Gezondheid alle pijlers

Jouw kater

09-10-2016 16:37 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar zitten we dan met een kater. Gebeurt niet vaak, maar ik heb er naarmate ik ouder word meer last van dan toen ik 18 was.

Ben benieuwd wat voor katers jullie hebben. De standaard koppijn of alleen maar moe? Wat voor klachten heb jij en wat helpt (niet) voor je?

TO trapt af: 'vroeger' had ik eigenlijk alleen last van wat vermoeidheid. Tegenwoordig vaak dat in combinatie met erge misselijkheid. Water drinken voordat ik ga slapen helpt goed, maar dat vergeet ik dan weer vaak. In de loop van de katerdag krijg ik zin in vettig eten en daarna voel ik me ook fitter.
Paracetamol en een vette hap helpt mij op zulke momenten. Gelukkig komt het niet vaak voor.
Geloof het of niet; ik heb nog nooit een kater gehad.
Vandaag de hele dag al een kater, moe en last van een zeurende hoofdpijn. Kan meestal ook niet goed uitslapen. Het klussen in huis kost veel moeite. Mijn katers zijn de laatste jaren wel erger geworden en komen ook sneller.

Als ik er aan denk neem ik voor het slapen gaan een paracetamol dat helpt tegen de hoofdpijn bij het wakker worden.

Toen ik nog niet mijn max kende en tot het gaatje ging gingen de katers nog gepaard met overgeven en de hele dag buikpijn, maar daar heb ik al lang geen last meer van gehad gelukkig.
..
Nadat ik een keer heb gekotst besloot ik dat dit het niet waard was. Al zo'n tien/vijftien jaar dus geen kater meer gehad. Heerlijk.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Ik heb altijd zin in melk als ik een kater heb, verder drink ik dat nooit.

Verder gewoon een dagje Netflix en chinees bestellen.
Ik heb de hele dag dan enorme dorst. Liters water drink ik dan. Dat gaat gepaard met een weeïg gevoel.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Eigenlijk nooit hoofdpijn. Alleen het vreselijk brakke, moeie en futloze gevoel. Soms ook misselijk (ik moet geen water drinken op een lege maag als ik een erge kater heb, want dat komt er geheid weer uit, maar dat komt niet zo vaak voor).

Merk ook dat ik er nu veel meer last van heb dan vroeger (en ik ben nog 'maar' 28, kan je nagaan). Rond mijn 20e was ik in de loop van de dag wel weer boven jan, maar nu duurt het echt de hele dag helaas.
Ik drink geen alcohol meer. Toen ik nog wel dronk was het misselijk met hartkloppingen en zweten. Daarnaast angst aanvallen en heel erg moe. Daar benne we mooi nu van af

Paracetamol en veel drinken. Op de bank hangen.
Misselijk, hoofdpijn (thank god for sunglasses) hartkloppingen, zweten, heel veel dorst. Hoe ouder ik wordt hoe sneller een kater, dus drink tegenwoordig ook stuk minder
Koppijn, misselijk, algehele malaise. Ik knap op van Mc Donalds, cola en chocolademelk. Tegenwoordig heb ik geen katers meer, maar tijdens en vlak na mijn studententijd bijna elk weekend. Mijn katergevoeligheid heeft me wel behoed voor alcoholisme, want aan drank moet ik dan echt niet denken. Wel eens geprobeerd de kater te bestrijden met drank, sommige mensen zweren erbij, maar dat was geen succes.
.
Ik heb eigenlijk nooit een kater, en dat ligt zeker niet aan mijn drankgebruik. Al van meerdere mensen gehoord dat ze het bijna bewonderingswaardig vinden.

Wel een keer goed ziek geweest na een avond whiskyproeven, toen kon ik de volgende dag niks meer.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Moe, brak, misselijk, hoofdpijn. En dan de hele dag van ellende op de bank liggen met chips, gebakken ei en cola.

Tegenwoordig drink ik helemaal niet meer, maar tijdens studententijd genoeg katers gehad voor een heel mensenleven

Kan me dat gevoel nog zo goed voor de geest halen... Blij dat ik dáár geen last meer van heb.
Precies waarom ik eigenlijk nooit dronken word. Ben al vaak genoeg ziek dat Ik mezelf niet expres ziek wil maken.

Ik heb een giga hekel aan katers en overgeven.
Ik ben duizelig en draaierig en ik zweet ben moe en misselijk heb mega dorst en heb koppijn en hartkloppingen.
Ik heb dus nog nooit een kater gehad. Vroeger niet en nu ook niet. Misschien behoor ik tot de groep van de mensen met mazzel
Ik heb verschillende soorten katers.

De maagkater

Als ik wakker word voel ik het al; droge mond, hartkloppingen, trillerig, ik wil eten, maar ook niet. Het enige waar ik trek in heb is fruit en vruchtensap. De misselijkheid komt en gaat in vlagen en is zo'n 2-3 uur na het ontwaken op z'n top. Bij elke vlaag verbetering ben ik hoopvol om vervolgens bij een nieuwe vlaag verslechtering mentaal ter aarde te storten. Nèèèè nog steeeeds niet klaar . Uiteindelijk neemt het af en breng ik de rest van de dag moe door. Deze kater volgt meestal na bier of wijn.

De hoofdkater

Bonk, bonk, bonk... Ik word wakker van de hoofdpijn en heb een enórm droge smoel . Ook hierbij die hartkloppingen en trillerigheid. Ik slenter mn bed uit (fuck, ik wil een dimmer op de badkamerlamp!), gooi 3 glazen water achterover, rommel wat in de lade voor een NSAID en strompel dan mn bed weer in. Twee uurtjes later word ik wakker met een zeurend pijntje in mijn hoofd welke de rest van de dag aanhoudt. Dit is meestal het gevolg van shotjes sterk.

De gecombineerde kater

Ver-schrik-ke-lijk! Ik word wakker van de hoofdpijn, kan door de misselijkheid geen grote hoeveelheid water drinken en heb door overmaat van ramp op dat moment nóóit vruchtensap in huis. Ik gooi er een pijnstiller in met een klein glaasje water, maar kan vervolgens niet slapen door de misselijkheid. Ik weet dan écht niet wat ik met mezelf aan moet. Volle bak ELLENDE. Deze kater houdt vól aan tot een uurtje of 17:00 en volgt meestal op een fikse avond doorzakken met verschillende soorten drankjes.

De waarom-heb-ik-een-kater-kater

Een intense vermoeidheid die écht niet evenredig is met de hoeveelheid alcohol die je gehad hebt. Denk aan drie wijntjes bij het avondeten en dan toch dat katerige rotgevoel. Deze kater kan ook voorkomen na een avond dat je geen druppel alcohol hebt gedronken. Mijn lijf is dan gewoon naar de kloten van slaapgebrek en het tijdelijk verstoorde ritme.

Ter voorkoming van bovenstaande staat er, als ik weet dat ik uit ga, standaard een fles spa in de badkamer met een strip ibuprofen (NSAID's zijn het enige bewezen werkzame middel tegen katers) ernaast. Als ik thuiskom schat ik de kater in, neem afhankelijk daarvan 200mg of 400mg ibu en drink die halve fles leeg. Ook poets ik éxtra goed mijn tanden (tegen de vieze smaak de volgende dag) en haal ik mijn makeup er af. Als ik dat laatste niet doe slaap ik mezelf dronken een corneabeschadiging en dat maakt die katers nóg rotter . Overigens klink ik nu als volleerd alcoholist, maar ik was gewoon studente . Tegenwoordig beperkt het drinken zich tot een sporadisch wijntje bij het avondeten en eens in de maand wat wijntjes extra op een gelegenheid.

(Doe toch maar niet quoten )
quote:Treurniet12 schreef op 09 oktober 2016 @ 16:44:

Geloof het of niet; ik heb nog nooit een kater gehad. Ik ook niet
Die Kokoro beschrijft, ik ken ze allemaal in geuren en kleuren...

Omdat verstand blijkbaar met de jaren komt (ben 37) beperkt mijn kater zich meestal tot hoofdpijn of verschrikkelijke bonke bonke hoofdpijn.

Het erbij overgeven heb ik al pakweg twee jaar niet meer gedaan
Overgeven kun je beter doen vóór je gaat slapen. Dat houdt de kater binnen de perken.
.
Hoofdpijn en vreselijke misselijkheid. En zo'n dik gevoel onder/achter mijn ogen. Ik kan ook wel eens gewoon brak zijn, dan ben ik gewoon moe en heb ik ook het gevoel dat mijn hoofd vol watten zit. Maar dat noem ik geen kater.

Wat bij mij helpt is veel water drinken en er gewoon op uit gaan en dingen doen. Van alleen maar thuis op de bank zitten ga ik me nog ellendiger voelen.
Ik geloof nog nooit gehad. Ik had vroeger altijd een slechte dronk; als ik ging liggen dan werden mijn benen omhoog getrokken, tenminste dat voelde zo omdat ik dan de positie van mijn ledematen kwijt was. Daarom was het ook geen groot offer om niet (vaak) meer te drinken.

Als ik elke dag een heel klein bodempje zou drinken en dan langzaam opvoeren zou ik het wel aan kunnen leren maar ik vind het niet erg om karnemelk of tomatensap te vragen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 09 oktober 2016 @ 19:40:

Ik geloof nog nooit gehad. Ik had vroeger altijd een slechte dronk; als ik ging liggen dan werden mijn benen omhoog getrokken. Daarom was het ook geen groot offer om niet (vaak) meer te drinken. Als ik elke dag een heel klein bodempje zou drinken en dan langzaam opvoeren zou ik het wel aan kunnen leren maar ik vind het niet erg om karnemelk of tomatensap te vragen.Whuut ?
quote:Kokoro schreef op 09 oktober 2016 @ 19:49:

[...]

Whuut ?Ik heb het al in de orginele post aangevuld/toegelicht.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb laatst toevallig voor het eerst een kater gehad, dat was alleen wat hoofdpijn verder niks. Ik weet vrij zeker dat het kwam omdat ik daarvoor bij het avondeten gluhwein (zelfgemaakte) heb gehad. Weliswaar 1 glaasje, maar toch: het is wijn, en mijn broertje had er ook rum in gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven