank komen. Anders nemen ze het zelf wel mee en stoppen de fles in hun mouw of struik bij de ingang....

Thuis zou ik het met mate faciliteren. En nogmaals...sterke drank als wodka is een enkeltje voordeur.
16-jarige Puberella hier naast me zegt;

1) B

2) Feestje van 21.00 tot 2.00 uur

3) Logeren niet verplicht maar wel fijn voor de ver-weg-woners.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:2Italy2 schreef op 09 oktober 2016 @ 17:15:

jarigen niet drinken...wake-up. Ze kunnen in elke kroeg, op elk feest aan drank komen. Anders nemen ze het zelf wel mee en stoppen de fles in hun mouw of struik bij de ingang....

Thuis zou ik het met mate faciliteren. En nogmaals...sterke drank als wodka is een enkeltje voordeur.Ten eerste is dat niet waar en ten tweede bepaal je als ouders zelf nog je regels.
Je bent zelf een theepot
De 21 jarigen moeten bij jullie komen als ze een biertje willen. Houd je een beetje toezicht hoeveel er gedronken wordt.

Slapen soïso. Zet een tent neer

Uurtje of 2.00.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:PlayingTheAngel schreef op 09 oktober 2016 @ 17:11:

Er zijn ook pubers van 14 - 16. Dan vind ik drank aanbieden onverantwoord ook tegenover hun ouders.Helemaal mee eens.
quote:2Italy2 schreef op 09 oktober 2016 @ 17:15:

jarigen niet drinken...wake-up. Ze kunnen in elke kroeg, op elk feest aan drank komen.

Er komen ook kinderen van 14. Die mochten voor de nieuwe wet ook niet drinken.

Zo bijzonder. Ze houden er echt niks aan over als ze een avond frisdrank krijgen.

Zou jij het waarderen als jouw kind op een feestje komt waar de ouders een tafel vol met drugs hebben staan? Want ja, anders nemen ze het zelf mee. Ze kunnen dat beter thuis doen. Als je het verbiedt, wordt het nog aantrekkelijker.
Mijn dochter had voor haar Sweet 16 een high tea met thee en vruchtensap. Ik weet van zeker de helft van haar gasten zeker dat ze niet drinken, en anders eet ik mijn hoed op Inmiddels zijn ze bijna 18 dus van mij zou het mogen, maar ze hoeven nog steeds niet.
Niet waar.....

Het lijkt mij een prima regel dat je je kinderen leert omgaan met drank. Helemaal als er druk gecarnavalt wordt in hun omgeving. Helemaal als er druk geshopt wordt in Duitsland bij de Getränkemarkt waar je als 16jarige je kar mag volladen.

Helemaal als er een levendige handel bestaat in polsbandjes
Wat betreft de alcohol vind ik het normaal dat een 21 jarige beseft dat hij/zij op de verjaardag van een 16-jarige is en dat er dus geen alcohol is.

Eventueel zou ik dochter ook kunnen laten kiezen: of ouders zijn buiten beeld, maar dan geen alcohol. Of wel alcohol voor 18+ gasten, maar dan zijn ouders er bij. Ik vind dat je daarin ook wel een verantwoordelijkheid hebt naar andere ouders.

Denk dat de keuze voor dochter dan snel gemaakt is
J
Ja, niet waar. Uitzonderingen bevestigen de regel, foute kroegen. Kinderen leren alcohol te drinken door ze met 16 jaar alcohol te schenken is zo 2015
Je bent zelf een theepot
quote:2Italy2 schreef op 09 oktober 2016 @ 17:24:

Niet waar.....

Het lijkt mij een prima regel dat je je kinderen leert omgaan met drank. Helemaal als er druk gecarnavalt wordt in hun omgeving. Helemaal als er druk geshopt wordt in Duitsland bij de Getränkemarkt waar je als 16jarige je kar mag volladen.

Helemaal als er een levendige handel bestaat in polsbandjes dat je dat je eigen kind wil leren, helemaal prima, maar bij een feest ben je ook verantwoordelijk voor de kinderen van een ander en bij hun is dat niet jouw taak, maar die van hun ouders.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Melden dus aan de vrienden dat er een biertje getapt wordt. Kan iedereen zijn eigen keuze maken.
1) Mijn eerste reactie zou zijn: Niet drinken, een 16 jarige mag niet drinken. Maar op een familiefeest voor een kind dat 4 word, koop je ook drank voor de volwassenen, dus waarom nu niet?

Ik zou met je kind overleggen, wel/geen alcohol voor de 18+. Die kan het beste inschatten of die er verantwoordelijk mee om kunnen gaan of niet. En dan goed opletten dat er geen drank meegenomen word, gasten die dat doen kunnen direct weer vertrekken. Jij bent verantwoordelijk voor wat er op het feest gebeurd! http://nos.nl/artikel/208 ... -feestje-van-dochter.html

2) Uur of 1 á 2. Wel vanaf 23 uur niet meer in de tuin ivm geluidsoverlast voor de buren.

3) Je bent het niet verplicht, als je het niet wil, niet doen. Maar ik zou het wel doen, onder bepaalde voorwaarden (Zelf spullen mee, zooi opruimen, dag erna uiterlijk om 12 uur weg, bvb)
Ik lees dat je, als je alcohol serveert, ook meteen je kinderen net zo goed andere drugs kan geven Sinds wanneer is dat zo?

Inderdaad krijgen 16 jarigen in de kroeg gewoon bier, en anders laten ze het halen. Het is ook waar dat ze drank meenemen naar feestjes. Maar dat kan je natuurlijk gewoon verbieden op de verjaardag van jouw kind. In het ergste geval glipt er iets tussendoor maar het kan dan nooit heel veel zijn.

Ik heb geen moeite met een paar drankjes, maar kinderen van 16 of 17 die kotsen en laveloos in de tuin of op de bank hangen vind ik niet ok.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:bloemetje77 schreef op 09 oktober 2016 @ 17:26:

[...]

Ik ben 2 x zo oud als jij en wij dronken ons het apelazerus toen we 16 waren. Maar ik weet ook heel goed nog de situaties die daaruit voortkwamen... Denk aan situaties waarbij dronken meisjes meer toelieten dan ze eigenlijk wilden met veel ellende van dien. Denk aan 'over de grens' gedrag van (groepen) jongens zoals ruzies, vechten, dingen kapot maken. Meer zeggen dan je eigenlijk wilde, gaan huilen over onzinnige dingen. Met een flinke slok op met je scooter naar huis rijden midden in de nacht. De katers de volgende dag...Ik heb echt mensen hun studies zien mislukken door de drankcultuur op verenigingen.

Tja.... Het waren natuurlijk ook leuke tijden en er waren natuurlijk ook heel veel hilarische acties door drankgebruik maar nu, als volwassene bezien, wegen de keerzijden niet op tegen de leuke kanten. Zeker niet nu we weten hoe schadelijk alcohol is voor hersenen die zich nog ontwikkelen, daar wisten wij niks van toen.

Ik ben daarom blij dat mijn kinderen met een andere cultuur oprgroeien qua drank dan wij.

1a Ik zou dus géén drank serveren.

2. Tot 1:30 uur

3. Laat maar slapen, gezellig. Wel tijd afspreken dat ze weer vertrekken de volgende dag.

Wat je allemaal post is heel herkenbaar. Wij dronken gewoon al toen we 13/14 waren, je kon er makkelijk aankomen via mensen die wel 16+ waren. En ik geloof dat dat nu nog steeds zo is.

Maar over dat dikgedrukte: is dat wel zo?

Ja, ouders en andere volwassenen zien nu de gevaren in, maar ik geloof niet dat er veel minder gedronken wordt. Drugsgebruik is in de leeftijd 16-18 toegenomen. Dus in die zin vraag ik me af of je zoiets überhaupt tegen kunt houden.
quote:Stokstaartjenl schreef op 09 oktober 2016 @ 17:30:

1) Mijn eerste reactie zou zijn: Niet drinken, een 16 jarige mag niet drinken. Maar op een familiefeest voor een kind dat 4 word, koop je ook drank voor de volwassenen, dus waarom nu niet?

Omdat de ouders van de minderjarigen er niet zijn om toezicht te houden.
Verbieden werkt, is gewoon bewezen. Als een vijftienjarige voor bier kiest, is het niet hard genoeg verboden gok ik .
quote:Star schreef op 09 oktober 2016 @ 17:32:

Verbieden werkt, is gewoon bewezen. Als een vijftienjarige voor bier kiest, is het niet hard genoeg verboden gok ik .

Tja, bij mijn vriend en zijn vrienden was het echt echt echt verboden (deel van de bible belt). Maar die dronken net zoveel als ik en mijn vriendengroep, waar het wel met mate getolereerd wordt.

Nu is dit n=1 en dat zegt niets, maar dit is geen uitzondering natuurlijk.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een soort drankbuffet te maken en daar iemand achter te zetten die de drankjes uitgeeft. Vraag daarvoor iemand die wat ouder is dan de gasten maar jonger dan de ouders (een buurjongen of neef ofzo, van 25-30 jaar).

Laat diezelfde eventueel ook zorgen voor de muziek en het bijvullen van de chips en hapjes. Heeft je kind nergens omkijken naar én je hebt een toezichthouder. Betaal je een paar tientjes, klaar.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:BWitched schreef op 09 oktober 2016 @ 17:31:

Ik lees dat je, als je alcohol serveert, ook meteen je kinderen net zo goed andere drugs kan geven Sinds wanneer is dat zo?

Inderdaad krijgen 16 jarigen in de kroeg gewoon bier, en anders laten ze het halen. Het is ook waar dat ze drank meenemen naar feestjes. Maar dat kan je natuurlijk gewoon verbieden op de verjaardag van jouw kind. In het ergste geval glipt er iets tussendoor maar het kan dan nooit heel veel zijn.

Ik heb geen moeite met een paar drankjes, maar kinderen van 16 of 17 die kotsen en laveloos in de tuin of op de bank hangen vind ik niet ok.Precies. Spastisch omgaan met regels maakt een mens niet persé verstandiger.
quote:Ceylon schreef op 09 oktober 2016 @ 17:34:

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een soort drankbuffet te maken en daar iemand achter te zetten die de drankjes uitgeeft. Vraag daarvoor iemand die wat ouder is dan de gasten maar jonger dan de ouders (een buurjongen of neef ofzo, van 25-30 jaar).

Laat diezelfde eventueel ook zorgen voor de muziek en het bijvullen van de chips en hapjes. Heeft je kind nergens omkijken naar én je hebt een toezichthouder. Betaal je een paar tientjes, klaar.Heel goed idee!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Anouscha schreef op 09 oktober 2016 @ 17:32:

[...]

Omdat de ouders van de minderjarigen er niet zijn om toezicht te houden.Dat. Ik zou het niet waarderen als een ander drank gaat schenken aan mijn veertienjarige.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven