Werk & Studie alle pijlers

Vraag over mijn concurrentiebeding

09-10-2016 21:01 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve en beste Viva mensen,

Ik wil jullie graag een situatie voorleggen. Mogelijk wil ik stukken weghalen ivm herkenbaarheid, dus gelieve niet te kopiëren / quoten.

Hoe ga ik dit maar krachtig formuleren (dat is lastig voor mij ) zonder dat ik het heel herkenbaar maak.

Ik ga het proberen.

Een maand of twee terug ben ik benaderd door iemand of ik voor hem en zijn bedrijf wil komen werken. We hebben diverse gesprekken gehad met elkaar en we zijn tot elkaar gekomen qua arbeidsvoorwaarden.

Dat betekent dat ik mijn huidige baan kan gaan opzeggen. Nu heb ik een vraag over een concurrentiebeding.

Ik ben zo'n 14 jaar geleden bij deze werkgever komen te werken. Een hele andere functie dan ik nu doe in een hele andere standplaats. Ik noem dit functie 1.

Ongeveer 10 jaar geleden ben ik binnen het bedrijf van functie veranderd. Andere standplaats (omdat we als bedrijf gingen verhuizen naar ander deel van het land), compleet andere werkzaamheden en verantwoordelijkheden. Ik noem dit functie 2.

Bij functie 1 heb ik mijn contract getekend inclusief een concurrentiebeding.

Bij functie 2 heb ik een allonge gekregen op mijn arbeidsovereenkomst met concurrentiebeding er in. Deze heb ik niet ondertekend. Ik heb deze wel in mijn bezit, maar ik dacht ik teken deze niet want er staat ook een concurrentiebeding in en je weet maar nooit. Mijn p&o afdeling heeft nooit gevraagd naar mijn getekende versie, dus die hebben ze niet.

Functie 2 is een staffunctie, zonder klantcontact, zonder omzet etc. Wel ben ik veel in contact met filialen en de medewerkers van onze onderneming die door heel het land verspreid zitten, ik heb dus een landelijke functie, met wel degelijk een standplaats benoemd.

Functie 2, mijn huidige functie, was altijd mijn droombaan. Ik doe dit al jaren met veel plezier, ik heb een fantastische werkgever, fijne collega's, leuke projecten,.

Maar er is wat veranderd en er gaat wat veranderen. Functie inhoudelijk gaat mijn baan veranderen. Veel van mijn taken, waar ik dus verantwoordelijk voor was, zijn binnen ons bedrijf afgestoten naar een externe partij. Ik ben dus niet meer operationeel verantwoordelijk hiervoor. Ik vind dit erg jammer. Ik heb al een paar keer aan mijn leidinggevende gevraagd 'wat betekent dit voor mij' en dan zegt hij altijd 'dat komt wel goed, want je kunt nog dit en dat en zus en zo'. Maar heel eerlijk, dit en dat en zus en zo zijn niet die dingen waar ik goed in ben en waar ik gelukkig van word. Kortom het is wat onzeker...

De baan waar ik voor benaderd ben is bij een directe concurrent. Ik noem dit de nieuwe functie. De concurrent is geen onbekende van me, oud collega's zitten daar en de directeur heeft me benaderd. De nieuwe functie is helemaal in mijn straatje, operationeel weer eindverantwoordelijk voor al die toffe projecten en alles in eigen beheer. Te gek! De arbeidsvoorwaarden zijn echt goed, ze willen me heel graag hebben en dat geeft een heel fijn gevoel. En ik weet dat op die plek weer kan doen waar ik goed in ben en waar ik energie van krijg.

Nu moet ik gaan opzeggen bij mijn huidige werkgever, maar ik wil dit heel netjes doen, ik wil aangeven dat ik naar de concurrent ga, dat ik snap dat ze dat niet kunnen waarderen, maar dat ik er graag in goed overleg met elkaar wil uitkomen. Het is een fijn bedrijf en ik ga graag goed uit elkaar.

Ze kunnen dan natuurlijk met dat concurrentiebeding komen (die van functie 2)... maar dat heb ik dus niet ondertekend.

Hoe sterk sta ik in deze, of kunnen zij me houden aan mijn eerst getekende concurrentiebeding, of is deze vervallen toen ik ooit functie 2 aannam?

Dat is voor mij wel echt belangrijk om te weten. (de standplaats van mijn oude functie 1 ligt heel dicht bij de standplaats van mijn nieuwe functie, dus daar zou ik dan een probleem mee kunnen hebben.)

Verder heb ik dus geen contact met klanten, ben ik niet verantwoordelijk voor omzet etc. Dus in hoeverre kunnen zij mij aan dit beding houden....

Ik wil van de week dat gesprek aangaan, ruim voor het einde van de maand om zo alle tijd te geven aan een gesprek / mogelijkheden om te kunnen praten hoe we hier mee om moeten gaan..

Wat denken jullie, sta ik sterk?

En mijn meest belangrijke vraag, kort samengevat,

Vervalt een concurrentiebeding bij het aangaan van een andere functie binnen hetzelfde bedrijf?

Dank jullie wel voor het lezen!
DTEEZ!
Ik ga morgen weer even bellen met die bedrijfsjurist van dat nieuwe bedrijf.
DTEEZ!
Nou dat is het punt, mijn huidige werkgever wil mij er juist niet uit werken. Ze doen er alles aan om me te behouden. De holding heeft besloten zaken uit te besteden maar zij willen mij heel graag behouden en ze doen daar echt hun best voor en ik heb ook genoeg werk. Alleen mijn hart ligt er niet helemaal. Nu zit ik nog in een overgangsfase maar over een jaar ben ik echt bezig met compleet andere dingen.
DTEEZ!
Een concurrentiebeding vervalt alleen als het aanmerkelijk zwaarder is gaan drukken door de functiewisseling. Een ingrijpende functiewisseling is op zichzelf geen reden om t beding te laten vervallen. Zwaarder drukken is bijv als je eerst verantwoordelijk was voor alleen noord Nederland en uiteindelijk verantwoordelijk bent voor heel Europa en het beding gelieerd is aan deze omvang.

In ieder geval is de formulering van t beding het belangrijkste, dus zoek juridisch advies (van een arbeidsrecht advocaat)
quote:Ceylon schreef op 09 oktober 2016 @ 21:23:

Voor zover ik weet is een concurrentiebeding iets dat helemaal niet meer zomaar mag. Sinds een jaartje ofzo is het voor werkgevers makkelijker geworden om iemand te ontslaan, en dus is het erg onredelijk om nog zoiets als een concurrentiebeding te hebben.

Als de werkgever je er werkelijk aan zou willen houden moet hij zwaarwegende motieven bij de rechter kunnen aantonen. En dan gaat het onder andere erom of je met jouw kennis het bedrijf schade kunt toebrengen.

Aangezien je nieuwe functie niet meer lijkt op wat je nu doet, laat staan op functie 1, lijkt me dat hele beding rijp voor de papierbak.

En ja, in dit geval wil jij weg, maar gezien de omstandigheden lijkt het erop dat je er langzaam maar zeker toch uitgewerkt wordt. Ergo; je werkgever heeft weinig kans.Dit geldt alleen bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Bij een onbepaalde tijdscontract is het nog altijd een zeer sterk beding.
Ik denk dat open het gesprek aan gaan met huidige bedrijf gewoon het beste is. Niet gelijk opzeggen in dat gesprek maar wel zeggen dat ik iets anders heb, bij de concurrent en dat ik graag in goed overleg hierover met elkaar wil uitkomen.
DTEEZ!
quote:Ceylon schreef op 09 oktober 2016 @ 21:23:

Voor zover ik weet is een concurrentiebeding iets dat helemaal niet meer zomaar mag. Sinds een jaartje ofzo is het voor werkgevers makkelijker geworden om iemand te ontslaan, en dus is het erg onredelijk om nog zoiets als een concurrentiebeding te hebben.

Dit gaat om een beding van 10 jaar geleden dus wat er vorig jaar is veranderd is niet relevant.

Het ontslagrecht is idd veranderd, maar het is zeker niet makkelijker voor werkgevers geworden om personeel te ontslaan. Eerder moeilijker en vaak ook kostbaarder.

Als de werkgever je er werkelijk aan zou willen houden moet hij zwaarwegende motieven bij de rechter kunnen aantonen. En dan gaat het onder andere erom of je met jouw kennis het bedrijf schade kunt toebrengen.

Dit klopt

Aangezien je nieuwe functie niet meer lijkt op wat je nu doet, laat staan op functie 1, lijkt me dat hele beding rijp voor de papierbak.

Dat is veel te kort door de bocht, zeker ook omdat TO een staffunctie heeft.

En ja, in dit geval wil jij weg, maar gezien de omstandigheden lijkt het erop dat je er langzaam maar zeker toch uitgewerkt wordt. Ergo; je werkgever heeft weinig kans.

Echt, veel te kort door de bocht. Alleen een deskundige kan een redelijke inschatting van kansen maken als deze over alle relevante info beschikt. En dan nog weten rechters regelmatig te verrassen.
Overigens is het niet makkelijker om te ontslaan, maar das een andere discussie
Ik had gehoopt op ontslag met een leuke premie

Maar er gaan wel wat banen verdwijnen, maar ik zit daar niet bij heb ik via betrouwbare bronnen vernomen.
DTEEZ!
Overigens heb ik wel een staffunctie maar ik heb geen functie waar ik van alle ins en outs op de hoogte ben. Ik ben geen mt lid, heb geen hogere managementfunctie etc.

Vroeger viel ik wel rechtstreeks onder directie, maar door een fusie paar jaar terug heb ik een manager ertussen gekregen en ben ik sindsdien niet meer eindverantwoordelijk.
DTEEZ!
quote:Djoels schreef op 09 oktober 2016 @ 21:31:

Ik denk dat open het gesprek aan gaan met huidige bedrijf gewoon het beste is. Niet gelijk opzeggen in dat gesprek maar wel zeggen dat ik iets anders heb, bij de concurrent en dat ik graag in goed overleg hierover met elkaar wil uitkomen.

Ik zou je willen adviseren toch echt eerst juridisch advies in te winnen voordat je zo'n gesprek ingaat. Het advies bepaalt namelijk hoe je zo'n gesprek het best in kunt steken.

Als je advies vraagt bij de nieuwe werkgever, en zij voorzien geen problemen, beding dan dat zij de kosten voor eventuele juridische gevolgen vergoeden.
Is er geen sociaal plan met een vrijwillige mogelijkheid om te vertrekken? Is een goede aanleiding om t gesprek te openen over t concurrentiebeding. Wie weet wil je werkgever je er helemaal niet aan houden.
Maar laat je idd eerst adviseren, want de tekst is ook van groot belang!
quote:-NummerZoveel- schreef op 09 oktober 2016 @ 21:38:

[...]

Ik zou je willen adviseren toch echt eerst juridisch advies in te winnen voordat je zo'n gesprek ingaat. Het advies bepaalt namelijk hoe je zo'n gesprek het best in kunt steken.

Als je advies vraagt bij de nieuwe werkgever, en zij voorzien geen problemen, beding dan dat zij de kosten voor eventuele juridische gevolgen vergoeden.Dat hebben ze al aangegeven!
DTEEZ!
Nee wubb dat is er niet, want zover is het allemaal nog niet met mogelijke ontslagen.
DTEEZ!
quote:-NummerZoveel- schreef op 09 oktober 2016 @ 21:38:

[...]

Als je advies vraagt bij de nieuwe werkgever, en zij voorzien geen problemen, beding dan dat zij de kosten voor eventuele juridische gevolgen vergoeden.

Dat advies heb ik dus ingewonnen bij die jurist, daaruit kwam dat plan om open het gesprek aan te gaan

Maar vandaag kwam ik er dus achter dat concurrentiebeding van functie 2 niet is ondertekend, ik dacht wellicht veranderd dat de zaak en laat ik het eens op viva gooien. Want vrienden zeiden 'oh dan heb je dus geen geldend beding'

Maar ik heb er dus al over gesproken met iemand en die ga ik morgen nogmaals bellen.
DTEEZ!
quote:Djoels schreef op 09 oktober 2016 @ 21:19:

[...]

Ik ga er inderdaad op vooruit qua functie en eindverantwoording. En heel belangrijk . ....... zoveel minder reisafstand, wat zo fijn is. Gemiddeld zal ik 1,5 uur eerder thuis zijn van een kantoordag.Oh wat fijn zeg! Gefeliciteerd .
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Ja dat is echt zo fijn!

En ik vind het ook tof dat ik weer echt eindverantwoordelijk word voor die afdeling.

Maar ja eerst dat gesprek...
DTEEZ!
quote:Djoels schreef op 09 oktober 2016 @ 21:59:

Ja dat is echt zo fijn!

En ik vind het ook tof dat ik weer echt eindverantwoordelijk word voor die afdeling.

Maar ja eerst dat gesprek...

Ik ben echt blij voor je .

Ik wens je veel succes met dat gesprek. Wel komen vertellen hoe het ging he, en de leuke verhalen over je nieuwe baan .
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Wat ik me bij dit soort situaties altijd afvraag is of er werkelijke professionals zijn die als ze overstappen naar een ander bedrijf direct hun oude klanten gaan benaderen. Dat komt toch helemaal niet geloofwaardig over? Zit je eerst bedrijf X op te hemelen, en dan doe je een week later hetzelfde met bedrijf Y. Ik zou iemand niet serieus nemen als die bij mij over de vloer kwam.
quote:viva1966 schreef op 10 oktober 2016 @ 22:09:

Wat ik me bij dit soort situaties altijd afvraag is of er werkelijke professionals zijn die als ze overstappen naar een ander bedrijf direct hun oude klanten gaan benaderen. Dat komt toch helemaal niet geloofwaardig over? Zit je eerst bedrijf X op te hemelen, en dan doe je een week later hetzelfde met bedrijf Y. Ik zou iemand niet serieus nemen als die bij mij over de vloer kwam.De gunfactor speelt vaak mee. Een bedrijf wil graag zaken doen met een persoon. Die persoon is voor hen het belangrijkst, dat deze persoon eerst bedrijf a vertegenwoordigt en daarna bedrijf b maakt voor sommige bedrijven dus soms niet uit.
DTEEZ!
Ik ben eerlijk geweest naar mijn werkgever. Zo ontzettend fijn. Ze gunnen me mijn nieuwe baan ook al ga ik naar de concurrent. Ze weten zelf ook heel goed dat zij me die uitdaging niet meer kunnen bieden. Ze zijn blij dat ik paar huidige projecten netjes afrond. En we kijken nu hoe we het kunnen regelen mbt concurrentiebeding. Hopelijk komt het allemaal goed.
DTEEZ!
Super Djoels!

Gefeliciteerd!
Wat fijn.

Maar... als je huidige werkgever je je nieuwe baan gunt en niks met het concurrentiebeding wil, hoeft er volgens mij niets 'geregeld' te worden.

Als zij je er niet aan houden is het klaar. Het is niet zo dat de overheid of de politie hen of jou komt dwingen je eraan te houden
quote:swaentje71 schreef op 14 oktober 2016 @ 13:46:

Wat fijn.

Maar... als je huidige werkgever je je nieuwe baan gunt en niks met het concurrentiebeding wil, hoeft er volgens mij niets 'geregeld' te worden.

Als zij je er niet aan houden is het klaar. Het is niet zo dat de overheid of de politie hen of jou komt dwingen je eraan te houden

Eens.

Maar ik wil dat dan wel zwart op wit. En ik moet mogelijk wel iets anders tekenen (dat ik geen andere collega's ga overhalen mee te gaan, wat ik vrij logisch vind en wat ook totaal niet de bedoeling is).
DTEEZ!
Fijn Djoels! In dat geval: van harte gefeliciteerd met je nieuwe baan en ik hoop dat je daar vele jaren met veel plezier mag werken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven