Werk & Studie alle pijlers

ZZP-topic

13-07-2015 18:45 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames (en heren),

Het lijkt mij heel fijn om een ZZP-topic te hebben hier op het VIVA forum. Ik werk nu 3,5 jaar als ZZP-er en kom regelmatig voor dingen te staan waar van ik dan denk.. Oké, hoe gaan andere ZZP'ers hier mee om.

Volgens mij zitten er behoorlijk wat ZZP-ers hier, dus heb je zin om mee te kletsen, loop je ergens tegen aan en kan je misschien her en der wel wat tips / hulp gebruiken. Dan lijkt me dit een mooi plekje.

Wie haakt aan?
quote:Moosey schreef op 11 oktober 2016 @ 10:36:

Al mensen hier die wat met modelovereenkomsten hebben gedaan? Het is mij nog wat onduidelijk allemaal, net weer even zitten Googlen en het lijkt erop dat die contracten vanuit de opdrachtgever voorgelegd moeten worden. Nou zijn de opdrachtgevers in mijn branche meestal niet de meest boekhoudkundig onderlegden, maar ik vraag me af wat ik dan het best kan doen als zij niet met een overeenkomst over de brug komen. Volgens mij ligt het grootste financiële risico wel bij de opdrachtgever (achteraf toch loonheffing moeten betalen omdat de Belastingdienst de opdracht beoordeelt als dienstverband) maar je wilt toch niet degene zijn die je opdrachtgever in de problemen brengt.. Ik denk dat ik sowieso weinig risico loop aangezien ik minstens 20 verschillende opdrachtgevers per jaar heb, dus alleen al op die grond kan men me lastig een dienstverband aansmeren, lijkt me. Maar ik wil het toch graag wat helderder hebben. Van de week de boekhouder maar ns bellen. Als ik toch met de BTW-aangifte aan de slag ga Ik heb mijn model bij de BD liggen. Al maanden. Geen reactie.
quote:Moosey schreef op 11 oktober 2016 @ 10:36:

Al mensen hier die wat met modelovereenkomsten hebben gedaan? Het is mij nog wat onduidelijk allemaal, net weer even zitten Googlen en het lijkt erop dat die contracten vanuit de opdrachtgever voorgelegd moeten worden. Nou zijn de opdrachtgevers in mijn branche meestal niet de meest boekhoudkundig onderlegden, maar ik vraag me af wat ik dan het best kan doen als zij niet met een overeenkomst over de brug komen. Volgens mij ligt het grootste financiële risico wel bij de opdrachtgever (achteraf toch loonheffing moeten betalen omdat de Belastingdienst de opdracht beoordeelt als dienstverband) maar je wilt toch niet degene zijn die je opdrachtgever in de problemen brengt.. Ik denk dat ik sowieso weinig risico loop aangezien ik minstens 20 verschillende opdrachtgevers per jaar heb, dus alleen al op die grond kan men me lastig een dienstverband aansmeren, lijkt me. Maar ik wil het toch graag wat helderder hebben. Van de week de boekhouder maar ns bellen. Als ik toch met de BTW-aangifte aan de slag ga Wat kan jij doen? Een modelovereenkomst downloaden op de site van de belastingdienst en die aanpassen naar je eigen situatie. Voor elke oprachtgever 1. De met geel gearceerde delen moeten zo blijven staan de rest mag je aanpassen. Laten tekenen door je opdrachtgever en ter goedkeuring indienen bij de belastingdienst. Daar worden ze beoordeeld en geakkordeerd. Ze lopen natuurlijk wat achter met beoordelen maar dan kun je bij controle aantonen dat jij er als ondernemer alles aan hebt gedaan om te voldoen aan de eisen.
Ik ben nog niet zo lang bezig, inmiddels aan mijn vierde opdrachtgever toe, maar heb tot nu toe bij geen enkele opdracht de noodzaak ingezien van een modelcontract. Ze zijn niet verplicht hè?
quote:Skaep schreef op 13 oktober 2016 @ 07:40:

Ik ben nog niet zo lang bezig, inmiddels aan mijn vierde opdrachtgever toe, maar heb tot nu toe bij geen enkele opdracht de noodzaak ingezien van een modelcontract. Ze zijn niet verplicht hè?Bedoel je dat de nieuwe overeenkomsten nog niet verplicht zijn (tot 1 mei 2017) OF een overeenkomst in het algemeen?
Ze gaan wel verplicht worden hoor. Per 1 mei inderdaad.
Per 1 mei wordt het inderdaad verplicht. Mijn boekhouder gaf al aan dat dit nooit zo gaat blijven. Zoveel administratieve rompslomp. 2018 is het wel weer wat anders gaf hij aan.
Het werken met een modelovereenkomst is niet verplicht. Bedenk dus eerst of u wel een modelovereenkomst nodig hebt. In veel gevallen is het duidelijk dat een zzp'er niet in loondienst werkt.

http://www.belastingdiens ... reenkomsten-hoe-werkt-dat
Oh, thanks Skaep! Dat wist ik niet. Scheelt weer, hoef ik het voor de heel incidentele opdrachtgevers dus niet te doen.
quote:branningbrothers schreef op 12 oktober 2016 @ 18:05:

[...]

Wat kan jij doen? Een modelovereenkomst downloaden op de site van de belastingdienst en die aanpassen naar je eigen situatie. Voor elke oprachtgever 1. De met geel gearceerde delen moeten zo blijven staan de rest mag je aanpassen. Laten tekenen door je opdrachtgever en ter goedkeuring indienen bij de belastingdienst. Daar worden ze beoordeeld en geakkordeerd. Ze lopen natuurlijk wat achter met beoordelen maar dan kun je bij controle aantonen dat jij er als ondernemer alles aan hebt gedaan om te voldoen aan de eisen."Wat achter" ja, dat klopt wel
Hi mede-ondernemers,

Ik heb een vraag:

ik werk drie dagen in loondienst en de overige tijd spendeer ik aan studie en mijn eigen bedrijf. Ik wil graag gebruik maken van de startersaftrek en moet daarvoor dus 1225 uur per jaar aan mijn onderneming spenderen. Ik red dat makkelijk als ik mijn studietijd erbij optel. Is dat mogelijk? Komen jullie aan jullie uren? Hoe houden jullie dat bij?

dankjewel alvast
filosofie appel
quote:filosoofjes schreef op 19 oktober 2016 @ 10:28:

Hi mede-ondernemers,

Ik heb een vraag:

ik werk drie dagen in loondienst en de overige tijd spendeer ik aan studie en mijn eigen bedrijf. Ik wil graag gebruik maken van de startersaftrek en moet daarvoor dus 1225 uur per jaar aan mijn onderneming spenderen. Ik red dat makkelijk als ik mijn studietijd erbij optel. Is dat mogelijk? Komen jullie aan jullie uren? Hoe houden jullie dat bij?

dankjewel alvastHeeft je studie met je bedrijf te maken? Zo ja, dan kan het volgens mij. Op de startersbeurs is me vorig jaar in ieder geval verteld dat het wel kan.
Studietijd opschrijven lijkt me mogelijk wanneer het een korte opfriscursus of een workshop is. En studie als zodanig en qua uren niet in verhouding met de daadwerkelijke activiteiten, zullen ze niet snel accepteren, denk ik, maar je weet maar nooit.

De uren die je schrijft moeten ook voor een groot deel verifieerbaar zijn. Stel, iemand geeft pianolessen. Zij heeft 20 leerlingen per week. Een les kost 30 euro, dus ze krijgt 20 x 30 euro per week overgemaakt. Dat is verifieerbaar omdat het geld binnenkomt. Daarnaast mag ze extra uren schrijven i.v.m voorbereiden van de lessen en administratie. Deze moeten dan ook weer in verhouding zijn, ze kan daarvoor niet nog eens 20 uren schrijven omdat dat ongeloofwaardig is.

Mocht ze een tweedaagse cursus pianostemmen volgen (bij wijze van spreken, ik weet niets van pianostemmen en of 2 dagen voldoende zou zijn) kan ze deze uren ook schrijven en de kosten van de cursus in mindering brengen op haar winst.

Maar het lijkt me niet dat een niet gevorderde pianospeler die enkele lessen geeft aan beginners haar uren op het conservatorium of privéles (welke veel meer zullen zijn dan de lessen die zij zelf geeft) kan opschrijven.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ik heb ook een vraag:

Ik werk nu 2,5 jaar parttime (dienstverlening, uren die ik werk krijg ik uitbetaald. Soms 50u/week, soms 10u/week) bij bedrijf A. Daarnaast ben ik begin dit jaar als zelfstandige aan de slag gegaan om een product te ontwikkelen. A en eigen bedrijf hebben niks met elkaar te maken.

Nu is mijn baas van A een ander bedrijf begonnen, zijn er veel veranderingen geweest en ik ben nog als enige in dienst bij bedrijf A. A neemt sinds begin dit jaar geen nieuwe klanten meer aan dus mijn uren zijn minder geworden. Het bestaat nu nog voor mij, ze haalt er geen winst uit. In overleg met mijn baas ben ik ontslagen per 31 december. De klanten die ik heb bij A mag ik in overleg met de klant "meenemen". Ik ben al ingeschreven bij de KvK, dus dat is geen probleem.

Alleen weet ik dus niet of de klanten meegaan. Sommige wel, sommige niet. Ze zijn ook niet verplicht om het mij bijvoorbeeld een maand van tevoren te laten weten (zou wel netjes zijn). Ik werk nu ongeveer gemiddeld 15-20 uur per week. Hiermee moet ik op mijn centen letten maar red ik het net om rond te komen. Uit mijn eigen onderneming haal ik nog geen inkomsten (nog in ontwikkeling).

Kan/mag/zal ik ww aanvragen over deze uren? Ook al neem ik de klanten (gedeeltelijk) mee? Ik ben al zelfstandige dus ik kan geen gebruik maken van de zelfstandigenregeling. Daarnaast ben ik uiteraard wel bereid om een nieuwe relevante baan voor 15-20u/week te zoeken voor extra inkomen (ben al aan het solliciteren), totdat mijn eigen bedrijf goed genoeg loopt en ik hier mijn inkomsten uit kan halen.
quote:pangea schreef op 19 oktober 2016 @ 10:37:

[...]

Heeft je studie met je bedrijf te maken? Zo ja, dan kan het volgens mij. Op de startersbeurs is me vorig jaar in ieder geval verteld dat het wel kan.ja mijn studie heeft te maken met mijn bedrijf, vergroot de kansen op nieuwe opdrachten en na afronding mag ik me inschrijven bij brancheorganisaties.
filosofie appel
quote:kopjekoffie70 schreef op 19 oktober 2016 @ 10:55:

Studietijd opschrijven lijkt me mogelijk wanneer het een korte opfriscursus of een workshop is. En studie als zodanig en qua uren niet in verhouding met de daadwerkelijke activiteiten, zullen ze niet snel accepteren, denk ik, maar je weet maar nooit.

De uren die je schrijft moeten ook voor een groot deel verifieerbaar zijn. Stel, iemand geeft pianolessen. Zij heeft 20 leerlingen per week. Een les kost 30 euro, dus ze krijgt 20 x 30 euro per week overgemaakt. Dat is verifieerbaar omdat het geld binnenkomt. Daarnaast mag ze extra uren schrijven i.v.m voorbereiden van de lessen en administratie. Deze moeten dan ook weer in verhouding zijn, ze kan daarvoor niet nog eens 20 uren schrijven omdat dat ongeloofwaardig is.

Mocht ze een tweedaagse cursus pianostemmen volgen (bij wijze van spreken, ik weet niets van pianostemmen en of 2 dagen voldoende zou zijn) kan ze deze uren ook schrijven en de kosten van de cursus in mindering brengen op haar winst.

Maar het lijkt me niet dat een niet gevorderde pianospeler die enkele lessen geeft aan beginners haar uren op het conservatorium of privéles (welke veel meer zullen zijn dan de lessen die zij zelf geeft) kan opschrijven.Dank voor je reactie! Het gaat hier om een twee jarige HBO studies kost me gemiddeld een dag in de week aan studeren en studiedagen volgen. Dan zou het toch moeten kunnen, denk ik. Dit houdt dus in dat ik 6 dagen per week werk (loondienst 3 dagen, eigen bedrijf 2 dagen en studie 1 dag). In die zin kost het dus veel uren aan studie tov 2 dagen eigen bedrijf. Ik vraag me af of dat in verhouding staat. Ik zal het eens aan mijn boekhouder vragen.
filosofie appel
quote:pangea schreef op 19 oktober 2016 @ 11:01:

Ik heb ook een vraag:

Ik werk nu 2,5 jaar parttime (dienstverlening, uren die ik werk krijg ik uitbetaald. Soms 50u/week, soms 10u/week) bij bedrijf A. Daarnaast ben ik begin dit jaar als zelfstandige aan de slag gegaan om een product te ontwikkelen. A en eigen bedrijf hebben niks met elkaar te maken.

Nu is mijn baas van A een ander bedrijf begonnen, zijn er veel veranderingen geweest en ik ben nog als enige in dienst bij bedrijf A. A neemt sinds begin dit jaar geen nieuwe klanten meer aan dus mijn uren zijn minder geworden. Het bestaat nu nog voor mij, ze haalt er geen winst uit. In overleg met mijn baas ben ik ontslagen per 31 december. De klanten die ik heb bij A mag ik in overleg met de klant "meenemen". Ik ben al ingeschreven bij de KvK, dus dat is geen probleem.

Alleen weet ik dus niet of de klanten meegaan. Sommige wel, sommige niet. Ze zijn ook niet verplicht om het mij bijvoorbeeld een maand van tevoren te laten weten (zou wel netjes zijn). Ik werk nu ongeveer gemiddeld 15-20 uur per week. Hiermee moet ik op mijn centen letten maar red ik het net om rond te komen. Uit mijn eigen onderneming haal ik nog geen inkomsten (nog in ontwikkeling).

Kan/mag/zal ik ww aanvragen over deze uren? Ook al neem ik de klanten (gedeeltelijk) mee? Ik ben al zelfstandige dus ik kan geen gebruik maken van de zelfstandigenregeling. Daarnaast ben ik uiteraard wel bereid om een nieuwe relevante baan voor 15-20u/week te zoeken voor extra inkomen (ben al aan het solliciteren), totdat mijn eigen bedrijf goed genoeg loopt en ik hier mijn inkomsten uit kan halen.Dat lijkt me wel, volgens mij kun je gewoon WW aanvragen na je ontslag. Er wordt dan gekeken naar het gemiddeld aantal uren die je hebt gewerkt. Al je inkomsten gaan dan weer af van je ww.
filosofie appel
quote:pangea schreef op 19 oktober 2016 @ 11:01:

Ik heb ook een vraag:

Kan/mag/zal ik ww aanvragen over deze uren? Ook al neem ik de klanten (gedeeltelijk) mee? Ik ben al zelfstandige dus ik kan geen gebruik maken van de zelfstandigenregeling. Daarnaast ben ik uiteraard wel bereid om een nieuwe relevante baan voor 15-20u/week te zoeken voor extra inkomen (ben al aan het solliciteren), totdat mijn eigen bedrijf goed genoeg loopt en ik hier mijn inkomsten uit kan halen.

Ja je mag die ww gewoon aanvragen volgens mij.

Het is wel zo dat als je inkomen uit je eigen bedrijf haalt, dat in mindering wordt gebracht op je ww.

Dus op het moment dat je geld gaat verdienen met je eigen bedrijf ben je die ww snel kwijt.
Ik zal eens na gaan bij het UWV wat ze daar zeggen. Bedankt voor de reacties!
Hallo allemaal,

Hoe is het met jullie en de opdrachten?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie de inkomstenbelasting betalen? Ik heb dus net de voorlopige aanslag van 2015 binnen. Mijn boekhouder maakt dit jaarlijks rond oktober/november in orde van het afgelopen jaar.

Hoe doen jullie dit? Betalen jullie per maand al een bedrag of doen jullie dit ook in één keer? En moeten jullie veel betalen?
Haai,

Wat laat, ik heb 2015 al lang betaald, volgens mij voor de zomer al. Ik lever mijn laatste batch administratie aan in januari (doe BTW-aangifte per kwartaal) en volgens mij krijg ik dan ergens in april te horen hoeveel IB ik moet betalen, en dat doe ik dan direct. Heb over dit jaar een prognose gekregen van mijn boekhouder, ben ik wel blij mee, want ik had eigenlijk verwacht niet veel te hoeven betalen, wegens voor het eerst hypotheekrente-aftrek. Maar ik blijk een zodanig goed jaar aan het draaien te zijn dat ik toch wel weer een paar duizend euro kwijt ben aan IB. (dat zal voor veel mensen weinig zijn, vermoed ik, maar ik zit in een niet best verdienende branche )

Verder drukker hier dan de bedoeling was eigenlijk, en volgende week nog gesprekken over een nieuwe klus én met een plek waar ze me eigenlijk een baan willen aanbieden.. Ik wil dat in elk geval niet fulltime, mijn insteek is dat ik wel voor een paar maanden onderdeel van het team wil uitmaken om de nieuwe toko op poten te zetten en dan maar ns verder zien. Ben benieuwd of ze daarvoor gaan. Inhoudelijk is het wel extreem mijn ding.
Oh, hebben jullie trouwens wel gelezen dat de modelovereenkomst voorlopig van de baan is? Te zot voor woorden natuuriljk dat er een commissie eeuwig bezig is geweest om een nieuw systeem te bedenken en dat dat nu weer van tafel wordt geveegd, weten we ook weer waar onze belastingcenten aan op gaan Maar goed, verder ben ik er wel blij om, voorlopig nog even geen gezeik. Ben benieuwd waar ze nu weer mee gaan komen...
quote:floorfaberfan schreef op 20 november 2016 @ 14:07:

Hallo allemaal,

Hoe is het met jullie en de opdrachten?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie de inkomstenbelasting betalen? Ik heb dus net de voorlopige aanslag van 2015 binnen. Mijn boekhouder maakt dit jaarlijks rond oktober/november in orde van het afgelopen jaar.

Hoe doen jullie dit? Betalen jullie per maand al een bedrag of doen jullie dit ook in één keer? En moeten jullie veel betalen?

Te druk, blij dat het in 2017 wat rustiger wordt.

Ik betaal mijn LB en VpB maandelijks, en reken jaarlijks af via VpB en IB. VpB zal ik moeten bijbetalen dit jaar, IB krijg ik altijd terug
quote:Moosey schreef op 20 november 2016 @ 17:34:

Oh, hebben jullie trouwens wel gelezen dat de modelovereenkomst voorlopig van de baan is? Te zot voor woorden natuuriljk dat er een commissie eeuwig bezig is geweest om een nieuw systeem te bedenken en dat dat nu weer van tafel wordt geveegd, weten we ook weer waar onze belastingcenten aan op gaan Maar goed, verder ben ik er wel blij om, voorlopig nog even geen gezeik. Ben benieuwd waar ze nu weer mee gaan komen...

Ach, zot, het is gewoon beleid van dit kabinet (PvdA vooral) om enerzijds de vaste contracten uit de markt te prijzen en anderzijds de zzp-ers weg te pesten. Dat kevert per saldo zowel een flexibele economie als een brede basis voor belastingheffing en vooral premieheffing.

Stem in maart PvdA, 50plus, PVV of SP als je dat een goed beleid vindt
Maar als ze inderdaad een flexibele economie willen, waarom dan ZZPers wegpesten? Dat snap ik niet. Of zijn ze bang dat we met z'n allen in de bijstand gaan als we te ziek/oud zijn om te werken? Of leveren we qua IB niet genoeg op?
Ja dat vraag ik me ook af...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven